Nieuwstelex

0

+++ APPONGELUK is het woord van het jaar 2017. De Nederlandse verkeersdeelnemer zou zich daar door aangesproken moeten voelen. Appongeluk betekent namelijk een ongeval waarbij bijvoorbeeld een fietser of automobilist tijdens het rijden aan het appen was. Ton den Boon, de Nederlandse hoofdredacteur van de Dikke Van Dale, maakte het woord van het jaar 2017 bekend. Appongeluk kreeg 20 procent van de stemmen, gevolgd door fipronilei (14 procent) en regenboogtaal (13 procent). Een fipronilei is een met het pesticide fipronil besmet ei. Regenboogtaal slaat op sekseneutrale taal, bijvoorbeeld in de aanspreking van personen. Appongeluk is dus dit jaar de winnaar. Het geeft aan hoe groot het gebruik van de telefoon in het verkeer is. Bijna de helft van bestuurders gebruikt de smartphone in de auto. Er zijn geen gegevens bekend over het aantal fietsers dat ondertussen appt, maar ook dat aantal ligt ongetwijfeld hoog. +++

+++ AUDI lijkt na een moeilijk begin van het jaar de weg omhoog weer gevonden te hebben. In november wist de Volkswagen dochter wereldwijd afgerond 160.000 nieuwe auto’s te verkopen. Dat is 4,5 procent meer dan in dezelfde maand van 2016. Op jaarbasis is de daling daarmee nu beperkt tot 0,8 procent (bijna 1,7 miljoen auto’s). In China, waar de afzet begin dit jaar zwaar onder druk stond door een hoogopgelopen conflict met de dealers, werden de afgelopen maand weer 6,5 procent meer auto’s door Audi verkocht, terwijl de afzet in de Verenigde Staten zelfs bijna 14 procent hoger uit kwam. Het Duitse premiummerk kon daarmee voor de 83ste achtereenvolgende maand een nieuw verkooprecord noteren. Europa blijft echter een zorgenkindje want bij ons deed Audi het met een minimale groei van slechts 0,1 procent aanzienlijk minder goed dan de markt als geheel. Tegenover goede resultaten in Spanje en Italië heeft Audi vooral last van de sterk ingezakte automarkt in Groot-Brittannië. Ook in Frankrijk was sprake van een lichte daling, terwijl Audi op haar Duitse thuismarkt nagenoeg even veel auto’s verkocht als in november 2016. Verkoopdirecteur Bram Schot is tevreden met de recordafzet in november, die bereikt werden ondanks de “moeilijke omstandigheden op sommige Europese markten”. Hij verwacht de positieve lijn in december vast te kunnen houden en daarmee heel 2017 nog net iets hoger af te sluiten dan vorig jaar. +++

+++ BMW is in zee gegaan met de Amerikaanse toeleverancier Solid Power, die zich specialiseert in de productie van zogenaamde solide elektrolyt batterijen. Ze willen samen high performance accu’s gaan ontwikkelen. Solid Power werd in 2012 opgericht in samenwerking met de Amerikaanse universiteit van Colorado. Het is een toeleverancier gespecialiseerd in de ontwikkeling van zogenaamde solide batterijen, die dus geen vloeibare elektrolyt meer nodig hebben. Autofabrikanten verwachten erg veel van deze technologie qua actieradius, laadsnelheid en levensduur. Solid Power belooft daarnaast lagere kosten. Het zal echter nog wel wat geduld vergen voor we deze stroombuffers zien opduiken in de i familie van BMW. De techniek is namelijk pas tegen 2025/2026 klaar voor massaproductie. +++

+++ Wil jij jouw CHEVROLET Corvette straks autonoom laten rijden? Vergeet het maar. Moederbedrijf General Motors acht de techniek niet geschikt voor deze sportwagen. Verbazingwekkend is dat niet want de huidige Corvette heeft zelfs geen adaptieve snelheidsregelaar. Dat is volgens Tadge Juechter, hoofd ontwikkeling, een bewuste keuze want volgens hem zou zo’n systeem het design van de Chevrolet verpesten omdat het vereist dat er in de neus een radar wordt ingebouwd. Overigens zeggen er meer zichzelf respecterende sportwagenfabrikanten die hard roepen dat zij “de laatste zullen zijn die techniek voor autonoom rijden gaan omarmen”. Blijkbaar is het erg sexy om daarmee te koketteren. +++

