Indiase Land Rover: Tata H5X

0

Tata Motors heeft de New Delhi Auto Expo als podium gebruikt om naar nieuwe H5X cross-over voor te stellen. Hoewel de autofabrikant vooral bekend is vanwege de extreem goedkope Nano, laat het bedrijf met deze conceptstudie zien ook premium aspiraties te hebben. Die missie is geslaagd, want de constatering dat de H5X is New Delhi de show gestolen heeft, is een understatement.

De H5X is de eerste auto van Tata Motors die is gebaseerd op het nieuwe ‘Optimal Modular Efficient Global Advanced Architecture’; een bodemplaat die met hulp van dochter Jaguar Land Rover is ontwikkeld. Het platform is afgeleid van het onderstel dat door de Britten gebruikt wordt gebruikt voor de Land Rover Discovery Sport, de Range Rover Evoque en de Jaguar E-Pace. Tata Motors zegt de bodemplaat aangepast te hebben aan de Indiase marktomstandigheden. Vermoedelijk wordt hiermee bedoeld dat er goed naar de productiekosten is gekeken. Bij Tata Motors gaat die basis als Omega-Arc door het leven (waarbij ‘Omega’ staat voor: ‘Optimal Modular Efficient Global Advanced’).

De cross-over is ontworpen volgens de nieuwe Impact 2.0 designtaal van Tata Motors. Het resultaat oogt niet verkeerd: de H5X is stijlvol en tegelijkertijd brutaal dankzij de enorme bodem beschermplaten. De cross-over is 4.575 mm lang, 1.960 mm breed en 1.686 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.740 mm. Deze as afstand is identiek aan die van Discovery Sport, maar de H5X is iets korter en lager. Het dak lijkt optisch te zweven. Stoere carrosserie decoratie, grote 22 inch velgen (met ContiSportContact 265/40 R 22 banden van Continental), enorme mistlampen, LED koplampen en 3D achterlichtunits maken het geheel af.

Het interieur kenmerkt zich door een 3-spaaks multifunctioneel stuurwiel met afgeplatte boven & onderzijde en 2 touch screen displays voor het instrumentencluster en het infomediasysteem. De deuren van de H5X openen zich via aanraakpanelen. Het dashboard is afgewerkt met hout, leer, pianolak en metallic look plasticpanelen.

Er is zowel een 5-persoons uitvoering als een 7-zitter gepland. Volgens Pratap Bose, de designchef van Tata Motors, zal de productieversie van de cross-over, die uiterlijk april 2019 klaar moet zijn, voor 80 à 85 procent identiek zijn aan de conceptstudie. Voor de aandrijving zorgt opvallend genoeg niet de 2,0 liter dieselmotor van Jaguar Land Rover, maar de goedkopere MultiJet II unit van Fiat Chrysler. Dit betekent 140 of 170 pk. In India gaat de H5X concurreren met de Jeep Compass en SUV modellen van Mahindra.

Tata Motors heeft de ambitie om op een gegeven moment haar modellen wereldwijd te gaan verkopen. De platformtechniek van Jaguar Land Rover dient hierbij als opstap. Tata Motors volgt hiermee het voorbeeld van het Chinese Geely, dat de knowhow van Volvo gebruikt om haar nieuwe merk Lynk & Co te lanceren op het wereldtoneel. De Indiase autobouwer is wat dit betreft een laatbloeier, want Jaguar en Land Rover werden al in 2008 overgenomen van Ford, terwijl Volvo pas 2 jaar later in Chinese handen belandde.

Eerder deze week meldde Tata Motors dat zij na 5 kwartalen van verlies weer zwarte cijfers schrijft. Het bedrijfsresultaat werd evenwel gedrukt doordat Jaguar Land Rover in de laatste 3 maanden van 2017 relatief zwak presteerde en een winstdaling van 25 procent moest melden. Dat kwam door een tegenvallende vraag naar auto’s in de Verenigde Staten en op de Britse thuismarkt, plus de onzekerheid rondom de waardevastheid van dieselmodellen en de Brexit. Land Rover heeft veel Range Rover en Range Rover Sport exemplaren met korting van de hand moeten doen om de voorraad onverkochte auto’s niet te veel te laten oplopen.

Vanuit deze optiek komt het winstherstel bij de eigen autoactiviteiten van Tata Motors precies op tijd. Het bedrijf heeft de verliezen achter zich kunnen laten dankzij aantrekkende verkopen, betere kostencontrole en hogere marges. De verkoop van de personenauto’s nam met 22 procent, die van lichte vrachtwagens met 35 procent en die van zware trucks zelfs met 54 procent. In India is de vraag naar trucks afgelopen kwartaal sterk gestegen sinds de overheid strenger controleert op over belading. Tata Motors heeft een marktaandeel van 47,5 procent op de vrachtwagenmarkt en 6 procent in het personenauto segment.

Ralf Speth, de CEO van Jaguar Land Rover, verwacht overigens dit jaar betere resultaten te kunnen melden dan afgelopen kwartaal. Hij verwacht veel van de eerste elektrische Jaguar, de I-Pace, en van de stekkerhybride uitvoeringen van de Range Rover (Sport). Maar de Amerikaanse en Britse markt zullen ook dit jaar zwak blijven, met alle verkoopgevolgen van dien. Tata Motors is zelf klaar om vanaf 2019 de wereldmarkten te veroveren met de H5X.

Comments are closed.