Nieuwstelex II

0

+++ ALFA ROMEO verkocht afgelopen jaar 118.000 auto’s. Tenminste, dat vermoedt marktonderzoekbureau JATO Dynamics, want moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) geeft geen gedetailleerde cijfers voor haar dochter vrij. Maar volgens de grootste Italiaanse vakbond bouwde Alfa Romeo vorig jaar 150.722 voertuigen. Dit betekent enerzijds dat er heel wat onverkochte exemplaren op een klant staan te wachten, en anderzijds dat er ten opzichte van 2016 toch een aanzienlijke verbetering is geboekt. Toen had Jato het over een verkoop van 71.700 auto’s en sprak de vakbond over een productie van 93.117 stuks. Wat FCA niet verbloemd, is dat Alfa Romeo nog steeds verlieslatend is. Er was gepland dat het Italiaanse merk in het laatste kwartaal van 2017 weer zwarte cijfers zou schrijven, maar dat is niet gelukt. Op zich niet verwonderlijk want het break even punt voor een fabriek ligt tegenwoordig al snel bij 200.000 auto’s. En dan heeft Alfa Romeo dus nog een lange weg af te leggen, helemaal omdat de 5 modellen op verschillende locaties worden gebouwd. Als oorzaken voor de aanhoudende verliezen noemt FCA topman Sergio Marchionne de teleurstellende Amerikaanse verkoopscijfers van het merk aan en tegenslag bij de verovering van de Chinese markt. In 2014 had hij in een reddingsplan voor Alfa Romeo nog geschreven dat er vanaf 2018 jaarlijks 400.000 voertuigen verkocht zouden gaan worden, verdeeld over 8 modelreeksen, maar die doelstelling is al meerdere keren op de lange baan geschoven. Nu wil Alfa Romeo medio 2020 de grens van 400.000 verkopen passeren. +++

+++ Een Franse studie met een simulator heeft de reactietijd en de alertheid gemeten waarmee mensen de controle over een AUTONOOM rijdend voertuig weer overnemen. Daarbij kwam aan het licht dat te veel vertrouwen op adaptieve cruisecontrole en de rijbaan assistent tot ongevallen kan leiden. Voor het onderzoek van het Centre d’Investigations Neurocognitives et Neurophysiologiques (Ci2N, het centrum voor neuro/cognitief en neurofysiologisch onderzoek) van de universiteit van Straatsburg moesten 60 vrijwilligers in een simulator een snelwegtraject van 53 kilometer afleggen. Ze werden onderweg geconfronteerd met 2 incidenten: een vrachtwagen die plots uitwijkt voor werkzaamheden aan de weg en een waarschuwing dat de assistentiesystemen (na een akoestische waarschuwing) zichzelf uitschakelden in het midden van een bocht. Uit de studie bleek dat de reactietijd voor de uitwijkende vrachtwagen op gemiddeld 2,2 seconden lag, tegenover 1 à 1,5 seconde wanneer hetzelfde scenario zich voordeed met een bestuurder die zelf rijdt. 35 procent van de bestuurders heeft minstens één pion geraakt. 10 procent knalde tegen de auto die de werkzaamheden aan de weg uitvoerde. 27 procent had zelfs de (slechte) reactie om het stuur naar rechts te rukken. Wanneer de auto plotseling vroeg om de besturing over te nemen, lag de reactietijd op 4,5 seconden. Bij 130 km/h is dan al 160 meter afgelegd. De hogere leeftijdsgroep had zelfs 6 seconden (217 meter) nodig. De auto week daarbij gemiddeld 1,25 meter af van het juiste traject. De studie toonde verder aan dat mensen sneller indommelen in een auto met rij ondersteuning, vooral wanneer ze alleen in de auto zitten zonder een passagier waarmee gepraat kan worden. De overgang van de automatische piloot naar zelf rijden verliep vaak moeilijk of zelfs gevaarlijk, met te trage en soms ongepaste reacties. Dat toont aan dat het belangrijk is om waakzaam te blijven wanneer de adaptieve cruisecontrole en de rijbaan assistent geactiveerd zijn. Het is met name van belang om de voet in de buurt van de pedalen te houden. Als je die namelijk op te grote afstand laat rusten, zou men in een noodsituatie de rem en het gaspedaal verward kunnen worden. +++

