Nieuwstelex

0

+++ Welk automerk scoort qua BETROUWBAARHEID volgens Amerikanen het best? Uitgedrukt in problemen per 100 voertuigen scoort Lexus met 99 het best. De andere podiumplaatsen zijn voor Porsche (100) en Buick (116; tijdens het onderzoek, waarbij auto’s van 3 jaar of ouder onder de loep werden genomen, het zustermerk van Opel). Daarna volgen Infiniti (120 problemen per 100 voertuigen), Kia (122), Chevrolet (124), Hyundai (124), BMW (127), Toyota (127), Lincoln (133), Nissan (133), Honda (140), Audi (141), Mazda (144), Mercedes (147), Ford (152), Mini (153), GMC (156), Volkswagen (157), Acura (159), Jaguar (159), Volvo (162), Dodge (166), RAM (167), Subaru (167), Mitsubishi (173), Cadillac (186), Jeep (188), Fiat (192), Land Rover (204) en Chrysler (211). +++

+++ BMW beseft goed dat de slag met de concurrentie komend decennium in het segment van de elektrische auto geleverd gaat worden. Om zich maximaal te bewapenen in de strijd, heeft de fabrikant uit München een overeenkomst met langlopende inkoopgaranties gesloten. “Het doel is om de leveringen van kobalt voor de komende 10 jaar veilig te stellen”, aldus een woordvoerder. Naast lithium is kobalt één van de belangrijkste grondstoffen bij het produceren van accu’s. Het winningproces in Congo is zowel vanuit het oogpunt van arbeidsomstandigheden als milieueffecten omstreden, maar BMW zegt bewust te zijn van haar verantwoordelijkheden. De samenwerking met Daimler op het gebied van inkoop zal niet worden uitgebreid. Reden is de beschuldiging van kartelvorming. +++

+++ DYSON , vooral bekend van stofzuigers, handendrogers en ventilatoren, wil 3 elektrische auto’s op de markt brengen. Dat zijn er dus 2 meer dan het ene model dat al op de agenda stond voor 2020. Van deze debuutauto wil Dyson maximaal 10.000 exemplaren bouwen. Daarna begint het echte werk. Om het project in goede banen te leiden, heeft de stofzuigerproducent een team van 400 ingenieurs samengesteld en 2 miljard pond (2,25 miljard euro) uitgetrokken. De tweede en derde elektrische auto van Dyson krijgen zogeheten Solid batterijen. +++

+++ Kassa. Iedereen rijdt nog steeds volgas langs FLITSPALEN . De printer van het CJIB ratelde vorig jaar 4,1 miljoen keer. Dat was alleen al voor de vaste flitspalen die langs de Nederlandse wegen staan. De opbrengst was 240 miljoen euro. De vaste flitspalen worden een steeds grotere kaskraker voor de overheid nu ze allemaal digitaal zijn geworden. De overstap van analoge fotorolletjes naar chipkaarten en internetverbindingen zorgt ervoor dat de pakkans nu 100 procent is. In Wateringen haalt de overheid het meeste geld binnen. Op de Wippolderlaan is het gemiddeld 6 keer per uur raak en dat is goed voor 3 miljoen inkomsten, verdeeld over 49.721 bekeuringen. De paal is daarmee de nieuwe flitskampioen van Nederland en lost Hilversum af in de top10. Daar werden in 2016 nog 102.000 automobilisten beboet, maar dat is vorig jaar meer dan gehalveerd naar 48.902. Daarna zijn de provinciekampioenen achtereenvolgens Helmond (Noord-Brabant; 33.963), Venlo (Limburg; 32.693), Sluis (Zeeland; 31.491), Putten (Gelderland; 29.849), Groningen (Groningen; 23.348), de Utrechtse Heuvelrug (Utrecht; 19.883), Enschede (Overijssel; 17.177), Almere (Flevoland; 14.357), Assen (Drenthe; 13.109) en Leeuwarden (Friesland; 6.606). Mariël van Dam van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) waarschuwt dat iedereen ook op andere plekken rustig moet rijden: “Er wordt ook intensief gehandhaafd door de politie. Met mobiele laser en radarapparatuur en staande houdingen wordt er actief gejaagd. Het afgelopen jaar gebeurde dat bijna 485.000 keer”. Van het totaal van 9,2 miljoen boetes is 45 procent afkomstig van de flitspalen, ruim 15 procent ervan komt van trajectcontroles. +++

