Nieuwstelex II

0

+++ In CHINA verdwijnen tot nader order 553 automodellen van de markt. Reden is een productieverbod dat op 1 januari in werking treedt. De betreffende modellen voldoen niet aan de Chinese brandstofverbruikeisen. Autointernationaal.nl verwacht dat er nog meer auto’s aan de lijst worden toegevoegd. Op de zwarte lijst staan onder andere de door de joint venture FAW -Volkswagen gebouwde ‘Audi FV7145LCDBG’, de door Beijing Benz geproduceerde ‘BJ7302ETAL2’ en de ‘Chevrolet SGM7161DAA2′ die bij Shanghai GM van de band rolt. Het betreft hier de vorige generatie Audi Q5 met 150 pk sterke 1.4 TFSI motor, de oude Mercedes-Benz E 400 en de Chevrolet Cruze. Het is de Chinezen menens voor wat betreft het bestrijden van de luchtvervuiling in hun land, hetgeen betekent dat de emissie-eisen gestaag strenger worden. De 553 auto’s die op de zwarte lijst staan, zijn slechts een zeer klein percentage van het totaal aantal modellen dat in China wordt gemaakt. +++

+++ De Renault Zoe was in 2017 de best verkopende ELEKTRISCHE auto in Europa. Van dit model gingen 18.973 exemplaren over de toonbank, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 26,8 procent. De rest van de Europese verkoop top10 bestaat uit de Nissan Leaf (12.195 stuks en 17,2 procent), de BMW i3 (8.149 stuks en 11,5 procent), de Tesla Model S (7.272 stuks en 10,3 procent), de Tesla Model X (6.027 stuks en 8,5 procent), de Volkswagen e-Golf (4.141), de Hyundai Ioniq Electric (3.088), de Kia Soul EV (2.720), de Mercedes-Benz B 250e (2.028) en de Volkswagen e-Up (1.544). In Nederland bestaat de verkoop top 10 achtereenvolgens uit de Tesla Model S (868 registraties, marktaandeel 23,7 procent), de Tesla Model X (518 stuks en 14,1 procent), de Hyundai Ioniq Electric (495 stuks en 13,5 procent), de BMW i3 (490 stuks en 13,4 procent), de Renault Zoe (434 stuks en 11,8 procent), de Nissan Leaf (389), de Volkswagen e-Golf (208), de Mercedes-Benz B 250e (51), de Kia Soul EV (46) en de Volkswagen e-Up (37). +++

+++ Nooit eerder werden er zoveel INCIDENTEN op snelwegen en belangrijke provinciale wegen gemeld bij het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) als in 2017, zo meldt Allianz Global Assistance. Onder incidenten worden zaken als ongevallen, gevaarlijke situaties en auto’s met pech verstaan. Voor het eerst komt het totaal aantal meldingen uit op meer dan 100.000 per jaar. Vorig jaar bleef het aantal meldingen steken op 89.000. Zo waren er in november 2017 alleen al 3.000 meldingen van ongevallen, hetgeen 13 procent meer is dan in 2016. De verwachting is dat december nog extremer wordt. De verdeling van het totaal aantal meldingen is als volgt: 67 procent pechgevallen, 30 procent ongevallen en 3 procent gevaarlijke situatie door onbeheerd voertuigen op/langs de snelweg. Bij het LCM komen dagelijks zo’n 300 tot 400 meldingen binnen, maar op dagen met extreme omstandigheden (zoals de recente sneeuwval) loopt dat soms op tot meer dan 1.000. Deze incidentele uitschieters zijn echter niet de oorzaak van de totale stijging. Ook op dagen met normale omstandigheden lag het aantal meldingen over het algemeen hoger. Uiteraard wordt er gezocht naar verklaringen en ook hier komt weer de telefoon om de hoek kijken. +++

+++ “Misschien is het feit dat elektrische auto’s in de meeste gevallen geen mechanisch remmen hebben wel het grootste MILIEU voordeel van zulke wagens”. Dat zegt Carlo van de Weijer, expert op het gebied van slim vervoer, in een interview met De Ingenieur. Hij is werkzaam voor de TU Eindhoven en TomTom. In het interview gaat Van de Weijer in op het zogeheten bandengruis. Een deel hiervan is fijn stof en een ander deel zijn microplastics die in de bodem verdwijnen of die via het oppervlaktewater uiteindelijk in zee belanden. “Dan produceren auto’s ook nog remstof en veroorzaken ze opwaaiend stof. De schattingen lopen voorbij de orde van grootte van de hoeveelheid die uit de uitlaat komt. Dat geldt dus ook voor een elektrische auto”, zegt Van de Weijer. “Misschien is het feit dat die nauwelijks mechanisch remt door zijn regeneratief remvermogen uiteindelijk wel het grootste milieuvoordeel voor elektrische voertuigen”. +++

