Nieuwstelex

0

+++ ASTON MARTIN gaat de opvolger van de uit 2012 stammende Vanquish een andere naam geven: DBS Superleggera. Daarmee is de cirkel in zekere zin rond, want de voorganger van de Vanquish heette ook DBS. Beide modelnamen hebben dus een grote historie bij het Britse merk. De eerste DBS verscheen in 1967 op de markt. Superleggera verwijst naar carrosseriebouwer Touring Superleggera. Omdat de opvolger van de Vanquish volgens een woordvoerder van Aston Martin “extreem licht” gaat worden, vindt men ‘Superleggera’ (de Italiaanse vertaling) wel passend voor de nieuwe sportwagen. In hoeverre Touring betrokken is bij het design, is niet duidelijk. De DBS Superleggera zal in het tweede kwartaal van dit jaar officieel worden voorgesteld. +++

+++ AUDI heeft bevestigd dat er wat vraagtekens zijn rond de leveringsnelheid van de SQ5. Spelbreker is de zogeheten WLTP cyclus. De SQ5 voldoet in zijn huidige vorm niet aan de betreffende emissie-eisen. Maar Audi zegt dat zij tot 1 september, als de nieuwe meetmethode ingaat, gewoon de sportieve en 354 pk sterke SUV uit voorraad kan en mag leveren. Na deze datum zijn er aanpassingen aan de SQ5 nodig om aan de WLTP standaard te kunnen voldoen, maar zonder tegenbericht denkt Audi die op 1 september productieklaar te hebben. Hopelijk is hier de wens niet de vader van de gedachte. +++

+++ Het onderzoek & innovatie platform Imec in het Belgische Leuven heeft een doorbraak bereikt op het gebied van BATTERIJ technologie. Er is een exemplaar ontwikkeld met een aanzienlijk hogere capaciteit, waarmee een elektrische auto dus een fors grotere actieradius kan krijgen. Het gaat om een nieuw type Solid State lithium/ion batterij met extra energiedichtheid dankzij vaste stof in plaats van vloeibaar elektrolyt. Qua formaat is het nieuwe type gelijk aan de huidige exemplaren. De nieuwe batterij is volgens Imec betrouwbaarder, heeft een langere levensduur en kent een hogere oplaadsnelheid. Op termijn moet een actieradius mogelijk zijn van 600 tot 700 kilometer, hetgeen vergelijkbaar is met auto’s met een verbrandingsmotor. De prijs per kilowattuur kan dalen omdat er meer energie uit een batterij wordt gehaald. Dat kan de elektrische auto minder duur maken. +++

+++ De BMW Groep heeft een redelijk eerste kwartaal van 2018 achter de rug. De verkopen namen met 3 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch wordt de fles champagne niet ontkurkt, want zowel Audi als Daimler (Mercedes) groeiden in het eerste kwartaal harden. De BMW Groep verkocht in de eerste 3 maanden van dit jaar 604.629 auto’s. Maart was de beste maand ooit voor het concern met 252.162 registraties. Het hoofdmerk BMW was goed voor 517.447 bestellingen (2,8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017). De 1-serie ging 27,8 procent vaker over de toonbank. De verkopen van de X1 en de 5-serie namen respectievelijk met 17,0 en 13,5 procent toe tot 77.296 en 94.744 stuks. Dochter Mini zag zijn verkopen met 4 procent toenemen tot 86.375 exemplaren, terwijl Rolls-Royce 10,1 procent meer klanten wist te trekken dan in het eerste kwartaal van 2017. +++

+++ DAIMLER staat open voor samenwerking met Zhejiang Geely en diens dochteronderneming Volvo Cars. De Chinezen zijn sinds februari met 9,7 procent de grootste aandeelhouder van het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Daimler gaat mogelijk motoren en andere onderdelen aan Volvo leveren. Om die transactie in goede banen te leiden, overweegt het Duitse bedrijf om een klein aandeel in Volvo te nemen. Daimler heeft al een vergelijkbare samenwerking met Aston Martin, dat Mercedes-AMG V8 benzinemotoren afneemt, evenals verschillende interieurcomponenten. Volvo bouwt zelf alleen 4 cilinders. Dat speelt het merk met name op de Noord Amerikaanse markt parten. Een dikke 6 cilinder onder de kap van de XC90 zou dus leuk zijn, al is niet bekend of daar voldoende plaats is voor de nieuwe lijnunit. +++

