Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO heeft in de Verenigde Staten vorig jaar in vergelijking met 2016 fors meer auto’s weten te verkopen. Toen eindigde de afzetteller op 516 exemplaren. Verzachtende omstandigheid was dat in 2016 het Italiaanse merk het alleen van de 4C moest hebben. Vorig jaar bracht Alfa Romeo de Giulia en Stelvio in stelling, met als gevolg dat de verkopen de lucht in schoten naar 12.031 exemplaren. Met name over de Italiaanse sportsedan was de Amerikaanse pers lyrisch. Dat resulteerde in afgerond 2.500 orders voor de Giulia. Toch bungelt de Alfa Romeo daarmee onderaan in de segmentstatistieken, want de Cadillac ATS (2.900 verkopen), Genesis G80 (qua formaat is deze premium Hyundai een klasse groter, maar qua prijs wel goed vergelijkbaar 4.400) en Lincoln MKZ (een opgedirkte Ford Mondeo / Fusion; 6.400 verkopen) deden het beter. Marktleider in de betreffende klasse is de BMW 3-serie met 25.600 verkopen. Zal Alfa Romeo in 2018 verder kunnen groeien? Dealeraantal technisch is het merk in het nadeel, want het 177 showrooms een kleine speler op de Amerikaanse markt. BMW en Mercedes hebben minstens dubbel zoveel distributiepunten. Daar staat tegenover dat de Stelvio pas dit jaar zijn eerste volle verkoopjaar heeft op de Amerikaanse markt. +++

+++ BENTLEY zal binnenkort haar gamma uitbreiden met een stekkerhybride uitvoering van de Bentayga. Voor deze PHEV versie, die officieel zal worden voorgesteld op de autosalon van Genève begin maart, zal gebruik worden gemaakt van de aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Verwacht dus een geblazen 4,0 liter V8 benzine, gekoppeld aan een krachtige elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 680 pk. Puur elektrisch zal de Bentley minimaal 40 kilometer ver kunnen komen. Tevens wordt verwacht dat de Britten ook een gewone 8 cilinder uitvoering zonder elektrische assistentie zullen lanceren. Die wordt circa 550 pk sterk. +++

+++ Het succes van de CHEVROLET Bolt (bij ons bekend als Opel Ampera-e) in de Verenigde Staten is zó groot dat hij zijn stekkerhybride zustermodel Volt in de schaduw stelt. In 2017 verbrak de elektrische hoge hatchback in de Verenigde Staten bijna elke maand een nieuw verkooprecord. In december gingen er 3.227 exemplaren over de toonbank. In heel 2017 werden er 23.297 stuks verkocht van de Bolt, wat er niet zoveel minder zijn dan van de Tesla Model S, die de populairste elektrische auto van de VS blijft (met afgerond 27.000 registraties). Chevrolet is dus goed op weg naar zijn doelstelling om per jaar 30.000 exemplaren van de Bolt te verkopen op haar thuismarkt. Dit succes overschaduwt de Volt, die naast een elektromotor een actieradius verhogende 1,5 liter benzinekrachtbron aan boord heeft. In 2017 zakte de verkoop van de Volt met 18 procent in mogelijk wordt de productie in 2020 gestaakt. Een directe opvolger is niet gepland, maar moederconcern General Motors zou de architectuur van de Volt willen gebruiken voor een cross-over; een carrosserievorm die bij Amerikanen meer in de smaak valt dan een liftback. +++

+++ FIAT CHRYSLER heeft in december 13,9 procent minder auto’s weten te verkopen op haar Italiaanse thuismarkt. Dat komt deels omdat de markt als geheel kromp (-4,6 procent), maar ook omdat het achterstallige modellenonderhoud zich begint te wreken. Op jaarbasis kan FCA met 5,7 procent hogere verkopen nog wel spreken van een positief resultaat. Fiat leverde op merkniveau in december 18,3 procent in. Voor Lancia was er een verlies van 27,5 procent en ook Alfa Romeo had in december de wind tegen (-4,1 procent). Dat Maserati zijn productie tijdelijk staakt, heeft zo zijn redenen: vorige maand daalden de verkopen op de thuismarkt met liefst 35,9 procent. Jeep wist gelukkig de afzetschade voor FCA te beperken in december met 36,9 procent hogere verkopen. +++

