Nieuwstelex

0

+++ ASIELZOEKERS die illegaal van Zeebrugge naar het Verenigd Koninkrijk willen, verstoppen zich steeds vaker in gloednieuwe auto’s die op vrachtwagens zijn geladen. De politie treft steeds vaker vluchtelingen aan in de kofferbak of op de achterbank van die nieuwe auto’s die klaar staan om het kanaal over te steken. Om er zeker van te zijn dat de auto’s ook voor de Britse markt bestemd zijn, kiezen ze auto’s met het stuur aan de rechterkant. De veiligheidsmaatregelen in de zeehaven zijn aanzienlijk verscherpt. Er hangen beveiligingscamera’s en binnenkort worden waarschijnlijk ook drones ingezet. Er zijn de afgelopen maand 6 van dergelijke gevallen ontdekt in het havengebied. +++

+++ ASTON MARTIN roept 3.873 exemplaren van de DB11 terug naar de dealer. Het gaat om exemplaren die tussen eind 2015 en eind 2017 zijn gebouwd. De reden is een probleem met de door Daimler geleverde stuurkolom. Dit Duitse autoconcern heeft een belang van 5 procent in Aston Martin als onderdeel van een technisch samenwerkingsverband. De eigen dochter Mercedes riep in oktober al meer dan 1 miljoen voertuigen terug vanwege het stuurkolom probleem. Door onvoldoende aarding kan de airbag spontaan uitklappen. Mercedes meldde “een handvol gevallen waarbij bestuurders lichte schaafwonden of blauwe plekken opliepen”. Er zouden zich nog geen Aston Martin klanten hebben gemeld met dergelijke incidenten. +++

+++ AUDI heeft afgelopen jaar zo’n 15.000 positieve verbetersuggesties van medewerkers doorgevoerd. Door hun ideeën te implementeren, heeft de Volkswagen dochter in 2017 alleen al in de fabrieken van Ingolstadt en Neckarsulm een recordbedrag van liefst 108,6 miljoen euro kunnen besparen. Dat is 23,4 procent meer dan in 2016. Het zogeheten Audi Ideeën Programma bestaat in zijn huidige vorm al sinds 1994. Als een medewerker met een goed idee op de proppen komt, probeert Audi dit zo snel mogelijk door te voeren. De meedenkende medewerker wordt voor zijn inspanningen beloond met een premie, waarvan de hoogte afhankelijk is van de besparing die Audi met het idee bereikt. Het kunnen soms ogenschijnlijk kleine ideeën zijn, waarmee de processen bij Audi significant kunnen worden verbeterd of die de arbeidshandelingen verlichten. Zo kwamen twee medewerkers op het idee om hun momentsleutels te voorzien van rode en groene labels. Het kleursysteem vergemakkelijkt de montage van de bouten en moeren, voorkomt dat het verkeerde gereedschap wordt gebruikt en bespaart daardoor tijd. Dankzij een ander idee van 2 medewerkers van de afdeling motorontwikkeling bespaart Audi jaarlijks 100.000 euro. Het was hen opgevallen dat de ventilatoren in de fabriekshal dag en nacht werkten waarna ze het idee opperden om de snelheid van de fan te reduceren als er niemand in de buurt is. Andere collega’s bedachten een nieuwe methode waarmee autoportieren worden afgehangen. Als gevolg daarvan besparen zij en hun collega’s elk jaar 200 werkuren die ze nu kunnen gebruiken om zich te concentreren op andere taken. Audi voert al 50 jaar suggesties van zijn werknemers door. Het Audi Ideeën Programma is ook opgezet in andere fabrieken in Europa. In het Hongaarse Győr en in Brussel implementeerde Audi in 2017 meer dan 10.100 werknemerssuggesties waarmee het merk ongeveer 33 miljoen euro kon besparen. +++

+++ De Beijing Electric Vehicle Company, beter bekend als BJEV , wordt dankzij een omgekeerde beursgang een beursgenoteerd bedrijf, zo laat de dochteronderneming van de Chinese BAIC Groep weten. Het beursgenoteerde Chengdu Qian Feng Electronics Company, eveneens onderdeel van de BIAC Groep, neemt BJEV over door haar aandelen te verkopen aan BJEV aandeelhouders. De waarde van de transactie komt volgens een BJEV beursbericht uit op 4,5 miljard dollar, omgerekend zo’n 3,67 miljard euro. BJEV wordt daarmee het eerste staatsbedrijf op de beurs dat elektrische voertuigen produceert. In 2017 verkocht de fabrikant 103.199 elektrische auto’s. +++

