Hyundai gaat voor autonoom én waterstof

0

Afgelopen augustus toonde Hyundai al haar volgende generatie brandstofcel auto. Die krijgt tijdens de op 8 januari van start gaande Consumers Electronics Show in Las Vegas een naam. Dan zullen alle details bekend worden gemaakt.


De tweede generatie brandstofcel auto is de opvolger van de iX35 FCEV. Hyundai meldde afgelopen najaar al dat de aandrijflijn van de nieuweling 30 procent krachtiger wordt. Qua carrosserievorm is gekozen voor een cross-over. Op een volle tank waterstof moet het nieuwe model 800 kilometer ver kunnen komen. De brandstofcel is 10 procent efficiënter en 20 procent lichter plus krachtiger dan het exemplaar dat in de ix35 FCEV zat.

Het model is onderdeel van de strategie van het Koreaanse merk om nog vóór de decenniumwisseling liefst 14 nieuwe, milieuvriendelijke modellen te lanceren. Er komen naast de FCEV brandstofcel auto 5 hybrides, 4 stekkerhybrides en 4 volledig elektrische modellen. De nieuwe FCEV krijgt de primeur van de zogeheten Intelligent Personal Cockpit. Die is voorzien van diverse sensoren die reageren op steminstructies en handgebaren.

Het brandstofcel model krijgt ook diverse autonome functies toebedeeld. Hyundai zal in 2021 een zelfstandig rijdende auto op de markt brengen. Het gaat om een model dat in staat moet zijn om op niveau 4 autonoom te rijden. Dit betekent dat de ‘bestuurder’ zich ondertussen met andere zaken bezig kan houden. Dit kan overigens alleen in bepaalde gebieden of onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld in files. Bij niveau 5 zijn er geen randvoorwaarden en kan de auto overal zelfstandig rijden.

Om in 2021 een op niveau 4 zelfstandig rijdende auto van op de markt te kunnen brengen, gaat Hyundai een samenwerking aan met in Silicon Valley en in Pittsburgh gevestigde technologiebedrijf Aurora. Momenteel wordt er in Zuid Korea door de overheid nabij Seoul een 80 hectare grote proefstad gebouwd, K-City genaamd. Daar kan Hyundai zijn autonome auto’s testen.

Het is de bedoeling dat de zelfstandig rijdende auto’s vanaf 2021 gefaseerd voor verkoop beschikbaar komen. De FCEV brandstofcel is bij het testproces van dit type voertuigen betrokken. Momenteel is niveau 2 gemeengoed. Dit betekent dat een auto zelfstandig aan fileverkeer kan deelnemen en van rijstrook kan wisselen, maar een hand op/bij het stuur is altijd noodzakelijk.

Hyundai test al sinds 2015 in de Verenigde Staten met zelfstandig rijdende auto’s. Dat gebeurt in de staat Nevada, waar Hyundai een groot test en ontwikkelingscentrum heeft dat weer in contact staat met Namyang. In deze Zuid Koreaanse stad is een van de grootste ontwikkelingscentra voor auto’s in de wereld gevestigd. Vorig jaar toonde Hyundai gedurende de CES in Las Vegas de eerste zelfstandig rijdende auto, een aangepaste versie van de Ioniq.

Reageren is niet mogelijk.