Prijsvergelijking Jaguar F-Pace SVR

0

Jaguar heeft in de eerste 2 maanden van dit jaar 73 exemplaren van de F-Pace verkocht in Nederland. In 2017 stond de registratieteller op hetzelfde tijdstip op 171 stuks. De autoconsument lijkt dus een beetje uitgekeken te zijn op de F-Pace. Dat is deels de ‘fout’ van Jaguar zelf, want de meeste media-aandacht ging de laatste maanden uit naar de nieuwe E-Pace en I-Pace. En vorig jaar stal zustermerk Land Rover de show met de Range Rover Velar. Maar het de nieuwe SVR uitvoering van de F-Pace weet Jaguar weer volop de aandacht te trekken.

De F-Pace SVR is namelijk een SUV met sportwagenprestaties. Onder de kap zit de bekende 5,0 liter V8 compressormotor. In de F-Pace SVR is deze krachtbron goed voor 550 pk en 680 Nm. Dat is 44 procent extra power in vergelijking met de standaard F-Pace. De SVR is in staat om in 4,3 seconden naar 100 km/u te accelereren. Dat is 1,2 tel sneller dan de reguliere F-Pace. De SVR kan een topsnelheid halen van 283 km/u. Jaguar monteert een zogeheten Variable Valve Active Exhaust uitlaatsysteem met actieve kleppen dat niet alleen 6,6 kilo lichter is en voor meer vermogen zorgt, maar ook een imposant geluid maakt.

Uiteraard is ook het onderstel aangepast aan het motorgeweld. Zo monteert de afdeling Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar Land Rover stuggere schokdempers en stijvere schroefveren (vóór 30 procent en achter 10 procent). Om snel een bocht in te kunnen duiken en er nog sneller uit te komen, staat de F-Pace SVR op een sportchassis voorzien van progressieve wielophanging. Een stabilisatorstang zorgt voor 5 procent extra reductie van de carrosseriebewegingen.

De F-Pace SCR is standaard voorzien van 21 inch lichtmetalen velgen, terwijl optioneel 22 inch mogelijk is. De achterwielen zijn 25 mm breder dan de exemplaren vóór. Het remsysteem werd opgewaardeerd met schijven van een grotere diameter. Die zijn uit 2 delen samengesteld en daardoor lichter. Dat zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht en betere rijeigenschappen, aldus Jaguar.

Voor een optimale tractie en rij dynamiek zorgt het Rear Electronic Active Differential. Voor maximaal profijt van dit differentieel is het Vierwielaandrijving systeem geoptimaliseerd en de software van de wielophanging apart afgesteld voor de SVR. Concreet betekent dit dat in Dynamic rij modus feller op gaspedaalcommando’s wordt gereageerd, er pas bij hogere toerentallen wordt opgeschakeld en dat de besturing directer functioneert. De programmering van de automaat is aangepast, evenals de aansturing van de stuurbekrachtiging. Verder is de F-Pace SVR voorzien van Torque Vectoring en Dynamic Stability Control.

Uiterlijke kenmerken van de F-Pace SVR zijn specifieke bumpers, verlaagde plus dikkere dorpels en een achterspoiler. Verder zien we een heftige diffuser en 4 vuistdikke uitlaatpijpen. De louvres in de motorkap en de kieuwen direct achter de voorste wielkasten zijn niet alleen een lust voor het oog, maar hebben tevens een aërodynamische functie plus de taak om de aandrijflijn van extra koeling te voorzien.

Het interieur van de F-Pace SVR is voorzien van 4 ranke, zwaar geprofileerde kuipvormige sportstoelen voor optimale (zijdelingse) steun. Dit racy meubilair is voorzien van specifieke bekleding en stiksels. Alleen al de zetels nodigen uit tot gas geven. De draaiknop bediening van de automaat heeft plaats gemaakt voor een zogeheten Sports Shift Selector en aluminium schakelpeddels aan het stuur. De F-Pace topper is verder uitgerust met het Touch Pro multimediasysteem, een 10 inch touch screen en een 12,3 inch HD scherm als instrumentarium. Er is keuze uit 4 kleurthema’s voor het interieur: Red, Light Oyster, Siena Tan en Jet. De laatste heeft Light Oyster stikselwerk, terwijl de eerste drie Jet stiksels hebben.

JaguarJeepMercedes
F-PaceGrand CherokeeGLC Coupé
5.0 SVR5.7 Laguna PackAMG 63 S Edition 1
± 164.000 euro160.640 euro167.333 euro

Vanaf komende zomer kan de F-Pace SVR besteld worden. Hij gaat ongeveer 164.000 euro kosten. Daarmee wordt de Jaguar wat duurder dan andere bloedsnelle SUV modellen, zoals de Mercedes-AMG GLC 63, de Audi SQ5, de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (3,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u maar ‘slechts’ een 2,9 liter V6 met 510 pk) en de Porsche Macan Turbo (met Performance Package 440 pk). De Range Rover Sport SVR. De laatste beschikt over dezelfde geprezen V8, maar dan met 575 pk en is veel duurder (210.365 euro).

Comments are closed.