+++ In DUITSLAND verkochte nieuwe personenauto’s worden steeds krachtiger. Gemiddeld hadden alle vorig jaar verkochte exemplaren een vermogen van 154 pk, wat een stuk meer is dan in 2016. Oorzaak is de populariteit van de SUV, die meer vermogen heeft om tot met een hatchback, sedan of stationwagon vergelijkbare prestaties te komen. In Duitsland verkochte SUV modellen zijn nu gemiddeld 170 pk sterk. Omdat de populariteit van dit soort auto’s blijft toenemen, zal er volgens deskundigen geen eind komen aan de trend waarbij personenwagens steeds krachtiger worden. +++

+++ Strengere Europese toelatingsregels voor nieuwe auto’s moeten gesjoemel met emissiewaarden zoals met het dieselschandaal bij Volkswagen in de toekomst voorkomen. Het Europees Parlement heeft ingestemd met de aanscherping van voorschriften voor typegoedkeuringen van auto’s. De wet gaat 2020 in. De EUROPESE COMMISSIE krijgt de bevoegdheid om, naast de nationale autoriteiten zoals in Nederland RDW, zelf auto’s te testen. Per auto die niet aan de EU normen voldoet, kan Brussel boetes uitdelen tot 30.000 euro. Ook kan de commissie terugroepacties in de hele EU beginnen. Daarnaast wordt het toezicht op de weg aangescherpt. De EU lidstaten worden verplicht per 40.000 nieuw geregistreerde auto’s steekproefsgewijze controles op de weg uit te voeren en de resultaten bekend te maken. Rapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66): “Strenger toezicht is broodnodig. Nationale toezichthouders houden al veel te lang in eigen land de auto-industrie de hand boven het hoofd. De Duitse regering weigert boetes aan Volkswagen te geven en de Italianen doen niets tegen Fiat. Ze blijven wegkijken van het gesjoemel”, aldus Gerbrandy. Volgens Bas Eickhout (GroenLinks) is de regelgeving “een voorzichtige stap vooruit”. “Het is nu zaak dat de EU wet tot in de puntjes word uitgewerkt en nageleefd”. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) moet op zoek naar een andere topman want Sergio Marchionne vertrekt. Dat vergroot de kans op een overname van het concern. Een minder eigenzinnige topman zal in tegenstelling tot Marchionne wel een baas boven zich dulden. Kroonjuwelen van FCA zijn de merken Jeep en Ram (het pick-up label op de Noord Amerikaanse markt). Of Alfa Romeo en Maserati ook tot het tafelzilver gerekend kunnen worden is onduidelijk. Audi heeft er 30 jaar over gedaan om serieus genomen te worden in het premiumsegment en bekend is dat beide Italiaanse merken een paar jaar geleden feitelijk terug bij af waren. +++

+++ De Chinese autobouwer GEELY heeft vorig jaar een winst behaald van 10,6 miljard yuan (omgerekend 1,4 miljard euro). Dat is 2 keer zo veel als het resultaat over 2016. Geely heeft vooral kunnen profiteren van de sterk toegenomen vraag naar SUV modellen. Hoeveel de dochterondernemingen Volvo Cars en de London Electric Taxi Company aan de winst hebben bijgedragen, heeft Geely niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het bedrijf nog steeds op acquisitiepad is. Vorig jaar namen de Chinezen een meerderheidsbelang in de Maleisische autofabrikant Proton en kregen op die manier ook Lotus in handen. Later nam Geely een belang van 8,2 procent in vrachtwagenfabrikant Volvo. Meest recente aanwinst is 9,7 procent van de aandelen in Daimler. De topman van Geely, Li Shufu, had na de overname van Volvo in 2010 graag gezien dat dit bedrijf een sedan van Mercedes S klasse statuur zou bouwen, maar daar zagen de Zweden geen heil in. Nu kan de Chinese entrepreneur zich alsnog met goed fatsoen in het vlaggenschip van Daimler laten rondrijden. +++

