Nieuwstelex

0

+++ ALPINE heeft de inhoud van de uitrustingsniveaus van zijn A110 en de beschikbare kleuren onthuld. Eerst worden de 1.955 exemplaren van de Première Édition geleverd; die zijn allemaal al verkocht. Daarna zullen de reguliere versies in productie worden genomen: de Pure en de Légende. Beide uitrustingniveaus worden op de autosalon van Genève (begin maart) gepresenteerd. De A110 Pure kenmerkt zich door 17-inch lichtmetalen velgen en vederlichte Sabelt kuipstoeltjes. Navigatie en een sportuitlaat ontbreken. Op de optielijst van deze versie staan een geluidsinstallatie van Focal, parkeersensoren voor & achteraan met achteruit rij camera, een sportuitlaat en een stuur met blauw merklogo in het midden. De A110 Légende beschikt standaard over Célébration 18-inch lichtmetalen velgen, verstelbare stoelen die met leder bekleed zijn, grotere remschijven, parkeersensoren en de geluidsinstallatie van Focal. Er kan worden gekozen uit 10 carrosseriekleuren. Naast Bleu Alpine en Noir Profond die we al kennen van de A110 Première Édition biedt Alpine verder nog Blanc Irisé, Bleu Abysse, Gris Tonnerre en Blanc Glacier. Enkel die laatste kleur is gratis; voor de rest geldt een meerprijs. Wat de Pure en Légende uitvoeringen moeten gaan opbrengen, is nog niet bekend. De prijs van de Première Édition bedroeg 67.500 euro. Elke A110 heeft een aluminium constructie, achterwielaandrijving en een 1,8liter turbomotor met een vermogen van 252 pk. De Alpine sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De auto weegt in Pure uitvoering 1.080 kilo. +++

+++ Rupert Stadler zal aanblijven als topman van AUDI , zo een lid van de stuurcommissie van de Raad van Toezicht donderdag gezegd. Volgens Peter Mosch, die ook voorzitter van Audi’s ondernemingsraad is, zijn de verhalen over een voortijdig vertrek van Stadler uit de lucht gegrepen. Dat zei hij in gesprek met het Duitse Wirtschaftswoche op donderdag. “De heer Stadler heeft een doorlopend contract. Punt”, zo tekent het blad op uit de mond van Mosch. Eerder deze week waren er opnieuw invallen van de Duitse justitie bij Audi in verband met het dieselschandaal rond moederbedrijf Volkswagen. Mosch hoopt daarnaast dat er snel “een streep onder” de affaire komt. +++

+++ BMW werkt aan een nog krachtiger en heftiger versie van de al behoorlijk indrukwekkende M2. Het vermoeden dat die auto ‘Competition’ gaat heten, is nu officieel bevestigd. De opper M2 wordt leverbaar met een handbak én met een DCT automaat. De Competition uitvoering krijgt de beschikking over tot 410 pk geknepen versie van de S55 motor uit de M4. De gewone M2 heeft het zogeten N55 blok in het vooronder. Bumpers en koplampen zijn bij de Competition uitvoering anders en de M4 stoelen worden als optie aangeboden, want daar is heel veel vraag naar. Tevens krijgt de opper M2 dezelfde soort spiegels als zijn grote broer. Er is geen sprake van een gelimiteerde oplage: BMW maakt er zoveel van als de markt wil. De onthulling van de M2 Competition vindt binnen 2 maanden plaats. In 2020 kunnen we ook nog een CS versie verwachten. Dat wordt een soort uitzwaai editie van de modelreeks. In hetzelfde jaar kunnen wij de nieuwe M4 verwachten. +++

