Franse auto nog altijd onbetrouwbaar

0

Het Franse tijdschrift Automobile Magazine houdt jaarlijks een enquête onder haar lezers over de betrouwbaarheid van hun auto. Modellen van eigen bodem scoren op z’n best gemiddeld. Alleen de Dacia Logan weet de Franse eer nog enigszins te redden. Citroën, Peugeot en Renault hebben dus nog steeds veel huiswerk te doen.

De Japanse merken Mazda, Toyota en Suzuki bezetten de kopposities, samen met de Duitse merken Porsche, Audi, BMW en Opel. Franse modellen triomferen nergens. Alleen de Logan van de Roemeense Renault dochter Dacia weet bij de gezinswagens een gedeelde eerste plaats te bemachtigen (samen met de Opel Astra) dankzij een uitstekende betrouwbaarheidscore van 19,5 (op 20).

In het A segment scoort de Opel Karl (met 19 punten) het best. Hier doen de Citroën C1 en Peugeot 108 het niet slecht (betrouwbaarheidscore: 18), al is de vraag of deze in Tsjechië geproduceerde klonen van de Toyota Aygo echte Franse auto’s zijn. De Renault Twingo behaalde met 10,5 punten een beroerd resultaat, al is het absolute dieptepunt de Fiat 500 (met een betrouwbaarheidscore van slechts 7,5).

Bij de B segment auto’s gaat de bokaal naar de Mazda 2 (met een score van 19,5). Daarna volgen de Opel Corsa en de Skoda Fabia met 18,5 punten). De Renault Clio eindigde in de middenmoot (6de plek met een betrouwbaarheidscore van 17), terwijl de rode lantaarns voor de Peugeot 208 (14 punten) en de DS3 (12,5) zijn. Bij de B segment SUV modellen eindigde de Suzuki Vitara (18,5) voor de Peugeot 2008 (17) en stelt de Renault Captur (13,5) teleur.

In het C segment redt de Dacia Logan zoals gezegd enigszins de Franse eer met een betrouwbaarheidscore van 19,5. De Renault Mégane eindigde in de middenmoot met 17 punten. Daarmee wordt dit model als betrouwbaarder beoordeeld dan de Peugeot 308 (16,5 punten). Bij de C segment SUV modellen eindigde de Seat Ateca bovenaan met een betrouwbaarheidscore van 19,5. Hier doet de nieuwe Peugeot 3008/5008 het met 18,5 punten beter dan de Renault Kadjar (17). Voor een premiumproduct presteerde de Mercedes GLA met 13,5 punten teleurstellend. Maar het kan nóg slechter. De rode lantaarn is namelijk voor de Nissan Qashqai met een betrouwbaarheidscore van 8. Dat Nissan de Japanse reputatie op het gebied van betrouwbare auto’s geweld aan doet, wisten we al, maar dit is wel een heel schokkende uitslag.

In het D segment triomferen de Audi A4 en de Toyota Avensis die beiden een betrouwbaarheidscore van 19 behaalden. De DS 5 eindigt hier in de middenmoot met 16,5 punten, maar nog wel voor de Renault Talisman (15,5) en de Peugeot 508 onderaan met een score van 13,5. Bij de D segment SUV modellen eindigde de Porsche Macan bovenaan met 19,5 punten, maar goed, dat mag ook wel voor die prijs.

Bij de MPV modellen gaat de bokaal naar de Toyota Prius+ met 19,5 punten. Hij degradeert de Renault Espace naar de 9de plaats (15 punten). In de achterhoede bevinden zich de Citroën C4 Picasso (11 punten) en de Dacia Lodgy (met een betrouwbaarheidscore van slechts 9). Waarom doet deze Dacia het veel slechter dan de Logan? Omdat hij in Tanger (Marokko) wordt gebouwd. Dat schijnt een recept voor veel problemen te zijn. De Logdy tast daarmee het over het algemeen goede beeld van Dacia aan.

Ten slotte de sportwagens. Hier delen de Audi TT en de BMW 2-serie Cabrio de eerste plaats (met een betrouwbaarheidscore van 19,5) met het duo Mazda MX-5 en Fiat 124 Spider. Daarmee is de Italiaanse eer toch nog enigszins reden, ook al moet daarvoor beroep worden gedaan op een in Japan geproduceerd model.

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat de betrouwbaarheidsprestaties van Skoda op modelniveau erg wisselend zijn. Dat geldt ook voor Alfa Romeo. Hier scoort de Giulietta een onvoldoende, maar de Giulia behaalde een goede beoordeling. Fiat maakt met de 500 geen beste beurt, maar het resultaat van de Panda en 500L is bevredigend. Hetzelfde beeld zien we bij Land Rover. De Range Rover Evoque blijkt opvallend veel mechanische problemen te ondervinden, terwijl de Discovery Sport het goed doet. Opel heeft de laatste jaren een enorme vooruitgang geboekt qua betrouwbaarheid, maar het oudste model uit het gamma, de Zafira, blijft met 12,5 punten duidelijk achter.

Reageren is niet mogelijk.