Komt in 2020: de elektrische BMW iX3

0

BMW introduceert een elektrische versie van de X3. Die is in conceptvorm te zien op de ‘Auto China 2018’ tentoonstelling in Beijing. In 2020 start de verkoop van de iX3.

In de iX3 debuteert de 5de generatie van de zogeheten eDrive technologie van BMW met als belangrijke kenmerk dat de elektromotor, transmissie en aandrijfelektronica één geheel vormen. Daardoor is het veel eenvoudiger de techniek te integreren in verschillende modulaire voertuigarchitecturen. Nieuwe batterijen zijn ook van de partij. De X3 waarop de conceptstudie is gebaseerd, is een van de eerste modellen met de vereiste flexibele architectuur. De iX3 is uitgerust met een speciaal ontwikkeld subframe voor de achteras en specifieke integratie van het onderstel.

De nieuwe elektromotor van de 5de generatie eDrive technologie heeft een vermogen van meer dan 272 pk. De batterij heeft een netto capaciteit van meer dan 70 kWh, hetgeen genoeg is voor een WLTP range van meer dan 400 kilometer (dit is in oude NEDC termen minstens 500 km, wat toch een beetje als de heilige graal wordt gezien voor een dagelijks bruikbare elektrische auto). Opladen kan bijzonder snel dankzij de nieuwe Charging Control Unit die ontworpen is voor 150 kW snelladers. De accu kan in 30 minuten voor 80 procent worden opgeladen bij zo’n snellaadstation.

Uiterlijke kenmerken van de iX3 zijn een gesloten grille voor minder luchtweerstand (waarbij de nieren met elkaar zijn verbonden), ‘BMW i Blue’ accenten rond het merklogo op de grille (en langs de dorpels), een ‘i’ logo op onder andere de flanken plus de achterkant en een diffusor in carrosseriekleur, die geïntegreerd is in het paneel onder de achterbumper. De matte carrosseriekleur van de conceptversie heet Moonstone Silver.

De iX3 zal worden gefabriceerd door de joint venture van BMW met Brilliance in Shenyang, China. De conventioneel aangedreven exemplaren van de X3 rollen in het Amerikaanse Spartanburg van de band. Maar China maakte eerder deze maand bekend dat westerse fabrikanten een stuk meer speelruimte krijgen in het land. Voor elektrische auto’s is dit per direct, wat heeft meegespeeld bij de beslissing van BMW om de i3 in dit Aziatische land te gaan bouwen.

Omstreeks 2025 willen de Duitsers 12 elektrische modellen in het leveringsgamma hebben. Die zullen allemaal herkenbaar zijn aan het ‘i’ logo. BMW meldt dat haar modulaire platforms en het nieuwe eDrive systeem het mogelijk maken dat in theorie alle modellen kunnen worden uitgerust met enkel een verbrandingsmotor, een stekkerhybride unit en een volledig elektrische aandrijflijn. Voor de elektromotoren zijn geen schaarse metalen nodig, wat betekent dat BMW niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid.

Naast de 70 kWh batterij van de iX3 plant BMW ook modellen met een 90 kWh en 120 kWh accupakket. Daarbij gaat het onder andere om een volledig elektrische versie van de nieuwe X5 (en eventueel de X7). BMW verwacht dat over 7 jaar 15 tot 25 procent van de verkopen gegenereerd zullen worden met (deels)elektrische auto’s. Dat komt neer op 500.000 exemplaren. BMW heeft een hele rits modelnamen laten registreren: van i1 tot i9 en van iX1 tot iX9.

Comments are closed.