Leuke, maar losse flodder: Toyota Yaris GRMN

0

Waarom de korte test?

Toyota behoort niet tot de vaste spelers in het hete hatchback segment. Af en toe krijgt de autoconsument een snelle variant gepresenteerd, maar die verdient hooguit het predikaat ‘warm’. Deze tot 600 exemplaren gelimiteerde Yaris GRMN is anders. Hij is de voorbode van een in de komende jaren te introduceren compleet nieuwe serie van snelle Toyota modellen die allemaal de badge ‘GR’ krijgen; een afkorting die staat voor ‘Gazoo Racing’. Het moet het Japanse, betaalbare alternatief worden voor de AMG modellen van Mercedes.

Wat voor auto is het?

Alle in de Toyota Yaris fabriek in het Franse Valenciennes te bouwen 600 exemplaren hebben dezelfde rood/witte kleurstelling. 200 stuk gaan naar en de rest is voor Europa bestemd. Voor de aandrijving zorgt een 1,8 liter compressor motor; een 4 cilinder die vrijwel identiek is aan het blok dat midscheeps achter in de Lotus Elise te vinden is. Toyota zorgt voor een eigen uitlaatsysteem en zorgt ook dat de 1,8 liter extra koeling krijgt omdat de motor in de 1.135 kilo zware Yaris GRMN wat harder moet werken dan in de Britse sportwagen, die afgerond 250 kilo lichter is.

Het maximum vermogen (bij 6.800 toeren) bedraagt 212 pk en aan koppel is er 250 Nm beschikbaar. Daarvoor dient de krukas 4.800 omwentelingen te maken. Voor een B segment hete hatchback is de Yaris relatief licht (hij is slechts 65 kilo zwaarder dan de Volkswagen Up GTI met 115 pk). Dat zorgt voor uitstekende prestaties. Je zit 6,4 seconden op 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 230 km/u. Als transmissie fungeert, goden zij dank, een klassieke handbak met 6 versnellingen zonder flippergedoe aan het stuur.

De Yaris GRMN is met 212 pk en 6,4 seconden van heel andere orde dan de bij senioren in Nederland zo populaire 1,0 liter 3 cilinder uitvoering (69 pk en 15,3 seconden). Maar de motorsport ingenieurs van Toyota hebben het onderstel nog grondiger aangepakt. De veren zijn 60 procent stijver en de dempers (afkomstig van SACHS) zijn veel responsiever. Daarnaast is de carrosserie op diverse plekken stijver gemaakt. Vóór monteert Gazoo Racing een nieuw Torsen differentieel dat voor aanzienlijk meer tractie en stabiliteit zorgt. De remmen zijn ook groter dan bij de reguliere Yaris (275mm geventileerde schijven voor en 278 mm gewone exemplaren achter). Speciale 205/45 ZR 17 Bridgestone Potenza RE050A banden maken de onderstel aanpassingen compleet.

Visuele kenmerken van de Yaris GRMN zijn, naast de eerdergenoemde wit en rode kleurstelling, een centraal geplaatste uitlaatpijpen, agressief ogende splitters (zowel voor als achter) en een grote dakspoiler. Het levert een zeer krijgshaftig uiterlijk op. Ook het interieur mag er zijn dankzij speciale kuipstoelen voorin, diverse aluminium afwerkingdetails, een specifiek instrumentarium en een startknop waarop de tekst ‘GR Racing’ staat. Druk hem in en het feest kan beginnen.

Is het wat?

Waar Toyota jou dan vervolgens op trakteert, stelt niet teleur. Dit is écht een spannende auto om mee te rijden. Voor een Yaris is het prestatieniveau sensationeel. De 1,8 liter compressor motor is zeer potent en reageert instant op gaspedaalcommando’s. Zelfs bij 2.000 toeren sleurt de 4 cilinder hard aan de hatchback en de acceleratie blijft sterk, ook bij erg hoge snelheden. Pas de snelheid / toerental begrenzer (230 km/u respectievelijk 7.000 omwentelingen) komt er een eind aan het feest.

De handbak weet ook te plezieren dankzij korte, directe schakelwegen. Dankzij de lichte werking gooit de koppeling geen enkel roet in het eten. Bij terugschakelen trakteert de uitlaat op een leuk plofgeluid. Minder ideaal, en dat is zachtjes uitgedrukt, is de zitpositie. Die is simpelweg veel te hoog voor een hete hatchback. De stoelen hadden gerust 7 à 8 centimeter lager mogen staan. Nu zit je nogal op de bok. Leuk voor in/uitstappende senioren, maar dat zoek je niet bij zo’n sportieve auto.

De hoge zitpositie is (samen met de erg hoge prijsstelling van 46.490 euro) de enige smet op het blazoen bij de Yaris GRMN. Voor de rest is de Toyota een auto waar elke hete hatchback fan enthousiast over kan worden. De rijeigenschappen en de onderstelbalans zijn uitstekend. De vering is weliswaar stevig, maar in bochten is de GRMN uitvoering van de doorgaans erg brave Yaris een verademing. Het is een auto waarmee je heerlijk kan gooien en smijten. Ook gecontroleerd overstuur is mogelijk als je de Toyota uitdaagt. De remmen zijn een beetje fadinggevoelig maar kunnen er per saldo wel mee door.

 

70%
70%
Awesome

Verliefd worden op de Yaris GRMN is niet moeilijk. Toyota heeft een échte hete hatchback weten te creëren. Het is een auto waar je, ondanks de te hoog geplaatste stoelen, snel enthousiast van wordt. Als de Yaris GRMN representatief is voor wat wij nog meer van de Gazoo Racing afdeling kunnen verwachten, dan ziet de toekomst voor autorijders met benzine in hun bloed er zonnig uit.

Toch krijgt de Yaris GRMN niet meer dan een test waarderingscore van 70 %. Dat komt door de gruwelijk hoge prijsstelling. Een gevolg van de gelimiteerde oplage, en van het feit dat de 1,8 liter motor nogal veel CO2 uitstoot (170 gram/km; de Renault Clio RS Trophy (34.090 euro, 220 pk, 235 km/u en 6,6 seconden) zit op 135 gram). Voor een merk als Toyota, dat graag een groene indruk wil maken, is dit een gênant hoge emissiewaarde.

Staat de prijs verkoopsucces van de Yaris GRMN in de weg? Zondermeer. Maar door de gelimiteerde oplage is dat een theoretisch probleem. Van de 400 voor Europa bestemde exemplaren zullen er 15 à 20 stuks naar Nederland komen. Grote kans dat die in handen van de dealers belanden, als verzamelaarstuk of als decoratiemateriaal van de showroom. De Yaris GRMN is daardoor een leuke, maar ook een heel erg losse flodder.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    8.2

Reageren is niet mogelijk.