+++ HYUNDAI start in augustus met de verkoop van de Nexo in Nederland: een cross-over met brandstofcel. Met het oog op de huidige fiscale regels krijgt ons land voorrang bij de levering van emissieloze modellen. Dat komt goed uit, want voor de Kona Electric zijn al meer dan 1.500 orders genoteerd, terwijl de prijzen pas in mei bekendgemaakt worden en de marktlancering niet voor eind juli plaatsvindt. De Nederlandse autoconsument heeft klaarblijkelijk vertrouwen in de elektrische cross-over, getuige het grote aantal orders. Hyundai had voor het hele jaar op 1.750 bestellingen gerekend, maar dit aantal zal zoals de kaarten nu liggen royaal overschreden worden. Hoewel de exacte prijs nog niet bekend is, belooft de importeur dat het tarief van de Kona Electric onder de magische grens van 50.000 euro blijft. Daarmee valt het model met 64 kWh batterij en 482 km actieradius in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent. Elektrische auto’s worden vanaf 2019 belast met 22 procent bijtelling indien zij duurder zijn dan 50.000 euro. De importeur waarschuwt dat klanten die nu bestellen pas in het najaar kunnen rijden. Van de Kona Electric komt overigens ook een goedkopere variant met 300 km actieradius. Hyundai denkt dit jaar meer dan 5.500 auto’s met een ‘groene’ aandrijflijn in Nederland te leveren, variërend van hybride (Ioniq), stekkerhybride (Ioniq PHEV), volledig elektrisch (Kona Electric en Ioniq Electric) en waterstof (Nexo). Volgens de importeur is de Ioniq Electric vooral bij taxibedrijven en leasemaatschappijen populair. Hyundai wil in 2021 bij de ‘groenste’ autofabrikanten ter wereld behoren. Tot 2025 lanceert het merk daarom 8 nieuwe hybride modellen, 4 stekkerhybride auto’s, 5 volledig elektrische modellen en 1 waterstofauto (naast de Nexo). Dat betekent voor Nederland, waar elektrische mobiliteit grote belangstelling geniet, een enorme kans om het merk verder te laten groeien. Voor de Nexo heeft Hyundai in ons land al 21 orders ontvangen. Van zijn voorganger, de ix35 Fuel Cell, zijn in Nederland afgerond 40 exemplaren verkocht. Rem op de verkopen was jarenlang het ontbreken van een volwassen netwerk waterstoftankstations. Maar inmiddels kan men terecht in Rhoon, Helmond en Delfzijl. Dit jaar komen er nog tanklocaties bij in Den Haag, Arnhem, Groningen en Pesse. Vanaf 2019 kan de Nexo rijder ook terecht in Utrecht, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Zwolle en Goeree-Overflakkee. +++

+++ INFOMEDIA systemen voor in de auto, zoals Android Auto en Apple CarPlay, worden steeds belangrijker voor consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy Analytics. Apple CarPlay en Android Auto zijn manieren om mobiele telefoonfuncties in de auto te gebruiken. Voor het onderzoek werden 200 gebruikers ondervraagd. Van de respondenten is 85 procent tevreden of zeer tevreden over het systeem. Eén op de vier ondervraagden zegt een auto niet te overwegen als er geen optie is om een mobiele telefoon te verbinden. Derek Viita van Strategy Analytics zegt dat infomedia meestal laag op het prioriteitenlijstje staat van mensen die een auto kopen. “Het lijkt erop dat het koppelen van de telefoon daar verandering in brengt”. Via CarPlay en Android Auto kan het systeem in de auto worden overgenomen en kan er gebruik worden gemaakt van apps en diensten, zoals muziek en navigatie. Gebruikers kunnen via spraakbediening ook SMS berichten beantwoorden of laten voorlezen. +++

