Nieuwstelex II

0

+++ In het kielzog van een licht groeiend wagenpark werden er in het afgelopen jaar ook 1,3 procent meer auto’s gekeurd. In totaal ondergingen bijna 6,9 miljoen auto’s in 2017 een technische inspectie. Dat blijkt uit de APK cijfers over 2017 van dataleverancier RDC. Naast de verkoop van nieuwe auto’s die in 2011 en 2012 boven de half miljoen lag, en in 2013 op afgerond 420.000 exemplaren uitkwam, is het vooral de import van gebruikte auto’s en de vergrijzing van het wagenpark (gemiddelde leeftijd 10,2 jaar in 2017 tegen 8,5 jaar in 2016) die voor een toename van het aantal APK’s zorgt, zegt RDW manager Hens Peeters Weem. “We zien jaar op jaar een stijging tussen de 1 en 2 procent. Zelf hadden we voor dit jaar ook gerekend op een percentage dat in de buurt ligt van de 1,3 procent”. Bij vrijwel alle brandstofsoorten en aandrijflijnen is er sprake van een stijging, met uitzondering van LPG. Er werden ruim 10 procent minder auto’s gekeurd met een LPG installatie aan boord. Volgens APK voorzitter Boudewijn Hamel staat LPG als brandstof voor auto’s zwaar onder druk. “We zien het aantal keuringlocaties voor LPG in de afgelopen jaren dalen en het aantal inbouwbedrijven ook. Ik denk dat de afgenomen populariteit heeft te maken met de langere terugverdientijd van zo’n installatie. Je betaalt als gebruiker meer wegenbelasting en je offert een flink stuk van je bagageruimte op. Met kleinere en met name zuinigere auto’s is het voordeel van rijden op LPG niet meer zo groot als vroeger”. Zowel diesels als benzinemodellen, met respectievelijk 1,8 miljoen en 4,8 miljoen exemplaren de meest gekeurde auto’s, maken beide een lichte stijging door van respectievelijk 1,3 procent en 0,7 procent. De grootste stijging is voor rekening van volledig elektrische auto’s. Er werden er bijna 70 procent meer van gekeurd dan in 2016. Afgelopen jaar kwamen onder meer de eerste Tesla Model S de werkplaats in voor een APK. Auto’s die rijden op biobrandstoffen werden ook vaker gekeurd dan in 2016. Toen werden er nog 1.193 ter keuring aangeboden. In 2017 waren dat er 48,3 procent meer. De hoeveelheid hybride auto’s met een APK gerechtigde leeftijd nam toe met 35,2 procent tot 91.703 exemplaren. +++

+++ De geplande BMW M2 CS gaat vermoedelijk als ‘Competition’ op de markt komen. De extra hete uitvoering wordt exclusief leverbaar in de kleur Hockenheim Silver en krijgt een andere grille met een hoekiger ontwerp die bovendien volledig in het zwart wordt uitgevoerd. In vergelijking met de reguliere M2 krijgt de Competition versie ook andere spiegels en bumpers. Onder de kap zit de 6 cilinder lijn turbomotor van de M3/M4, maar met een tot 405 pk teruggeschroefd vermogen. Naast het eerder genoemde Hockenheim Silver wordt de M2 Competition ook leverbaar in Sunset Orange. De verwachte onthulling is in april. +++

+++ De premiummerken BMW en DAIMLER bereiden een fusie van hun autodeel activiteiten voor. Door de diensten Car2Go en DriveNow te bundelen in een zelfstandig bedrijf moet een serieus alternatief voor Uber en Lyft ontstaan. Niet geheel toevallig maakte BMW vorige week bekend de dienst Parkmobile over te nemen. Hiermee zijn de Duitsers in één klap de grootste op het gebied van parkeeroplossingen, een onderdeel dat ongetwijfeld meegenomen wordt in het nieuwe bedrijf. Voor de hand ligt dat Parkmobile wordt geïntegreerd in de eigen ParkNow app, die eveneens in de samenwerking met Daimler wordt ingebracht. De namen van beide deeldiensten blijven behouden, maar achter de schermen zal er sprake zijn van één bedrijf. Daardoor kunnen er schaalvoordelen worden gecreëerd. Het inmiddels 10 jaar oude Car2Go is de grootste autodeel dienst, met wereldwijd 3 miljoen leden die vooral in grote steden op 3 continenten (China, Europa en de Verenigde Staten) woonachtig zijn en die gebruik maken van 14.000 exemplaren van de Smart Fortwo. DriveNow komt voort uit een samenwerking tussen BMW en verhuurder Sixt en is een stuk kleiner. Het telt 1 miljoen leden en is in 9 Europese steden actief met ongeveer 6.000 voertuigen. In Nederland kennen we de dienst nog niet, maar bij onze zuiderburen is DriveNow in Brussel vertegenwoordigd. In de toekomst zullen autofabrikanten niet kunnen overleven door alleen auto’s te verkopen, zo stellen deskundigen. Ze zullen ook, en vooral, diensten moeten aanbieden. Car2Go en DriveNow zullen volgende maand officieel fuseren, zo is de verwachting. +++

