Achterhaald en prijzig: Opel Insignia GSi

0

Waarom de korte test?

Opel heeft de opvolger van de (vorige generatie) Insignia OPC klaar. Het is de GSi uitvoering die tegelijkertijd het vlaggenschip is van het Duitse merk. Opel is van plan om meer modellen met het sportieve label te introduceren. Zo kunnen we eind dit jaar de Corsa GSi verwachten. Die zal dan ook bij deze modelreeks de plaats innemen van de OPC uitvoering.

Wat voor auto is het?

In het kader van de ‘down sizing’ trend (en om bezuinigingsredenen) heeft Opel afscheid genomen van haar V6 motor. Onder de kap van de Insignia GSi zit de standaard 4 cilinder 2,0 liter unit van het merk. Met 260 pk is hij 65 pk minder krachtig dan de oude OPC uitvoering. Dat klinkt als een flinke stap terug, maar Opel roept dat de nieuweling dankzij een 160 kilo lager gewicht op de Nürburgring 12 seconden sneller is.

De Insignia GSi is er ook met een dubbel geblazen 2,0 liter dieselmotor. Dat blok, goed voor 210 pk en 480 Nm, zit onder de kap van de testauto. De vierwiel aangedreven Opel, die standaard voorzien is van een 8-traps automaat, kan hiermee in 7,4 seconden naar 100 km/u accelereren. De CO2-uitstoot bedraagt 192 gram/km. Voor een sportief vlaggenschip is 7,4 seconden niet bijzonder snel en 192 gram aan CO2-uitstoot sowieso te veel. Ter vergelijking: de Audi A5 Sportback is in 190 pk sterke Quattro dieseluitvoering even snel op het sprintonderdeel, maar stoot slechts 119 gram CO2 uit. Je zou dus kunnen stellen dat de liefst 1.807 kilo zware Opel (Audi: 1.640 kilo) in het moderne autolandschap niks meer te zoeken heeft.

Wat onderscheidt de GSi uitvoering van de gewone Insignia? Om te beginnen een met 10 millimeter verlaagd onderstel, sportievere schokdempers, Brembo remmen en 20-inch velgen met Michelin Pilot Sport 4 S banden. Het FlexRide onderstel is standaard. De bestuurder heeft daarmee de keuze uit 4 rij programma’s. De eerste 3 zijn Standaard, Tour en Sport. Afhankelijk van de gekozen modus reageren de besturing en de motor sneller op commando’s. De 4de modus heet Competition en is te activeren met de ESP knop. Na 2 keer indrukken is de tractiecontrole uitgeschakeld en zijn er volgens Opel driftacties mogelijk.

Is het wat?

Ondanks dat Opel claimt dat de Insignia GSi op de Nürburgring ontwikkeld is, wekt de auto niet de indruk het prettig te vinden als de bestuurder een bovengemiddeld enthousiaste rij stijl heeft. Daar zijn verschillende redenen voor. Om te beginnen is de besturing te licht en te vaag rondom de middenstand. Ook is de installatie volkomen gevoelloos. Dat komt het vertrouwen in de Insignia GSi niet ten goede. De besturing werkt bovendien traag, waardoor je extra werk hebt om de Opel in het gareel te houden. Dat past niet bij een auto die sportieve pretenties heeft.

Een tweede probleem heeft de Insignia GSi met zijn aandrijflijn. De bulk van het motorkoppel is slechts in een beperkt toerengebied beschikbaar. In de folder staat weliswaar dat de Opel al bij 1.500 toeren zijn maximale trekkracht levert, maar in de praktijk heeft het dieselblok 3.200 omwentelingen nodig om voor enigszins aansprekende prestaties te zorgen. Maar 1.300 toeren later grijpt de begrenzer alweer in. Het gebied waarin de Insignia GSi goed bij de les is, is dus smal. Het helpt niet dat de automaat de neiging heeft voortijdig op te schakelen. Er is wel een manuele modus, maar die wordt door de software geblokkeerd als de motor meer dan 2.500 toeren maakt. Al met al tamelijk waardeloos dus.

Gelukkig is met het veercomfort van de Insignia GSi niks mis. Zelfs met de grote 20-inch velgen worden oneffenheden in het wegdek goed geabsorbeerd. Bij lage snelheden en in Sportmodus kan de carrosserie dan nogal trillen, maar dat valt op te lossen door (tijdelijk) voor de Tour setting te opteren. De Insignia GSi wordt dan getransformeerd tot een comfortabele en relaxte auto om lange afstanden lekker mee te cruisen. Dan kan je ook genieten van de goed steunende, met leder beklede sportstoelen en voor achterpassagiers is er een massa beenruimte. Ook is er dankzij de vierwielaandrijving enorm veel grip en tractie. Dit betekent dat je al vroeg in de bocht het gaspedaal weer maximaal kan intrappen zonder in de problemen te komen. De Brembo remmen zijn ook geweldig.

60%
60%
Awesome

De Insignia GSi is vlot, mooi, praktisch, ruim en goed uitgerust maar niet sportief. De aloude typeaanduiding is dus ietwat misplaatst. Maar het grootste struikelblok is de prijs: Opel vraagt 72.999 euro voor de geteste Grand Sport uitvoering met de dubbel geblazen dieselmotor. De half zo dure, 136 pk sterke 1.6 CDTI versie (36.599 euro) biedt visueel bijna net zo veel auto. En voor 73 mille kan je bij de concurrentie prachtige premiumproducten kopen zoals de Audi A5 Sportback, de BMW 4-serie Gran Coupé, de Kia Stinger, de Volkswagen Arteon en de Volvo S90/V90.

  • 6
  • User Ratings (11 Votes)
    2.7

Comments are closed.