Tesla heeft opnieuw productieproblemen

0

Tesla gaat in 2018 op de oude voet verder. Dit betekent dat er in de fabriek in Nevada opnieuw productieproblemen zijn. De levering van de Model 3 heeft daardoor opnieuw vertraging opgelopen.

Tesla heeft daardoor de productiedoelstelling voor de Model 3 wederom aangepast. Net als vorig jaar moet het merk terugkomen op eerdere toezeggingen. Vanaf maart zouden er 5.000 exemplaren van de Model 3 per week van de band rollen, maar Tesla denkt die doelstelling nu niet eerder dan juni te kunnen halen. Wanneer er, conform de planning 10.000 stuks per week het levenslicht zien, is totaal onbekend.

Ook komt de onderneming met cijfers over het vierde kwartaal. Die stellen eveneens teleur. In de periode oktober t/m december werden er in totaal 1.550 exemplaren van de Model 3 geproduceerd. Dat is ongeveer de helft van wat analisten hadden verwacht. Het is opnieuw slecht nieuws voor aandeelhouders en klanten. Topman Elon Musk beloofde dat de Model 3 een massaproduct zou worden, maar de fabricage wordt geplaagd door ernstige problemen. In september rolden er slechts 220 stuks van de band. Toch zegt Tesla dat in de laatste week van december de output uitkwam op 793 exemplaren, waarmee de 1.000 eenheden in zicht komt.

Een opsteker was er ook voor Tesla: de andere modellen hebben nog niks aan spanning verloren. Van de S en de X werd er in het vierde kwartaal afgerond 30.000 exemplaren verkocht. Over het hele jaar gaat het om 101.312 auto’s. Dat is iets meer dan de 100.000 stuks die Tesla zelf had voorspeld. In het vierde kwartaal werd er bovendien 33 procent meer auto’s verkocht dan in hetzelfde tijdvak van 2016.

Tesla heeft heuglijk nieuws voor eigenaren van de Model S of Model X met het Autopilot 2.0+ pakket. Dankzij een update van de software werken de ruitenwissers nu eindelijk automatisch. Tot nu toe was men op handbediening aangewezen (intervalstand uitgezonderd). De auto’s van Tesla waren weliswaar voorzien van een regensensor, maar die deed het niet.

Met de update doen de ruitenwissers het nu dus automatisch. Tenminste als je dat via het touch screen instelt. Gewoon een tik of draai geven tegen respectievelijk aan de stuurstengel is toch wat makkelijker, maar dat vindt Tesla blijkbaar heel erg ’20ste eeuw’. Navigeren kunnen de Model S en Model X nog steeds niet zelfstandig. Wie in zijn Tesla route-instructies wil ontvangen, is nog steeds aangewezen op zijn smartphone.

Comments are closed.