Diesel: Land Rover heeft het meest te verliezen

0

Autofabrikanten zijn allerminst te spreken over de houding die overheden in heel Europa aannemen tegenover de diesel: dit motortype is melaats verklaard. Zonder dat diezelfde overheden beseffen dat de dieselkrachtbron gemiddeld minder CO2 uitstoot dan zijn benzinecollega. Maar welk automerk heeft het meest te verliezen als de dieselmotor niet meer uit de (zelf gegraven) kuil weet te komen?

Jato Dynamics houdt bij welke automerken procentueel gezien momenteel de meeste diesels verkopen. De hoogste bomen vangen de meeste wind. En die hebben autofabrikanten in het dieselsegment nu vol tegen. Merken met een hoog verkoopaandeel van dieselmodellen zitten binnenkort met een probleem. Want als de concurrentie een beter benzine of elektrisch alternatief weet aan te bieden, dan komen zij met de gebakken peren te zitten.

Uit de cijfers van Jato Dynamics blijkt dat met name Land Rover in de hoek zit waar de klappen (kunnen) gaan vallen. Bij dit merk had vorig jaar liefst 94 procent van de verkochte auto’s een dieselmotor onder de kap. Schrale troost voor de Britten: in 2016 was het verkoopaandeel nog hoger, namelijk 96 procent. Gelukkig is de Range Rover nu leverbaar in stekkerhybride uitvoering met een benzinemotor als basisunit.

Dat de dieselmotor zo geliefd is bij Land Rover klanten, komt niet in de laatste plaats door het royale motorkoppel van dit type krachtbron. Dat is extra welkom bij terreinklussen of als er een aanhanger getrokken moet worden. Bovendien helpt de dieselmotor om het verbruik van de hoge en zware SUV modellen enigszins binnen de perken te houden. Om dezelfde reden bezet Jeep de tweede plaats als het gaat om het verkoopaandeel van dieseluitvoeringen. Bij dit merk gaat het om 80 procent van de afzet.

Kijken we naar de ‘normale’ automerken (dus niet de SUV specialisten), dan gaat Volvo aan kop met een verkoopaandeel van 78 procent voor diesels. Opvallend, want juist dit merk heeft als één van de eerste aangekondigd te zullen stoppen met de ontwikkeling van modellen met een oliegestookte krachtbron aan boord. Waarom is het verkoopaandeel van diesels bij Volvo hoger dan bij andere premiummerken (BMW en Mercedes zitten op 67 procent, Audi op 59 procent)? De populariteit van de XC60 en XC90 speelt een rol, maar ook het feit dat de Zweden geen uitgesproken sportief imago hebben. Het zijn wat meer werkpaarden dan luxepaarden. En daar past de dieselmotor goed bij.

Uit de wind zit met name Toyota. Bij dit merk bedroeg het verkoopaandeel van diesels vorig jaar slechts 7 procent. Logisch dat Toyota daarom ongestraft kan stoppen met het aanbieden van oliegestookte uitvoeringen van haar personenwagens. Ook andere Japanse merken hebben een laag verkoopaandeel van diesels. Enige uitzondering is Nissan. Dit merk zit op een verkoopaandeel van liefst 47 procent. Is het toeval dat dit getal bijna identiek is aan het percentage van alliantiepartner Renault? Nee. Enerzijds omdat beide merken dezelfde (moderne) dieselmotoren gebruiken. En anderzijds omdat Nissan noch Renault op het (benzine)hybride paard wedden. En dat is dus niet zonder risico …

Reageren is niet mogelijk.