Jaguar I-Pace op promotietoer

0

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met het aankondigen van een elektrische auto. Die les heeft de branche geleerd van Tesla. Hoe een en ander productietechnisch moet worden uitgewerkt, is van latere zorg.

Jaguar heeft om deze reden een serie promotiefoto’s verspreid van haar I-Pace. Of de liefde voor deze elektrische cross-over bij het Britse merk, dat altijd wel raad wist met motorolie, diep zit is twijfelachtig, maar feit is dat het model een cruciale rol wordt toegedicht bij het halen van de toekomstige emissienormen.

Volgens Jaguar hebben al duizenden autoconsumenten belangstelling getoond voor de I-Pace, sommigen zelfs door het doen van een aanbetaling. Dat komt onder andere omdat het met de actieradius wel snor zit: de elektrische cross-over haalt 360 kilometer op een volle lithium/ion accu. Jaguar zal in maart op de autosalon van Genève de orderboeken openen.

Omdat zo’n orderboek nooit dik genoeg kan zijn, heeft de PR afdeling van Jaguar het verhaal verzonnen dat “enkele potentiële klanten” geselecteerd zijn om de ontwikkelingsafdeling van de Britten te ondersteunen bij de laatste testwerkzaamheden. Eén daarvan is blijkbaar Ann Voyer, die woonachtig is in het in Californië gelegen Pasadena. Zij werd gevraagd of zij wilde testen of de actieradius van de nieuwe I-Pace groot genoeg is voor een rit langs de beroemde Californische West Coast, meer concreet van Sunset Boulevard in Los Angeles naar Morro Bay in San Luis Obispo.

Het antwoord op die vraag is natuurlijk “ja”. Anders was de PR afdeling van Jaguar direct weer met deze exercitie gestopt. De Britten zeggen al bijna 2,8 miljoen testkilometers afgelegd te hebben met meer dan 200 prototypes van de I-Pace, verspreid over 11.000 test uren. Dat dit een sneer is richting Tesla, wiens modellen steevast met kinderziektes op de markt komen, ligt voor de hand.

Exacte specificaties van de I-Pace en het bijbehorende prijskaartje maakt Jaguar in de aanloop naar de officiële presentatie van de productieversie bekend. De conceptversie was voorzien van meerder elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 400 pk. Dankzij een accupakket van 90 kWh kan die I-Pace op papier een afstand van 500 kilometer afleggen. De productieversie zal daar niet voor onder doen. Die zal overigens niet door Jaguar zelf gebouwd gaan worden, maar door Magna Steyr in Oostenrijk. Misschien kan dit bedrijf ook Tesla de helpende hand bieden …

Reageren is niet mogelijk.