Nieuwstelex II

0

+++ BMW heeft vorig jaar 291.856 exemplaren van de 5-serie verkocht. Dat betekent een stijging van 55,2 procent ten opzichte van het in 2016 behaalde resultaat, toen het merk het nog van de oude editie moest hebben. Toch blijft de E-klasse van rivaal Mercedes populairder, want daarvan werden vorig jaar meer dan 350.000 exemplaren verkocht. De afzet van de 1-serie nam met 14,7 procent toe naar 201.968 eenheden en ook de 7-serie trok meer klanten: 64.311 in totaal, hetgeen er 4,5 procent meer waren dan in 2016. Het aantal orders voor de i modellen kwam uit op 103.080. Daarvan namen de iPerformance stekkerhybride uitvoeringen 63.605 exemplaren voor hun rekening. Bij dochter Mini werden 371.881 bestellingen genoteerd. De Countryman was de grootste groeigenerator met een afzetstijging van 30,0 procent. Rode cijfers waren er voor Rolls-Royce. Het klantenaantal liep vorig jaar met 16,2 procent terug naar 3.362. +++

+++ Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op ELEKTRISCH auto’s, hebben topmanagers van verschillende fabrikanten hun twijfels of dit soort modellen wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultancybedrijf KPMG. 55 procent van de ondervraagde topmanagers laat weten te verwachten dat elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur. Wat is dan wel de oplossing? De waterstofauto. Die zal de elektrische auto (met batterij) qua populariteit rond 2025 gaan inhalen. Hyundai en Toyota zijn deze mening blijkbaar ook toegedaan, want zij investeren momenteel veel geld in de ontwikkeling van modellen met een brandstofcel. De elektrische auto met batterij is dus slechts een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren fabrikanten dergelijke modellen vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen. De ondervraagde topmanagers hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. Bottleneck is momenteel de slechte beschikbaarheid van waterstof. Bovendien wordt ongeveer 90 procent daarvan opgewekt met aardgas, waardoor er nog steeds fossiele brandstof gebruikt wordt. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon of wind energie, alleen is het dan kostbaarder. Modellen met een brandstofcel zijn 3 keer minder efficiënt dan elektrische personenwagens met een batterij, maar dat is volgens de ondervraagde topmanagers niet erg zo lang waterstof maar op een groene manier wordt geproduceerd. In dat geval is de milieubelasting veel kleiner, ook in vergelijking met elektrische auto’s omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een kleine batterijenset aan boord. Bovendien hebben modellen met een brandstofcel nog een ander voordeel: zij hoeven niet urenlang opgeladen te worden en houden dus ook geen palen bezet. Bij een waterstofauto is het tankproces nagenoeg gelijk is dat van een personenwagen met benzine of dieselmotor. En tankstations zijn er al genoeg. +++

+++ De uitbater van snellaadstations FASTNED heeft het laatste kwartaal van 2017 een forse groeispurt beleefd. Het bedrijf bediende bijna 2 keer meer klanten, waarbij de omzet meer dan verdubbelde ten opzichte van een jaar eerder. De kwartaalomzet van het bedrijf kwam uit op 170.960 euro, zo meldt het bedrijf op basis van voorlopige cijfers. Het klantenbestand groeide naar krap 6.300 autobezitters, die in het vierde kwartaal goed waren voor het ‘tanken’ van 362.498 kilowattuur stroom. Fastned heeft de concessie voor 200 laadstations in ons land. Inmiddels zijn er 61 gerealiseerd langs de snelwegen en 2 elders in het land. Elektrische auto’s kunnen er in gemiddeld 20 minuten opladen. Bij 10 van die stations lukte het Fastned inmiddels om winstgevend te zijn. Het bedrijf is ook verwikkeld in verschillende rechtszaken tegen de staat om vergunningen voor snellaadstations. Fastned meent dat de overheid geen toestemming mag verlenen voor nieuwe laadpunten bij benzinestations en wegrestaurants op plekken waarvoor al een concessie voor laadpunten aan haar is verleend. De rechter gaat hier vooralsnog niet in mee. +++

+++ De laatste maanden stijgt de koers van het aandeel FIAT CHRYSLER op de beurzen van New York en Milaan op onverklaarbare wijze. Daardoor draait de geruchtenmachine op volle toeren: staat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) op het punt om overgenomen te worden? Er wordt gesuggereerd dat Hyundai-Kia interesse zou hebben, maar dat lijkt Autointernationaal.nl niet aannemelijk. Dit Zuid Koreaanse concern groeit liever op eigen kracht, al zou er wel gesproken worden over een mogelijke samenwerking met FCA. Het ligt meer voor de hand dat een Chinese speler op grote schaal aandelen opkoopt. Tot nu toe is die partij nog niet in de openbaarheid getreden, maar dat moet wel zodra er een belang van meer dan 5 procent is opgebouwd. De topman van FCA, Sergio Marchionne, loopt al tijden met ‘zijn’ bedrijf te leuren omdat de enorme investeringen in nieuwe technologie niet op eigen kracht opgehoest kunnen worden. Krachtenbundeling is dus het devies. Eerdere pogingen om interesse op te wekken bij General Motors en Volkswagen voor een fusie zijn mislukt. Het Chinese Great Wall Motors had graag Jeep over willen nemen, maar Marchionne bedankte feestelijk voor dit aanbod op het stuk tafelzilver. Als het niet goedschiks lukt, dan maar kwaadschiks door achter de schermen een aanzienlijk belang in FCA op te bouwen? +++

