Ford geeft Transit Connect & Courier een facelift

0

Ford kondigt de vernieuwde Transit Connect en Courier aan. Ook de daarvan afgeleide Tourneo personenwagenversies hebben een facelift ondergaan. Ford is er tijdig bij met het aankondigen van de veranderingen, want het modelduo arriveert pas half 2018 bij de dealer in de showroom.

De vernieuwde Transit Connect is herkenbaar aan een gewijzigde front. Daarmee is er meer familiegelijkenis met de grotere Transit Custom. De wijzigingen omvatten een grille met 3 horizontale spijlen en smallere koplampunits. Een combinatie van LED en Xenon techniek is standaard op de duurdere uitrustingsvarianten. Verder heeft de Transit Connect een wat lager front en een nieuwe voorspoiler gekregen. Dat heeft volgens Ford geresulteerd in betere aërodynamische eigenschappen. Net als voorheen is de Transit Connect er met een korte en een lange wielbasis.

In het interieur is de middenconsole vernieuwd. Ford maakt melding van een groter display voor het Sync 3 infotainment systeem. Helaas zit het scherm nog te veel diep weggestopt, waardoor de bediening niet optimaal is. Gelukkig is spraaksturing ook mogelijk. In het kader van de facelift heeft Ford ook diverse interieurmaterialen vernieuwd. Ook nieuw zijn diverse veiligheidssystemen. Zo kan de Transit Connect de snelheid automatisch aanpassen aan de geldende limiet en is een automatisch noodremsysteem tegen meerprijs leverbaar.

Motorisch nieuws komt in de vorm van een verbeterde 1.5 EcoBlue dieselmotor met 100 of 125 pk. Naast meer vermogen zorgt de 4 cilinder in de Transit Connect voor een lager brandstofverbruik. De vernieuwde 1.5 EcoBlue dieselmotor is opvallend genoeg nog niet leverbaar in de Transit Courier, noch in diens personenwagenvariant Tourneo Courier. Dit kleine broertje van de Transit Connect heeft wél dezelfde faceliftwijzigingen ondergaan en is ook te koop in 1.0 liter Ecoboost benzine-uitvoering. Alle motorvarianten zijn gekoppeld aan een 6 versnellingsbak; voorheen moet de koper het doen met 5 overbrengingen.

Prijzen en andere specificaties worden in een later stadium bekendgemaakt. Ford voert in totaal 4 bedrijfswagenmodellen: Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom en Transit ‘gewoon’. Dat is een opvallend breed gamma. Wat ook bijzonder is, is dat Ford al zijn modellen in eigen huis heeft ontwikkeld en ze niet ‘uitleent’ aan andere merken. Dat zorgt voor continuïteit. Elders in de bedrijfswagenbranche (met uitzondering van Volkswagen) is er sprake van een aanhoudende stoelendans. Zo koopt Opel zijn bedrijfswagens nu nog in bij Renault, dat inmiddels ook Fiat als klant heeft. Maar het Duitse merk zal straks modellen uit PSA stal in zijn showrooms gaan zetten. Deze Franse speler leverde in het verleden aan Fiat.

Comments are closed.