Audi e-Tron is de snelste

0

De Audi e-Tron, waarvan de eerste exemplaren nog dit jaar in de fabriek in het Belgische Vorst van de band zullen rollen, zal bij snelle laadpalen met een vermogen tot 150 kW kunnen tanken. Daarmee kan de batterij van de elektrische cross-over in 30 minuten voor 80 procent opgeladen worden en kan er bijna 320 kilometer worden gereden.

De e-Tron is de eerste in serie geproduceerde auto die zo snel kan opladen. Bij de gemiddelde elektrische auto die nu in de showroom staat, duurt dat pakweg 4 uur langer. Met nog eens 30 minuten extra laden kan de batterij van de Audi op volledige capaciteit worden gebracht, hetgeen goed is voor een actieradius van meer dan 400 kilometer.

De basis voor het snelle laadvermogen van 150 kW is volgens Audi het geavanceerde thermische beheersysteem van de lithium/ion batterij in de bodem van de wagen. “De batterij slaat 95 kWh energie op en maakt daarmee een rij bereik van meer dan 400 km mogelijk in de vrij realistische WLTP test (de nieuwe Europese testprocedure, red.). Daarmee is de e-Tron helemaal klaar voor dagelijks gebruik”, aldus een woordvoerder van Audi.

Audi verwacht dat er tegen eind dit jaar bijna 200 high power laadstations (dat gebruikmaakt van het Combined Charging System (CCS); de Europese standaard) met elk 6 aansluitingen zullen zijn in Europa. Tegen 2020 zullen er 400 van dergelijke laadplaatsen langs snelwegen en bij de belangrijkste verkeer assen op telkens 120 km van elkaar zijn. Er zijn in totaal nu al meer dan 65.000 publieke laadpunten in Europa, maar daarvan ligt het laadvermogen een heel stuk lager. Bij de marktintroductie van de e-Tron voorziet Audi kopers van een kaart waarmee bij circa 80 procent van al deze stations nieuwe energie opgedaan kan worden. Klanten dienen zich hiervoor eenmalig te registreren om een individueel laadcontract af te sluiten. De facturatie vindt dan automatisch plaats. De procedure wordt in 2019 nog eenvoudiger met de Plug & Charge functie, waarbij het laadpunt de auto ‘herkent’. Een kaart is dan niet meer nodig.

De prijs van de Audi e-Tron zal in Nederland beginnen bij 82.500 euro. Aan het einde van dit jaar staat de elektrische cross-over bij de Nederlandse dealers in de showroom. Thuis de e-Tron opladen is ook een mogelijkheid: met een laadvermogen van 2,3 kW via een reguliere 230V-aansluiting of via een 440V 3-fase-aansluiting met een laadvermogen tot 11 kW, waarmee het volledig laden van lege accu’s circa 8,5 uur duurt. Met het optionele Connect Charging systeem (en indien de e-Tron ook is voorzien van een tweede lader), verdubbelt het oplaadvermogen tot 22 kW en wordt de laadtijd teruggebracht tot ongeveer 4,5 uur.

Samen met het zogeheten Home Energy Management systeem biedt Connect Charging ook slimme laadfuncties. Zo kunnen de batterijen met de maximaal beschikbare capaciteit worden geladen zonder dat (andere) stroomgebruikers in huis daar onder lijden. Dit voorkomt overbelasting van het elektriciteitssysteem. Ook kunnen klanten het systeem volgens eigen wensen instellen, bijvoorbeeld door opladen alleen toe te staan tijdens voordelige daluren. Als het huis is voorzien van zonnepanelen, is het ook mogelijk om vooral de daardoor opgewekte energie te gebruiken. Het laadproces houdt daarbij zelfs rekening met de weersvoorspelling.

Via een app is het laadproces vanaf elke gewenste locatie te plannen en te controleren. Ook is de e-Tron daarmee te koelen en te verwarmen. Eigenaren kunnen ook een vertrektijd instellen. Vervolgens worden de batterijen volautomatisch geladen en is het interieur bij vertrek op de gewenste temperatuur. De app geeft bovendien laad & rij gegevens weer. Audi biedt geïnteresseerde klanten nu al de kans de e-Tron te reserveren.

Audi heeft een prototype van de e-Tron in Berlijn getest in een kooi van Faraday. Hier worden normaal bliksemvoltages tot 3 miljoen Volt onderzocht. Deze bliksemstralen worden nu losgelaten op de e-Tron en dat levert een fascinerend schouwspel op. De test symboliseert volgens Audi een langgekoesterde wens: het ‘opvangen’ van bliksemstralen om de energie ervan te kunnen gebruiken.

Comments are closed.