NEVS wekt Saab 9-3 tot leven

0

National Electric Vehicle Sweden, beter bekend als NEVS, is in het Chinese Tianjin gestart met de productie van een elektrische sedan. Die draagt de jas van wijlen Saab 9-3. Van deze Zweedse middenklasser wordt de modelnaam overgenomen. De elektrische Chinees heet dus NEVS 9-3 Electric.

NEVS mikt in eerste instantie op een jaarproductie van 50.000 exemplaren. Dat is allesbehalve een voorzichtige schatting, want het aantal orders is inmiddels al opgelopen tot meer dan 150.000. De bestellingen zijn voornamelijk afkomstig van Chinese bedrijven en overheidsinstanties. Loopt alles gesmeerd, dan wil NEVS doorgroeien naar een jaarproductie van 220.000 exemplaren.

De aandrijflijn van de NEVS 9-3 Electric is in eigen beheer ontwikkeld. Specificaties zijn nog niet bekend, al wordt er wel melding gemaakt van een actieradius van 300 kilometer. NEVS laat weten dat er na deze 9-3 Electric nog veel meer elektrische modellen zullen volgen.

NEVS werd in 2012 opgericht en nam alle bezittingen van het failliete Saab over met als doel om de 9-3 te herlanceren met een elektrische aandrijflijn. Alleen het gebruik van de merknaam kon niet worden gekocht, vandaar dat de elektrische sedan nu als NEVS op de markt wordt gebracht. Afgelopen januari kreeg het bedrijf goedkeuring van de Chinese overheid om de 9-3 Electric in Tianjin te bouwen. Nu is dus de productie gestart. Daarmee ligt NEVS beter op schema dan Tesla.

Overigens zijn er ook plannen om de Amerikaanse kloon van de Saab 9-3, de Cadillac BLS, een tweede leven te geven. Dit model zal namelijk als uitgangspunt gebruikt worden voor de ‘nationale auto’ die Turkije op verzoek van president Recep Tayyip Erdogan wil gaan bouwen. De eerste exemplaren moeten over 4 jaar van de band rollen. De Turken zijn hierover momenteel in onderhandeling met NEVS, want die heeft in 2012 de productieapparatuur voor de BLS gekocht.

Anders dan bij de 9-3 Electric zal er in eerste instantie gekozen worden voor een conventionele aandrijflijn. Reden is dat Turkije momenteel niet in staat is om lithium/ion accu’s te produceren. Wel zijn er plannen voor een terreinlook versie van de BLS. Dat moet het Turkse alternatief voor de Volvo S60 Cross Country worden.

Reageren is niet mogelijk.