Nieuwstelex

0

+++ Er zijn in 2017 veel nieuwe CAMPERS en caravans verkocht. De afzet van nieuwe kampeerauto’s groeide met 21,2 procent ten opzichte van de eerste 11 maanden van vorig jaar. Brancheorganisaties Bovag en KCI (Kampeer & Caravan Industrie) verwachten dat het jaar wordt afgesloten met ongeveer 1.750 verkopen. Dat betekent na 2008, met 1.803 stuks, het beste jaar ooit voor de camperverkoop. De afzet van nieuwe caravans steeg in 2017 tot en met november met 8,6 procent ten opzichte van de eerste elf maanden van vorig jaar. De branche denkt dat de teller van het aantal verkochte caravans dit jaar eindigt rond 6.665, oftewel zo’n 600 meer dan in 2016. Het aantal nieuwe vouwwagens nam toe met 22,1 procent, naar 1.981 exemplaren. Dat waren er vorig jaar 1.623. +++

+++ Na klachten van klanten heeft FORD toegegeven dat een aantal exemplaren van de Focus RS motor (bouwjaar 2016) een afdichtingprobleem had. Een toeleverancier zou verkeerde (Mustang) koppakkingen geleverd hebben. Het gevolg: een lekkende koppakking en grote motorschade, oftewel een nachtmerrie voor elke automobilist. Het probleem begint met het verbruik van koelvloeistof (en de typische geur wanneer deze vloeistof ontsnapt). Daarna volgt een ontregelde motor en tot slot een verontrustende waarschuwing in het instrumentarium. De Focus RS en Mustang gebruiken allebei de 2,3 liter EcoBoost motor. Maar bepaalde onderdelen zijn specifiek voor één model bestemd. Met name het koelcircuit verschilt. Het blok in de Mustang heeft een kleine V groef om de vloeistof te laten circuleren. Daar beschikt de motor van de Focus RS niet over: die heeft een geboorde doorgang. Deze Ford heeft daardoor maar één schroef nodig en de Mustang twee. Er is dus een additionele opening op zijn koppakking. Wanneer dit onderdeel op de Focus RS wordt gemonteerd, kan kokende vloeistof vastraken tussen de pakking en het motorblok. Dit verzwakt de pakking en kan scheuren in de cilinderkop veroorzaken, waardoor er koelvloeistof de verbrandingskamer in lekt. Ford geeft geen uitleg over het ontstaan van de fout. Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij een toeleverancier. Die zou in 2016 koppakkingen van de Mustang geëtiketteerd hebben als component voor de motor van de Focus RS. Ford gaat de reparatiekosten vergoeden, maar er komt geen terugroepactie. Eigenaren van een Focus RS worden wel verzocht alarmsignalen in de gaten te houden: een snelle daling van het koelvloeistofniveau en/of de aanwezigheid van witte rook in de uitlaat. +++

+++ Ook MERCEDES-AMG ontkomt niet aan de elektrificatietrend in de autobranche. Om haar klanten toch een sportief motorgeluid te bieden, ontwikkelen de Duitsers nu met hulp van de Amerikaanse rockband Linkin Park een alternatief. Een soort combinatie van een rauwe strot met gitaarondersteuning. Tobia Moers, de topman van Mercedes-AMG, heeft de samenwerking met Linkin Park bevestigd. Momenteel maken veel autofabrikanten al gebruik van het speakersysteem om het motorgeluid fraaier het interieur te laten binnenkomen, maar dat is vanzelfsprekend iets anders dan het verzinnen van een compleet nieuwe ‘bron’. +++

