Te duur: Opel Insignia GSi

0

De prijzen van de Opel Insignia GSi zijn bekend. De sportieve topuitvoering is er vanaf 64.999 euro en komt in meerdere versies beschikbaar. Bestellen kan per direct. De eerste leveringen vinden begin 2018 plaats.

Voor de genoemde 64.999 euro krijg je de Insignia GSi als liftback (Grand Sport) met 260 pk / 400 Nm sterke 2.0 Turbo benzinemotor. De stationwagon (Sports Tourer) kost 66.499 euro. Er is ook een Insginai GSI met 210 pk sterke 2.0 CDTi dieselmotor. Daaraan hangt een prijskaartje van 72.999 respectievelijk 74.499 euro. Alle versies hebben een 8-traps automaat met flippers aan het stuur en vierwielaandrijving.

De Insignia GSi is te herkennen aan grotere luchtinlaten aan de voorzijde en dikkere bumpers plus dorpels. De uitrusting omvat onder andere speciale stoelen met lederen bekleding (plus ventilatie, verwarming en massagefuncties), aluminium sportpedalen, LED Matrix koplampen, een infomediasysteem met 8 inch aanraakscherm, voorruitprojectie en een adaptief, elektromechanische plus instelbaar onderstel, Flexride genaamd, dat ontwikkeld is op de Nurbürgring en dat ten alle tijden naar zoveel mogelijk grip zoekt.

OpelKiaVolkswagen
Insignia Grand Sport 4×4StingerArteon 4Motion
GSI 2.0 Turbo Aut.GT-Line 2.0 Turbo Aut.Business R TSI 280 DSG
64.999 euro67.995 euro58.670 euro
OpelAudiVolvo
Insignia Sports Tourer 4×4A4 Avant Sport QuattroV90 AWD
GSI 2.0 CDTI Aut.S-line TDI 272 Tiptronic R-Design D5 Geartronic
74.499 euro73.585 euro73.695 euro

65 à 75 mille zijn forse prijzen voor een D segment middenklasser zonder premiumlogo. Met de Volkswagen Arteon, die het ook zonder statusrijk imago moet doen, ben je voor veel minder geld klaar. Kia behoort ook niet tot de premiumcategorie, maar biedt voor iets meer geld dan de benzineversie van de Insignia moet opbrengen de Stinger aan: een auto waar absoluut geen middenklasserluchtje zit, ook al moet je het doen zonder vierwielaandrijving. Lastig heeft de Opel het ook in het dieselsegment. Voor minder geld dan de oliegestookte Insignia GSi moet opbrengen krijg je bij Audi een A4 Avant met tamelijk onweerstaanbare, 3.0 TDI 6 cilinder motor met liefst 272 pk. Okay, hij is een klasse krapper, maar toch. De Volvo V90 is globaal even groot als de Opel, maar biedt meer vermogen, is qua veiligheid toonaangevend én behoort wél tot de premiumcategorie.

Kortom, het is leuk dat de Insignia GSi leverbaar wordt in Nederland, maar hij is (te) duur. Tot die conclusie kom je ook als je de prijs vergelijkt met de basisversie (de 1,5 liter benzine-uitvoering). Die kost 33.999 euro en is dus half zo duur. Arteon rijden kan pas vanaf 40 mille, de A4 Avant drempel ligt bij 40.835 euro, de V90 moet minimaal 48.995 euro opbrengen en voor minder dan 68 mille heb je geen Stinger. Je moet dus Opel wel heel erg hoog hebben zitten, wil je voor de GSi uitvoering van de Insignia gaan. En ook voor hen geldt: die 260 pk, 8-traps automaat en vierwielaandrijving krijg je óók in de 58.495 euro kostende Innovation versie.

Comments are closed.