+++ OCCASIONS zijn in Nederland dit jaar flink in prijs gestegen. Dat blijkt uit een prijsvergelijking door AutoScout24. Gemiddeld stonden gebruikte auto’s op de website dit jaar voor 14.422 euro te koop. Dat is 10,6 procent meer dan een jaar eerder. Zo’n sterke stijging heeft zich in geen van de 6 andere onderzochte Europese landen voorgedaan, al liggen de gemiddelde prijzen ook daar hoger. Hoeveel er voor een tweedehandsje wordt gevraagd, hangt erg af van de leeftijd van de auto. Oldtimers, oftewel auto’s ouder dan 30 jaar, zijn relatief het duurst in Frankrijk (33.409 euro) en het goedkoopst in Italië. Nederland zit hier een beetje in de middenmoot met een gemiddelde prijs van afgerond 24.000 euro. Voor hele jonge occasions, van maximaal 1 jaar oud, ben je in Nederland juist het duurst uit. Die kosten hier gemiddeld 33.824 euro. Dat komt omdat ook de nieuwprijzen bij ons hoog zijn. In de categorie jonge occasions liggen de prijzen in Spanje en Italië het laagst. Volgens AutoScout24 zitten er op die Zuid Europese auto’s wel vaak wat meer kleine deuken en krassen dan op de Nederlandse en Duitse exemplaren gebruikelijk is. Italië en België blijven qua gemiddelde occasionprijs onder de 15.000 euro. De duurste landen zijn Frankrijk (20.710 euro) en Duitsland (19.399 euro). +++

+++ PORSCHE moet haar werknemers niet meer buiten de officiële werktijden een mail sturen. Als iemand anders een personeelslid ’s avonds of in het weekend mailt, dan moet dat bericht automatisch verwijderd worden. Die boodschap komt van Uw Hück, de machtige voorzitter van de Ondernemingsraad. “Mails van de baas ’s avonds lezen is onbetaalde werktijd en leidt tot meer stress. Dat is niet aanvaardbaar”, aldus Hück die ook vice-voorzitter is van de Raad van Toezicht bij Porsche. Een woordvoerder van die OR voegt daaraan toe “dat het onderwerp begin volgend jaar zeker op de agenda komt”. Hück reageert daarmee mede op een onderzoekje van de Duitse brancheorganisatie voor de digitale sector waaruit blijkt dat 3 van de 4 Duitse werknemers min of meer verwachten tijdens de kerstvakantie een mail van hun werkgever te zullen ontvangen. Toch vraagt de Financial Times zich af of Hück wel aan het goede adres is. Duitse werknemers, en met name perswoordvoerders, staan er om bekend dat ze buiten kantooruren vrijwel nooit bereikbaar zijn, en tijdens kantooruren ook slechts mondjesmaat. +++

+++ De SNEEUW van de afgelopen weken heeft voor flink meer ongevallen gezorgd in het verkeer, zo bericht Automobiel Management. Maar de stijging viel volgens de ANWB mee omdat er goed gewaarschuwd was voor het slechte weer. Daarom gingen er minder mensen de weg op. Het Verbond van Verzekeraars heeft op basis van historische gegevens berekend dat tot 5 cm sneeuwval, zoals maandag het geval was, 10 tot 20 procent extra verkeersongevallen oplevert. Bij meer dan 5 cm sneeuw kan dat tot 50 procent oplopen, ofwel een aantal van 3.750: “De extra schadelast kan in dat geval 1,5 tot enkele miljoenen euro’s bedragen”, aldus het Verbond van Verzekeraars. “Op een normale dag zijn er ongeveer 2.500 ongevallen in het verkeer”. Vanwege de sneeuw en gladheid gaf het KNMI eerder deze maand code rood af. Sinds 2010 was dit de 13de keer dat er code rood was uitgeroepen. Maar volgens het Verbond is pas over enkele weken bekend zijn wat de precieze gevolgen zijn van de sneeuwval van afgelopen dagen. +++

