Prijsvergelijking Lamborghini Urus

0

De prijs van de nieuwe Lamborghini Urus is bekend. De Italiaan doet zijn zelfgekozen titel van ‘Super SUV’ eer aan want hij gaat 278.844 euro kosten.

Met bovengenoemd bedrag is de Urus de duurste SUV op de markt. Maar met 650 pk ook de krachtigste. Aan dat vermogen kan zelfs de 288.707 euro kostende Bentley Bentayga niet tippen. Die mastodont is ‘slechts’ 610 pk sterk, al heeft die wel een anderhalf keer zo grote motor in het vooronder (6,0 in plaats van 4,0 liter) met bovendien anderhalf keer zoveel cilinders (12 in plaats van 8).

LamborghiniAston MartinFerrari
UrusRapideGTC4 Lusso
650-4SV8
278.844 euro264.929 euro300.813 euro

Maar uiteindelijk is de Urus tóch sneller. In 3,6 tellen accelereert de bijna 2.200 kilo zware, dubbel geblazen Lamborghini naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid niet minder dan 305 km/u bedraagt. Later volgt een stekkerhybride uitvoering met Porsche Panamera / Cayenne techniek. Een versie met atmosferische V10 of V12 motor staat niet op de agenda.

De Urus pakt verder uit met in totaal 6 rij modi. Daarmee zou de alleskunner goed uit de voeten moeten kunnen op onder meer asfalt, zand, modder, sneeuw en het circuit. Om ervoor te zorgen dat de Urus ook in de bochten de verwachtingen waarmaakt die het logo op zijn neus schept, is hij voorzien van Torque Vectoring én vierwiel besturing. Verder is de Lamborghini uitgerust met een 8-traps automaat. Terreinbanden staan op de optielijst, evenals bodembeschermplaten.

Lamborghini wil jaarlijks 3.500 exemplaren van de Urus verkopen. Als dat lukt, zullen de Italianen hun productieniveau in Sant’Agata Bolognese kunnen verdubbelen. Maar eerst zien, dan geloven. Puur en alleen afgaand op het uiterlijk zijn de meningen over de Urus erg verdeeld.

De levering start komend voorjaar, maar pas in 2019 zal de productie goed op gang zijn. Lamborghini start nu met 1 exemplaar per dag. Vanaf maart zal de productie worden opgevoerd naar 20 eenheden per dag. Ter vergelijking: Lamborghini bouwt nu dagelijks 12 exemplaren van de Huracan en 6 stuks van de Aventador.

De sportwagenspecialist krijgt bij de productie hulp van familieleden van Volkswagen, die de koetswerken en motorblokken zullen aanleveren. De eindassemblage doet Lamborghini zelf. Hiervoor is achter het historische fabrieksgebouw een compleet nieuwe productiefaciliteit neergezet, waar in 2-ploegen diensten door 50 man aan de Urus zal worden gewerkt.

Reageren is niet mogelijk.