Duivels veelzijdig: Audi RS4 Avant

0

Waarom de korte test?

Audi heeft de orderboeken geopend voor de nieuwe RS4 Avant. Naar eigen zeggen combineert dit model imponerende prestaties met een uitstekende dagelijkse bruikbaarheid. Het model beleefde half september zijn werelddebuut op de IAA van Frankfurt en gaat in Nederland 119.095 euro kosten.

Wat voor auto is het?

Onder de motorkap van de RS4 Avant schuilt de inmiddels ook van Porsche bekende 2,9 liter TFSI motor. Deze dubbel geblazen V6 levert tussen de 1.900 en 5.000 toeren liefst 600 Nm af aan de krukas. Dat is 170 Nm meer dan zijn voorganger. De 6 cilinder heeft een vermogen van 450 pk, waarmee de vierde generatie RS 4 Avant in 4,1 seconden naar 100 km/u sprint. Dat is 0,6 seconde sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid is als vanouds afgeregeld op 250 km/u. In vergelijking met de vorige editie is de nieuwe RS4 Avant afgerond 80 gram lichter, maar hij weegt nog altijd een stevige 1.790 kilo.

Kopers die het optionele RS Dynamic pakket bestellen, krijgen een elektronische begrenzer die pas bij 280 km/u ingrijpt bij de brute stationwagon. Gemeten volgens de New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de RS4 Avant slechts 8,8 liter per 100 kilometer. Dat komt overeen met een uitstoot van 199 à 200 gram CO2 per kilometer, waarmee de Audi 17 procent zuiniger en schoner is dan het vorige model. Uiteraard worden alle 4 de wielen permanent aangedreven. Dat gebeurt via een 8-traps Tiptronic automaat. Een sportdifferentieel op de achteras is een optie.


Door te kiezen voor een V6 met dubbele turbo’s heeft Audi Sport ervoor gezorgd dat de nieuwe RS4 Avant een directe link heeft met de allereerste versie. Die werd in 1999 gelanceerd en was uitgerust met een vergelijkbare motor. Zijn vermogen bedroeg 380 pk sterk en dat zorgde ervoor dat de RS4 Avant in 4,9 seconden naar 100 km/u kon sprinten. Na zijn onthulling was de vraag zo groot dat Audi besloot om het productieaantal te verdubbelen. Uiteindelijk zijn er precies 6.030 exemplaren van de eerste generatie gebouwd. De voorganger van de huidige RS4 Avant had een atmosferische 4,2 liter V8 onder de kap die goed was voor 450 pk en die 4,7 tellen nodig had voor het sprintonderdeel.

Uiterlijke kenmerken van de jongste RS4 Avant zijn grote luchtinlaten in de voorbumper, bredere wielkasten (30 mm) en 19 inch wielen (er passen ook optionele 20 inch exemplaren in). Jammer dat er voor Matrix LED koplampen bijbetaald moet worden; die zouden voor een prijs van 119.095 euro eigenlijk standaard moeten zijn. Andere opties op deze A4 topper zijn keramische remmen, RS Dynamic Steering en een RS sportonderstel in combinatie met Dynamic Ride Control. Het ESC is naar wens uitschakelbaar, maar kent ook een sportmodus waarbij de elektronica net iets later ingrijpt.

Het interieur heeft ook de nodige specifieke kenmerken. Daartoe behoort ook de Audi Virtual Cockpit (digitaal instrumentarium) met een eigen indeling. Daarop zijn onder meer de bandenspanning en -temperatuur, koppel, vermogen en G krachten af te lezen. De RS4 Avant toont zich ook van de praktische kant met een bagagevolume dat varieert van 505 tot 1.510 liter. Pikant detail: voor het eerst is deze Audi leverbaar met een trekhaak. Het is nu een kwestie van zoeken naar een stevige caravan die de brute kracht van de RS4 Avant aankan.

Is het wat?