+++ TOYOTA lichtte onlangs zijn toekomstvisie op autonoom rijden toe. Bij het Europese R&D centrum in Zaventem, België, houden Seigo Kuzumaki (Chief Professional Engineer bij Toyota Motor Corporation) en Gill Pratt (CEO van het Toyota Research Institute) zich daarmee bezig. Doelstelling is om met autonoom rijden het verkeer veiliger te maken. Niemand zou zich straks nog zorgen hoeven maken over de mogelijkheid bij een ongeval betrokken te raken. “Als iemand in zijn auto stapt, moet je kunnen zeggen ‘veel plezier’ en niet ‘wees voorzichtig’. Met autonoom rijden willen we de meer dan 1,3 miljoen levens die het dagelijkse verkeer elk jaar wereldwijd kost, helpen reduceren”, aldus Kuzumaki. Pratt ziet bovendien mobiliteitkansen voor ouderen en mensen met een beperking. De assistent voor autonoom rijden omschrijft Kuzumaki als een teammaat. “Dat is de reden waarom wij onze mobiliteitsaanpak ‘Mobility Teammate Concept’ hebben genoemd”. Pratt vult aan: “In de loop van de tijd, naarmate de kunstmatige intelligentie van een auto verbetert, leert de auto de gewoonten en voorkeuren van de bestuurder en zijn passagiers kennen. Deze zogeheten Artificial Intelligence (AI) zal gehoor geven aan deze voorkeuren en in andere gevallen de bestuurder waarschuwen. Auto en bestuurder zullen zich samen ontwikkelen en onafscheidelijk worden”. Hoe werkt dat in de praktijk? Pratt: “Toyota onderscheidt 2 vormen van autonoom rijden: ‘Chauffeur’ en ‘Guardian’. In het eerste geval wil of kan de bestuurder niet zelf rijden. In het tweede geval rijdt de bestuurder wel zelf, maar met behulp van geavanceerde rij assistentie. Toyota laat de keuze altijd aan de bestuurder over”. De fabrikant wil de techniek op al haar modellen introduceren, ook de instappers. “Alleen dan kunnen we het verschil maken. We zijn er trots op dat liefst 92 procent van de auto’s die wij momenteel in Europa verkopen, al zijn uitgerust met dergelijke systemen. Dit helpt ons doel van 0 ongevallen te realiseren”, aldus Kuzumaki. Highway Teammate zal in 2020 worden geïntroduceerd. Dan zal er autonoom op snelwegen gereden kunnen worden (inclusief in/uitvoegen, inhalen en van rijbaan wisselen). Uiterlijk 2025 zal Toyota de variant Urban Teammate introduceren. Daarmee kan ook elders autonoom worden gereden. Wanneer is die variant veilig genoeg? Pratt: “Het ontwikkelen van de benodigde software is relatief eenvoudig. De uitdaging is om het menselijke gedrag te voorspellen. Gaat de auto naar rechts of links? Loopt het kind de bal achterna? We bouwen een statistisch model waarvan de data is gebaseerd op echt menselijk gedrag. Op basis van deze statistieken creëren we een gesimuleerde omgeving. Vervolgens testen we de software voor autonoom rijden hierop. Dit is echter niet genoeg. We simuleren veel meer kilometers en verkeer dan realistisch is. Ten slotte gaan we fysiek testen, omdat de weg nu eenmaal de beste testomgeving is. Door simulatie te combineren met echte kilometers willen we uiteindelijk een biljoen testkilometers maken. Bovendien zijn er veel verschillende sensoren nodig die complementair zijn aan elkaar. Lidar technologie alleen heeft bijvoorbeeld moeite met sneeuw”. Wat zijn de andere uitdagingen als we het hebben over de toekomst van mobiliteit? Kuzumaki: “Ten eerste: wetgeving. We hebben uniforme voorschriften nodig als we de technologie voor autonoom rijden veilig willen introduceren in verschillende regio’s over de hele wereld. Ten tweede vereist autonoom rijden het overbrengen van een enorme hoeveelheid data; hierbij is de vraag hoe we deze data beveiligen en hoe we persoonsgegevens beschermen”. Pratt voegt daar aan toe: “Het bereiken van autonoom rijden op ‘Level 5′ niveau is beslist één van de overige uitdagingen. Artificial Intelligence kan momenteel niet afdoende beredeneren zoals mensen wel kunnen. Ik daag iedereen uit die zegt niveau 5 te hebben bereikt. Sociale acceptatie is een andere uitdaging. Niet iedereen is er klaar voor om AI te omarmen. Maar we constateren een verandering in de beleving van mensen. Herinner je nog de intrede van de lift? In het begin moesten liften worden bemand, maar in de loop van de tijd werden volautomatische liften heel normaal. We moeten zorgen dat onze producten volkomen veilig zijn en dat zelfstandig rijdende auto’s beter presteren dan wanneer de bestuurder zelf rijdt. Pas dan vertrouwt een moeder haar kinderen aan een autonoom rijdende auto toe”. +++

+++ De recent aangenomen belastingwet van president Donald TRUMP , die bedrijven bevoordeelt die op Amerikaanse bodem produceren. komt ook BMW en Mercedes ten goede. Zij zien namelijk de belasting op in de Verenigde Staten geproduceerde auto’s dalen. Onder de streep betekent dit winst. BMW verwacht een “positieve impact” van 950 miljoen à 1,55 miljard euro, terwijl de voorspellingen van Daimler (het moederconcern van Mercedes) tot 1,7 miljard gaan. Dat is het effect van een verlaging van het belastingtarief van 35 naar 21 procent, zo verduidelijken beide autobouwers. BMW en Daimler verwelkomen dan ook de belastinghervorming, net als heel wat Amerikaanse bedrijven. +++

+++ In de VERENIGDE STATEN zal dit jaar de Toyota RAV4 de bestverkochte personenauto van 2017 worden. Van de SUV zijn er tot en met november al 375.052 exemplaren afgeleverd. De tweede plaats is voor de Nissan Rogue, de Amerikaanse versie van ‘onze’ X-Trail. Van dit model zijn er in de eerste 11 maanden van het jaar 363.293 stuks op kenteken gezet. Analisten plaatsen bij de aantallen van de Rogue wel een kanttekening. Tot en met september was ongeveer 27 procent van de verkoop namelijk aan verhuurmaatschappijen en andere vlootbedrijven. De Honda Civic eindigt in de Verenigde Staten dit jaar op plek3 met 345.880 exemplaren, gevolgd door de Toyota Camry met 343.750 stuks. De Honda CR-V maakt de top5 compleet. De 3 bestverkochte automodellen zijn feitelijk de Ford F-Series, de Chevrolet Silverado en de Ram 1500, maar in de Verenigde Staten worden deze populaire pick-ups vanwege hun platform niet tot personenauto’s gerekend. Van het model met de blauwe ovaal, al jaren het meest verkopende model op de Amerikaanse markt, zullen wereldwijd dit jaar vermoedelijk meer dan 1 miljoen exemplaren afgeleverd worden. +++

+++ Juristen worden ‘altijd’ de vraag gesteld wie verantwoordelijk is voor een ongeval met een ZELFRIJDENDE auto. Google probeert dit op te lossen door inzittenden van dochterbedrijf Waymo voertuigen rechtstreeks te verzekeren. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met assuradeur Trov. Google en Waymo zijn op deze manier ingedekt tegen eventuele fouten. Het initiatief wordt volgend jaar effectief toegepast bij auto’s die autonoom rijden en dus niet bediend worden door technici. +++

Reageren is niet mogelijk.