+++ “Ze hebben een LAADPAAL recht voor mijn deur gezet. Met een enorm bord erbij. Het ziet er niet uit. Bovendien is het een privé parkeerplek geworden. De aanvrager van de paal laat zijn auto er soms dagen staan. Dat leidt tot irritaties. Een taxichauffeur heeft een keer ‘s nachts de hele buurt wakker getoeterd omdat hij niet kon opladen”. Luuk Wegman woont in Almere-Haven en heeft zich bij de gemeente beklaagd over de laadpaal. “We zitten hier aan het eind van de straat, die bovendien overgaat in een fietspad. Doodlopend dus”, zegt Wegman. “Dat klopt niet met het beleid dat laadpalen op goed zichtbare en goed bereikbare plekken moeten staan. Het liefst aan de kop van een straat of op een parkeerpleintje”. In 2 jaar tijd is het aantal laadpalen in Nederland verdubbeld tot 33.000 nu. De verwachting is dat daar alleen al de komende 2 jaar nog eens zo’n 25.000 laadpalen bij komen. Ongeveer de helft van de laadpalen staat op eigen terrein, maar de andere helft bestaat uit publieke oplaadpunten. En die staan vooral in steden waar weinig mensen een eigen oprit hebben. De behoefte aan laadpalen hangt ook af van de verkoop van elektrische auto’s. 2 jaar geleden reden er 80.000 rond in Nederland. Inmiddels zijn dat er 122.000. Marktonderzoekers verwachten dat er over 2 jaar zeker 200.000 elektrische auto’s zullen zijn. Volgens Marc Verbeet van adviesbureau Over Morgen heeft het gros van de Nederlandse gemeenten amper nagedacht over de groei van het aantal laadpalen en hoe ze daarmee moeten omgaan. “Nu vraagt iemand een laadpaal aan, vervolgens wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond het adres van de aanvrager en daarbinnen wordt de paal dan ergens geplaatst. Dat is niet houdbaar. Dan krijg je wildgroei en chaos waar niemand blij van wordt”. Het leidt in verschillende gemeenten inmiddels tot bezwaarschriften, weet Verbeet. “Iedereen is voor elektrisch rijden, maar tegen een laadpaal voor de deur. Best begrijpelijk. Je bent toch je favoriete parkeerplek kwijt als je zelf geen elektrische auto hebt. En dan heb je ook nog de irritatie over ‘laadklevers’, mensen die hun auto laten staan met de stekker erin terwijl de auto allang is opgeladen. Zolang de stekker erin zit, is dat niet verboden”. Dus zijn er andere oplossingen nodig. Arnhem is bijvoorbeeld de eerste gemeente met een ‘slim laadplein’. “We kunnen hier 16 auto’s tegelijkertijd laden”, zegt Harold Langenberg, hoofd strategie van oplaadaanbieder Allego. “Het is voor iedereen duidelijk en door de samenballing van oplaadpunten kunnen we het ook slimmer doen. Iemand die aangeeft dat hij voorlopig nog niet weg hoeft met de auto, laden we langzamer op dan iemand die weer snel weg wil rijden. Zo kun je rekening houden met de belasting van het net”. Arnhem hoort volgens Marc Verbeet bij een klein groepje gemeenten dat toekomst gericht nadenkt over het opladen van elektrische auto’s. “Den Haag, Rotterdam, Amstelveen en Houten horen daar ook bij, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Er is echt actie nodig bij veel gemeenten. Een ambtenaar die zich een uur per week met dit onderwerp bezighoudt, dat is te weinig”. Luuk Wegman in Almere tekende bezwaar aan bij zijn gemeente, nadat er een laadpaal voor zijn deur was geplaatst. “Dat hebben ze afgewezen. En bij de kantonrechter heb ik ook geen gelijk gekregen”. De gemeente Almere wil niet reageren omdat de zaak inmiddels bij de Raad van State ligt. De buurtbewoner die zijn elektrische auto voor de deur van Wegman parkeert, begrijpt het probleem niet. “Het is te belachelijk voor woorden. We zien het niet als privé parkeerplaats, het is een openbare plek, een openbare laadpaal: iedereen mag er gebruik van maken. Ik weet dat mensen er problemen mee hebben, maar dat heb je al gauw bij vernieuwingen”. +++

+++ PSA wil de komende jaren niet in de laatste plaats groeien met kleine bedrijfswagens. En dat lijkt goed te lukken, want na anderhalf jaar blijft de vraag naar de Citroën Jumpy en Peugeot Partner zó groot, dat er voor mei dit jaar een vierde productieteam wordt klaargestoomd. Daarmee hoopt PSA beter in te kunnen spelen op de sterke vraag naar beide modellen (inclusief de personenvervoer uitvoeringen Citroën SpaceTourer en Peugeot Traveler). De productieverhoging leidt in het Franse Hordain, waar de modellen worden geproduceerd, tot 600 nieuwe banen. PSA denkt de nieuwe arbeidskrachten voor minimaal 18 maanden werk te kunnen bieden. Buiten Europa worden de Citroën Jumpy en Peugeot Expert sinds oktober 2017 ook in Latijns Amerika geproduceerd en in het eerste kwartaal van 2018 zullen de eerste exemplaren in Rusland van de band rollen. +++