Testauto’s worden zelden ‘kaal’ uitgeleend door de fabrikant. Dat is bij deze RS4 Avant niet anders. Met name premiummerken hebben er een handje van om modellen te ontwikkelen die eigenlijk pas écht af zijn als zij voorzien zijn van de nodige opties. De hier getoonde Audi was voorzien van het eerder genoemde RS Dynamic pakket, RS Dynamic Steering, het sportdifferentieel, het RS Plus chassis met Dynamic Ride Control, de Matrix LED koplampen en een tot 280 km/u verhoogde topsnelheid. Pas je dan ook nog de koolstofkeramische remschijven en de 20-inch velgen aanvinkt op de optielijst, heb je alle noodzakelijk attributen om het volle potentieel van deze RS4 Avant te benutten. En wil je jezelf (verder) verwennen, dan is er ook wat te zeggen voor het RS Comfort pakket (elektrische bediening van de stoelen en spiegels), een premium geluidsinstallatie of andere opties van de liefst 38 pagina’s tellende lijst. Met andere woorden: eigenlijk kost deze Audi geen 119.095 euro, maar 140 à 145 mille.

Gelukkig heb je geen moment heimwee naar de atmosferische V8 van de oude RS4. Je wordt instant trakteert op een duw in de rug als je het gaspedaal intrapt. Het hoge en constante koppel (de 600 Nm is beschikbaar tussen de 1.900 en 6.000 toeren) is bruikbaar in alle omstandigheden dankzij een uiterst efficiënt onderstel (mits je dus alle juiste vakjes aangekruist hebt op de optielijst). De Audi voelt zich perfect op zijn gemak op de bochtachtige route in Andalusië. Hij grijpt zich met plezier en met tonnen grip vast aan het asfalt. Dat is natuurlijk te danken aan de Quattro vierwielaandrijving, maar het sportdifferentieel tussen de assen en de achterwielen bewijst ook zijn meerwaarde, want daarmee krijgt de RS4 Avant zijn vermogen precies naar het juiste wiel. De Dynamic Ride Control ophanging smoort carrosseriebewegingen in de kiem en elimineert elke neiging tot overhellen.

De optionele koolstofkeramische remschijven vergroten het vertrouwen in de Audi want ze zijn krachtig en onvermoeibaar, en weten de 450 vurige paarden in te tomen. De installatie werkt niet altijd even subtiel, in de zin dat de klauwen graag mogen bijten, maar de efficiëntie van de installatie is boven elke discussie verheven. Met hulp van het koppelrijke blok en de wakkere automaat kan je de RS4 Avant daardoor opzwepen tot ongehoorde snelheden. Via het Drive Select programma kan je kiezen uit verschillende rij modi, zoals Comfort, Auto, Individual en Dynamic. Het systeem wijzigt per setting de parameters van de motor, de automaat, de ophanging, de besturing, het sportdifferentieel en de uitlaat. Slaat de Comfort modus als een tang op een varken bij een auto met zo’n opmerkelijk prestatieniveau? Nee, want er zijn momenten (bijvoorbeeld in de stad) waarop je jouw rijbewijs wilt koesteren en dan is een dociel, getemd motorkarakter wel zo prettig.

90%
90%
Awesome

In de RS5 Coupé komt de dubbel geblazen 2,9 liter grote V6 niet helemaal uit de verf, in die zin dat je in een sportwagen meer drama verwacht. Ook minder gelikte rijeigenschappen zijn dan welkom. Maar in de van nature veelzijdige Avant is de combinatie van een efficiënt en plezierig weggedrag met duivelse prestaties veel spannender. De RS4 krijg je van Audi echter niet cadeau. De basisprijs is sowieso al stevig en veel, feitelijk onmisbare opties zijn ook nog eens duur. Maar goed, dat geldt natuurlijk ook voor de RS5 Coupé (118.995 euro) en dat is toch écht een minder goede allrounder dan deze Avant.

  • 9
  • User Ratings (13 Votes)
    4.9

Comments are closed.