Nieuwstelex

0

+++ De ALPINE A110 is voortaan beschikbaar in 2 nieuwe uitvoeringen: de Pure en de Legende. Beide versies hebben dezelfde aluminium structuur, een 252 pk sterke 1,8 liter turbomotor, een 7-traps DCT transmissie en double-wishbone ophanging (zowel voor als achter). De Pure is de lichtste en meest op de bestuurder georiënteerde versie van de A110. Hij is primair ontworpen voor bochtige bergwegen en heeft een minimalistische karakter. De Légende voegt meer verfijning en raffinement toe voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De standaarduitrusting omvat onder meer 6-voudig verstelbare, lichtgewicht Sabelt stoelen, lederen bekleding en interieurdelen in glanzend carbon. Alpine voegt tegelijkertijd 3 nieuwe exterieurkleuren aan het palet van de A110 toe: Blanc Irisé, Bleu Abysse en Gris Tonnerre. +++

+++ Hoewel BMW actief werkt aan de ontwikkeling van autonome rij technologie is het merk niet van plan om het stuur en de pedalen te schrappen. Dat is een principekwestie. Daarmee onderscheidt BMW zich van Volkswagen dat met zijn conceptstudie I.D. Vizzion duidelijk maakt dat het op termijn auto’s zonder stuur wil gaan bouwen. Maar BMW denkt daar dus anders over. Wieland Bruch, woordvoerder van het Beierse automerk laat weten: “Zelfs als een BMW model autonoom kan rijden, zal er nog steeds een stuur in staan en zal de klant de keuze houden. Wij werken op dit moment niet aan een model dat het stuur of pedalen volledig schrapt”. En inderdaad: de in 2016 gepresenteerde conceptstudie Vision Next 100 (een cadeautje aan zichzelf ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het merk) had gewoon een stuur had, in tegenstelling tot de I.D. Vizzion van Volkswagen. Dat stuur was weliswaar minimalistisch en inklapbaar, maar het was tóch een stuur. +++

+++ Momenteel baseert DACIA al haar modellen op een beproefd, maar weinig okselfris platform, B Zéro genaamd. Dat dateert uit de jaren negentig van de vorige eeuw en stamt oorspronkelijk van de toenmalige Renault Clio. De toekomstige generatie auto’s van het Roemeense merk krijgen echter de volledig nieuwe technische basis van de volgende editie van de Franse compacte hatchback. De moderne bodemplaat, CMF-B, genaamd, debuteert bij Dacia onder de nieuwe Sandero en Logan. Het compacte, modulaire platform van de volgende generatie Clio is geschikt voor elektrificatie en voor de rij hulpsystemen die in 2020 verplicht worden. Renault blijft het oude B Zéro platform nog wel gebruiken voor specifieke modellen die worden verkocht op andere markten met minder strikte veiligheidsnormen, zoals bijvoorbeeld Rusland. +++

+++ DAIMLER doet er alles aan om een eventuele strafvervolging in de VS wegens sjoemelsoftware in dieselmodellen van Mercedes te voorkomen. Vertegenwoordigers van de Duitse autobouwer zitten regelmatig met dat doel om de tafel met het Amerikaanse ministerie van justitie. “We werken sinds meer dan twee jaar volledig samen met de autoriteiten in de VS en zorgen ook voor volledige transparantie,” aldus een woordvoerder in reactie op berichten dat ook Mercedes in de VS betrapt is op het sjoemelen met de uitstoot van dieselmotoren. In die auto’s geïnstalleerde software zou er voor zorgen dat de apparatuur om schoner te rijden uitgeschakeld wordt nadat de auto 26 kilometer heeft gereden. Daimler heeft justitie al snel nadat de eerste berichten opdoken (en dat is kort nadat het sjoemelschandaal van Volkswagen in het najaar van 2015 bekend werd) een volledig dossier overhandigd. “Tot op heden is het ook nog niet tot een aanklacht gekomen”, aldus de woordvoerder in een vraaggesprek met Automobiel Management. Het concern ontkent daarbij niet met zoveel woorden dat er sprake kan zijn van sjoemelsoftware. “Het is niet uit te sluiten dat de autoriteiten tot de conclusie komen dat er in dieselvoertuigen van Mercedes soortgelijke functies te vinden zijn”, stond al in het jaarverslag over 2016. Daimler houdt er daarom ook rekening mee dat er een rekening komt en heeft daartoe de reserve voor dat soort ‘calamiteiten’ vorig jaar al met 2,1 miljard euro verhoogd, zo stond in de kleine lettertjes van het jaarverslag over afgelopen jaar te lezen. +++