+++ Volkswagen wil dat de Duitse overheid een einde maakt aan de DIESEL subsidie. Het geld kan volgens topman Matthias Müller beter besteed worden aan het promoten van milieuvriendelijke technologie. Wouter Bos zal jaloers zijn op deze draaikonterij, want tot 2015 was voor Volkswagen alles geoorloofd om met haar dieselmotoren tegenwicht te bieden aan de hybride modellen van Toyota op de Amerikaanse markt, inclusief emissiefraude. Maar goed, toen zat Müller nog niet achter het stuur bij de autofabrikant uit Wolfsburg. Hij vindt dat dieselsubsidies niet meer van deze tijd zijn. “We moeten ons afvragen of het niet logischer is om milieuvriendelijkere technologie te promoten”. Onder leiding van Müller moet Volkswagen uitgroeien tot marktleider op het gebied van elektrische auto’s. Met ambitie is niks mis, maar 3 maanden geleden zei de topman nog tegen diverse media dat diesels “een grote toekomst tegemoet gaan” en dat moderne dieselmotoren “uiterst schoon zijn”. Daarvan lijkt hij nu niet meer zo zeker. Reden zou de sterk gedaalde restwaarde van dieseloccasions kunnen zijn, en/of de dreigende in grote steden. Doordat er versneld moet worden afgeschreven op oliegestookte auto’s keren leasebedrijven en (andere) wagenparkbeheerders zich steeds meer van dit type modellen af. Zij kiezen in plaats daarvoor voor benzine of hybride modellen. “De daling van de restwaarde heeft een structureel effect dat nauwelijks meer omkeerbaar is”, zegt analist Christoph Stürmer van PwC. In Duitsland zelf is het verkoopaandeel van diesels in 1 jaar tijd gedaald van 50 naar 34 procent. In andere landen is het beeld hetzelfde: in Groot-Brittannië zijn de dieselverkopen tot nu toe dit jaar al met meer dan 30 procent ingezakt. PwC gaat er van uit dat diesel in heel Europa volgend jaar nog 40 procent van de autoverkopen voor zijn rekening zal innemen, terwijl dat begin 2017 nog 49 procent was. Politici in Duitsland zijn er overigens geestelijk nog niet aan toe om de dieselsubsidie af te schaffen: “Natuurlijk kunnen we dat niet in één keer doen. Er moet in ieder geval een overgangsfase komen, vooral om het vertrouwen van de huidige dieselrijders niet te ondermijnen”, zegt een woordvoerder van de SPD, die overigens het idee om “financiële speelruimte te creëren voor schone technieken” wel ziet zitten. De CDU van kanselier Angela Merkel ziet echter absoluut niets in de suggestie: “In plaats van de politiek met radslagen te verrassen kan de heer Müller zich beter zelf concentreren op de schone technieken”. +++

+++ FORD heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij geen plannen heeft om de in China te bouwen volgende generatie Mondeo naar Europa te exporteren. Tegelijkertijd doet de fabrikant geen toezegging dat het betreffende model gewoon weer in Spanje geproduceerd zal worden, net als nu het geval is. Een veeg teken, want eerder verspreidde Ford een ronkend persbericht waarin zij verklaarde veel geld in de fabriek in Valencia te zullen investeren om de bouw van de volgende generatie Kuga aldaar mogelijk te maken. De huidige Mondeo, die in Noord Amerika verkocht wordt als Fusion, gaat in 2020/2021 uit productie. Toeleveranciers zouden door Ford zijn geïnformeerd dat zij er niet op hoeven te rekenen dat de opvolger buiten China geproduceerd gaat worden. Met de bevestiging van de berichtgeving van Autointernationaal.nl geeft de autofabrikant aan dat het afzetpotentieel voor de middenklasser in Noord Amerika en Europa in een rap tempo aan het verdampen is. Een woordvoerder van Ford spreekt weliswaar van “een belangrijk model”, maar goed, hij kan ook weinig anders zeggen aangezien men voor de huidige generatie Mondeo de komende 3 à 4 jaar nog kopers moet zien te vinden. Met elke andere kwalificatie zou de fabrikant zijn eigen graf graven. En kan de betreffende woordvoerder op zoek naar een andere baan. +++

