Nieuwstelex

0

+++ De Chinese internetreus Baidu kondigt aan dat zij vanaf 2019 voertuigen in serieproductie gaat nemen die AUTONOOM kunnen rijden op ‘Level 3’. Voor 2021 staat modellen op niveau 4 gepland. De Chinese internetreus zal hiervoor gaan samenwerken met de BAIC Groep. Baidu ontwikkelt momenteel een automatisch rij programma onder de naam Apollo. Bij ‘Level 3’ kan een auto gedeeltelijke zelfstandig rijden waarbij men niet altijd de handen op het stuur hoeft te houden. Audi biedt de nieuwe A8 vanaf volgend jaar al aan met dergelijke techniek. Indien een voertuig geschikt is op om niveau 4 autonoom te rijden, dan kunnen bepaalde (lees: eenvoudige) handelingen door hem worden uitgevoerd zonder dat de bestuurder een oogje in het zeil hoeft te houden. Voor het Apollo programma maakt Baidu gebruik van haar knowhow op het gebied van internetveiligheid en beeldherkenning. Doelstelling is om samen met BAIC, die de productie voor zijn rekening zal nemen, in 2019 al 1 miljoen auto’s te verkopen. +++

+++ Vorige maand werden 5.889 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 5.458 stuks in oktober 2016. Dat is een toename van 7,9 procent. Na 10 maanden staan de bestelauto verkopen dit jaar op een winst van 4,6 procent, zo blijkt uit cijfers van Automobiel Management. Na maanden van kwakkelen lijkt er nu toch echt zicht te komen op structurele marktgroei. In de periode januari tot en met oktober 2017 werden in totaal 63.747 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 60.936 stuks in dezelfde periode in 2016; een toename van 4,6 procent. De marktprognose voor het gehele jaar staat op 73.000 stuks. In 2016 werden er iets meer dan 70.000 exemplaren geregistreerd; toentertijd het beste jaarresultaat sinds 2008. Opgeteld over de eerste 10 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (13.708 registraties en 21,5 procent marktaandeel), Mercedes (9.978 en 15,7 procent), Ford (8.250 en 12,9 procent), Renault (7.637 en 12,0 procent) en Peugeot (6.268 en 9,8 procent). De bestverkochte modellen in de eerste 10 maanden zijn achtereenvolgens de Volkswagen Caddy (5.809 registraties en 9,1 procent marktaandeel), de Volkswagen Transporter (5.633 en 8,8 procent), de Mercedes Sprinter (4.377 en 6,9 procent), de Renault Trafic (3.602 en 5,7 procent) en de Opel Vivaro (3.578 en 5,6 procent). +++

+++ DS , het tot nu toe niet erg uit de verf komende premiummerk van PSA, stopt op korte termijn met de productie van de ‘4’ en ‘5’. Het luxelabel zal zich dan gaan concentreren op de ‘3’ en de nieuwe ‘7 Crossback’. Met het laatste model wil DS de Q3 en Q5 van Audi gaan beconcurreren. Voor de ‘3’ is geen directe opvolger gepland. Dit model zal eind 2018 worden afgelost door de ‘3 Crossback’: een kleine cross-over die ook in volledig elektrische uitvoering verkocht gaat worden. De modellen van DS zullen via aparte dealers / showrooms verkocht gaan worden. Daarmee wil PSA de afstand tot Citroën vergroten. +++

+++ In het derde kwartaal zijn de verkopen van ELEKTRISCHE auto’s in Europa met 61 procent toegenomen. De teller eindigde op 23.841 exemplaren. Hybride modellen gingen 110.778 keer over de toonbank; een toename van 60 procent. Voor Stekkerhybride auto’s meldden zich 31.000 kopers, hetgeen 53,2 procent meer was in hetzelfde tijdvak van 2016. Sinds begin dit jaar bedraagt de groei 53,1 procent voor volledig elektrische auto’s, 61 procent voor conventionele hybride modellen en 36,4 procent voor stekkerhybride voertuigen. In Nederland is de verkoop van elektrische auto’s geëxplodeerd (+ 137 procent), terwijl die van stekkerhybride modellen, die fiscaal minder aantrekkelijk zijn geworden, in elkaar is geklapt (- 89 procent). Voor alle Europese landen, met uitzondering van Noorwegen, geldt dat het marktaandeel voor (deels)elektrische auto’s zeer klein blijft (minder dan 1 procent). +++