+++ Iedere Belg die zijn DIESEL wagen wegdoet, moet in de plaats daarvoor een abonnement krijgen voor deelauto’s, deelfietsen of het openbaar vervoer, of in aanmerking komen voor taxicheques. De autosector moet financieel bijdragen. Dat staat in een reeks voorstellen van de partij Groen om de luchtvervuiling aan te pakken. De partij lanceerde eerder al het idee om van Vlaanderen op termijn één grote lage emissiezone te maken. Dat leidt tot duidelijkheid (overal dezelfde regels en normen) en, zo luidt het in een persbericht, je kan er de roetconcentraties met 24 procent mee doen afnemen. Een geleidelijke uitfasering van dieselwagens is volgens Groen een essentieel onderdeel van dat plan. De partij wil de overstap vergemakkelijken door begeleidingsmaatregelen: “Zo willen we iedereen die zijn diesel wegdoet, een gratis en duurzaam alternatief bieden: Bovendien willen we premies geven voor de aankoop van een elektrische auto”, zo stelt voorzitster Meyrem Almaci. De autosector wordt opgeroepen om financieel bij te dragen. “De laatste jaren hebben ze de consument doelbewust bedrogen met vervuilende diesels. Zij moeten financieel helpen om dergelijke auto’s versneld uit het straatbeeld te krijgen”. De partij pleit voorts voor voldoende afstand tussen wegen en openbare gebouwen als scholen, ziekenhuizen en rusthuizen. Meer parken en bossen, en meer struiken en bomen langs de wegen, moeten ook helpen om de hoeveelheid fijn stof in de lucht te verminderen. “Schone lucht is een recht van iedereen. We moeten stoppen met onszelf ziek te maken en dringend werk maken van een gezondere omgeving voor iedereen”, aldus Almaci. +++

+++ Het aantal ELEKTRISCHE auto’s dat wereldwijd rondrijdt, is vorig jaar de grens van 3 miljoen gepasseerd. Eind 2017 stond de teller op 3,2 miljoen exemplaren, waarvan 1,2 miljoen stuks in China, 750.000 voertuigen in de Verenigde Staten, ruim 200.000 auto’s in Japan en ruim 187.000 eenheden in Noorwegen dat in Europa ruimschoots op de eerste plaats staat. In Nederland stond de teller eind 2017 op 21.115 stuks. Afgelopen jaar zijn er een recordaantal van 1,2 miljoen nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet. Dat is ruim 50 procent meer dan in 2016. Deskundigen denken dat de wereld in 2025 zeker 25 miljoen elektrische auto’s rijk is. Hiervoor is echter wel een enorm aantal batterijen nodig. Het gaat om meer dan 100 gigawatt/uur per jaar per jaar. Dat vereist de bouw van 20 nieuwe batterijfabrieken en een investering van meer dan 100 miljard euro. Vorige maand stelde de Europese Commissie ook al dat er alleen al in Europa zeker 10 van dergelijke productiefaciliteiten nodig zullen zijn. +++