+++ In BELGIE heeft het even geduurd totdat de juiste verkoopcijfers over 2017 bekend waren. Dat komt omdat veel importeurs auto’s op naam van hun dealer zetten. Daarmee kunnen de verkoopresultaten opgepoetst worden, maar het geeft een vertekend beeld. Pas als die ‘dealerexemplaren’ binnen de maand weer worden uitgeschreven, ontstaat er een correcter beeld. En dat blijkt dat Renault, anders dan het merk zelf had gemeld, niet de marktleider van België was in 2017. Het merk had te veel auto’s tijdelijk op kenteken gezet om de trofee binnen te halen, maar is alsnog door de mand gevallen. Andere specialisten in nepinschrijvingen waren Dacia, Fiat en vooral Hyundai. Hieronder vind je de juiste cijfers: 1. Volkswagen, 50.248 (-4,72%), 2. Renault, 49.015 (+3,62%), 3. BMW, 42.060 (+4,80%), 4. Peugeot, 41.146 (+10,22%), 5. Opel, 37.416 (-2,44%), 6. Mercedes, 37.193 (+11,23%), 7. Audi, 33.179 (+2,01%), 8. Citroen, 24.740 (-1,28%), 9. Ford, 24.047 (-3,81%), 10. Skoda 19.207 (+3,83), 11. Dacia, 18.011 (+14,17%), 12. Volvo, 17.933 (-3,11%), 13. Toyota, 17.577 (+2,54%), 14. Nissan, 17.477 (+11,86%), 15. Hyundai, 16.662 (-12,87%), 16. Fiat, 14.224 (+6,35%), 17. Kia, 12.636 (+11,52%), 18. Mazda, 7.710 (+5,24%), 19. Mini, 7.509 (+0,60%), 20. Seat, 7446 (+15,65%), 21. Suzuki, 6.363 (+6,67%), 22. Land Rover, 5.904 (+0,80%), 23. Porsche, 3.414 (+11,89%), 24. Honda, 3.206 (-3,73%), 25. Jaguar, 3.201 (+8,25%), 26. Alfa Romeo, 2.501 (+38,10%), 27. Jeep, 2.474 (+19,34%), 28. Mitsubishi, 1.825 (-13,27%), 29. DS, 1.785 (-32,03%), 30. Smart, 1.754 (+7,40%), 31. Lexus, 1.470 (-6,79%), 32. SsangYong, 1.286 (-3,39%), 33. Tesla, 1.128 (+35,90%), 34. Subaru, 556 (+10,53%), 35. Maserati, 313 (+2,96%), 36. Infiniti, 269 (+31,21%), 37. Ferrari, 109 (+60,29%), 38. Bentley, 69 (+13,11%), 39. Lancia, 62 (-67,88%) en 40. Chevrolet, 51 (+112,50%). Er werden in 2017 in België ook 44 Aston Martins (+144,44%!), 26 Lotussen, 20 Lamborghini’s, 15 Morgans, 15 Rolls-Royces, 11 Alpina’s, 11 McLarens en 8 Caterhams ingeschreven. En één Bugatti. +++

+++ BUGATTI weet dat het onderhoud van een Veyron een flinke duit kost. Het merk hoopt haar klanten een beetje te helpen met een nieuwe mogelijkheid voor een 15 jaar lange garantie. De Volkswagen dochter gaat de klanten van de Veyron de mogelijkheid om gebruik te maken van het zogeheten Loyalty Maintenance Program. Daarmee wordt de supersportwagen in een tiptop staat gebracht. Voor Bugatti niet onbelangrijk, want daarmee kan de reputatie van het merk in ere worden gehouden. Onderdeel van het programma is een garantie tot maximaal 15 jaar. Dit moet de extreem dure onderhoudskosten van de Veyron enigszins overzichtelijk maken. Een voorbeeld: na een ritje boven de 400 km/u zijn de 4 banden aan vervanging toe; de kosten zijn dan vergelijkbaar met de prijs van een nieuwe Volkswagen Polo. Tijdens het programma krijgt de Veyron het Bugatti Certified Seal op gespijkerd. Wat zoveel betekend als “alles wordt nagekeken en eventuele problemen worden verholpen”. Zowel de motor, het interieur en exterieur worden hier grondig gecontroleerd en verbeteringen worden dan in één keer uitgevoerd, inclusief een eventuele motor update indien die nog niet heeft plaatsgevonden. +++