+++ De nieue Skyactiv-X technologie van MAZDA voor benzinemotoren maakt een brandstofbesparing van 20 tot 30 procent mogelijk. Dat is te danken aan het principe van zelfontbranding (zoals bij een dieselmotor). Deze technologie, die ook wel HCCI (Homogeneous Charge Combustion Ignition) wordt genoemd, is op zich niet nieuw. Maar tot op heden is geen enkele autofabrikant erin geslaagd om ze op grote schaal toe te passen in een productiemodel. De volgende generatie Mazda 3 is de eerste auto die in 2019 de nieuwe motor mag inwijden. De krachtbron zou de voordelen van diesel en benzine combineren. De 2,0 liter Skyactiv-X krachtbron debuteert in 190 pk vorm en zal volgens Mazda 20 tot 30 procent zuiniger zijn dan een traditionele benzinemotor. Daarmee kan Mazda goed gebruiken om de steeds strengere uitstootnormen te halen. In 2021 komt er ook een stekkerhybride variant. +++

+++ Binnen een jaar na de introductie van de nieuwe Insignia heeft OPEL al meer dan 100.000 orders genoteerd voor haar nieuwe vlaggenschip. De populariteit van het model is ook af te lezen in de nationale en internationale media. De Insignia sleepte al diverse onderscheidingen in de wacht, en ook in verschillende vergelijkingstests door automagazines in Europa overtuigt de Opel. Inmiddels heeft het nieuwe model al 23 duels of meerkampen gewonnen, waaronder 4 in Duitse bladen en 3 overwinningen in Nederlandse titels. +++

+++ In 2019 ben je in PARIJS niet meer welkom met zogeheten Crit’Air 4 voertuigen. Vanaf 2022 wordt dat zelfs Crit’Air 3. Tegenwoordig moeten auto’s en gemotoriseerde tweewielers in de Franse hoofdstad een Crit’Air ecovignet hebben. Voertuigen zonder deze sticker of met een (grijs) Crit’Air 5 vignet mogen op weekdagen de stad niet in tussen 8 uur en 20 uur. Het bezoekverbod binnenin de stadsring Périphérique van Parijs geldt effectief voor benzinemodellen van voor 1997 en voor diesels van voor 2001 (Euro 2). In 2019 worden de normen dus strenger, want dan mogen op weekdagen geen auto’s meer de stad in met een (paarsbruin) Crit’Air 4 logo. Dat zijn Euro3 diesels van voor 2006. In 2022 verstrengt de norm en worden Crit’air 3 modellen (oranje). Dat zijn Euro2 en Euro3 benzinemodellen van voor 2006 en Euro4 diesels van voor 2011. +++

+++ De Nederlandse importeur van RENAULT heeft besloten om de pick-up Alaskan niet op te nemen in het verkoopgamma. Men ziet te weinig afzetkansen voor het model die is gebaseerd op de Nissan Navara. De Alaskan wordt door de Japanse alliantiepartner van Renault in haar fabriek in Barcelona, waar ook de op dezelfde basis ontwikkelde Mercedes X klasse van de band rolt. +++

+++ De SKODA modellen Octavia (Ambition Business en Style Business) en Superb (Ambition Business, Style Business, L&K Business en Sportline Business) zijn er tijdelijk met Tech pakket. In het geval van het eerste model omvat dat altijd met leder/stof beklede stoelen, stoelverwarming, een multifunctioneel met leer bekleed sportstuur en het MaxiDot kleurendisplay. Bij de Octavia Style Business uitvoeringen zijn lederen bekleding en 18 inch lichtmetalen velgen inbegrepen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt het Tech voordeel maximaal 1.240 euro. Het Tech pakket voor de Superb staat voor een uitbreiding van de standaarduitrusting met voor de Ambition Business een panoramisch schuif/kanteldak, Travel Assist en een elektrisch te openen/sluiten achterklep. Bij de Style Business wordt de elektrische achterklep vervangen door lederen bekleding. Voor de L&K en Sportline Business bestaat uit Tech pakket uit het panoramadak en Travel Assist. Het maximale voordeel op de Tech pakketten voor de Superb modellen bedraagt maximaal 1.970 euro. +++