+++ FORD heeft op het Mobile World Congress in Barcelona bekendgemaakt dat de populaire navigatie & verkeer app Waze in april wereldwijd beschikbaar komt voor klanten met het SYNC 3 internetverbinding systeem. Met meer dan 100 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld is Waze ‘s werelds grootste app voor navigatie en verkeersinformatie waarmee automobilisten verkeersproblemen kunnen omzeilen. Dankzij deze samenwerking kunnen bezitters van een Apple iPhone vanaf hun telefoon Waze informatie projecteren op het touch screen in hun auto. “Met Waze is het alsof je persoonlijk wordt ingeseind door 100 miljoen vrienden op de weg”, aldus Jens Baron, accountmanager voor de autobranche va het bedrijf. “Onder hen bevinden zich nu ook al die automobilisten met een Ford die voortaan via het touch screen in de auto onze app kunnen gebruiken. Waze is meer dan wat rode lijnen op de kaart, maar staat voor een enorme gemeenschap van mensen die overal ter wereld met de auto onderweg zijn en zo verkeersproblemen kunnen omzeilen”. Verder kondigde Ford in Barcelona ook aan dat de app Acast beschikbaar komt voor SYNC 3. Deze app biedt intelligente software die de duur van het woon-werkverkeer analyseert en op basis daarvan muziek aanraadt die zijn afgestemd op de reistijd. Acast was één van de winnaars van ‘Make it Drivable’, de AppLink Challenge die Ford in 2017 in Parijs organiseerde. Tijdens dit evenement werden startende bedrijven uitgedaagd om ideeën te ontwikkelen die de kwaliteit van reizen verbeteren. Ook bevestigt Ford de komst van de apps BPme (vanuit de auto BP benzinestations zoeken en na het tanken betalen), Radioplayer (favoriete radioprogramma’s en podcasts zoeken en streamen; komt volgende maand beschikbaar) en Cisco WebEx (onderweg veilig vergaderen dankzij spraaksturing). +++

+++ HYUNDAI komt met een N versie van de nieuwe i30 Fastback. Sinds vorig jaar is er een dergelijke hete uitvoering van de gewone hatchback. Motorisch zijn er geen verschillen en dat betekent dat de klant zal kunnen kiezen uit 250 of 275 pk vermogen voor de 2,0 liter turbomotor. In beide gevallen is een handgeschakelde 6-bak standaard. De sprint naar 100 km/u zal iets meer dan 6 seconden in beslag nemen. Optische verschillen van de i30 N Fastback met de doordeweekse uitvoeringen zijn een bodykit en dikkere wielen met daarachter grotere remmen. Hyundai werkt ook aan een N uitvoering van de Tucson. Die debuteert echter pas na de facelift van deze SUV. +++

+++ Wensink opent een nieuw KLASSIEKER centrum in Heerenveen. Daarmee mikt het bedrijf op populaire klassiekers als deze Mercedes SL uit de jaren 60. De vestiging van de dealerholding heet officieel Wensink Classic & Luxury Cars. Centraal staan Mercedes oldtimers en klassiekers, maar ook is er plek voor exclusieve auto’s van andere merken zoals Porsche, Bentley, Ferrari en Aston Martin. Naast de aan & verkoop van dit soort bolides houdt Wensink Classic & Luxury Cars zich ook bezig met onderhoud, reparatie, schadeherstel, aankoopkeuringen, stalling en de verkoop van onderdelen. +++

+++ LAADPALEN fabrikant Alfen verwacht met zijn beursgang tot wel 147 miljoen euro op te halen. Geïnteresseerde beleggers kunnen zich tot en met 21 maart melden. Een dag later moet de beursnotering een feit zijn. Het prijskaartje dat aan het bedrijf als geheel wordt gehangen is 225 miljoen tot 300 miljoen euro. Circa 42,5 procent van de aandelen Alfen wordt in de markt gezet. Dat komt neer op ongeveer 8,5 miljoen aandelen. De prijs van een aandeel ligt tussen 11,25 tot 15 euro per stuk. Alfen zei eerder dat een beursnotering zal leiden tot extra naamsbekendheid, vooral bij grotere bedrijven die actief zijn in de energietransitie, wat nieuwe kansen biedt. +++

+++ MERCEDES komt binnen nu en een paar maanden met een aantal diesel stekkerhybride modellen. Zowel de S, E als C klasse doen mee. Mercedes ziet stekkerhybride modellen als een belangrijke categorie voertuigen om lokaal de CO2-uitstoot en ook de emissie van schadelijke stoffen terug te dringen. Mercedes koppelt hierbij haar jongste 4 cilinder dieselmotor aan een 9G-Tronic automaat. De motor krijgt ondersteuning van een 90 kW sterke elektromotor met een koppel van 440 Nm. Volgens de NEDC cyclus hebben de C en E klasse hiermee een actieradius van 50 kilometer op elektriciteit. Bij de S 560e wordt een V6 benzinemotor gekoppeld aan een 90 kW elektromotor. Samen produceren deze een vermogen van 367 pk. Volgens de inmiddels oude NEDC norm stoot deze auto slechts 49 gram/km aan CO2 uit. De zogeheten Eco assistent adviseert de gebruiker om beter te anticiperen en daardoor nog zuiniger te rijden. Daarbij wordt gekeken naar het traject, de geldende snelheidslimieten en de afstand tot voorligger. Ook kunnen deze auto’s brandstof besparen door te ‘zeilen’. +++

