Nieuwstelex

0

+++ AMSTERDAM krijgt er 52 snelladers voor elektrische auto’s bij. Het openbare snelle laadnetwerk voor elektrische auto’s groeit in de stad daarmee van 13 naar 65. De uitbreiding komt volgens Gemeente Amsterdam voort uit afspraken die Amsterdam maakte met de taxibranche. Er rijden steeds meer taxi’s met een stekker rond in Amsterdam (ruim 650, gelijk aan 16 procent). In 2025 moeten alle taxi’s uitstootvrij zijn. Dan zijn extra snelladers noodzakelijk. De gemeente plaatst in het najaar de eerste 14 snelladers. Er komen 4 snelladers op Tijnmuiden, 4 op de Overschiestraat, 4 op de Europaboulevard en 2 op het Pauwenpad. De locaties van de overige snelle laadpunten worden later bepaald, benadrukt de gemeente. In Amsterdam zijn er momenteel 2.400 normale oplaadpunten te vinden. Net als bij de ‘gewone openbare’ laadpunten, laden gebruikers bij snelladers hun (deels) elektrische auto op met lokaal opgewekte groene stroom. +++

+++ BMW gaat in Duitsland leasediesels omruilen voor benzineauto’s als die niet meer worden toegelaten in milieuzones. Bezitters van een olie gestookt model die binnen een straal van 100 kilometer rond zo’n stad wonen, kunnen ook aanspraak maken op de regeling. BMW is erg bang dat het oordeel van de rechtbank in Leipzig (die het toestond dat deze stad diesels weert) voor meer steden gaat gelden. In dat geval zou het populaire Duitse automerk veel potentiële klanten verliezen. Om hoeveel auto’s het bij onze oosterburen gaat, durft de woordvoerder niet te zeggen. Dat de regel alleen geldt voor leaserijders en niet voor ‘gewone’ particulieren, ligt volgens BMW Nederland in het feit dat veel Duitse klanten een leasecontract hebben. “Daarmee is het voor ons natuurlijk makkelijker om diesels terug te kopen en om te ruilen”, aldus de woordvoerder. BMW Nederland weet niet of zo’n regeling er ook bij ons komt. “Het is nog veel te vroeg om dat te zeggen. Hier in Nederland is het in elke stad weer anders met eventuele milieuzones. In ieder geval hebben we het in Nederland over een veel beperkter aantal dieselauto’s dan in Duitsland”.

+++ De Europese autobranche maakt zich zorgen over de gevolgen van het BREXIT vertrek uit de Europese Unie. Autobranchevereniging ACEA roept onderhandelaars in het proces op aandacht te hebben voor de problematiek. ACEA wijst onder meer op auto’s die in het Verenigd Koninkrijk zijn gemaakt, maar elders in de EU worden verkocht, en andersom. De brancheorganisatie wil dat de huidige regels van goedkeuring van auto’s door autoriteiten worden gehandhaafd, net als de regelgeving rond uitstoot. Verder vindt ACEA dat de douaneregels bij een Brexit zo soepel mogelijk moeten zijn om vertragingen en verstoringen in het productieproces te voorkomen. Het Verenigd Koninkrijk is na Duitsland de grootste automarkt in de EU. In 2017 werden in het land ruim 2,5 miljoen nieuwe auto’s verkocht. +++