+++ De voortdurende anti DIESEL retoriek drukt steeds meer op de Duitse markt voor tweedehands auto’s. Vorig jaar is het aantal overschrijvingen van oliegestookte occasions met 2,7 procent gedaald naar 2,39 miljoen exemplaren, terwijl bij benzinemodellen de terugval beperkt bleef tot krap 1 procent. De totale waarde van de verhandelde tweedehands auto’s kwam uit op 82,1 miljard euro, dat is 3 procent minder dan in 2016. Dat staat in het jaarlijkse overzicht van de Deutschen Automobil Treuhand (DAT). Voor een occasion werd gemiddeld in Duitsland 11.250 euro neergeteld, hetgeen 180 euro minder is dan in 2016. Al eerder bleek dat de antidiesel stemming duidelijke gevolgen had voor de verkoop van nieuwe auto’s. In 2017 werden 13,2 procent minder oliegestookte exemplaren verkocht dan een jaar eerder, terwijl benzinemodellen juist een plus van 13,8 procent noteerden. +++

+++ De verkoop van ELEKTRISCHE auto’s is vorig jaar in ons land flink gestegen. In 2017 werden bijna 10.000 exemplaren op kenteken gezet, zo blijft uit cijfers van de branchevereniging van Europese autofabrikanten Acea. Daaruit blijkt dat Nederland het land is waar de verkoop van volledig elektrische auto’s in 2017 het hardst groeide. Met bijna 10.000 exemplaren gaat het om een toename van 132 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In andere Europese landen maakten vooral stekkerhybride modellen (+ 33 procent) een inhaalslag, maar die zijn bij ons uit de gratie sinds het verdwijnen van het fiscale voordeel: de afzet van dit type auto’s daalde in Nederland met 94 procent. Overigens groeit de verkoop van ‘gewone’ hybride modellen (zonder stekker, die in het verleden niet in aanmerking kwam voor fiscaal voordeel) nog wel. Daarvan werd er liefst 60 procent extra afgezet, namelijk ruim 11.000 exemplaren. In Nederland rijden nu 21.000 elektrische auto’s rond en 98.000 (stekker)hybride exemplaren, op een totaal van ruim 8 miljoen personenwagens. Het door het kabinet gewenste doel om over 3 jaar 10 procent van het voertuigpark elektrisch te laten zijn, ligt nog ver weg. Al zal er met name in 2019 wel een inhaalslag gemaakt kunnen worden, want dan is het aanbod veel groter en zal de laadinfrastructuur aanzienlijk uitgebreid zijn. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een verdubbeling van de afzet en in 2019 moet het nog harder gaan, als er meer en goedkopere elektrische auto’s op de markt verschijnen die ook nog eens veel sneller opladen. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft in januari op haar met 3,4 procent groeiende thuismarkt een magere +0,54 procent meer auto’s verkocht. Jeep redde dankzij de goed verkopende Compass de eer van FCA (dankzij 107 procent hogere verkopen; 7.439 eenheden). Alfa Romeo deed het ook goed met 28 procent meer registraties (4.520), vooral dankzij de Stelvio. Maar moedermerk Fiat leverde 8 procent in (34.470 eenheden), evenals Lancia (4.250 registraties, -27 procent) en Maserati (286 eenheden, -21 procent). FCA beziet wel 6 plekken in de modellen top10: 1. Fiat Panda (11.237), 2. Fiat 500X (5.734), 4. Fiat 500 (5.263), 5. Fiat Tipo (5.215), 7. Lancia Ypsilon (4.250) en 9. Fiat 500L (3.902). Buiten de top10, maar in de top50 eindigden 11. Jeep Compass (3.674), 13. Jeep Renegade (3.553), 23. Alfa Romeo Giulietta (1.979), 28. Fiat Punto (1.776) en 42. Alfa Romeo Stelvio (1.141). +++

