Renault Clio best verkochte auto van Nederland

0

Conform de prognose van Autointernationaal.nl is de verkoop van nieuwe personenauto’s in 2017 opgekrabbeld. Werd in 2016 nog een dieptepunt bereikt met 382.514 registraties, vorig jaar stopte de teller bij 414.538 exemplaren; een stijging van 8,4 procent. Dat blijkt uit de officiële registratiecijfers van de Bovag, RAI Vereniging en RDC.

In de laatste maand van 2017 werden 17.528 nieuwe auto’s op kenteken gezet; een daling van 50,4 procent ten opzichte van december 2016. Deze daling is te wijten aan het feit dat er toen nog geprofiteerd kon worden van 15 procent bijtelling voor stekkerhybride modellen. Sinds 1 januari 2017 zijn die belast met 22 procent. Dat was reden voor veel zakelijk rijders om in december 2016 nog even snel een stekkerhybride model op kenteken te zetten. Per 1 januari 2018 is er van grote fiscale veranderingen geen sprake meer, en dus ook niet van sterke verkleuring van de verkoopcijfers van de maanden december en januari zoals in de laatste jaren.

De verkoopstijging over heel 2017 is toe te schrijven aan de opleving van de Nederlandse economie. Belangrijker nog dan die stijging is het feit dat de Nederlandse automarkt in 2017 in rustiger vaarwater belandde, aangezien er een eind kwam aan de ingrijpende fiscale wijzigingen die steevast rond de jaarwisseling voor schokeffecten zorgden en waarbij voornamelijk de bijtellingregels bepaalden welke merken en modellen in een bepaald jaar succesvol waren. Ondanks dat 2017 in vergelijking met 2016 positief werd afgesloten, is er per saldo toch sprake van een matig autojaar. Het eerste kwartaal begon (vergeleken met dezelfde periode in 2016) nog met een toename van bijna 22 procent, met name veroorzaakt doordat het bijtellingtarief van 25 procent op 1 januari was geschrapt. In de daaropvolgende kwartalen werd de voorsprong gaandeweg kleiner. Het eindsaldo was dus 414.538 registraties. In de afgelopen 4 decennia werden er in slechts 5 jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Het gemiddeld jaaraantal staat in die periode op ruim 483.000 stuks. In 1999 werd de top bereikt met 611.776 registraties, en in 2016 werd het voorlopig dieptepunt bereikt met 382.514 verkopen.

De redenen voor het gebrek aan kooplust zijn velerlei. Op de eerste plaats is de fiscale aanmoediging vrijwel uitgewerkt. Alleen volledige elektrische auto’s worden (vooral voor zakelijke rijders) nog gestimuleerd. Maar meer fundamenteel is de verminderde noodzaak om een nagelnieuwe auto aan te schaffen. Ze zijn niet alleen duur, waardoor steeds vaker wordt uitgeweken naar een occasion, maar door de goede kwaliteit van de moderne auto’s is er steeds minder noodzaak tot snelle vervanging. De afzet van occasions is in 2017 dan ook bijna naar recordhoogte gestegen.

Daarbij zien we dat de aangeschafte nieuwe auto steeds vaker een kleiner model is dan het voertuig dat wordt ingeruild. Illustratief voor die ontwikkeling is dat niet (zoals in 2016) de Volkswagen Golf het populairste model in Nederland was, maar dat die rol in 2017 is overgenomen door de kleinere Renault Clio. De compacte Fransman was goed voor 11.780 registraties en pakte daarmee een marktaandeel van 2,8 procent. Daarna volgen de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan uitvoering 11.146 registraties en 2,7 procent), de Volkswagen Up (10.851 en 2,6 procent), de Opel Karl (9.907 en 2,4 procent), de Kia Picanto (9.625 en 2,3 procent), de Opel Astra (9.447), de Ford Fiesta (8.760), de Volkswagen Polo (8.654), de Renault Captur (7.944) en de Renault Mégane (7.723).

