Jaguar vindt de XJ opnieuw uit

0

In het segment van de topsedans telt de Jaguar XJ momenteel niet echt mee. Van de Brit werden vorig jaar in Nederland 47 exemplaren verkocht. Ter vergelijking: de BMW 7-serie was goed voor 211 orders, Mercedes wist evenveel bestellingen voor haar S klasse te noteren, de Porsche Panamera was goed voor 349 registraties en de Tesla Model S ging liefst 2.051 keer over de toonbank.

In bovenstaande alinea wordt het verkoopprobleem van de Jaguar duidelijk geschetst, maar valt ook de oplossing te lezen: elektrificatie à la de Tesla. De XJ viert eind dit jaar zijn 50ste verjaardag, maar de nieuwe editie, die medio november zal worden voorgesteld, wordt totaal anders. Voortaan geen verbrandingsmotor meer maar elektrische aandrijving. Via alle 4 de wielen.

Jaguar buigt haar nadeel om in een voordeel. De verkopen van de huidige XJ (met verbrandingsmotor) stellen niet veel voor. Die kunnen makkelijk gemist worden. En dus wordt de nieuwe XJ een elektrische zakensedan à la de Tesla Model S. Jaguar kan op deze manier de Duitse concurrentie rechts inhalen. Die verkopen wél veel exemplaren met verbrandingsmotor zodat de transitie naar puur elektrische aandrijving voor BMW, Mercedes, Porsche (en Audi) een stuk lastiger is.

De Britten zijn voor wat betreft de XJ overigens wel gewend om op zijn tijd een radicaal nieuwe koers in te slaan. De editie die in 2003 debuteerde was van aluminium vervaardigd en het huidige, uit 2009 stammende model is een extreme breuk met het traditionele design van de XJ, die teruggaat naar 1968. Trouwens, ook de montage van een V12 motor onder de motorkap van de grote Jaguar in 1973 was zondermeer spraakmakend. BMW en Mercedes hadden daar geen antwoord op. Zelfs Rolls-Royce niet.

Maar nu zijn de dagen van de verbrandingsmotor, of ze nou 6, 8 of 12 cilinders hebben, geteld. Jaguar zal veel geld in de nieuwe, elektrische XJ moeten investeren. Als relatief klein merk zijn die kosten amper op te brengen, maar gelukkig is er grote zus Land Rover. Die is voornemens om hetzelfde platform te gaan gebruiken voor een nieuwe loot aan de Range Rover stam: de volledig elektrische Road Rover. Die wordt nóg gladder dan de Velar.

Jaguar kopieert niet alleen de elektrische aandrijving van de ‘segment op zijn kop zettende’ Tesla Model S, maar ook de carrosserievorm: de nieuwe XJ krijgt een grote 5de deur. Lange tijd waren dergelijke koetswerktypes in de topklasse niet gewenst, maar Porsche heeft er een voet mee tussen de deur kunnen krijgen en de Audi A7 Sportback geldt ook als succesvol. In een lager echelon probeert Kia met de Stinger zich middels een 5-deurs model eveneens te onderscheiden van de concurrentie.

Als aperitief in het segment voor elektrische auto’s zal Jaguar in juni starten met de verkoop van de I-Pace. Deze D segment cross-over is letterlijk en figuurlijk een vingeroefening voor het grote werk. Veel techniek van de I-Pace zal in verbeterde, fijn geslepen vorm gebruikt gaan worden voor de nieuwe XJ. Beide elektrische Jaguar modellen krijgen een actieradius van 500 kilometer. Met name in China, waar autofabrikanten onder druk staan om zo snel mogelijk over te schakelen naar elektrisch vervoer, kunnen de Britten met de nieuwe XJ een inhaalslag maken. BMW en Mercedes zijn zoals gezegd logge tankschepen die de draai naar volledig emissieloze modellen veel minder vlot voor elkaar kunnen krijgen.

De nieuwe XJ krijgt 2 elektromotoren; op elke as 1 exemplaar. De Jaguar biedt daardoor niet alleen milieuvriendelijk vervoer, maar ook een sportief en veilig weggedrag. De hybride fase slaan de Britten bij de XJ helemaal over. Er zijn meer merken in het topsegment die dezelfde strategie hanteren: ook Aston Martin en Rolls-Royce zijn van plan om de ‘vlees noch vis’ hybride oplossing links te laten liggen. Waarom zou je nog investeren in 48V accutechniek als je net zo goed een volledig elektrische auto kan lanceren?

Van underdog wil Jaguar zo weer het merk worden waarop alle spotlights in het topsegment op gericht zijn. Net als in 1968. Jaguar had in 1961 een miskleun begaan met de Mark X. Men dacht dat een zwaarlijvig model wel in de smaak zou vallen bij de Amerikaanse cliëntèle, maar niets van dat alles: het was voor hen geen echte Jaguar. En de Britten bliefden de Mark X ook niet, want hij was veel de breed voor de Britse (land)wegen. De rol van Jaguar leek in 1968 gemarginaliseerd te zijn, à la de Nederlandse verkopen van 47 stuks anno 2017. Maar eind 2018 maakt Jaguar opnieuw een comeback!

Reageren is niet mogelijk.