Nieuwstelex

0

+++ De angst neemt toe dat bedrijven op het gebied van AUTOFINANCIERING te grote risico’s nemen door mensen die niet kredietwaardig genoeg zijn tóch een lening of leasecontract aan te bieden. In de Verenigde Staten maakte de aandelenkoers van 2 van dat soort zogeheten subprime financiers eind vorige week al een forse duikeling. Dat volgde op de mededelingen dat beide instellingen, Credit Acceptance uit Michigan en de Amerikaanse tak van de Spaanse bank Santander, enorme bedragen afschrijven op de uitstaande financieringen aan autokopers. Vooral Amerikanen lenen net als voor de financiële crisis steeds meer geld om grotere en dus ook duurdere modellen aan te schaffen, wat tegelijk de groeimotor achter de Amerikaanse automarkt vormt. Een steeds hoger gedeelte van die financieringen gaat naar mensen met een lagere kredietscore, wat de zorgen aanwakkert dat de geldverstrekkers het steeds minder nauw nemen met de kredietwaardigheid. Santander beseft dat zij zichzelf wellicht in de vingers heeft gesneden met haar royale autofinancieringen en heeft meer dan een half miljard dollar op de uitstaande vorderingen afgeschreven. Bij Credit Acceptance ging het in het laatste kwartaal om een meer bescheiden 61 miljoen dollar, maar een jaar eerder werd niet meer dan 27 miljoen dollar afgeboekt. Er is dus sprake van meer dan een verdubbeling van het financieringsbedrag dat oninbaar wordt geacht. +++

+++ BMW stopt na 4 jaar alweer met de productie van de huidige X4. Op de autosalon van Genève zal volgende maand namelijk de nieuwe generatie worden voorgesteld. De korte carrière van de huidige X4 kan worden verklaard doordat het hij nog op de oude, uit 2010 stammende, X3 is gebaseerd. BMW wil zo snel mogelijk overstappen op de nieuwe CLAR platformbasis. Dat levert niet alleen een betere auto op, maar is ook vanuit productie-oogpunt efficiënter. De X3 maakte vorig jaar al de overstap naar het CLAR platform. Voorlopig topmodel is de X4 M40i met een 360 pk / 500 Nm sterke 3,0 liter 6 cilinder motor. Later volgt een M4 uitvoering met circa 450 pk. +++

+++ Nissan heeft succes met DATSUN als goedkoop merk voor opkomende markten. Sinds de (her)lancering, 3 jaar geleden, zijn er inmiddels meer dan 300.000 auto’s onder dit budgetlabel verkocht. “We hebben een solide fundament gelegd voor verdere groei”, zo laat merkchef José Roman aan Automobiel Management weten. Nissan volgt met Datsun het succesrecept van partner Renault met Dacia: een goedkoop merk neerzetten in landen waar de automarkt snel groeit maar de koopkracht vooralsnog nog gering is. Sinds de lancering brengt Datsun regelmatig nieuwe modellen uit waarmee het marktbereik gestaag wordt vergroot. Inmiddels is het merk in 14 landen present. Het gamma bestaat uit in totaal 5 verschillende modellen. De belangrijkste verkoopmarkten zijn India, Indonesië, Rusland en ook Zuid-Afrika, dat zich steeds meer als groeiland voor grote autofabrikanten lijkt te ontwikkelen. Met dat al werden er vorig jaar wereldwijd 82.000 Datsuns verkocht, een aantal dat dit jaar mogelijk bijna zal verdubbelen. Nissan mikt er op in 2020 alles bij elkaar zeker 750.000 auto’s van het dochtermerk verkocht te hebben. +++

+++ FIAT zal in haar fabriek in Servië een nieuw model gaan produceren. Vermoedelijk gaat het om de opvolger van de Punto die zal worden afgeleid van de Braziliaanse Argo. Momenteel ziet in het Servische Kragujevac alleen de 500L het levenslicht. Deze MPV krijgt op termijn een opvolger. Dat wordt een SUV à la de Dacia Duster, die prijstechnisch in het B segment zal gaan opereren. Vierwielaandrijving wordt operationeel. Fiat gaat dit model ook in Brazilië verkopen. +++