+++ FORD springt in een transportvacuüm met het aanbieden van shuttlediensten vanuit plekken rondom Londen die slecht worden bediend door openbaar vervoer. De nieuwe dienst van het merk heet Chariot en is bedoeld om forenzen snel de eerste en laatste woon/werk kilometers te laten afleggen door vervoer van en naar openbaar verover knooppunten en metrostations te verzorgen, zo bericht Automobiel Management. Er is gestart op 4 routes in Londen. Chariot is een initiatief van Ford Smart Mobility. Ford wil hiermee ook lacunes in de verbindingen tussen snelgroeiende wijken verhelpen. In de ochtend & avondspits worden elk uur tot 6 shuttleritten gereden. Ford zet daarvoor 14 Transit minibussen in die elk 14 passagiers kunnen vervoeren en over de busbanen mogen rijden. De voertuigen zijn stuk voor stuk voorzien van Wifi en airconditioning. Een aantal van deze bussen is zelfs voor rolstoelen toegankelijk. Er bestaat een speciale app waarmee de diensten van Chariot kunnen worden geboekt. Ook kan met behulp daarmee de exacte positie van de bussen worden bekeken. Chariot is overigens al actief in San Francisco, New York, Seattle, Columbus en Austin en maakt nu de overstap naar Europa. +++

+++ De HYUNDAI i30 Wagon is door OpMaat, het magazine van en voor extra lange en zware mensen in Nederland, tot de beste en ruimste auto van 2017 uitgeroepen. De Koreaan versloeg in de strijd om de titel concurrenten als de Opel Crossland X, Citroën C4 Grand Picasso, Renault Captur, Fiat Tipo, Suzuki Swift, Peugeot 2008, Toyota C-HR, Skoda Kodiaq, Renault Grand Scénic, Ford Kuga en zijn landgenoot Kia Niro. Met een gemiddelde lengte van 1,84 meter (mannen) en 1,71 meter (vrouwen) zijn Nederlanders de langste mensen van de wereld. Extra lange mensen (vanaf een lengte van 1,95 meter voor mannen en 1,85 meter voor vrouwen) hebben volgens Rob Bruintjes, initiator van de OpMaat prijs en zelf 2,21 meter lang, echt problemen als het vervoer betreft: “Reizen, vooral in een vliegtuig maar ook met de auto, is voor hen vaak een groot probleem”. Lange mensen beoordelen auto’s anders dan ‘gebruikelijk’. Rob Bruintjes zegt: “Wij hebben de auto’s niet alleen beoordeeld op design en zuinigheid, maar vooral gekeken naar zaken als gebruiksgemak, binnenruimte en de verhouding prijs/kwaliteit laten meewegen. De i30 Wagon valt positief op door zijn ruimte en gebruiksgemak. Lange en zware bestuurders vinden in de Hyundai een goede zitpositie. En opvallend is dat een gemiddeld lang persoon prima achterin kan zitten, zelfs als de voorste stoelen volledig naar achteren zijn geschoven. Na een beoordeling op alle punten, waaronder ook de interieurbreedte, het in/uitstappen, de voet & beenvrijheid, de emotionele beleving én de “space for money”, komt de i30 Wagon als beste uit de bus”. +++

+++ KIA brengt in oktober een nieuwe elektrische auto op de markt. Dat heeft de Nederlandse importeur laat weten. Het gaat om de volledig elektrische variant van de Niro. Van dat model is op dit moment al een hybride en een stekkerhybride versie op de markt. Kia denkt binnen enkele weken de eerste orders te noteren. Hij verwacht geen problemen met de levering van de elektrische auto, zoals bij Tesla Model 3 het geval is. De importeur belooft een actieradius van 500 kilometer, gemeten volgens de NEDC testmethode. Over de prijs van de auto kan de importeur nog niet al te veel zeggen. “We zijn nog druk in onderhandeling. De prijs blijft wel ruim onder de 50.000 euro”, zo verzekert een woorvoerder. Dat is belangrijk omdat per januari 2019 de bijtellingregels voor volledig elektrische auto’s veranderen. Modellen die duurder zijn dan 50.000 euro worden dan niet langer belast met 4 procent, maar met 22 procent. Het blijft overigens niet bij de elektrische Niro. Kia wil in de periode tot 2025 in totaal 16 (deels)elektrische auto’s introduceren. +++

+++ Naast het cijfergeweld van de grote jongens in de autowereld, heeft ook het Britse familiebedrijf MORGAN Motor Company laten weten dat het afgelopen jaar weer nieuwe records heeft weten neer te zetten. De 109-jaar oude sportwagenbouwer kwam uit op een omzet van 36 miljoen pond, oftewel ruim 40 miljoen euro. Dat is 19 procent meer dan in 2016. Morgan boekte daarbij een bescheiden winst van 2 miljoen pond, meer dan in het voorafgaande jaar, maar hoeveel extra dat is zegt het bedrijf er niet bij. Morgan is één van de zeer weinige autofabrikanten waar alle auto’s al voor ze in productie worden genomen verkocht zijn. Vorig jaar gold dat bijvoorbeeld voor de nieuwe modellen Aero GT en de 50th Anniversary V8. Het Britse bedrijf heeft vorig jaar verder de grond waarop de fabriek is gebouwd teruggekocht en ook een Visitor Centre geopend. “Dat legt een stabiele fundering voor de toekomstige groeiplannen. Afgelopen jaar hebben we een lange termijn strategie opgesteld voor duurzame nieuwe producten, aansprekende ontwikkelingsplannen, een visionaire benadering van de business en een sterke focus op langdurig voortbestaan, klantenservice en dealer relaties”, zegt topman Steve Morris in een vraaggesprek met Automobiel Management. Morgan zal tijdens de komende autosalon van Genève een nieuw model onthullen. +++