+++ Het Nederlandse LAADPALEN bedrijf FastNed profiteert van de toename van elektrisch rijden en slaat zijn vleugels ook elders in Europa uit. De diverse ontwikkelingen volgen elkaar in sneltreinvaart op. Zo heeft het Nederlandse bedrijf een tender gewonnen voor de realisatie van 6 snellaadstations in Newcastle en Sunderland. In Nederland werden de afgelopen tijd 3 nieuwe, modulair ontworpen stations geopend, waardoor FastNed nu over een netwerk beschikt van 66 stations. Er komen nog 12 nieuwe stations bij, terwijl de bouw van 18 Duitse stations vergevorderd is. Bovendien zijn er op 4 stations snelladers van een nieuwe generatie geplaatst die elektrische auto’s tot 175 en zelfs 350 kW kunnen laden. Daarmee wordt al een aanzet gegeven voor de introductie van nieuwe elektrische modellen. Bovendien weet FastNed te melden dat inmiddels 30 procent van alle snellaadstations in het eerste kwartaal een operationeel break even punt hebben gepasseerd. Tot slot heeft FastNed een overeenkomst gesloten met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn om als proef bij 3 supermarkten snelladers te plaatsen. Als die slaagt, zal dit aantal fors worden uitgebreid. +++

+++ Het updaten van software en kaarten voor ingebouwde NAVIGATIESYSYEEM voor auto’s moet beter. Daarvoor pleit de ANWB. De bond krijgt de laatste tijd steeds meer klachten over het gebrek aan ondersteuning van ingebouwde navigatie en de hoge prijs van nieuwe kaarten en het updaten. Het probleem speelt volgens de ANWB bij meerdere merken en komt zelfs voor bij nieuwe auto’s. Het komt voor dat een auto met een gemiddelde levensduur van 18 jaar slechts 2 jaar ondersteuning heeft voor het navigatiesysteem. De ANWB vindt dat onbegrijpelijk. De bond gaat over de kwestie in gesprek met autofabrikanten. Die moeten naar de mening van de ANWB beter communiceren over kosten bij het updaten, hoe lang deze vanuit de fabriek worden ondersteund, hoe vaak de klant een update mag verwachten en hoe oud het meest recente kaartmateriaal is. +++

+++ Branchevereniging Bovag komt met een eigen verkoopsite voor OCCASIONS om zo de strijd aan te gaan met Marktplaats en Autoscout24. Daarvoor trekt de club miljoenen euro’s uit, aldus directeur Peter Niesink. Hij stelt dat Marktplaats en Autoscout24 te machtig zijn geworden. “Onze leden hebben het gevoel dat ze de grip kwijt zijn”. De website viabovag.nl moet eind april operationeel zijn. +++

+++ PEUGEOT is gestopt met de productie (en levering) van de 3-deurs 208. Daarmee volgt het Franse merk het voorbeeld van andere spelers op de automarkt die al eerder de achterportierloze carrosserievariant hebben geschrapt. Kort geleden besloot Volkswagen om de Golf alleen nog maar in 5-deurs uitvoering te leveren en hetzelfde geldt voor de A3 van dochtermerk Audi. Voor het einde van het jaar stopt Seat met de levering van de Leon SC. Kia zal de nieuwe Ceed niet meer in 3-deurs uitvoering gaan leveren. Ook in het B segment zijn 3-deurs modellen uit de gratie geraakt. Sinds de generatiewisseling zijn de Kia Rio, Renault Clio, Seat Ibiza, Suzuki Swift en Volkswagen Polo alleen nog maar met achterportieren verkrijgbaar. Dat geldt ook voor de nieuwe Audi A1 en Toyota Yaris. Ford durfde het nog wel aan om van de Fiesta een 3-deurs op de markt te brengen. Of zat te slapen en mistte daardoor de verkooptrend, dat kan ook. +++

