Gemengde gevoelens: Prototype Lamborghini Urus

0

Waarom de korte test?

Lamborghini laat komend voorjaar de Urus los. Een select aantal autojournalisten kon al kennismaken met de 650 pk sterke SUV. Op 4 december a.s. zal de Urus officieel worden gepresenteerd.

Wat voor auto is het?

Lamborghini houdt het definitieve design van de Urus, waarvan in 2012 al een conceptversie werd getoond, nog even onder de pet, maar toch is er beeldmateriaal waarop de SUV zonder camouflagemateriaal te zien is. Lamborghini heeft namelijk een plaagvideo gemaakt om ons alvast de verschillende rij modi te tonen. Op het bijbehorende beeldscherm staat de Urus in vol ornaat. Hij is 4,99 meter lang en 1,99 meter breed. De hoogte bedraagt 1,66 meter. De lichtmetalen velgen (met dubbele spaken) zijn liefst 24 inch groot.

Optisch wordt de Urus de overtreffende trap van de BMW X6, in die zin dat de SUV van Lamborghini een nóg schuinere achterzijde krijgt. Zeer merkkarakteristiek is het hoekige lijnenspel. De Italianen spreken van een zogeheten ‘Super Sports Utility Vehicle’. Dat ‘super’ zit hem in het standaard vermogen van 650 pk in combinatie met 850 Nm aan koppel. Er zijn geen concurrenten die daaraan kunnen tippen.

Andere technische kenmerken zijn adaptieve luchtvering, een Torsen mechanisch sperdifferentieel achter, een anti duik/rol systeem annex stabilisatorstang die gebruik maakt van een 48 Volt accu, carbon/keramische remschijven (vóór 440 mm groot, achter 370 mm) en achterassturing. De 4,0 liter V8 motor met 2 turbo’s is afkomstig van Audi, het onderstel is identiek aan dat van de Bentley Bentayga en voor de permanente vierwielaandrijving heeft Lamborghini leentjebuur gespeeld bij de Q7. In 2019 volgt er ook een stekkerhybride uitvoering van de Urus. Die krijgt dezelfde aandrijflijn als de soortgelijke uitvoering (Turbo S E-Hybrid) van de Porsche Panamera.

Binnenin domineert met merktypische hexagonale ruitthema. Voor de rest is de cockpit een orgie van leer en met plastic versterkt koolstofvezel (CFRP). Een digitaal instrumentarium is standaard, maar rij informatie kan ook op de voorruit worden geprojecteerd. De bestuurder kan zelf per rij modus bepalen welke informatie in het middelpunt dient te staan. In de middenconsole zit een touch screen dat afkomstig lijkt te zijn van de Audi A8.

Is het wat?

Een tegenvaller zijn de matige voorstoelen en bij het zicht naar achteren moet men zich ook niet al te veel voorstellen. En dat is jammer, want de Urus heeft een nogal kwetsbaar koetswerk. Niet alleen vanwege de in overvloed aanwezige spoilers en diffusors, maar ook omdat de velgen erg kostbaar zijn.

Na een druk op de startknop komt de motor van de Urus blazend en sissend tot leven. Op het 6,2 kilometer lange circuit van Nardò kon moeiteloos 255 km/u worden bereikt. Met de Launch Control functie ingeschakeld, met in 3,39 seconden de 100 km/u aangetikt kunnen worden; voor een 2,2 ton zware auto een knappe prestatie.

Ook tijdens het rijden merk je eigenlijk niks van het hoge gewicht. De Urus is een echte bochtenridder en lastwissels brengen hem niet uit zijn element. Stuurcorrecties uitvoeren via het enorme motorkoppel is relatief eenvoudig. De gewenste rij modus kan je instellen via zogeheten Tamburo knoppen (Italiaans voor trommel), die een halfronde vorm hebben en zich naast de selectiehendel voor de automaat bevinden. Het linker exemplaar heet Anima en biedt de keuze uit de instellingen Strada, Sport, Corsa (circuit), Terra, Sabbia (zand) en Neve (sneeuw).

De andere Tamburo knop heet Ego en regelt de aandrijving, de besturing, de remmen en de dempers. In Corsa modus worden alle onderdelen aangescherpt. In deze setting is de Urus niet vies van driften. Maar je hebt niet het gevoel in een echte Lamborghini te zitten. Daarvoor opereert de 8-traps automaat te dociel en reageert de dubbel geblazen V8 te traag op gaspedaalcommando’s. Het blok is afkomstig van Audi en in de modellen van dit merk detoneert die eigenschap minder dan in een Italiaanse stier. Een andere smet op het blazoen is dat de superexacte besturing in slaloms wat onrustig wordt, al kan dat ook komen doordat de installatie een tikkeltje te sterk bekrachtigd is. Geen klachten zijn er over de genadeloos werkende remmen en onderstuur valt in geen velden of wegen te bekennen. Tractie is er daarentegen volop. Het ESP systeem houdt zich op de achtergrond en laat de bestuurder in vergaande mate de controle houden. Overhellen doet de Urus minimaal, waardoor hij eigenlijk helemaal niet als een SUV aanvoelt.

 

 

70%
70%
Awesome

De Urus gaat in Nederland circa 270.000 euro kosten. Daarmee nestelt de SUV van Lamborghini zich aan de bovenkant van het segment, op vrijwel gelijke hoogte met de Bentley Bentayga. Dit zustermodel heeft met name in 608 pk W12 uitvoering een uniek karakter. De Urus moet het doen met een V8 uit de Audi schappen. Het gebruik van de V10 of V12 motor uit de eigen sportwagens was geen optie omdat daarmee de door Wolfsburg opgelegde verbruikslimiet overschreden zou worden.

Ook de voor 2019 aangekondigde hybride versie zal geen typische Lamborghini hart hebben. Optisch kan er bij de Urus evenwel geen twijfel over de merkidentiteit bestaan. De eerste Urus uit Sant'Agata Bolognese zorgt daarmee voor wat gemengde gevoelens. Net zoals de grotere modellen van Mini dat doen. Optisch is het allemaal klip en klaar wie de fabrikant is, maar terwijl je bij de Countryman vanwege diens formaat twijfel kan hebben of er wel sprake is van een echte Mini, zo kan je dat ook bij deze Lamborghini met Duitse aandrijflijn doen.

Als je iets doet, dan moet je het goed doen. Dat geldt zeker voor een premiummerk. Bentley is met de Bentayga voor het SUV onderdeel met vlag en wimpel geslaagd. Lamborghini heeft daarentegen in zekere zin half werk afgeleverd. De vormgeving is er, de prestaties ook, maar het hart ontbreekt. Het maakt ineens een stuk begrijpelijker waarom Ferrari niet over één nacht ijs wenst te gaan bij het creëren van een eigen interpretatie van het SUV concept. Vanwege zijn opvallende design zal de Urus zeker kopers trekken, maar de geplande 3.500 op jaarbasis? Dat lijkt voor deze schizofrene Lamborghini te hoog gegrepen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    3.1

Reageren is niet mogelijk.