MERCEDES-AMG heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er binnen 2 jaar een gloeiend hete Black Series uitvoering van de AMG GT bij de dealers in de showroom arriveert. Dit betekent extra vermogen en een serie uiterlijke aanpassingen. Eerdere modellen die in aanmerking kwamen voor de Black Series behandeling zijn onder andere de SL 65, de CLK 63 en de SLS AMG. De soortgelijke uitvoering van de AMG GT komt in 2020. De sterkste AMG GT is nu de ‘R’ met een 585 pk variant van de dubbel geblazen 4,0 liter V8. Bij de Black Series uitvoering zal het vermogen worden opgeschroefd tot 640 pk. Aan koppel is er maximaal 900 Nm beschikbaar. +++

+++ De volgende generatie van de PORSCHE 911 krijgt een stekkerhybride versie en zal die stroomstoot vooral gebruiken om de prestaties aanzienlijk te verbeteren. De grens van de 700 pk komt daarmee in zicht. Oliver Blume, de CEO van Porsche, zegt dat het om een extreem snelle variant gaat. De technologie zal worden overgenomen van de 918 Spyder en Panamera. De bestuurder krijgt een speciale knop waarmee een tijdelijke boost kan worden opgeroepen. Deze stekkerhybride versie zal echter wel nog even op zich laten wachten. De volgende generatie van de 911 met codenaam 992 wordt weliswaar nog dit jaar onthuld (namelijk tijdens de autosalon van Parijs in oktober), maar de stekkerhybride uitvoering arriveert niet eerder dan 2020/2021 in de showrooms. +++

+++ Landen in de Europese Unie zijn miljarden euro’s aan belasting misgelopen door het SJOEMEL DIESEL schandaal. De verliezen bedroegen tussen 2010 en 2016 iets meer dan 46 miljard euro. De Duitse partij De Groenen, die zitting heeft in het Europees Parlement, deed hiernaar onderzoek in Europa. In Duitsland, Nederland en andere landen hangt de motorrijtuigenbelasting onder meer af van de uitstoot van klimaatschadelijke koolstofdioxide (CO2). Omdat de opgegeven testwaarden vaak te laag waren, zijn volgens de studie miljarden euro’s aan de staat ontsnapt. In 2016 liepen 11 landen iets minder dan 11,3 miljard euro mis. Tussen 2010 en 2016 bedroegen de fiscale verliezen iets meer dan 46 miljard euro. Duitsland verloor daarbij een goede 4 miljard euro. “Het uitlaatgasschandaal ontpopt zich tot een echt belastingprobleem”, zegt de woordvoerder van De Groenen. “De fraude van autofabrikanten is niet alleen schadelijk voor de gezondheid en het milieu, maar ook voor de overheidsfinanciën”, aldus de woordvoerder. De studie richtte zich op de belastingimpact van de sjoemeldiesels in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Die landen waren goed voor meer dan 60 procent van de totale voertuigregistraties in alle EU landen. Vanaf september 2018 gelden nieuwe emissietests in de EU. Voertuigen worden dan ook getest onder echte wegomstandigheden. +++