+++ FORD gaat de productie van SUV modellen verder opvoeren. De Amerikanen steken daarvoor 25 miljoen dollar (20,4 miljoen euro) in de fabriek in Kentucky. SUV modellen zijn uiterst winstgevend en het geld dat Ford met deze voertuigen verdient, is hard nodig voor de ontwikkeling van zelfrijdende elektrische auto’s. Op dat gebied heeft de fabrikant een inhaalslag te maken ten opzichte van branchegenoten als General Motors en Tesla. De kapitaalinjectie maakt het mogelijk om de productie van de nieuwe modellen Lincoln Navigator en Ford Expedition met een kwart op te voeren ten opzichte van eerdere ramingen. In de fabriek in Kentucky wordt ook de Super Duty pick-up geassembleerd. Ford maakt per SUV meer dan 10.000 dollar winst. Halverwege vorig jaar kondigde het Amerikaanse bedrijf al aan 900 miljoen dollar in de fabriek in Kentucky te investeren. Van dat geld werden onder meer 400 nieuwe robots en een 3D-printer aangeschaft. +++

+++ Autofabrikanten uit JAPAN maken zich zorgen over de Brexit. Koji Tsuruoka, de ambassadeur van het land in Londen, heeft dit aan de Britse premier Theresa May laten weten. Hij heeft duidelijk gemaakt dat Honda, Nissan en Toyota toegang tot de Europese Unie nodig hebben. “Als het niet langer mogelijk is om winstgevend auto’s te bouwen in het Verenigd Koninkrijk, dan zullen Japanse bedrijven hier niet blijven. Zo eenvoudig is dat”. Dat doet vermoeden dat Honda, Nissan (en Infiniti) en Toyota erover nadenken om hun Britse fabrieken op te doeken. Zij zijn goed voor respectievelijk 3.000, 7.000 en 3.000 banen in het Verenigd Koninkrijk. Het risico bestaat dat de Brexit de productiekosten voor Honda, Nissan en Toyota met 13 procent zal doen stijgen. +++

+++ MASERATI werkt aan een GTS uitvoering van de Levante. Die krijgt onder de kap de 3,8 liter V8 van de Quattroporte met dezelfde typeaanduiding. Dit betekent een vermogen van 530 pk en 710 Nm aan koppel (of misschien nog wel iets meer; de Porsche Cayenne Turbo is namelijk 550 pk sterk). Uiterlijke kenmerken van de Levante GTS zijn specifieke bumpers met grotere koellucht openingen en een verkleinde grondspeling. Verder krijgt de V8 versie een aangepast remsysteem. Maserati zal de Levante GTS in het vierde kwartaal aan het publiek voorstellen. +++

+++ In China zijn bepaalde personen of onderwerpen niet bespreekbaar. Dat was MERCEDES even vergeten, waardoor het zich tegenover het volledige Chinese volk heeft moeten verontschuldigen. De Duitse fabrikant heeft namelijk het onzalige idee gehad om een citaat te gebruiken van de Tibetaanse Dalai Lama, die door China nog steeds wordt gezien als een “gevaarlijke separatist” omdat hij de Chinese annexatie van Tibet weigert te erkennen. Het citaat luidde: “Bekijk een situatie vanuit alle hoeken en je zal meer open van geest worden”. De Chinese regering en de Staatspers zagen duidelijk de diepere betekenis van die uitspraak niet in en maakten hun ongenoegen duidelijk. Mercedes kwam onmiddellijk met verontschuldigingen. Twee keer zelfs: één keer via de Chinese media en een tweede keer met een brief met formele excuses (ondertekend door Dieter Zetsche (voorzitter van Daimler) en Hubertus Troika (operationeel directeur voor het merk in China) ), die naar de Chinese ambassade in Berlijn is gestuurd. Dat Mercedes zo snel en uitgesproken zijn verontschuldigingen aanbiedt, is te begrijpen: China is de grootste afzetmarkt van het merk, waar de verkopen vorig jaar met 26 procent zijn gestegen. Met excuses hoopt Mercedes een boycot te vermijden. Chinese autoriteiten en consumenten worden steeds kritischer en veeleisender tegenover internationale merken over politieke kwesties. Delta Air Plines en Zara kregen bijvoorbeeld kritiek omdat ze aanvankelijk Taiwan en Tibet als officiële landen op hun website hadden vermeld, terwijl de regering in Beijing claimt dat het gaat om delen van China. +++