+++ HYUNDAI wil tegen 2025 liefst 38 geëlektrificeerde modellen aanbieden, waarvan 14 volledig emissieloze exemplaren. De Koreaanse reus wil “zijn tweede plaats na Toyota op de wereldranglijst van de verkoop van milieuvriendelijke auto’s bestendigen door het aantal ecologische modellen op te trekken tot 38 tegen 2025”. Lee Ki-Sang, vice-president van Hyundai (waartoe ook Kia behoort) wijst daarbij onder meer naar de voor 2018 geplande elektrische versie van de Kona. In 2021 komt er een Genesis (het premiummerk van de Koreaanse autofabrikant) met een actieradius van meer dan 500 kilometer. Verder benadrukt Hyundai haar doelstelling om koploper te blijven op het vlak van waterstofaandrijving. Zo zal de toekomstige SUV met een brandstofcel, die binnenkort wordt onthuld tijdens de CES in Las Vegas, al vanaf volgend jaar in Zuid Korea rondrijden. +++

+++ De invoerheffing van 10 procent die de Europese Unie nu nog hanteert voor auto’s uit JAPAN wordt afgeschaft. Ook de heffing op auto-onderdelen, die momenteel nog 3 procent bedraagt, verdwijnt. In ruil voor het schrappen van de heffing maakt Japan de invoer van kaas en wijn uit Europa vrij, zo bericht Automobiel Management. Of de overeenkomst veel gevolgen zal hebben voor de Europese verkoopprijzen van auto’s van Japanse merken valt te betwijfelen, want die worden over het algemeen in fabrieken in Europa zelf of elders buiten Japan gebouwd. Als er onderdelen uit Japan zelf worden toegepast, zou wel van een (uiterst bescheiden) prijsverlaging sprake kunnen zijn. Dat alles is het resultaat van een nieuw akkoord over vrije handel dat de EU met Japan heeft gesloten. Met de overeenkomst wordt de grootste economische vrije ruimte in de wereld geschapen, onderstreept Brussel. “Japan en de EU geven elkaar de hand om een vrije, eerlijke en door regels beheerste economische zone te bouwen die een model zal vormen voor de internationale economische wereld van de 21e eeuw”, aldus de Japanse premier Shinzo Abe. +++

+++ Het Nederlandse energieopslagbedrijf Alfen is van plan om in de eerste helft van 2018 naar de Amsterdamse beurs te gaan. Dat melden anonieme bronnen aan persbureau Reuters. Volgens een van hen wordt de beurswaarde van het bedrijf geschat op 500 tot 600 miljoen euro. Investeringsmaatschappij Infestos, eigenaar van Alfen, zou ABN Amro en Barclays in de arm hebben genomen om de beursgang te begeleiden. Alfen is vooral bekend als fabrikant van LAADPALEN voor elektrische auto’s. Daarnaast maakt het bedrijf onder meer transformatorstations en energieopslagsystemen. Alfen heeft volgens de eigen website 250 werknemers in dienst en een jaarlijkse omzet van 100 miljoen euro. +++

+++ In de maand november werden 12.691 nieuwe auto’s op naam van LEASE bedrijven gezet. In dezelfde maand van 2016 waren dat er 11.688 stuks. Dit betekent een afzettoename van 8,6 procent. Analisten zijn door deze groei verrast omdat zij er op rekenden dat leasebedrijven een vroegtijdige registratiestop zouden afkondigen om hun nieuwe vloot te voorzien van een vers (2018) kenteken. In de eerste 11 maanden van dit jaar zijn er nu in totaal 125.967 nieuwe leasewagens op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 100.418 stuks; er is dus sprake van een toename van 25,4 procent. Marktleider Volkswagen, dat in november met de modellen Golf en Up, wederom bovenaan het modellenlijstje prijkt, komt dit jaar uit op een marktaandeel van 15,4 procent; vorig jaar was dat nog 16,2 procent. Renault maakt dit jaar een stevige sprong voorwaarts in de zakelijke markt: dit merk voegt ruim 3 procentpunten toe aan haar marktaandeel en staat nu op 11,5 procent. Opel staat stabiel op plek 3 met nipt 9 procent marktaandeel. De populairste leasemodellen waren in de maand november achtereenvolgens de Volkswagen Golf (561 registraties), de Volkswagen Up (551), de Renault Mégane Estate (509), de Skoda Octavia Combi (474), de Volkswagen Polo (411), de Opel Karl (347), de Renault Clio Estate (343), de Ford Fiesta (342), de Ford Focus Wagon (300) en de Renault Clio (285). +++