+++ De branchevereniging van Europese autoproducenten Acea luidt de de alarmklok over het risico op HACKING van met internet verbonden auto’s. “Wanneer miljoenen exemplaren van iets zijn geïnstalleerd, trekt dat automatisch de aandacht van hackers en wordt het een risico”. Dat zegt Marc Greven, directeur juridische zaken bij Acea. Hij wijst erop dat een auto meer is dan gewoon een computer op wielen. Als zijn boordelektronica faalt, bijvoorbeeld na een inbraak door een hacker, dan kan het voertuig zijn inzittenden of andere mensen doden. Als voorbeeld noemt hij een auto die op de snelweg plotseling “denkt dat er iets fout loopt en meent dat hij de motor moet herstarten”. Als gevolg daarvan zou het voertuig kunnen blokkeren. Met name op een weg met veel snel verkeer kan dat fatale gevolgen hebben. Met internet verbonden auto’s lijken al een tijdje een soort nieuw eldorado, met een potentiële markt van 125 miljard euro in 2022. De live internetverbinding biedt verschillende mogelijkheden, van infomedia (communicatie, muziek) via betaalfuncties tot het rijden zelf, via allerlei hulpsystemen. Het is dus belangrijk voor autofabrikanten en hun toeleveranciers om de nodige bescherming in te bouwen. Daar is onderzoek en bewustwording voor nodig. Zeker als je weet dat de gemiddelde levensduur van een auto meer dan 15 jaar is. Over slechts een paar jaar zal een firewall die niet up-to-date is des te gemakkelijker neer te halen zijn door hackers. De Acea topman eist daarom veel betere beschermingssystemen. Greven maakt zich niet enkel zorgen over de verkeersveiligheid als gevolg van hackers die van op afstand de controle over de auto overnemen. Hij wijst ook op het risico op gegevensdiefstal. “Ten eerste zijn er dienstenaanbieders die toegang willen tot gegevens. Ten tweede willen klanten gebruik maken van deze diensten, maar liggen zij wel wakker van de bescherming van hun persoonlijke gegevens. En ten derde zijn er nog de autobouwers, die ervoor moeten zorgen dat dit dataverkeer het niet onmogelijk maakt om de auto perfect veilig te laten zijn”. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft een lastig kwartaal achter de rug waarin de verkopen in Europa en de Verenigde Staten onder druk hebben gestaan. In China zat er nog wel groei in voor de Britse autofabrikant, maar die was minder sterk dan in de voorgaande periode. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Indiase moederconcern Tata Motors. De verkopen van de Britse luxemerken gingen in Europa in de laatste 3 maanden van 2017 met 3,4 procent omlaag, en die in Noord-Amerika met 2,4 procent. De vraag in China, inmiddels de belangrijkste afzetmarkt voor het bedrijf, nam met een kleine 15 procent toe. Jaguar Land Rover boekte een winst voor belastingen van 192 miljoen pond (217 miljoen euro). Dat is een kwart minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar de resultaten bij het Britse dochterbedrijf tegenvielen, presteerde Tata Motors zelf juist stukken beter. De totale winst van het autoconcern bedroeg omgerekend 150 miljoen euro, hetgeen 13 keer meer was dan een jaar eerder. +++

+++ Van ongeveer 50.000 voertuigen verwijdert de RDW de KILOMETERSTAND . Door een typefout zat er een onverklaarbare piek in. De meeste van die voertuigen krijgen nu het oordeel ‘logisch’. RDW stuurt de betreffende voertuigeigenaren een brief en nieuw tellerrapport. Dat meldt de Bovag op haar website. De ingreep vermindert het aantal voertuigen dat onterecht met een onlogische reeks van tellerstanden geregistreerd staat. De eigenaren kunnen dan een tellerrapport met het oordeel ‘logisch’ voor hun voertuig aanvragen of hem met een zogeheten NAP label op occasionsites zetten. Dat kon eerst niet, omdat dat alleen voorbehouden is aan voertuigen met een oplopende reeks tellerstanden. Met de ingreep komt de RDW tegemoet aan een verzoek van de voertuigbranche, zo bericht Automobiel Management. Duizenden voertuigbedrijven registreren tellerstanden om te voorkomen dat kilometertellers teruggedraaid worden. Van de ruim 9,5 miljoen voertuigen waarvan een tellerstand is geregistreerd, hebben 193.000 (2,0 procent) een onlogische reeks. Daarnaast zijn er nog 400.000 (4,2 procent) voertuigen waarvoor vóór 2014 door de stichting NAP een onlogische stand is vastgesteld. Deze voertuigen krijgen geen oordeel van de RDW. Een deel van de onlogische reeksen wordt veroorzaakt door één tellerstand in de reeks die overduidelijk onjuist is. Het gaat bijvoorbeeld om voertuigen met tellerstanden die in 8 jaar geleidelijk oplopen tot 400.000 km met daartussen één uitschieter van 900.000 km. Waarschijnlijk is een typefout gemaakt bij het invoeren van de stand. Om deze uitschieters op te sporen gebruikt de RDW een systematiek op basis van maximaal te rijden kilometeraantallen per dag, week, maand, kwartaal en jaar. Dezelfde systematiek wordt ook gebruikt om voertuigbedrijven bij het invoeren van een tellerstand te waarschuwen dat de ingevoerde tellerstand mogelijk niet klopt. De analyse heeft ertoe geleid dat er ongeveer 50.000 tellerstanden uit het register worden verwijderd. Zo’n 42.000 kentekens hebben na deze schoning weer een oplopende reeks tellerstanden. Bij 8.000 voertuigen zit elders in de reeks nog een stand die de reeks nog steeds onlogisch maakt. +++

