Alleen voor op het circuit: Brabham BT62

0

Het legendarische Britse Brabham maakt een comeback. De terugkeer op het autotoneel van het racemerk vindt plaats met de BT62: een alleen voor circuitgebruik bestemde extremist.

De carrosserie van de BT62 is volledig uit koolstofvezel en kevlar opgetrokken. De randen van het koetswerk van de circuitbeul zijn voorzien van forse spoilers. Gezamenlijk kan daarmee een neerwaartse druk van maximaal 1.200 kilo worden gecreëerd. Aan de achterzijde zien we, naast opvallende en aan Lamborghini doen denkende verlichting, een centraal geplaatste uitlaat. Om de 18-inch velgen zitten racebanden van Michelin.

De BT62 weegt slechts 972 kilo. Achter de voorstoelen zit een zelf ontwikkelde, atmosferische 5,4 liter V8 motor die goed is voor 710 pk en 666 Nm. Schakelen gaat door middel van een sequentiële 6-bak. Brabham richt zijn pijlen op de McLaren Senna GTR. Het uiterlijk van de BT62 is in ieder geval vele malen beter dan dat van zijn landgenoot. Brabham noemt nog geen acceleratietijd en topsnelheid.

Het interieur is voorzien van uit koolstofvezel vervaardigde kuipstoelen, een racestuurwiel van hetzelfde materiaal en een 12-inch groot digitaal instrumentarium scherm.

Er worden slechts 70 exemplaren van de BT62 gebouwd. De eerste 35 stuks hebben stickers die de 35 overwinningen van het Formule1 team herdenken. Bij de tweede helft vindt de afwerking en kleurstelling in overleg met de klant plaats. Brabham meldt dat de bolide iets minder dan 1,4 miljoen euro gaat kosten. Vind jij het belangrijk om te weten ‘hoeveel minder’, dan is deze Brit per definitie niet voor jou bestemd.

De BT62, waarmee je dus niet de openbare weg op mag, is het eerste model van Brabham Racing, het bedrijf dat in 2014 door Jack Brabhams zoon David werd opgericht.

Reageren is niet mogelijk.