+++ Eerder heb je in de Nieuwstelex kunnen lezen dat FORD haar pick-up model F-150 gaat leveren met een nieuwe dieselmotor. Die is van Europese makelij. In de Ford motorenfabriek in het Britse Dagenham wordt de 3,0 liter dieselunit namelijk sinds kort gebouwd. Dagenham produceert jaarlijks 800.000 dieselmotoren, vooral de 1.5 en 2.0 liter exemplaren en biedt werk aan 3.000 mensen. De verkoop van de F-150 bedroeg afgelopen jaar liefst 896.764 exemplaren; het hoogste resultaat sinds 2005. Ford is met deze pick-up al 41 jaar marktleider in Noord-Amerika. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft het beste jaar uit haar geschiedenis achter de rug. Wereldwijd verkochten de 2 merken samen 621.100 nieuwe auto’s. Dat is 7 procent meer dan in 2016. Maar verkoopdirecteur Andy Goss waarschuwt dat het licht voor de automarkt in Europa op rood is gesprongen, vooral door het voortdurend zwart maken van dieselmotoren door de verschillende overheden. “Dat houdt de ontwikkeling van nieuwe, schonere motoren maar ook van elektrische voertuigen tegen”, zo laat hij aan Automobiel Management weten. Jaguar verkocht 178.600 auto’s, oftewel bijna 20 procent meer dan in 2016. Dat is vooral te danken aan de F-Pace die nu goed is voor 40 procent van de afzet. Met het oog hierop verwacht het Britse merk veel van de kleinere E-Pace die later dit jaar bij de dealers arriveert. Land Rover wist de verkopen met een bescheiden 2 procent op te voeren naar 442.500 exemplaren. Geografisch gezien is China voor Het merkenduo de grootste afzetmarkt met 146.400 verkopen. Daar werden vorig jaar 23 procent meer orders genoteerd. In de Verenigde Staten wisten de Britten 128.100 bestellingen te noteren, hetgeen een stijging van 9 procent betekende. Goss zegt verbaasd te zijn dat de Amerikaanse automarkt als geheel inzakt: “Als je kijkt naar het hoogtij dat op de beurs heerst, dan is het toch vreemd dat dit niet doorsijpelt naar de autoverkopen”. +++

+++ In SAOEDI ARABIE mogen vrouwen sinds september autorijden. Nu kan de volgende belangrijke stap worden gezet: de aanschaffen van een eigen voertuig. Maar dat mag niet in de traditionele showrooms. Vrouwen in Saoedi-Arabië dienen hiervoor naar een speciale showroom te gaan waar mannen niet mogen komen. Om niets aan het toeval over te laten, bevindt deze showroom zich in een winkelcentrum waar alleen vrouwen worden toegelaten. Met deze informatie in het achterhoofd, zal het niet verbazingwekkend zijn dat er alleen vrouwelijk personeel werkt. +++

+++ Particuliere automobilisten zien steeds meer het voordeel van leasing. Voor een vast bedrag per maand is men dan jarenlang verzekerd van zorgeloos rijden. SKODA brengt deze financieringsvorm nu onder de aandacht met extra voordeel. Wie de komende weken besluit een Citigo, Fabia of Rapid te gaan rijden en kiest voor Private Lease, die wordt getrakteerd met extra voordeel op het maandbedrag (gedurende de totale contractduur). De Skoda Citigo wordt aangeboden vanaf 229 euro per maand. De Fabia hatchback start vanaf 249 euro en dat betekent 30 euro korting. De Fabia Combi kan vanaf 259 euro per maand worden gereden en de Rapid Spaceback start bij 329 euro. In deze bedragen zijn onder meer de kosten voor wegenbelasting, onderhoud, reparatie, all-risk verzekering, internationale pechhulp, banden en service begrepen. De enige kosten die voor eigen rekening komen betreffen de brandstof. Tot 31 januari biedt Skoda het genoemde voordeel. Deze bedragen zijn van toepassing op een looptijd van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Via de calculator van Skoda zijn de maandbedragen met afwijkende looptijden en kilometers per jaar te berekenen. +++

+++ Niet iedereen is vol lof over de bouwkwaliteit van de TESLA Model S en Model X. Met name het interieur maakt niet echt een premium indruk. Ook wordt er geklaagd over rammeltjes en gekraak. Nu blijkt dat ook de afwerking van de Model 3 teleurstelt. Tesla laat in een reactie weten nog op zoek te zijn naar de ‘optimale materiaalmix’. +++

+++ TURKMENISTAN doet alle zwarte auto’s in de ban. President Gurbanguly Berdimukhamedov heeft al in 2015 een invoerverbod van exemplaren die niet wit (of zilverkleurig) zijn ingesteld. Maar reed je al in een zwarte auto, dan leidde dat niet tot straffen. Nu wel. Wil je die ontlopen, dan dien je jouw zwarte auto over te laten schilderen. De politie spoort actief naar zwarte voertuigen en neemt ze zonder pardon in beslag. +++

Comments are closed.