+++ NISSAN is van plan de komende 5 jaar omgerekend ruim 7 miljard euro te investeren in de verkoop van elektrische auto’s in China. Het bedrijf wil de grootste verkoper van emissieloze modellen in het land worden. Het doel is om de verkoop in China met 1 miljoen auto’s te verhogen in 2022, zo laat het hoofd van de Chinese activiteiten van Nissan weten. Vorig jaar verkocht de autofabrikant aldaar 1,5 miljoen voertuigen. Er moeten de komende jaren 20 nieuwe elektrische modellen worden uitgebracht. Het Japanse concern heeft samenwerkingsverbanden met het Chinese Dongfeng en het Franse Renault voor de Chinese markt. China wil meer elektrische auto’s op de wegen om de luchtvervuiling ter verminderen. Ook andere grote autofabrikanten zoals Volkswagen, General Motors en Ford hebben aangekondigd grote investeringen te doen in de verkoop van elektrisch aangedreven auto’s op de Chinese markt. +++

+++ Ook in België wordt de fiscale bevoorrechting van STEKKERHYBRIDE auto’s afgebouwd. De nieuwe fiscale norm is onder andere gebaseerd op de accucapaciteit. Op die manier kunnen ‘fake’ hybride modellen worden onderscheiden van ‘echte’. Belgische media kondigen daarom het einde aan van de stekkerhybride auto. Niet alleen veranderen de regels voor de fiscale aftrekbaarheid van dergelijke modellen (in sommige van 100 naar 40 procent), ook de Belgische variant van de bijtelling, de VAA, gaat omhoog. Al is die laatste, zeker in Nederlandse ogen, zeer bescheiden. Afgelopen najaar werd de versobering al aangekondigd, maar deze maand blijkt dat de regels toch iets zijn versoepeld. Volgens de plannen van december moest een stekkerhybride auto tenminste 1 kWh batterijcapaciteit hebben voor iedere 100 kilo aan gewicht wil het voor korting in aanmerking komen. Daarmee zou de Toyota Prius Plug-in Hybrid al buiten de boot vallen, zo bericht Trends in Autoleasing. Die verhouding wordt nu verlaagd naar 0,5 kWh op 100 kilo. Daarmee zou de Prius worden gespaard, maar de stekkerhybride uitvoering van de BMW 2-serie Active Tourer weer niet. Stekkerhybride uitvoeringen van grotere modellen als de Porsche Panamera, Range Rover, Mercedes GLE en Volvo XC90 halen de verhouding wel, maar hebben een te hoge CO2 uitstoot want de emissiewaarde mag niet meer zijn dan 50 gram/km. Ook sommige kleintjes vallen buiten de boot, vooral omdat de accucapaciteit onvoldoende is. Zoals van de Mini Countryman Cooper S E All4. Als de voorwaarden van de nieuwe regels niet van toepassing zijn, wordt de auto fiscaal behandeld als een ‘gewone’ auto. Als er geen vergelijkbaar model met thermische motor is, wordt de uitstoot vermenigvuldigd met 2,5. Overigens gaan de plannen in per 2020, maar het wordt toegepast op alle stekkerhybride auto’s die zijn ingeschreven na 1 januari 2018. +++