Het bestverkochte merk van 2017 is Volkswagen, voor de 13de keer op rij. Er werden vorig jaar 42.966 auto’s met VW logo op kenteken gezet, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 10,4 procent. Daarna volgen Renault (40.729 registraties en 9,8 procent), Opel (34.808 en 8,4 procent), Peugeot (31.094 en 7,5 procent), Toyota (24.061 en 5,8 procent), Ford (23.804), Kia (23.237), BMW (18.830), Skoda (16.595) en Mercedes-Benz (15.851).

Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het best verkochte automerk in Nederland. In de merkentop 10 valt op dat Toyota een aantal plaatsen is gestegen en de positie van best verkochte Aziatische automerk heeft heroverd op Kia. Toch heeft dat laatste merk een goed jaar achter de rug en behoort het net als Toyota tot het rijtje merken dat beter heeft gepresteerd dan de markt. Dat kan ook van onder andere Alfa Romeo, Jaguar, Jeep, Land Rover, Renault, Suzuki en Tesla gezegd worden. Opvallend is de verkooptoename van diverse prestigieuze merken, zoals Aston Martin, Bentley, Chevrolet (jawel), Maserati en Porsche. Zij zagen het aantal orders dankzij nieuwe modellen flink toenemen.

Verliezers zijn er uiteraard ook. Naast Volkswagen verkochten ook Audi, DS, Ferrari, Fiat, Honda, Infiniti, Lamborghini, Lancia, Mitsubishi , Morgan, Subaru, Volkswagen en Volvo minder auto’s dan in 2016. Daarnaast zijn er merken die vorig jaar weliswaar het aantal registraties wisten op te voeren, maar waar deze stijging niet voldoende was om verlies aan marktaandeel te voorkomen. Het gaat hierbij om BMW, Dacia, Lexus, Mercedes, Mini, Nissan, Opel, Rolls-Royce en Seat.

Kijken we naar de verkoopcijfers van december, dan zien we 2 opvallende modellen in de top10: de Tesla Model S (400 registraties) en de Nissan Micra (352). Renault zette afgelopen maand de meeste auto’s op kenteken. Het aantal registraties bedroeg 2.402. Daarna volgden Peugeot (1.600), Toyota (1.587), Opel (998), Volkswagen (990), Hyundai (965), Ford (893), Nissan (848), Mercedes-Benz (787) en Kia (685). Het best verkochte model was in december de Renault Clio met 710 registraties. Daarna volgden de Toyota Yaris (681), de Renault Captur (615), de Opel Karl (428), de Ford Fiesta (416), de Tesla Model S (400), de Toyota Aygo (383), de Nissan Micra (352), de Renault Twingo (348) en de Renault Mégane (343).

Tesla verkocht in 2017 de meeste elektrische auto’s. De Amerikaanse fabrikant zag het aantal registraties met 56 procent toenemen tot 3.290. De BMW i3 was goed voor 881 registraties, de Citroën C-Zero voor 25, de Kia Soul voor 58, de Mitsubishi i-MIEV voor 1, de Nissan Leaf voor 511, de Peugeot iOn voor 16, de Opel Ampera-e voor 228 en de Renault Zoe voor 781 registraties. Het verkoopaantal van Tesla valt uit te splitsen in 2.051 verkopen van de Model S en 1.238 van de Model X.

Prognose

Autointernationaal.nl verwachten dat de stijging van de autoverkoop in 2018 dankzij een goed draaiende economie zal doorzetten. De prognose voor 2018 luidt 430.000 à 435.000 nieuwe personenwagens; ruim 4 procent boven het eindcijfer van 2017, maar nog steeds relatief laag in het licht van recente jaarresultaten. Ter vergelijking: over de afgelopen 10 jaren werd een jaargemiddelde van 448.000 gerealiseerd. In 2018 zullen naar verwachting 13.000 nieuwe auto’s (afgerond 3 procent van het totaal) volledig elektrisch aangedreven zijn; in 2017 waren dat er 6.990 stuks (1,6 procent).

Reageren is niet mogelijk.