+++ DEALERS van BMW en Mini geven hun importeur een 8,7. De gemiddelde waardering in de branche is een 6,8. BMW en Mini dealers gaven hun dealer in 2016 nog een 8,8 (toen ook goed voor de eerste plaats). De andere podiumplaatsen zijn voor respectievelijk Volkswagen (8,2) en Audi (eveneens 8,2 maar qua decimalen net iets lager). Een en ander blijkt uit Relatie Onderzoek Importeurs (Rodi) van branchevereniging Bovag. Renault stond in 2016 op een tweede plek, maar hetzelfde cijfer (8) leidt ditmaal tot een vierde plek. Volkswagen stond in 2016 nog 7de, met een 7,1. Honda scoort dit jaar het laagst met een 4,3 (in 2016 behaalde Fiat de laagste score met een 3,7). Ook Alfa Romeo, Fiat, Hyundai, Citroën en Nissan scoren dit jaar een onvoldoende (onder de 5,5). Het gemiddelde van alle merken is een 6,8. Dat is 0,2 punten hoger dan in 2016. De Bovag vindt dit bemoedigend, maar wijst op een aantal duidelijke pijnpunten zoals de verzwaring van de standaarden. Fiat, dat een 5,2 haalde, wist de waardering het meest op te krikken in vergelijking met 2016, namelijk met 1,5 punt. Volkswagen scoorde 1,1 punt hoger en Alfa Romeo 1,0 punt. Hyundai zag zijn rapportcijfer het hardste kelderen, namelijk met 1,5 punt naar een 5,1. In totaal werd de vragenlijst door 1.263 dealers ingevuld, wat een respons betekent van 55,6 procent. De resultaten van de merken Jeep en Subaru zijn niet opgenomen in de rangorde in verband met een te lage respons. Dealers zijn het minst tevreden over de steeds zwaarder wordende standaarden. Vooral bij Peugeot, Jeep, Citroën en Hyundai zijn deze behoorlijk verzwaard. De dealers zijn van mening dat de contracten juist meer flexibiliteit vereisen. +++

+++ Werknemers van zowel Renault als PSA in FRANKRIJK willen hun deel zien van de goede resultaten die de autobedrijven afgelopen jaar hebben geboekt. Het productiepersoneel en hun bonden vinden dat ze na de crisis van de afgelopen jaren genoeg hebben ingeleverd en dat het nu tijd wordt hen te laten delen in het succes. Bij Renault heeft dat inmiddels al geleid tot korte werkonderbrekingen in 4 Franse fabrieken, terwijl bij PSA de arbeidsonrust eveneens toeneemt. Renault en PSA hebben de afgelopen jaren een zogeheten samenwerkingspact gesloten met de bonden waarbij de werknemers soms fors hebben ingeleverd in ruil voor banengarantie. Maar voor de bonden is het nu tijd dat ook die werknemers gaan meegenieten van het succes. “We moeten weer terug naar de salarisontwikkelingen zoals die voor 2012 golden”, zegt een woordvoerder van de CGT bij Renault in een vraaggesprek met Automobiel Management. Hij wijst er op dat in het pakt daar is afgesproken dat de werknemers er jaarlijks de inflatie plus een kleine toeslag daarop bij krijgen. Dat komt dit jaar neer op 2,1 procent, wat volgens de CGT te mager afsteekt tegen de resultaten. “De woede onder de werknemers neemt toe”.

+++ Autoriteiten in de Verenigde Staten zijn een onderzoek begonnen naar airbags in modellen van HYUNDAI en KIA . Het veiligheidssysteem laat het soms laten afweten na een botsing, wat mogelijk heeft meegespeeld bij de dood van 4 mensen. De Amerikaanse autoriteit voor verkeersveiligheid, de NHTSA, vermoedt dat het mankement voorkomt in circa 425.000 auto’s van de Zuid Koreaanse merken. Het gaat om exemplaren van de Sonata (Hybrid) van Hyundai uit 2011 en de Kia modellen Forte plus Forte Koup die tussen 2012 en 2013 zijn gemaakt. In de exemplaren voor de Amerikaanse markt zitten airbags van leverancier ZF-TRW. Het onderzoek moet nog uitwijzen of het probleem bij meerdere afnemers van dit airbagsysteem voorkomt, of dat het alleen bij auto’s van Hyundai en Kia ontstaat. +++

+++ NEVS , het Chinese bedrijf dat met een elektrische variant van de Saab 9-3, een plaats probeert te veroveren op de automarkt, heeft een extra financier gevonden. Het gaat om de investeringsmaatschappij GSR Capital, die ruim 400 miljoen euro uit zijn knip trekt. NEVS is gevestigd in de voormalige Saab fabriek in Trollhättan. Daar wil het bedrijf een elektrische versie van de voormalige 9-3 produceren. Met de nieuwe financier komt dat streven voor de Zweden dichterbij. In dezelfde persconferentie werd ook aangekondigd dat GSR Capital in Trollhättan accu’s gaat produceren voor elektrische auto’s. Die zijn ook bestemd voor andere (Zweedse) autofabrikanten. NEVS wordt al sinds de start in 2012 geplaagd door geldzorgen. In 2015 kwam het Chinese Panda New Energy met een grote order en het Chinese Tianjin BHIDA heeft een aandeel van 30 procent in het van oorsprong Zweedse bedrijf. De eerste auto’s van NEVS worden op dit moment in China geproduceerd. +++