+++ TOMTOM heeft een groot aantal gebruikers van haar navigatiekastjes meegedeeld dat de kaarten geen update meer zullen ondergaan. Dat heeft in ieder geval in Groot-Brittannië tot veel klachten geleid die breed worden uitgemeten door de BBC. Volgens de klagers gaat het bepaald niet alleen om oude versies van de navigatieapparatuur maar ook om kastjes die nog de afgelopen Kerst te koop waren. Een woordvoerder van de Britse tak van TomTom heeft meegedeeld “dat we pro-actief hebben gecommuniceerd met de bezitters”. Maar één gebruiker, Paula Hatcher, vertelde de BBC dat ze haar Start 20 navigatiesysteem net pas voor de Kerst cadeau had gekregen. “Ik heb niet eens de kans gekregen om één keer te updaten voor ik een mail kreeg dat dit niet meer mogelijk is en dat levenslange actualisering niet meer beschikbaar zijn voor deze toestellen”. Volgens TomTom is er echter sprake van verwarring omdat er 2 soorten Start 20 toestellen zijn: oude die inderdaad geen update van de kaarten meer ontvangen en nieuwe die normaal worden bijgehouden. “Maar levenslang betekent voor ons de normale levensduur van die apparaten, niet het hele leven van de koper of gebruiker”, zo laat een woordvoerder aan Automobiel Management weten. +++

+++ Nog voor de zomer komen er in VLAANDEREN 37 nieuwe trajectcontroles bij. Vooral op de secundaire wegen (de zogenaamde N wegen). Dat is het systeem waarbij de snelheid wordt gecontroleerd tussen 2 punten en waar de bestuurder wordt beboet wanneer zijn gemiddelde snelheid hoger is dan het toegelaten maximum. En dat is slechts het begin. Het is de bedoeling van Vlaams Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat het hele snelwegnet (!) en een groot deel van de N wegen (waarop de maximumsnelheid door dezelfde minister al werd beperkt van 90 tot 70 km/u) onder trajectcontrole komt te liggen. Tegen 2020 moet dat realiteit zijn. Dan wil Weyts minstens 300 trajectcontrole systemen actief hebben in Vlaanderen. Weyts wijst vanzelfsprekend naar het positieve effect van snelheidscontrole op de veiligheid. Uit een studie van de Universiteit van Hasselt en het Instituut van Mobiliteit uit 2014 blijkt dat het aantal hardrijders in zones met trajectcontrole daalt. Dezelfde studie stelt evenwel dat het “effect op het aantal ernstige ongevallen onzeker is”. De studie maakt gewag van een “(beperkt) gunstig effect” op het aantal ongevallen tijdens en na de zone van de trajectmeting, maar heeft het ook over duidelijke een stijging van het aantal ongelukken van 22 procent in de zone van 1,2 km voor de meting. Daarvoor wijzen de onderzoekers naar het snelheidsverschil dat ontstaat. Gegeven deze studie-uitkomsten kan de maatregel dus ook een verkapte manier zijn om de overheidsinkomsten te verhogen. +++

+++ VOLVO is van plan 60.000 zonnepanelen te plaatsen op de daken van haar autofabriek in het Belgische Gent. De panelen zouden jaarlijks 12 GW/u aan stroom moeten kunnen opwekken. Volvo heeft de plannen onthuld tijdens een bezoek van de Vlaamse minister voor energie, Bart Tommelein. Die noemt het project belangrijk om de overheidsdoelstellingen voor schone energie te halen. Vlaanderen is daarom bereid Volvo via zogeheten groene stroom certificaten financiële steun te verlenen. “Dat is nodig om die grote projecten rendabel te maken. Gezinnen met zonnepanelen hebben een terugdraaiende teller, grote bedrijven niet. Dat moet op een andere manier, namelijk op basis van het rendement, bekeken worden”, aldus Tommelein. Autointernationaal.nl berichtte al eerder dat in de Belgische fabriek, waar momenteel 5.500 mensen werken, waarschijnlijk ook personenwagens van zustermerk Lynk & Co voor de Europese markt mag gaan bouwen. Deze nieuwe speler op de automarkt is net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely concern en wil volgend jaar al het eerste model in Europa lanceren. Dat wordt een cross-over met dezelfde technische basis als de XC40. De fabriek in Gent heeft daarnaast goede papieren om ook de eerste SUV van Lotus te mogen gaan bouwen. Dit Britse merk is sinds vorig jaar ook eigendom van Geely. +++

Comments are closed.