+++ In FRANKRIJK zijn in oktober 13,7 procent meer auto’s verkocht dan een jaar geleden. Dat is een signaal dat de economie aldaar aan het herstellen is. Over de eerste 10 maanden gemeten, is de automarkt in Frankrijk nu een kleine 5 procent groter dan in dezelfde periode van 2016. Renault wist de afgelopen maand 17,4 procent meer auto’s (namelijk 32.499 exemplaren) aan de Fransen te verkopen dan in oktober 2016. Met name de Captur (5.700 registraties; + 34 procent) was in trek. Ook de kleine Twingo had met een plus van 40 procent (2.982 exemplaren) in oktober een goede maand. Dochtermerk Dacia deed het iets minder goed met 11,6 procent groei. Bij dit budgetlabel was vooral de Sandero (+ 16,7 procent naar 4,686 exemplaren) gewild. Peugeot profiteert van haar sterke SUV aanbod, want dit merk verkocht 19 procent meer auto’s dan een jaar geleden, namelijk 32.271 exemplaren. De afzet van de 3008 verdubbelde naar 6.764 eenheden. Deze SUV, die afgelopen maart werd uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’, is nu goed voor 20 procent van de verkopen van Peugeot. Voor de nieuwe 5008 meldden zich 2.327 Franse kopers. De 508 is daarentegen uit de gratie. Van deze middenklasser daalde de afzet met de helft. Gelukkig zal in maart volgend jaar de opvolger worden voorgesteld. Voor het echte verkoopvuurwerk bij Peugeot is het echter wachten tot 2019, als de verouderde 208 zal worden afgelost. Dit model ging vorige maand 8.621 keer over de toonbank. Zustermerk Citroën wist meer dan 6.000 bestellingen voor de C3 te noteren, maar daarmee kon het verlies bij bijna alle andere modellen, inclusief de C4 Cactus (-20 procent), niet worden gecompenseerd. DS, het premiummerk van PSA, blijft onverminderd afdalen naar de hel: er meldden zich slechts 1.715 kopers en dat is 4 keer minder dan voor bijvoorbeeld Audi. Over de eerste 10 maanden van 2017 gemeten, verhoogde Peugeot zijn afzet met 8 procent tot 304.414 eenheden. Citroën wist 3 procent te plussen tot 171.071 registraties. DS daalde met 28,6 procent naar 17,462 verkopen. Renault groeide met 3,3 procent tot 342.355 eenheden en Dacia met 5,4 procent tot 97.739 registraties. De totale markt groeide in de eerste 10 maanden van dit jaar met 4,8 procent tot 1,74 miljoen nieuw verkopen. +++

+++ Maakt LADA , nu onder controle te staan van Renault, een comeback in West Europa? De Fransen lijken er weinig voor te voelen om een interne concurrent voor Dacia in het zadel te helpen. Tenminste, dat valt af te leiden uit het faillissement dat aangevraagd is voor de lokale importeur van Lada. De auto’s van het Russische merk waren voor de decenniumwisseling, en dan met name de Niva, erg gewild in Frankrijk. Maar de techniek raakte steeds verder verouderd, met als gevolg dalende verkopen en rode cijfers die de importeur nu de das omgedaan hebben. In Rusland heeft Lada zich sinds de machtsovername bij producent Avtovaz door Renault weten te herstellen. Het succes van de Vesta en Xray heeft geleid tot 34 procent hogere verkopen. Dergelijke modellen zouden ook in Frankrijk en andere West Europese landen voor een renaissance kunnen zorgen, maar Renault is van mening dat de markt te klein is voor 2 budgetmerken. Lada mag van de Fransen wel meer werk gaan maken van export naar Oost Europa en het Midden-Oosten. Voor de Fransen is er dus sprake van een definitief vaarwel van Lada. Dat verhoogt mogelijk de verzamelaarwaarde … +++

+++ MERCEDES heeft in de eerste 10 maanden van dit jaar 10 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Het premiummerk is daarmee goed op weg naar een nieuw historisch record. In oktober eindigde de afzetteller van Mercedes op 182.812 auto’s, hetgeen een stijging van 5,6 procent is in vergelijking met dezelfde maand van 2016. Sinds het begin van het jaar heeft de autofabrikant uit Stuttgart al ruim 1,9 miljoen personenwagens verkocht. Dat is liefst 11,1 procent meer dan in januari t/m oktober 2016. Het moet wel heel raar lopen wil het merk met de ster dit jaar geen nieuw historisch record kunnen boeken. Mercedes is marktleider in het premiumsegment in Duitsland, Italië, Spanje, Oostenrijk, Portugal, de Verenigde Staten, Canada en Taiwan. In Europa werd sinds het begin van dit jaar met 8 procent geplust. In Azië namen de verkopen met 21,1 procent toe. Maar terwijl Mercedes wereldwijd groeit, werd dochter Smart geconfronteerd met 5 procent minder kopers voor haar stadsauto repertoire. In Nederland heeft Mercedes landgenoot Audi weten te passeren in de premiumstatistieken. BMW gaat bij ons aan kop. De opmars van het merk met de ster is vooral te danken aan de compactere modellen (A / B / C klasse, CLA en GLA). +++

Reageren is niet mogelijk.