+++ Om de drukte op de snelweg te verminderen, wordt een kwart van de SPITSSTROKEN de komende tijd omgebouwd tot gewone rijbaan. Honderden slimme verkeerslichten moeten bovendien de doorstroming op kruispunten verbeteren. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Het aanpassen van de spitsstroken, waaronder die op de A2 in Limburg en op de A1 bij Deventer, gaat even duren. Rijkswaterstaat moet onder meer de belijning aanpakken. De aansturing van verkeerslichten op 600 tot 800 kruispunten wordt verbeterd. De drukste rijrichtingen krijgen langer en vaker groen licht. Dat gebeurt bij belangrijke aansluitingen met snelwegen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 100 miljoen euro om de fileproblemen versneld aan te pakken. Eerder liet Van Nieuwenhuizen al weten dat er op strategische plekken langs de wegen meer bergers komen. Rijkswaterstaat krijgt bovendien meer weginspecteurs, die ook vaker met zwaailicht zullen mogen rijden om sneller bij de plek van een ongeluk te zijn. +++

+++ TOYOTA heeft een groot stuk grond gekocht in de Japanse provincie Aichi en gaat daar 11 verschillende testbanen voor auto’s op aan leggen. Het hele project gaat een investering vergen van rond de 2 miljard dollar, zo bericht Automobiel Management. De testfaciliteit moet volgend jaar voor een deel open en vervolgens in 2023 helemaal in gebruik zijn genomen. De belangrijke baan heeft veel weg van de Nürburgring en krijgt een lengte van bijna 5,3 kilometer en een hoogteverschil van rond de 800 meter. Over de andere banen op het Aichi complex heeft Toyota nog geen nadere mededelingen gedaan. De investering maakt deel uit van de sterk opgevoerde uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Toyota heeft voor de komende vijf jaar 21,8 miljard dollar voor dat doel uitgetrokken, dat is 40 procent meer dan het budget van de laatste 5 jaar. +++

+++ UBER en Toyota onderzoeken de mogelijkheid om Uber systemen voor zelfrijdende auto’s van Toyota te plaatsen. Uber directeur Dara Khosrowshahi zou deze week hierover gesproken hebben met topmanagers van Toyota. Vooralsnog wordt gespeculeerd dat de technologie in grote gezinsauto’s van Toyota geplaatst zou worden. Toyota werkt zelf ook aan technologie voor autonoom rijden, maar gaf al eerder aan open te staan voor samenwerkingsverbanden op dit gebied. Toyota investeert ook in Uber en chauffeurs kunnen bij Toyota met hun taxi-inkomsten een auto leasen. Uber werkt met wel meer merken samen, waaronder Mercedes en Volvo. +++

+++ De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft forse kritiek geuit op de bonus die de 10 bestuursleden van VOLKSWAGEN toebedeeld krijgen: hun gezamenlijke salaris steeg in 2017 van 35,5 naar 50,3 miljoen euro, zo blijkt uit het jaarverslag. Topman Matthias Müller verdiende vorig jaar 40 procent meer dan in 2016: hij ontving in totaal een vergoeding van 10,1 miljoen euro. Merkel zei verbijsterd te zijn over de salarisgroei. “Ik ben blij dat het bedrijf winst maakt, zodat het kan blijven investeren, maar ik ben verbijsterd over de hoogte van de bonussen”, zo citeren diverse media de Bondskanselier. Volkswagen Groep maakte vorig jaar 11,6 miljard euro winst na belastingen, tegenover 5,4 miljard euro in 2016. Het concern liep als eerste tegen de lamp in het dieselschandaal, waarbij de uitstoot van dieselauto’s gedurende testen worden gemanipuleerd. Ondanks dat het totaalbedrag aan boetes en schadeclaims inmiddels in de miljarden loopt, slaagt het bedrijf er toch in winst te maken. Er werden door Volkswagen in 2017 in totaal 10,7 miljoen auto’s verkocht, hetgeen 4,3 procent meer is dan in 2016. Het operationele resultaat (voor bijzondere lasten zoals de sjoemeldiesel affaire) bedroeg 17 miljard euro, oftewel 2,4 miljard euro meer dan in 2016. +++

Comments are closed.