+++ PSA , fabrikant van de merken Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall, heeft aangekondigd haar concurrentievermogen in Europa te gaan versterken en de ontwikkeling van nieuwe modellen te versnellen. Het bedrijf gaat hiertoe componenten zo dicht mogelijk bij de autofabrieken produceren. Concreet betekent dit dat er in Frankrijk meer exemplaren van de 3 cilinder PureTech benzinemotor van de band zullen rollen. Het gaat om een verdubbeling van de productiecapaciteit ten opzichte van 2016. PSA gaat de PureTech motor vanaf 2019 ook in Tichy (Polen) en Szentgotthárd (Hongarije) bouwen. Vanaf 2019 gaat het bedrijf meer automatische transmissies (onder licentie) produceren in Valenciennes (Frankrijk). PSA investeert bovendien in extra productiecapaciteit voor de ML handbak in Metz-Borny (Frankrijk) en het MB6 exemplaar van Opel in Aspern (Oostenrijk). Deze transmissies zijn vooral voor de grotere modellen en de lichte bedrijfsvoertuigen bedoeld. De PSA fabriek in Trémery (Frankrijk) wordt aangepast om vanaf 2019 elektromotoren te produceren. Hierbij zal worden samengewerkt met Nidec. Dit bedrijf ondersteunt het elektrificatieoffensief van PSA: vanaf 2025 is elk model in het gamma ook leverbaar met een vorm van elektrische aandrijving. In 2019 komt het concern al met de elektrische versie van de nieuwe Peugeot 208, DS3 Crossback en Opel Corsa. Topman Carlos Tavares waarschuwt evenwel dat de elektrificatie van de automarkt nog geen gelopen race is. De maatschappelijke implicaties van de switch zijn volgens de CEO veel te groot om te overzien. De autowereld moet dan ook niet de illusie hebben dat zij dit in haar eentje kan bolwerken, aldus Tavares. Achilleshiel in het transformatietraject zou de batterijproductie kunnen zijn, terwijl ook de laadinfrastructuur volgens de topman nog niet op orde is. Verder wordt elektriciteit op dit moment niet ‘groen’ geproduceerd, maar (vanwege de kolencentrales) ‘bruin’. +++

+++ Na het dodelijke ongeval met een autonoom rijdende Volvo van Uber heeft TOYOTA besloten voorlopig alle testen met haar zelfrijdende voertuigen stop te zetten. De Japanners voerden tests uit in de Amerikaanse staten Michigan en Californië. Inmiddels is duidelijk geworden dat de Volvo van Uber geen schuld trof aan de aanrijding waarbij een 49-jarige voetgangster die met haar fiets de weg overstak om het leven kwam. Toyota wil evenwel de technici die in haar autonoom rijdende testwagens achter het stuur zitten meer zekerheid bieden. Daarnaast wil het Japanse bedrijf ook afwachten wat de juridische consequenties zijn van het ongeval. Tot nu toe is nog nooit echt duidelijk geworden waar de schuldvraag ligt of hoe verzekeringsmaatschappijen zich opstellen bij ongevallen met autonoom rijdende voertuigen. +++

+++ VOLVO zal haar gamma helemaal gaan elektrificeren. Om daarbij tempo te kunnen maken, hebben de Zweden nu aangegeven dat zij geen enkel volledig nieuw model meer zullen introduceren totdat alle huidige auto’s geëlektrificeerd zijn. Enige uitzonderingen zijn de V40 en de S60. In 2020 moeten alle Volvo modellen verkrijgbaar zijn met (gedeeltelijk) elektrische aandrijving. Lex Kerssemakers, de eerste man van de Europese divisie, laat weten dat in 2025 een kwart van de verkopen met volledig elektrische modellen gegenereerd met worden. Met het oog op de toekomstige emissieloze modellen heeft Volvo de typeaanduidingen P5, P6, P8, P9 en P10 laten registreren. Uit de cijfers van deze reeksen kunnen we afleiden dat de elektrische auto’s niet goedkoop gaan worden. Zo zal de P5 een tarief krijgen tussen de V40/XC40 en S60/V60/XC60 is. Tegelijkertijd heeft Volvo blijkbaar ook plannen voor een volledig elektrische topsedan, de P10, die moet gaan concurreren met de emissieloze opvolger van de Jaguar XJ. +++

Comments are closed.