+++ BMW baas Harald Krüger baalt van het feit dat ‘zijn’ merk wereldwijd de tweede grootste premium fabrikant is. Daarom heeft hij een duidelijk doel voor 2020 gesteld: “In 2020 zijn wij weer het bestverkochte premium merk. Ik dwing mijn team in die richting, al wordt het geen plezierritje”. BMW wil met andere woorden Mercedes weer van de troon stoten, dat in 2016 en 2017 de leider was onder de premium merken. Om zijn nieuwe doel te realiseren, zal BMW diverse nieuwe modellen introduceren. Zo mogen we dit jaar nog de X2, de tweede generatie X4 en de X7 in de showrooms verwachten. De X5 wordt in 2019 afgelost. In dat zelfde jaar maken ook de volgende generatie 1- en 3- serie hun opwachting. Rond de zomer vindt de marktintroductie van 2 modellen met veel uitstraling plaats: de nieuwe Z4 en de 8-serie Coupé. Met die stortvloed aan nieuwe modellen hoopt BMW zijn achterstand op Mercedes in te lopen. In 2017 verkocht het Beierse merk 2,09 miljoen auto’s, tegenover 2,29 miljoen exemplaren met een ster op/in de grille. +++

+++ In CHINA zijn afgelopen jaar meer dan 600.000 geëlektrificeerde auto’s verkocht (stekkerhybride modellen en volledig elektrische exemplaren). Alleen al in december gingen er meer dan 100.000 exemplaren over de toonbank. Dat betekent een stijging van 71 procent ten opzichte van het verkoopresultaat in dezelfde maand van 2016. China gaat met deze cijfers wereldwijd aan kop, want in 2017 nam het land op zijn eentje meer dan de helft van alle (deels)elektrische auto’s af (mondiaal waren er 1,2 miljoen verkopen). In totaal zijn er in China vorig jaar 28,9 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Dit betekent dus dat (deels)elektrische exemplaren een marktaandeel hadden van slechts 2,1 procent (en 3,3 procent in december). Dat lijkt weinig, maar het is wel flink meer dan bij ons. Helemaal omdat 96 procent van deze elektrische auto’s in China zelf zijn gebouwd. In 2017 was de BAIC EC Series (actieradius: 200 kilometer) het populairste model met batterij; hij stootte de BYD Tang van de troon. De 78.079 verkochte exemplaren waren goed voor een marktaandeel van 13 procent. Autointernationaal.nl verwacht dat de groei alleen maar zal versnellen. De grootste optimisten gaan uit van 1 miljoen verkopen in 2018. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte al eerder dat de FORD Focus RS een probleempje heeft met zijn motor. In het Verenigd Koninkrijk, waar het merk met de blauwe ovaal met afstand marktleider is, wordt de hete hatchback daarom teruggeroepen voor een gratis inspectie en eventuele reparatie. In het laatste geval zullen de cilinderkop en koppakking vervangen worden. Het balletje kwam aan het rollen toen enkele Focus RS eigenaren op fora opmerkten dat er regelmatig witte rook uit de uitlaat kwam en dat de koelvloeistof wel erg vaak bijgevuld moest worden. Ford geeft officieel geen verklaring voor de problemen, maar boosdoener zou de koppakking zijn. De Mustang Ecoboost kent dit probleem niet. Die Ford gebruikt dezelfde motor, maar de koppakking is anders omdat het vermogen lager is. +++

+++ HONDA heeft de officiële verbruikscijfers bekend gemaakt van de vernieuwde 1,6 liter dieselmotor voor de Civic en de nieuwe 1,5 liter benzine uit voor de Jazz. De oliegestookte krachtbron is met 120 pk even sterk als voorheen, maar de Japanners hebben de interne wrijving weten terug te brengen. Daardoor stoot de Civic Diesel volgens de vernieuwde NEDC norm nog maar 93 gram CO2/km uit (voorheen: 99 gram). De reductie is te danken aan het lagere gemiddelde brandstofverbruik: 3,5 liter per 100 km. De vernieuwde Jazz met de 130 pk sterke 1.5 i-VTEC motor (die voldoet aan de nieuwste Euro6 emissienorm) en optionele CVT automaat verbruikt gemiddeld 5,4 liter benzine per 100 km. Dat betekent een CO2 uitstoot van 124 gram/km. De CVT is volgens Honda herzien en biedt nu een meer lineaire respons bij accelereren. Honda zal in 2019 in Europa een volledig elektrische compacte hatchback introduceren (een productieversie van de conceptstudie Urban EV). Thuismarkt Japan moet een jaar langer op het model wachten. Dat illustreert dat het voor wat betreft de verkoopsituatie van Honda in Europa alle hens aan dek is. Vanaf 2030 wil het Japanse merk wereldwijd tweederde van haar modellen uitrusten met een elektromotor. In Europa moet dit plan eerder gerealiseerd zijn, namelijk al in 2025. Naast volledig elektrische modellen kunnen wij ook (stekker)hybride auto’s verwachten. +++