+++ Hoewel het aantal dure SUV modellen gestaag toeneemt, blijft ook het klassieke TOP SEDAN segment wereldwijd groeien, vooral dankzij China. Volgens de cijfers van het autobranche analysebureau Jato zijn er in de eerste 6 maanden van 2017 wereldwijd 13 procent meer exemplaren verkocht in vergelijking met dezelfde periode van 2016. De 3 bestverkochte modellen waren tijdens die tijdsspanne de Mercedes S klasse (37.500 exemplaren), de BMW 7-serie (29.400) en de Cadillac XTS (28.200). Niet geheel verrassend is China de grootste afnemer van dit soort topsedans, met meer dan 70.000 inschrijvingen in het eerste semester van 2017, wat een toename van liefst 60 procent was in vergelijking met 2016. Op de tweede plaats staan de Verenigde Staten (42.600 eenheden) en Zuid-Korea (13.800). +++

+++ TOYOTA maakte onlangs bekend de Sora te gaan fabriceren. Tijdens de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 moeten er zeker 100 exemplaren van deze innovatieve bus gaan rondrijden om bezoekers en sporters te vervoeren. De naam staat voor ‘Sky, Ocean, River, Air’, wat het groene karakter van de bus weerspiegelt. Hij rijdt op waterstof en Toyota vindt in de Spelen dus een geschikt podium om zijn brandstofceltechnologie te promoten. Of de Japanners op het goede paard wedden en waterstof inderdaad de brandstof van de toekomst wordt, blijft gissen. +++

+++ In haar oorlog tegen snelheid verschuift het gewest VLAANDEREN de focus van flitspalen naar trajectcontroles. Dit jaar nog zullen er maar liefst 37 zones bijkomen, een verdubbeling van wat we nu kennen. Tegen eind 2018 zal het aantal trajectcontroles in België opgeschroefd worden van 31 zones naar 68 zones; een verdubbeling. Die cijfers vroeg Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke op bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Van die 37 nieuwe locaties bevinden er 3 zich op de snelwegen. Daarbij worden nu al bestaande vaste flitspalen omgebouwd naar digitale camera’s die chauffeurs over een traject kunnen controleren. De serieuze uitbreiding van de trajectcontroles is het gevolg van de positieve cijfers die voorgelegd kunnen worden. Zo werd deze week nog in Mechelen bewezen dat de daar nieuw aangestelde trajectcontroles het aantal snelheidsovertredingen hebben weten terug te dringen van gemiddeld 4% (via een mobiele controle) naar amper 0,01%. +++

+++ De WORLD CAR OF THE YEAR organisatie heeft bekendgemaakt welke modellen doorgaan naar de finale van de jaarlijkse verkiezing. Eind maart volgt de laatste ronde. Tijdens de persdagen van de New York International Auto Show, op 28 maart aanstaande, wordt de World Car of the Year gekozen. Er zijn nog flink wat modellen die meedingen naar de felbegeerde onderscheiding, zo wordt duidelijk nu de finalisten bekend zijn gemaakt. Behalve 5 specifieke categorieën is er de overkoepelende prijs; 10 modellen dingen mee naar deze belangrijkste titel. Opvallend is dat alleen de Kia Stinger voorkomt in deze lijst én in het overzicht van finalisten voor de Europese titel Auto van het Jaar 2018. Dit jaar bestaat de jury uit 82 autojournalisten van alle continenten, die in hun dagelijks werk kennismaken met veel nieuwe modellen. Soms komt het echter voor dat een specifiek model niet in hun land verschijnt. Voorheen moesten zij zich dan baseren op papieren informatie, maar dit probleem is nu ondervangen door hen diverse regionale praktijktesten aan te bieden. Afgelopen oktober konden de juryleden testritten rijden in Tokio, in november volgde Los Angeles en tijdens de autoshow in Genève krijgen ze nog een kans. Daarbij kunnen onderstaande modellen nog van de uiteindelijke lijst verdwijnen: Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc en Volvo XC60. Specifiek in de categorie ‘World Urban Car’ zijn genomineerd: Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift en Volkswagen Polo. In de categorie ‘World Luxury Car’ zijn de kanshebbers: Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne en Porsche Panamera. Naar de titel ‘World Performance Car’ dingen de modellen: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Limousine, BMW M5, Honda Civic Type R en Lexus LC 500. In de categorie ‘World Green Car’ zijn genomineerd: de BMW 530e iPerformance, de Chevrolet Cruze Diesel, de Chrysler Pacifica Hybrid en de Nissan Leaf. Tot slot kan er een prijs in de wacht worden gesleept met de naam ‘World Car Design of the Year’. Hier zijn de kandidaten: Citroën C3 Aircross, Lexus LC, Range Rover Velar, Alpine A110 en Volvo XC60. +++

Reageren is niet mogelijk.