+++ CITROEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de (gewone) C4 en de C4 Cactus in 2021 worden door één model. Een auto in de geest van de stekelige cross-over is favoriet. Een dergelijk model past volgens de overkoepelende concerndirectie van PSA beter bij de positionering van Citroën. Bovendien zit Peugeot niet te wachten op een rechtstreekse interne concurrent voor haar 308. Of Citroën vasthoudt aan de naam C4 Cactus is nog niet duidelijk. Dat hangt af van het succes van de vernieuwde editie. “Als de auto een groot succes wordt, kan de naam Cactus wellicht iconisch worden”, aldus een woordvoerder van PSA. Citroën heeft tijdens de facelift de scherpe kantjes uit het design gehaald. Zo zijn de Airbumps op de deuren zo goed als verdwenen. Het front heeft door het gebruik van chroom een chiquere uitstraling gekregen. De achterzijde oogt optisch breder dankzij horizontale lichtunits. Ondanks het bravere design van de C4 Cactus verwacht Citroën niet minder succesvol zal zijn dan voor de facelift. Het model oogt nog altijd anders dan zijn concurrenten. “Ik geloof dat deze auto zal blijven polariseren, maar misschien een beetje minder dan de prefacelift editie. Ik geloof dat Citroën de gevestigde orde moet blijven uitdagen”, aldus de PSA woordvoerder. +++

+++ DAIMLER topman Dieter Zetsche heeft afgelopen jaar 8,6 miljoen euro verdiend. Van een recordsalaris was evenwel een sprake: in 2015 kreeg de sympathieke Duitser 9,7 miljoen euro naar zijn bankrekening overgemaakt. Voor de 130.000 fabrieksarbeiders in vaste dienst was er in 2017 een bonus van 5.700 euro; dat bedrag was wél hoger dan ooit. Naast de werknemers worden ook de aandeelhouders flink verwend: per stukje Daimler wordt 3,65 euro uitgekeerd; een fors dividend bij een beurskoers van 70,50 euro. De fabrikant van Mercedes en Smart boekte voor belastingen een winst van 14,7 miljard euro op een omzet van 164,3 miljard euro. +++

+++ DYSON , dat bekend is om zijn stofzuigers, handendrogers en ventilatoren, wil 3 elektrische auto’s op de markt brengen. Dat zijn er dus 2 meer dan het ene model die al op de planning stond voor 2020. Van de debuutauto zullen 10.000 exemplaren worden gebouwd. Een gelimiteerde oplage dus. Als Dyson als fabrikant van elektrische auto’s eenmaal goed in het zadel zit, volgen modellen waarvoor geen productiebegrenzing geldt. Om het project in goede banen te leiden, heeft de stofzuigerproducent een team van 400 ingenieurs samengesteld en 2 miljard pond (2,25 miljard euro) uitgetrokken. Dyson wil voor haar elektrische auto’s gebruik gaan maken van zogeheten Solid batterijen. +++

+++ GENERAL MOTORS gaat 1 van zijn 3 fabrieken in Zuid-Korea sluiten. Het Amerikaanse bedrijf schrijft daardoor 850 miljoen dollar af, omgerekend 690 miljoen euro. Het betreft de fabriek in Gunsan, waar 2.000 mensen werken. Vorig jaar draaide de productievestiging op 20 procent van zijn capaciteit. In 2017 bouwde General Motors 485.403 voertuigen in Zuid-Korea, hoofdzakelijk met het Chevrolet logo op de grille. Ook de Opel Karl (en Vauxhall Viva) en een deel van de Mokka X output komt uit Zuid Korea. Over het lot van de andere 2 fabrieken in het land zal General Motors de komende weken beslissen. “We hebben kort de tijd, en alle partijen moeten snel bewegen”, verklaarde internationaal topman Dan Ammann. Nieuwe investeringen in Zuid-Korea hangen volgens hem af van de bereidwilligheid van de Koreaanse regering en de vakbonden om de arbeidskosten omlaag te brengen. Volgens bronnen binnen General Motors kunnen medewerkers van de Gunsan fabriek en de andere productiecentra gebruik maken van een regeling die vervroegd pensioen mogelijk maakt. Op het toppunt was Zuid-Korea verantwoordelijk voor een vijfde van de wereldwijde productie van het Amerikaanse bedrijf. Tussen 2014 en 2016 leed het bedrijf er echter een verlies van ongeveer 1,8 miljard dollar, onder meer door hoge arbeidskosten en de teruglopende vraag naar modellen als de Cruze. +++