+++ MERCEDES breidt het gamma van de A klasse uit met een 4-deurs model, op basis van de geheel nieuwe 4de generatie die in maart op de autosalon van Genève aan het publiek gepresenteerd wordt. Mercedes is momenteel de grootste premiumfabrikant ter wereld en wil dat ook blijven. De A klasse gaan helpen de toppositie te verdedigen. In augustus arriveert de 4-deurs versie bij de dealer. Het model gaat concurreren met de Audi A3 Sedan (of Limousine, zoals ze hem zelf noemen). De nieuwe A klasse krijgt als basismoto een samen met Renault ontwikkelde 1,3 liter 4 cilinder turbo unit. Er zijn vermogenvarianten: 115, 140 en 160 pk, met een maximumkoppel van 220 tot 270 Nm. Mercedes werkt ook aan diverse hybride uitvoeringen (48V, stekker). Daarbij zal de eigen 2,0 liter benzinemotor als basisunit fungeren. Klapstuk wordt de A45 AMG, met meer dan 400 pk (de huidige is 381 pk sterk). Dieselaars kunnen genieten van de nieuwe 2,0 liter die debuteerde in de jongste E klasse. Als instapversie fungeert echter een model met de 1.5 dCi motor van Renault. Mercedes belooft een flink ruimer interieur en (voor de hatchback) een grotere kofferbak. Ook het uitzicht wordt verbeterd. De komst van de A klasse Sedan heeft geen gevolgen voor de CLA. Die krijgt in 2019 een opvolger. Op hetzelfde voorwiel aangedreven platform (MFA2 genaamd) volgt later nog een nieuwe B klasse, de tweede generatie GLA én een SUV onder de GLC: de GLB. Dit model wordt ook leverbaar met 7 zitplaatsen. +++

+++ MINI zal volgend jaar een volledig elektrisch model aan haar gamma toevoegen. De aandrijflijn omvat één elektromotor en een accupakket van een niet nader gespecificeerd formaat. De batterijenset zal in het Duitse Dingolfing en in Landshut gebouwd gaan worden. Vervolgens wordt in het Britse Oxford, de hoofdproductielocatie van de 3-deurs Mini, het accupakket ingebouwd. De BMW dochter voert in het (deels)elektrische segment nu alleen een stekkerhybride versie van de Countryman. +++

+++ PSA werkt achter de schermen aan terugkeer naar de Amerikaanse markt. Jean-Philippe Imparato, de merkchef van Peugeot, gaat uit van een verkoopstart in 2026. Peugeot heeft een getroebleerd verleden in de Verenigde Staten. Op 6 augustus 1991 kondigde het merk haar vertrek aan, nadat er het jaar er voor slechts 4.200 auto’s waren verkocht. In 1986 waren er nog 14.000 klanten, maar de 405 sloeg bij de Amerikanen niet aan. PSA heeft ervoor gekozen om zijn nieuwe Noord Amerikaanse hoofdkantoor in Atlanta te openen. Volgende maand zal aldaar personeel aan de slag gaan. De keuze viel op Atlanta omdat deze stad volgens PSA een goede balans tussen een prettig economisch klimaat, groeimogelijkheden en faciliteiten voor het personeel biedt. PSA is al gestart met een proef voor een deeldienst van auto’s, scooters en fietsen. Afgelopen oktober ging dit project van start in Seattle. Binnenkort wordt het deelprogramma uitgerold over andere Amerikaanse steden. Is er sprake van succes, dan zullen in een later stadium personenwagens uit het eigen repertoire aan het gamma toegevoegd worden. +++

Reageren is niet mogelijk.