Op de autotentoonstelling van Los Angeles is hij nog niet te zien, maar in Detroit (waar in januari de jaarlijkse show plaatsvindt) zal Hyundai haar nieuwe Veloster voorstellen.
De asymmetrische, eerste generatie Veloster is ook korte tijd te koop geweest in Europa. De belangstelling viel tegen, dus daarom hield Hyundai er weer mee op. Of het gebrek aan succes aan het onconventionele derde portier lag (enkel aan de passagier/trottoirzijde) of aan de futloze motor (een atmosferische 1.6) is nooit helemaal duidelijk geworden. Maar elders in de wereld was er blijkbaar meer waardering voor de Veloster en daarom komt er na 7 jaar (wat voor Koreaanse begrippen erg lang is) een opvolger.

Ook dit keer lijkt Hyundai te opteren voor een derde portier. Die maakt de Veloster nog steeds uniek in zijn soort. Omdat er aan de bestuurderszijde geen achterportier zit, kan de Veloster niet versleten worden voor een saaie hatchback. En omdat de ’trottoirkant’ er wél eentje had, is de Hyundai dus ook geen onpraktische sportwagen. De kwalificatie ‘vlees noch vis’ ligt weliswaar (ook) op de loer, maar met name Amerikanen kunnen deze eigenwijze Koreaan wel waarderen. Net zoals zij grote afnemers zijn van de Soul van zustermerk Kia; een auto die ook niet in één hokje te plaatsen is.
Halverwege de verkoopcarrière van de Veloster werd de Hyundai ook leverbaar als 1.6 T-GDi met 186 of 204 pk. Die motor keert waarschijnlijk terug in de tweede editie. De onderkant van het gamma gaat gevormd worden voor de 1.4 T-GDI uitvoering. Die is bestemd voor autoconsumenten die ‘show’ belangrijker vinden dan ‘go’. Een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling wordt, net als op de 1.6 T-GDi, standaard. Daarnaast wordt er gewerkt aan een N versie met dezelfde 2,0 liter motor als de i30 N onder de kap heeft. Die is goed voor 250 pk. Met Performance Package is er zelfs 270 pk beschikbaar. Hyundai belooft trouwens een dynamischer weggedrag, ook voor de ‘niet N’ versies.

De nieuwe Veloster wordt een achterportierloze, stijlvolle coupé met alle kenmerken van het hedendaagse design van Hyundai, zoals een grotere grille die wat rechter staat en LED techniek voor de koplampen. In Nederland werd de Veloster in 2014 uit het verkoopgamma gehaald. Er hadden op dat moment slechts 319 klanten gemeld voor de auto die geen hatchback, maar ook geen coupé, wil zijn. Het is nog niet bekend of de nieuwe Veloster bij ons een tweede kans krijgt. Aan het motorenaanbod zal het dit keer niet liggen, tenzij louter verbrandingsmotoren inmiddels passé zijn …