+++ POLESTAR meldt dat er al 5.000 potentiële klanten zijn voor haar ‘1’; een stekkerhybride coupé. Daarmee ontstaat dan wel een leveringsprobleem, want het jonge merk is van plan slechts 500 auto’s per jaar te bouwen. Dat aantal moet dus fors omhoog. Polestar zoekt nu naar manieren om de productie op te voeren. Op de autosalon van Genève zal de stekkerhybride coupé met 600 pk en een prijskaartje van circa 160.000 euro te zien zijn. +++

+++ SUZUKI en Fiat Chrysler Automobiles (FCA)zijn geen onbekenden voor elkaar. De Italianen verkochten de SX4 als Sedici en de Japanners kochten graag dieselmotoren bij hun collega in. De samenwerking zal nu verder uitgebreid gaan worden. Het plan is om de krachten te bundelen bij de ontwikkeling van een elektrische auto voor de Indiase markt. Maruti-Suzuki is daar met afstand marktleider, maar voelt de hete adem in de nek van concurrenten als Hyundai, Kia, Honda en Toyota. Vandaar dat de Japanners wel oren hebben naar het realiseren van schaalvoordelen via samenwerking met FCA. +++

+++ Binnen een half jaar rijdt een autonome TESLA van Los Angeles naar New York. Dit ambitieuze plan zou eigenlijk al vorig jaar worden uitgevoerd, maar zoals bekend mist de autofabrikant regelmatig een deadline. Het Autopilot systeem was eind 2017 nog niet op zijn taak berekend om van Los Angeles naar New York (de omgekeerde Canonball Run) te rijden, maar voor augustus moet de doorbraak er toch echt gaan komen. De benodigde techniek zal in een later stadium beschikbaar komen voor productiemodellen. +++

+++ Bij de VOLKSWAGEN GROEP slaan de dochters Audi en Porsche de handen ineen voor een nieuw platform voor elektrische auto’s. De premiummerken willen in totaal ruim 800 ingenieurs op dit project zetten. Door de samenwerking denken Audi en Porsche veel kosten te kunnen besparen. Het project gaat sowieso enkele miljarden euro’s kosten, maar zonder krachtenbundeling zouden de benodigde investeringen 30 procent hoger uitkomen. De eerste modellen met het nieuwe platform als basis moeten in 2021 op de markt komen. +++

+++ VOLVO heeft in januari ruim 22 procent meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal kwam de afzet van de Zweden uit op 43.439 exemplaren; een toename van bijna 8.000 stuks. Volvo deed het vooral goed in China, waar met 11.537 exemplaren 38 procent kon worden geplust. Dat is met name te danken aan de nieuwe XC60 die sinds kort ook in het Aziatische land wordt gebouwd. China is nu ook goed voor ruim een kwart van de totale verkopen van Volvo. In Europa realiseerde het Zweedse merk een afzetplus van bijna 12 procent. Daarmee presteerde Volvo beter dan de markt als geheel. Maar de grootste uitschieter deed zich voor in Noord Amerika. Daar verkocht Volvo ruim 60 procent meer auto’s, al blijft het aantal absoluut gezien relatief bescheiden (5.567 stuks). Ook buiten China is de nieuwe XC60 goed aangeslagen. Daarnaast is er nog steeds veel belangstelling voor de XC90. +++

Comments are closed.