+++ VOLKSWAGEN werkt aan een 410 pk sterke topuitvoering van de Arteon. Momenteel is het model maximaal 280 pk sterk. Het genoemde vermogen van 410 pk is afkomstig van een 3,0 liter grote geblazen V6. Volkswagen woordvoerder Martin Hube licht in een interview de plannen als volgt toe: “Ik ben ervan overtuigd dat dit een erg fijne combinatie is. Wij hebben de motor gecombineerd met de nieuwste versie van onze Haldex vierwielaandrijving, waarmee je wat overstuur kan oproepen. Het resultaat is hele wendbare en krachtige auto. Je kunt de Porsche Panamera in het stof doen bijten”. Of de Arteon 3.0 TSI ook naar Nederland komt, is gezien de hoge (CO2-gerelateerde) BPM die dan op de auto zal worden geheven evenwel onzeker. Hube laat ook weten dat er plannen zijn voor een Clubsport versie van de Polo GTI. De reguliere uitvoering is 200 pk sterk, maar de volgende stap zou een 265 pk versie kunnen zijn. Het enige dat er veranderd moet worden aan de Polo GTI is volgens de woordvoerder het differentieel. Er zit nu al een versie met een sper in, maar voor de grotere hoeveelheid kracht heeft de Clubsport hetzelfde differentieel dat in de Golf GTI Clubsport zit nodig. Het maakt de Volkswagen 20 kilogram zwaarder, maar dat gewicht wordt ruimschoots gecompenseerd door het extra vermogen. Plannen voor een Polo R zijn er evenwel niet. Het voor dit model onmisbare vierwielaandrijving systeem zou de hatchback 200 kilo zwaarder maken. Dat is wel een beetje veel van het goede. +++

+++ De overheid en provincies verwachten ruim 5,7 miljard euro aan WEGENBELASTING te innen in 2018. Dat is 173 miljoen euro meer dan in 2017 naar verwachting wordt binnengehaald. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) meldt dit op basis van begrotingen van overheid en provincies. De overheid verwacht een toename van 3 procent aan inkomsten uit wegenbelasting doordat er meer voertuigen op de wegen rijden. Provincies verwachten volgend jaar gemiddeld 2,4 procent meer in het laatje te krijgen dan in 2017. Flevoland verwacht met 33 procent de grootste stijging van alle provincies. Dit komt omdat een leasemaatschappij naar Flevoland is verhuisd. Iedereen met een auto, motor of vrachtwagen moet motorrijtuigenbelasting betalen. Een deel van die belasting gaat naar de landelijke overheid en een ander deel naar de provinciale overheid. Provincies mogen de hoogte van de belasting zelf bepalen, tot het landelijk vastgestelde maximum. De meeste provincies houden het tarief voor 2018 gelijk aan dat van dit jaar. Een grote uitzondering is Friesland. Daar ligt het tarief 27 procent lager om de economie in de provincie te stimuleren. +++

+++ De vele sneeuwval van afgelopen week heeft tot een enorme run op WINTERBANDEN geleid. “Veel mensen komen bij de bandenbedrijven om winterbanden vragen en willen dan natuurlijk ook snel geholpen worden. Als dat niet meteen kan, dan stuit dat soms wel op onbegrip. Het is ontzettend druk, de normale afspraken moeten uiteraard ook doorgaan en de bandenspecialisten draaien heel veel uren. Ze proberen echt iedereen zo goed mogelijk te bedienen,” zegt Edwin Brinksma van de bedrijfstakorganisatie voor de banden & wielen branche in Nederland, de VACO, in een vraaggesprek met Automobiel Management. Brinksma schrijft de run toe aan ‘de twijfelaars’. “De reguliere gebruikers van winterbanden hebben dat meestal al lang geregeld. Dat begint al in oktober en gaat dan in november en tot begin december door. Ik denk dat 80, 90 procent van hen al zijn voorzien. De leasebedrijven leggen er ook steeds de nadruk op om de banden in een vroeg stadium te wisselen. Je krijgt daarna dan meestal nog wel een piekje van mensen die op wintersport gaan. Het is eigenlijk wel een geluk dat die grote stroom al geweest is want daardoor is er nu wat meer tijd en capaciteit voor de plotselinge vraag van mensen die vanwege al die sneeuw nu opeens beslissen dat ze op winterbanden willen gaan rijden. We hebben een paar zachte winters achter de rug en dan speelt het niet meer zo maar door al die sneeuw gaan veel meer autorijders er over denken”. De bandenbedrijven staan wel klaar voor de jaarlijkse wissel en eventuele pieken, constateert VACO: “Ze hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de benodigde apparatuur en ook in training en opleiding van hun mensen. Het is nu even bijzonder druk maar dat kunnen ze wel aan”. Brinksma denkt daarbij dat er op dit moment ook voldoende winterbanden beschikbaar zijn: “De voorraden zijn groot genoeg. Als de vraag echter te groot zou zijn dan kan er hier en daar toch een probleem ontstaan”. +++

Reageren is niet mogelijk.