Autoverkopen februari: Opel gaat aan kop

0

Afgelopen maand zijn in Nederland 35.410 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is een stijging van 10,7 procent in vergelijking met februari 2017 toen er 31.986 registraties waren. Sinds 2012 waren er in februari niet meer zoveel nieuw verkopen. De consument verneemt dagelijks uit de media dat de Nederlandse economie uitstekend draait en dat geeft de burger moed. En vergroot zijn bereidheid om voor een nieuwe auto te gaan. De toename in de eerste 2 maanden van 2018 bedraagt 13,4 procent (94.220 auto’s).

Opel verkocht afgelopen maand de meeste auto’s: 3.133 stuks. Daarmee was dit Duitse merk goed voor 8,9 procent marktaandeel. De goede score is te danken aan de aanhoudende populariteit van de Karl en Corsa. Verder is de Crossland X een welkome aanvulling op het gamma. Na Opel volgen Renault (3.021 registraties en 8,5 procent marktaandeel), Peugeot (2.776 en 7,8 procent), Kia (2.542 en 7,2 procent) en Ford (2.367 en 6,7 procent). Volkswagen, dat nog geen deuntje mee kan blazen in het populaire B SUV segment, kwam niet verder dan 2.311 registraties. Dit betekende dat dit merk genoegen moest nemen met de 6de plek in de statistieken. Met name de Passat was in februari uit de gratie. Dit model verkocht zelfs minder goed dan de Superb van dochtermerk Skoda!

Volkswagen blijft door het uitstekende januariresultaat echter royaal aan kop dit jaar. De best verkochte merken in de eerste 2 maanden van dit jaar waren achtereenvolgens Volkswagen (12.480 registraties en 13,3 procent marktaandeel), Opel (8.004 en 8,5 procent), Renault (6.938 en 7,4 procent), Peugeot (6.601 en 7,0 procent), Kia (6.213 en 6,6 procent), Ford (5.925), Hyundai (4.454), Skoda (4.359), BMW (4.144) en Toyota (4.104). In deze merken top10 valt de relatief slechte score van de Japanners op. Dat komt omdat het verkoopeffect van de C-HR is uitgewerkt. Deze cross-over was de afgelopen 2 maanden duidelijk minder in trek dan in januari en februari 2017. Hyundai stijgt daarentegen hard in de statistieken. Dat is vooral te danken aan de populariteit van de i10 op de private leasemarkt.

De populariteit van privé lease onder consumenten is inmiddels evident. Uit de cijfers valt op te maken dat het aantal particuliere autokopers in januari en februari met 3,4 procent afnam ten opzichte van een jaar geleden. De categorie auto’s die juridisch in bezit is van leasemaatschappijen, maar op naam van de berijder wordt geregistreerd, bestaat tegenwoordig voor het overgrote deel uit privé leasewagens en steeg dit jaar juist, met liefst 51,5 procent naar 11.697 stuks. De groei in privé lease is in de eerste maanden van 2018 aanzienlijk groter dan de afname van het aantal particuliere kopers. Daarbij zijn voornamelijk de meest compacte modellen populair, aangezien de top3 van auto’s in deze categorie in de eerste 2 maanden van dit jaar bestaat uit de Kia Picanto, de Toyota Aygo en de Skoda Citigo.

Merken die in de eerste 2 maanden niet wisten te profiteren van de 13,4 procent marktgroei en juist minder klanten trokken dan vorig jaar in dezelfde periode, zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (de Giulia is alweer over zijn hoogtepunt heen), Citroën (de facelift voor de C4 Cactus komt geen moment te vroeg), DS (de 7 Crossback moet nog uit de verkoop startblokken komen), Fiat (alle modellen doen het slecht, opvallend genoeg op de onveilige Punto na), Honda (alleen de Civic zorgt voor een sprankje verkoopvreugde), Infiniti (de enige kurk waar dit merk op dreef, de Q30, is nu ook aan het zinken), Jaguar (de E-Pace moet het tij gaan keren), Land Rover (de Range Rover Evoque heeft zijn glans verloren), Lexus (met name de NX en RX laten het afweten), Maserati (voor de Levante geldt hetzelfde verhaal als voor de Giulia van zustermerk Alfa Romeo), Mazda (de CX-5 kan het verlies elders in het gamma niet compenseren; met name de CX-3 maakt een diepe val), Mercedes (de A-klasse loopt op zijn laatste benen; daarnaast hebben de grotere SUV modellen het moeilijk), Nissan vorig jaar werden de laatste exemplaren van de Note op kenteken gezet), Porsche (de Macan heeft dringend een facelift nodig), Subaru (met name de Outback heeft het moeilijk), Suzuki (wie koopt er nog een Celerio?) en Toyota (het verkoopeffect van de C-HR is zoals gezegd uitgewerkt). Jeep was in februari het enige merk dat zijn verkopen meer dan wist te verdubbelen. Dat is volledig aan de nieuwe Compass te danken.

Kia had in februari het bestverkochte model in huis, de Picanto. Deze Koreaan ging afgelopen maand 1.079 keer over de toonbank en was daarmee goed voor 3,1 procent marktaandeel. Daarna volgden de Renault Clio (961 registraties en 2,7 procent marktaandeel), de Ford Fiesta (910 en 2,6 procent), de Peugeot 108 (744 en 2,1 procent) en de Hyundai i10 (739 en 2,1 procent). Over de eerste 2 maanden van het jaar gemeten zijn de Volkswagen Polo (3.300 registraties), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 2.862) de bestverkochte modellen van 2018. Daarna volgen de Kia Picanto (2.477), de Ford Fiesta (2.445) en de Renault Clio (2.373).

Modellen die in februari minimaal 300 keer op kenteken werden gezet, zijn in alfabetische volgorde de Audi A3 (330), de Citroën C1 (435), de Citroën C3 (540), de Fiat 500 (305), de Ford Fiësta (910), de Ford Focus (588), de Hyundai i10 (739), de Kia Picanto (1.089), de Kia Niro (389), de Mazda CX-5 (563), de Mini Hatch (304), de Nissan Micra (306), de Nissan Qashqai (644), de Opel Karl (709), de Opel Corsa (721), de Opel Crossland X (366), de Opel Astra (602), Peugeot 108 (744), Peugeot 208 (626), Peugeot 2008 (407), Peugeot 308 (372), Peugeot 3008 (385), Renault Twingo (383), Renault Clio (961), Renault Captur (662), Renault Mégane (484), Seat Ibiza (359), Skoda Fabia (349), Skoda Octavia (652), Skoda Superb (301), Toyota Aygo, Toyota Yaris (626), Volkswagen Up (418), Volkswagen Polo (696), Volkswagen Golf (562) en Volvo V40 (464).

Voor de komende maanden wordt ook een beter verkoopniveau dan in dezelfde maanden van 2017 verwacht. De verbetering van de afzet van zowel zakelijke als private leasewagens zorgt voor extra marktimpulsen. De jaarprognose bedraagt 445.000 registraties, oftewel ruim 7 procent boven het resultaat van vorig jaar.

Comments are closed.