+++ De Mitsubishi Outlander PHEV was in 2017 de best verkochte STEKKERHYBRIDE auto in Europa. Dit model ging 10.709 keer over de toonbank, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 13,9 procent. De rest van de Europese verkoop top10 bestaat uit de Mercedes-Benz GLC 350e (6.925 stuks en 9 procent), de Volkswagen Passat GTE (6.868 en 8,9 procent), de BMW 225xe Active Tourer (6.062 stuks en 7,8 procent), de BMW 330e (5.619 stuks en 7,3 procent), de Audi A3 E-tron (4.934), de Volvo XC90 T8 Twin Engine (4.312), de Mercedes-Benz C 350e (3.886), de BMW X5 xDrive40e (3.639) en de Volkswagen Golf GTE (3.559). In Nederland wordt de verkoop top10 aangevoerd door de Volvo XC90 T8 Twin Engine (107 registraties en 15,0 procent marktaandeel). Daarna volgen de Mitsubishi Outlander PHEV (73 stuks en 10,3 procent), de Mercedes-Benz GLC 350e (68 stuks en 9,6 procent), de Porsche Panamera (S) E-Hybrid (62 stuks en 8,7 procent), de Volkswagen Passat GTE (44 stuks en 6,2 procent), de Porsche Cayenne E-Hybrid (idem), de Toyota Prius Plug-in Hybrid (35), de Mini Countryman Cooper S E All4 (30), de BMW 530e iPerformance (29) en de BMW 225xe Active Tourer (26). +++

+++ De Japanse investeerder Softbank heeft een aanzienlijk belang genomen in UBER Technologies, het bedrijf achter de taxi app. Het gaat om een belang van 20 procent, dat Softbank gesteund door een aantal andere partijen, met een aanzienlijke korting wist over te nemen. Geruchten over een investering door Softbank in Uber deden al langer de ronde. Ook de prijs van 48 miljard dollar die Softbank heel Uber waard vindt, is eerder genoemd. Daarmee heeft Softbank voor zijn belang een korting van circa 30 procent bedongen. Eerder werd Uber op meer dan 68 miljard dollar gewaardeerd. De investering door Softbank leidt naar verwachting tot een aantal veranderingen bij Uber, waaronder een uitbreiding van het bestuur. Naast het verwerven van het belang van 20 procent steekt Softbank naar verluidt ook minstens 1 miljard dollar direct in Uber. De investering en de veranderingen in het bestuur worden gesteund door Uber topman Dara Khosrowshahi. Hem is er alles aan gelegen om werknemers en investeerders die hun belang in Uber niet willen houden tot 2019 tevreden te houden, als het bedrijf de sprong naar de beurs wil wagen. +++

+++ VOLKSWAGEN overweegt om haar SUV gamma uit te breiden met een model met coupétrekjes. Als basismateriaal fungeert de Tiguan. De coupéafgeleide zal in 2018 worden gepresenteerd. De Tiguan met schuine achterzijde is in de eerste plaats bedoeld voor de Chinese markt, waar dergelijke SUV modellen bijzonder populair zijn. Maar ook bij ons zou hij wel potten kunnen breken en bijvoorbeeld klanten kunnen wegsnoepen bij de BMW X4 … +++

+++ WEGENBELASTING levert de Nederlandse provincies volgend jaar naar verwachting tientallen miljoenen euro’s meer op dan dit jaar. De opbrengsten stijgen vooral doordat er meer voertuigen op de wegen rijden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De provincies verwachten in 2018 ongeveer 1,6 miljard euro aan wegenbelasting, oftewel motorrijtuigenbelasting, te innen. Dat is 38 miljoen euro meer dan de verwachting was voor 2017. De stijging is het grootst in Flevoland. De provincie begroot voor 2018 ruim 70 miljoen euro aan inkomsten uit deze belasting, aldus het CBS. Dit is bijna een derde meer dan voor dit jaar. Dit heeft te maken met een forse toename in het aantal in Flevoland geregistreerde leasewagens. Een grote leasemaatschappij die eerst in Noord-Brabant zat, heeft haar activiteiten naar Nederlands jongste provincie verplaatst. In de meeste provincies zijn de zogeheten opcententarieven voor de motorrijtuigenbelasting de afgelopen jaren min of meer gelijk gebleven of werd er een inflatiecorrectie toegepast. Uitzonderingen hierop zijn Friesland, Zuid-Holland en Zeeland. Vooral Friesland week af. Die verlaagde het tarief in 2016 met meer dan een kwart. De provincie wilde daarmee de provinciale economie stimuleren. De provinciale opcenten mogen dan een klein deel van het totale MRB tarief zijn, toch zorgt het systeem voor aanzienlijke verschillen. Zo moet er voor een personenauto op benzine in de gewichtsklasse 1.251 tot 1.350 kg in Noord-Holland 157 euro per kwartaal betaald worden en in Drenthe 177 euro. De andere provincies zitten daar tussen in. Inwoners van Drenthe zijn dus het duurste uit, terwijl inwoners van Noord-Holland spekkoper zijn. Friesland behoorde tot voor kort tot de duurste gebieden op dit gebied, maar dat ligt nu anders. Terwijl Noord-Holland de voordeligste provincie is, behoort Zuid-Holland tot de duurste landsdelen. +++

Reageren is niet mogelijk.