Tesla verwoest door Mercedes

0

Duitsland is in rep en roer. Lijdend voorwerp is letterlijk en figuurlijk een Tesla Model X. Daimler, fabrikant van Mercedes, heeft afgelopen zomer een exemplaar gehuurd. Niks mis mee, maar de Tesla werd zwaar gehavend weer ingeleverd. Daimler zou de Model X volgens het verhuurbedrijf Sixt volledig hebben gedemonteerd en tijdens de huurperiode aan zware tests hebben onderworpen.

Het Duitse weekblad Der Spiegel bracht het bericht naar buiten. De Model X is eigendom van Elektromotron, die de auto als bijverdienste aan Sixt in het Duitse Beieren voor verhuur beschikbaar had gesteld. Daimler leverde de piepende en krakende SUV na de huurperiode van 23 dagen weer in, maar in zwaar gehavende toestand. Onderdelen van de Model X werden deels met tape bij elkaar gehouden. “De ontvoerde Tesla is door een hel gegaan”, aldus Elektromotron.

Manfred van Rinsum, samen met zijn vrouw Monika Kindklein eigenaar van Elektromotron, verklaarde tegenover Der Spiegel dat ook de lak beschadigd was. Toen hij de schade wilden verhalen op de huurder, bleek deze spoorloos. In het handschoenenkastje lag wél een waarschuwing voor fout parkeren, opgesteld door de parkeerwacht van het Mercedes-Benz Technology Center in Sindelfingen. Elektromotron en Sixt begonnen toen onraad te ruiken.

De GPS data van de Tesla werden uitgelezen en daaruit bleek volgens Der Spiegel dat de Tesla op de testbaan in Sindelfingen tot het uiterste was gedreven. Ook was er op en neer mee naar Barcelona gereden en zou volgens Van Rinsum de Model X volledig uit elkaar zijn gehaald, en daarna weer in elkaar gezet te zijn met tape. Elektromotron eist op basis van de schade en gederfde inkomsten meer (de Tesla is niet meer verhuurbaar) dan 80.000 euro van Sixt.

Het verhuurbedrijf was het daar volgens Der Spiegel niet mee eens. Die heeft de Duitse keuringsinstantie Dekra in de arm genomen. De schade zou niet meer dan 15.700 euro bedragen. Sixt heeft dit bedrag samen met de kosten van de taxatie binnen enkele dagen aan Elektromotron overgemaakt. De huurder van de Tesla Model X, medewerkers van Daimler dus, kreeg dat bedrag doorberekend. Daarmee zou de kous kostentechnisch af moeten zijn.

Sixt laat in een verklaring weten niet blij te zijn met het feit dat Van Rinsum naar de pers is gestapt en spreekt van imagoschade. Ook stelt het verhuurbedrijf dat Elektromotron zich kennelijk met behulp van de media wil verrijken door een veel te hoge claim in te dienen. Maar Van Rinsum meent in zijn recht te staan: “In Spanje en Duitsland is de Tesla 23 dagen lang onderworpen aan extreme prestatietests onder hoge buitentemperaturen, een vibratietest, een slecht wegdektest, een terreintest en een heuveltest; de strepen van de slalom pionnen stonden op de deuren”.

Ondertussen is het op het hoofdkantoor van Daimler oorverdovend stil. De producent van Mercedes wil geen commentaar geven op de beschuldiging dat de Tesla volledig werd gedemonteerd en vervolgens weer met tape in elkaar is gezet, noch op de beschuldiging dat zij de Model X zou hebben afgeragd. Feit is dat Mercedes plannen heeft voor een serie elektrische auto’s, waaronder een SUV. En autofabrikanten nemen wel vaker modellen van de concurrentie onder de loep om via demontage een grondige analyse van de sterke en zwakke punten te kunnen maken (het Amerikaanse General Motors heeft er een heus ‘afbreeklab’ voor). Maar meestal wordt er dan gewoon een auto van de betreffende rivaal gekocht.

Waarom Daimler niet de moeite heeft genomen om de Model X (Nederlandse prijs: 93.335 à 158.935 euro) aan te schaffen, blijft een raadsel. Het moederbedrijf van Mercedes had in 2016 een ontwikkelingsbudget van 6,4 miljard euro dus qua kosten zou het een druppel op een gloeiende plaat zijn geweest. In april werd Daimler overigens ook al betrapt op het heimelijk onderzoeken van een elektrische auto. Toen was het een door Deutsche Post ontwikkelde bestelwagen. En ook toen liepen de undercovertechneuten tegen de lamp doordat zij het GPS systeem van het voertuig niet hadden uitgezet.

Reageren is niet mogelijk.