+++ Om in de toekomst aan de vraag naar accu’s voor elektrische auto’s te kunnen voldoen, moeten er in Europa meer dan 10 GIGAFACTORIES komen. Op dat punt zijn wij in ons werelddeel echter bij lange na niet, zo constateert de eurocommissaris van Energie, Maros Sefcovic. Hij vindt daarom dat het aantal investeringen een versnelling hoger moet. Sefcovic wil in Europa een grootschalige batterijenproductie van de grond krijgen. De output loopt op ons continent nu namelijk flink achter. Zelfs de Verenigde Staten heeft een voorsprong op Europa. Dat is te danken aan de Gigafactory van Tesla. Deze fabriek krijgt een capaciteit van 35 gigawatt uur per jaar. China heeft dankzij veel lithium sowieso een grote voorsprong op Europa. Sefcovic heeft als doel om in 2025 een jaarlijkse capaciteit van 100 gigawatt uur te hebben. De samenwerking tussen Europese landen is hierbij essentieel. Daarom roept Sefcovic de lidstaten op om samen te werken. Overigens worden er al wel enkele investeringen gedaan. Zo heeft de Zweedse startende onderneming NorthVolt plannen voor een Gigafactory, maar daarvoor is wel een investering van 4 miljard euro nodig. De Europese Investeringsbank (EIB) zorgt voor een druppel op de gloeiende plaat: deze instelling zal 52,5 miljoen euro beschikbaar stellen. NorthVolt is het bedrijf van een voormalige topmanager van Tesla en wil in 2023 grootschalig batterijen produceren. Er zijn ook plannen voor fabrieken in Duitsland, Frankrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije en Portugal. Opvallende afwezige in dit rijtje: Nederland. Onze vorige minister van Economische Zaken, Henk Kamp, had graag een nieuwe Gigafactory van Tesla binnengehaald, maar zijn opvolger heeft andere prioriteiten, namelijk de gasproductie in Groningen terugschroeven. +++

+++ In januari werden liefst 26.320 nieuwe LEASE auto’s geregistreerd op naam van bedrijven en/of berijders; in dezelfde maand van 2017 waren dat er slechts 18.322 stuks, zo bericht Automobiel Management. Het resultaat van vorig jaar werd destijds negatief beïnvloed door de laatste kans op 15 procent bijtelling bij registratie in december 2016. Volkswagen, dat in januari met de Up en Polo de meest populaire modellen in huis had, was in januari goed voor een marktaandeel van 20,2 procent; in januari 2017 was dat met 21,4 procent iets hoger. Naaste concurrent op de zakelijke markt Opel handhaaft zich vergeleken met vorig jaar op 7,9 procent. Renault maakt een stevige stap voorwaarts naar 7,4 procent (januari 2017: 6,2 procent). Grootste verliezer op de leasemarkt in januari was Fiat. Het merk komt niet verder dan een marktaandeel van 0,8 procent (januari 2017: 2,6 procent) en dreigt daarmee uit de lease top20 te verdwijnen. De populairste modellen op de leasemarkt waren in januari achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.200 registraties), de Volkswagen Up (1.198), de Volkswagen Golf (970), de Volkswagen Tiguan (636), de Skoda Octavia Combi (628), de Hyundai i10 (626), de Ford Fiesta (608), de Opel Karl (603), de Kia Picanto (539) en de Renault Mégane Estate (473). +++

+++ MERCEDES-AMG is bijna klaar met de ontwikkeling van de Project One. Deze krankzinnige sportwagen krijgt een neerwaartse druk die ongeveer de helft van het gewicht van de bolide zal bedragen, zo laat divisiechef Tobias Moers weten. Hij laat weten dat de Project One tussen de 1.300 en 1.400 kilo zal wegen. Dit betekent dus een maximum van 700 kg aan neerwaartse druk. Ter vergelijking: bij de McLaren Senna is dit liefst 800 kilo, terwijl deze Brit met zijn 1.200 kilo ook nog eens minder weegt. Als krachtbron van de Project One fungeert een compacte turbomotor die rechtstreeks uit de Formule 1 komt: een 1,6 liter grote V6 van (maximaal) 1.100 pk. Hoewel Moers de plannen die hij met de bolide heeft nog niet wil onthullen, lijkt het onvermijdelijk dat Mercedes-AMG de Project One over de Nürburgring zal laten stormen. De divisiechef geeft echter aan dat het verbreken van het huidige record niet het grootste probleem zal zijn. De uitdaging zit hem in het vinden van een coureur die de auto, zonder zichzelf aan gort te rijden, naar de snelste tijd ooit kan toveren. +++

Reageren is niet mogelijk.