+++ President Donald TRUMP van de Verenigde Staten dreigt opnieuw met importheffingen op onder meer auto’s uit Europa. Dit in reactie op de in de ogen van Trump “afgrijselijke belemmeringen en tarieven” van de EU op Amerikaanse producten. “We gaan Mercedes belasten. En we gaan BMW belasten”, zo schreef de Amerikaanse president in een Twitter bericht als reactie op de Europese bezwaren op de aangekondigde importheffingen op staal en aluminium van Amerika. Trump heeft een heffing van 25 procent op staal en 10 procent op aluminium ingesteld. Europa dreigt met tegenmaatregelen, zoals importheffingen op Bourbon en Levi’s spijkerbroeken, producten uit de staten van de voorzitters van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. “De Europese Unie maakt ons op het gebied van handel kapot. We kunnen onze landbouwgoederen niet eens in de EU verkopen. Toen ze zeiden dat ze de importheffingen van tafel wilden, zei ik: goed, haal de belemmeringen en heffingen weg en als je dat niet doet, dan gaan we BMW en Mercedes belasten”, aldus Trump in een aantal tweets. De Verenigde Staten hanteren nu een tarief van 2,5 procent op in het buitenland gebouwde auto’s en een tarief van 25 procent op vrachtwagens en bestelwagens. De Europese Unie berekent een tarief van 10 procent op Amerikaanse auto’s. Bernhard Mattes, voorzitter van de Duitse autofabrikantenkoepel VDA, laat in een reactie weten dat Duitse autofabrikanten jaarlijks 800.000 voertuigen produceren in de VS en daarmee bijna 40.000 banen creëren. “We exporteren er 430.000 van en dat is bijna net zo veel als we in de Verenigde Staten importeren”. De topmannen van onder meer Volvo, PSA, Toyota en Volkswagen laten in een reactie weten hun investeringen in de productie van auto’s in de Verenigde Staten te heroverwegen als gevolg van de dreigementen van Trump. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat meer fabrieken gereedmaken voor de productie van elektrisch aangedreven voertuigen. Momenteel worden op 3 plekken dergelijke auto’s gefabriceerd. Eind 2022 wil Volkswagen wereldwijd 16 fabrieken hebben waar elektrisch aangedreven auto’s van de band kunnen rollen. De komende 2 jaar moeten, naast Dresden, Zwickau en Wolfsburg, nog eens 9 locaties geschikt gemaakt worden voor de bouw van elektrische auto’s. De aankondiging van topman Matthias Müller past in de strategie van het autoconcern om vol in te zetten op elektrisch rijden. Het bedrijf heeft daar miljarden voor over en verwacht ook te kunnen profiteren van de bundeling van krachten met batterijproducenten in China en Europa. Volkswagen wil in 2025 tot wel 3 miljoen elektrische voertuigen per jaar maken, verdeeld over tientallen modelreeksen. De autoreus overweegt ook eigen accu’s te gaan produceren. Het concern heeft daarvoor een onderzoek opgezet in de fabriek in Salzgitter. Over het eventueel in productie nemen van die componenten is nog geen beslissing genomen. Wel heeft Volkswagen voor 20 miljard euro aan overeenkomsten gesloten met toeleveranciers van accupakketten. +++

+++ Toyota is niet langer het automerk met de hoogste MARKTWAARDE. Dat is voortaan Mercedes. Brand FinFinance schat de marktwaarde van het merk met de ster op bijna 44 miljard dollar. Vorig jaar stond Mercedes in de boeken voor bijna een kwart (24 procent) minder. De Duitsers zijn dus lekker bezig, want BMW volgt op de tweede plek met een marktwaarde van 41,8 miljard dollar (6 procent meer dan in 2016). De daling van Toyota wordt veroorzaakt doordat dit merk in China niet echt aan de weg weet te timmeren. Ook zijn de Japanners laat met de introductie van volledig elektrische auto’s. De rest van de top10 bestaat uit Volkswagen (33,7 miljard), Honda (22,1 miljard), Nissan (19,4 miljard), Porsche (19,1 miljard), Ford (17,3 miljard), Audi (14,9 miljard) en Chevrolet. Aston Martin ging er afgelopen jaar qua marktwaarde met 268 procent op vooruit. Andere merken die veel aan waarde wonnen waren het Chinese BYD met 211 procent, Haval (124 procent), Tesla (106 procent), Jaguar (105 procent) en Smart (103 procent). Uiteraard zijn er ook een aantal negatieve uitschieters in dit verhaal. Het was enigszins te verwachten, maar dat Opel van plaats 25 naar plaats 67 daalt is toch wel enorm pijnlijk. Mitsubishi hield de schade iets beter beperkt, maar een daling van plaats 37 naar plaats 53 is niets om trots op te zijn. Rolls-Royce zal ook niet staan te springen om het feit dat ze op plaats 72 (voorheen plaats 65) te vinden zijn, zeker aangezien Bentley steeg naar plaats 38. +++

Reageren is niet mogelijk.