+++ Tatsuro Toyoda, voormalig directeur van TOYOTA en zoon van de oprichter van het automerk, is 30 december op 88-jarige leeftijd overleden. Toyoda werd geboren op 1 juni 1929. Hij speelde een belangrijke rol in de internationalisering van Toyota. De samenwerking met concurrent General Motors in de Verenigde Staten werd door Toyoda in 1984 opgezet. Onder zijn leiding groeide Toyota uit tot één van de grootste automerken ter wereld. Tatsuro Toyoda was van 1992 tot 1995 de president van Toyota. Hij volgde zijn broer Shoichiro op. Momenteel wordt het bedrijf geleid door de zoon van Shoichiro, Akio Toyoda. Na zijn aftreden als voorzitter is Toyoda tot zijn dood adviseur van het bedrijf gebleven. Toyota is nog bezig met het organiseren van een groot afscheid van de voormalig voorzitter. +++

+++ Bij Adient in het Oost-Vlaamse Assenede worden 80 banen bedreigd. Dat meldt AVS en wordt bevestigd door de vakbonden. Het vroegere Johnson Controls, dat meubilair levert aan VOLVO Cars in Gent, wil de nachtploeg afbouwen. Het schrappen van die shift betekent dat 160 mensen dan geen werk meer zullen hebben. De helft kan overdag aan de slag, maar de rest wacht dus ontslag. Volgens de vakbondssecretaris wil de directie de nachtploeg afschaffen omdat de volumes aan meubilair voor de nieuwe Volvo XC40 onvoldoende is om de verloren volumes voor de XC60 te kunnen compenseren. De zoektocht naar alternatieve klanten leverde niets op, zo argumenteerde de directie. Voor Volvo is de XC60 het belangrijkste model. De vorige generatie werd in Gent gebouwd, maar de nieuwe editie rolt in Zweden van de band. De XC40 is goed ontvangen, maar deze Volvo zal zich eerst moeten invechten in het segment. Bovendien zou hij een maatje te klein kunnen zijn om in de VS veel klanten te kunnen trekken. Vandaar dat er voor Adient dus minder werk is. Het personeel reageerde verrast, maar het werk werd niet neergelegd, aldus nog de vakbondsman. +++

+++ In 2040 is een kwart van de auto’s een elektrisch model met batterij, een kwart rijdt op WATERSTOF , een kwart is een hybride en een kwart heeft (alleen) een conventionele verbrandingsmotor. Dat blijkt uit de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten. De verschillende typen aandrijvingen blijven naast elkaar bestaan, mede vanwege de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto en problemen met laden, zoals een beperkte laadpaal infrastructuur. Nu zijn conventioneel aangedreven auto’s nog goed voor 90 procent marktaandeel, maar dat holt achteruit. Een van de gevolgen van deze elektrificatie is dat in 2030 minder dan 5 procent van alle auto’s in West Europa worden gebouwd. Nu is dat nog 16 procent. Gedeelde auto’s zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna 50 procent. Een deel van de productie is verplaatst naar China, waar fabrikanten nu al veel meer investeren in batterijtechnologie. Logisch, want de Chinese overheid eist dat in 2020 al 12,5 procent van de verkochte auto’s elektrisch is, terwijl de Europese Commissie vooralsnog geen strenge eisen wil opleggen. “Europa en Europese autofabrikanten hebben een grote achterstand. Nu exporteren Chinese fabrikanten nog nauwelijks, maar dat moment gaat wel komen”, concludeert Loek Kramer, partner bij KPMG. Overigens denkt KPMG dat de totale verkoop tussen 2020 en 2040 stijgt van 101 miljoen naar 140 miljoen voertuigen. Daarbij blijft er plaats voor diesels. Zeker in grotere modellen blijft een dergelijke motor rendabel. Uit het onderzoek blijkt verder dat in 2040 privé bezit nog steeds de meest voorkomende vorm van eigenaarschap is. Maar gedeelde auto’s zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna 50 procent. Daarbij verdwijnt het verschil tussen personen en goederenmobiliteit. Kramer: “Er ontstaat een nieuwe trend: mobi-listics. Nu zie je dat bij Uber, dat ook eten is gaan bezorgen. Maar dankzij autonome gedeelde voertuigen verdwijnt het verschil tussen beide. Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan”. Het verdienmodel van fabrikanten verschuift snel van de auto zelf naar dataproducten die gekoppeld zijn aan de auto. Dat denkt 80 procent van de ondervraagden. Daarbij denkt een derde van de topmanagers dat autofabrikanten controle hebben over de datastromen. Een kwart denkt dat de eigenaar van de auto ook de baas is over de data die zijn auto genereert. +++

Reageren is niet mogelijk.