+++ OPEL heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de volgende generatie Corsa ook leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering. Merkchef Michael Lohscheller laat weten dat het model in het Spaanse Zaragoza gebouwd gaat worden. In 2019 begint daar eerst de productie van de reguliere, 6de generatie Corsa en een jaar later volgt de elektrische variant. De Spaanse fabriek bouwt de B segment Opel sinds 1982. Inmiddels is de productieteller de 10 miljoen gepasseerd. In Zaragoza zien ook de Mokka X, de Crossland X en de Citroën C3 Aircross het levenslicht. Opel zal ook stekkerhybride modellen introduceren. Het merk wil in 2020 in totaal 4 (deels)elektrische auto’s in de showroom hebben staan. In 2024 is er van elke Opel een emissieloze variant. De elektrische Corsa krijgt dezelfde technische basis als de soortgelijke uitvoering van de volgende generatie. Die zal nog voor het eind van het jaar worden onthuld. De genoemde stekkerhybride modellen zullen wroden gebaseerd op de Grandland X en de nieuwe Combo. Beiden arriveren in 2020 in de Opel showrooms. +++

+++ PORSCHE werkt aan een tweede elektrisch model. Het gaat om de tweede generatie Macan, die over 3 jaar klaar moet zijn. Onlangs meldde Porsche dat zij haar investeringen in de elektrificatie van haar gamma gaat verdubbelen. De fabrikant zal in 2019 de elektrische sportsedan Mission E lanceren. Daarvan zijn 3 verschillende versies gepland. Van de Mission E wil Porsche op jaarbasis 20.000 exemplaren gaan bouwen. Dit betekent een verkoopaandeel van ongeveer 10 procent. Dat lijkt ambitieus, maar Porsche lijkt zeker te zijn van zijn zaak. Volgens Detlev von Platen, één van de leden van het directiecomité, zijn de klanten klaar voor een elektrische auto. +++

+++ Het Franse PSA neemt een meerderheidsbelang in Jian Xin, een Chinese distributeur van auto-onderdelen. De acquisitie maakt volgens Dat maakt moederbedrijf van Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall de weg vrij om de verkoop van zogeheten multi-brand vervangende auto-onderdelen (waaronder de voor de Chinese markt ontwikkelde Euro Repar onderdelen) verder op te schroeven. Daarnaast verwacht PSA het aantal Euro Repar Car Service garages in China te kunnen uitbreiden door klanten van Jian Xin, veelal garagehouders, in te lijven. Meer dan 23 bedrijven hebben zich volgens de Fransen al bij het Euro Repar Car Service garagenetwerk aangesloten. +++

+++ SEAT gaat haar nieuwe grote SUV de naam Tarraco geven. Die naam is gekozen door internetsurfers. Tarraco is de oude, Romeinse naam voor de Catalaanse stad Tarragona. De bekendmaking van de naam is lang uitgesteld door de politieke spanningen in Catalonië. De toekomstige grote SUV krijgt 7 zitplaatsen. Andere naamopties waren Alboran (het meest westelijke deel van de Middellandse Zee), Aranda (een stadje in de provincie Burgos) en Avila (de hoogstgelegen provinciehoofdstad van Spanje). Seat wist in oktober vorig jaar al dat Tarraco was verkozen, maar stelde de onthulling van die naam uit door de politieke crisis in Catalonië. Het nieuwe model is een afgeleide van de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace. +++

+++ TESLA heeft zichzelf met de Model 3 lelijk in de vingers gesneden. De fabrikant van elektrische voertuigen dacht de belangrijke preserieproductie fase over te slaan. Die wordt in de branche gebruikt om problemen met het bouwproces en het product te identificeren en op te lossen. Duitse assemblagerobots moeten het probleem bij Tesla nu gaan oplossen. Maar die bevinden zich op dit ogenblik nog bij fabrikant Grohmann. Ze moeten eerst in Duitsland gedemonteerd worden, naar de VS getransporteerd worden en dan in de Gigafabriek van het bedrijf in Fremont weer opgebouwd worden. De tijd die nodig is voor deze operatie is evenwel niet verenigbaar met Tesla’s nieuwe belofte dat het productievolume eind maart 2.500 stuks per week zal bedragen. +++

Reageren is niet mogelijk.