Direct lekker heet: de nieuwe Hyundai Veloster

0

In Europa werd de eerste generatie Hyundai Veloster geen groot verkoopsucces. Maar de coupé met twee voorportieren en rechts één achterdeur krijgt toch een opvolger omdat Amerikanen deze eigenwijze, relatief betaalbare Koreaan wel kunnen waarderen. De Hyundai spreekt met name jongere autoconsumenten aan. En die klantengroep wil het merk graag vasthouden, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Van de nieuwe Veloster werd meteen ook een snelle N uitvoering gepresenteerd. Daarmee leert Hyundai van de fout die zij in 2011 bij de eerste generatie maakte (en die bijdroeg aan het floppen van het model in Europa). Die was in eerste instantie alleen verkrijgbaar met een atmosferische 1,6 liter motor van 135 pk, waardoor de Velostar typisch een schaap in wolfskleren was.

Aan de afmetingen van de Veloster heeft Hyundai nauwelijks gesleuteld: hij werd 2 centimeter langer en 1 centimeter breder. Wel zijn de aërodynamische eigenschappen van het model aanzienlijk verbeterd. Ook is de motorkap iets langer. De asymmetrische deurconstructie is gebleven. Dat maakt de Veloster nog steeds uniek in zijn segment. Ook de centraal geplaatste uitlaat eindstukken keren terug.

Natuurlijk geeft Hyundai de tweede generatie Veloster ook een volledig nieuw interieur. Zoals wij van dit Koreaanse merk (en zuster Kia) gewend zijn, is het dashboard minder spraakmakend dan de buitenzijde, al is ook de middenconsole asymmetrisch. Daarin hebben een 7 of 8 inch infomedia scherm een plek gekregen.

Het motorprogramma begint, op de Amerikaanse markt althans, voortaan bij een atmosferische 2,0 liter GDI unit. Die is 150 pk en 180 Nm sterk. Een trede hoger staat de 1.6 T-GDI turbo met 200 pk en 264 Nm. Een handgeschakelde 6-bak is standaard, maar wie bijbetaalt kan een automaat met 6 of 7 versnellingen krijgen.

Smaakmaker van het nieuwe gamma is de Veloster N. Omdat de i30 niet in de Verenigde Staten wordt verkocht, is dit de eerste kennismaking voor de Amerikanen met het sportieve N label in. De Veloster N beschikt over dezelfde 2,0 liter turbomotor als de i30 N. Het vermogen bedraagt 275 pk en aan koppel is er maximaal 352 Nm beschikbaar. De motor is gekoppeld aan een handbak met extra korte verhoudingen; voor de Amerikaanse markt niet perse een voor de hand liggende keuze, maar ‘sportief’ is het wel.

Net als bij de i30 N hebben de ingenieurs van Hyundai in Namyang (daar staat de ‘N’ voor) het onderstel van de hete Veloster verlaagd en een scherpere afstelling gegeven. De carrosserie is dankzij extra verstevigingen een stuk stijver dan die van de doordeweekse uitvoeringen. De Veloster N is daarna fijn geslepen op de beroemde Nürburgring Nordschleife in Duitsland. Hyundai belooft een messcherpe besturing, een directere gaspedaalrespons. Er is een elektronisch sperdifferentieel aanwezig, evenals fors bemeten remmen (vóór zijn de schijven 33 centimeter groot, achter 30 centimeter) en dikke wielen (18 inch is standaard, 19-inch is optioneel).

Omdat het oog ook wat wil, is de carrosserie gedecoreerd met vette spoilers van koolstofvezel. Daarnaast kan de (Amerikaanse) koper van de Veloster N rekenen op sportieve bumpers, veel N logo’s, rode details en rode remklauwen. De leverbare kleuren zijn Ultra Black, Chalk White, Racing Red, en het voor het N label exclusieve Performance Blue. In akoestisch opzicht wordt de Veloster N koper in de watten gelegd met, net als bij de i30 N, kleppen in de uitlaat die voor een uitzonderlijk indrukwekkend geluid kunnen zorgen.


De levering van de nieuwe Veloster op de Noord Amerikaanse markt start eind dit jaar. De productie vindt vanaf september dit jaar plaats in Ulsan (Zuid-Korea). Plannen voor een Europese verkoopcarrière zijn er op dit moment niet en daar komt volgens de woordvoerder van Hyundai voorlopig ook geen verandering in. “De Veloster is voor de Verenigde Staten bedoeld. Wij hebben de i30. In het verleden hebben we de Veloster wel geleverd, maar de auto bleef een echte exoot”, aldus de zegsman van de importeur. Een verstandige beslissing, want die andere Aziatische coupé, de Subaru BR-Z en Toyota GT86, wordt in Nederland niet of nauwelijks gekocht (in 2017 waren er respectievelijk 0 en 4 registraties).

Comments are closed.