Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO stopt dit jaar met de productie van de 4C en 4C Spider. De sportwagen trok amper kopers en de functie van imagobouwer is niet voldoende om de hardcore koolstofvezel Italiaan middels een facelift up-to-date te houden. Er zal nog wel een exclusieve serie van 108 stuks Competizione exemplaren gebouwd gaan worden, maar daarna valt het doek voor de sportauto. Een andere Alfa Romeo die van een opbeperkt durende zomervakantie kan gaan genieten, is de MiTo. Ook bij dit model zijn de teleurstellende verkoopcijfers de reden. Nu is de MiTo inmiddels 10 jaar oud, dus dan is het logisch dat de kleine Alfa Romeo niet meer als warme broodjes over de toonbank gaat, maar de instapper heeft eigenlijk nooit goed verkocht. Daarom krijgt hij geen opvolger. Alfa Romeo lijkt het in de toekomst helemaal over de SUV boeg te gaan gooien. Er zijn 3 nieuwe modellen gepland: voor het B, C en E segment (de Stelvio neemt de honneurs in het D segment waar). De kleinste SUV zal worden gebaseerd op de Fiat 500X en Jeep Renegade en moet van de MiTo de instaprol overnemen. +++

+++ AUDI roept wereldwijd 1,16 miljoen voertuigen terug die uitgerust zijn met een 2,0 liter TFSI motor. Daaronder bevinden zich de A5 en Q5 van de modeljaren 2013-2017, de A4 en A4 Allroad (2013-2016) en de A6 (2012-2015). De elektrisch werkende koelvloeistofpomp in deze modellen kan oververhit raken of kortsluiting veroorzaken. Gebeurt dat, dan is brand niet uitgesloten. Het is de tweede keer dat Audi deze auto’s terugroept. Het merk probeerde het euvel, dat wordt veroorzaakt door insijpelend vocht en het blokkeren van de pomp door troep in het koelcircuit, op te lossen met een software update. Die hoorde te detecteren wanneer er een probleem was, waarna de pomp uitgeschakeld diende te worden. Dat bracht weliswaar de complete motor in gevaar, maar het stelde Audi wel in staat aan haar wettelijke verplichtingen te voldoen. En de motoren waren toch niet meer gedekt door garantie, dus de kosten waren voor de klant. Maar de softwareoplossing werkt niet. En nu is Audi alsnog verplicht om de defecte pomp te vervangen. Eigenaars worden door het premiummerk op de hoogte gesteld. +++

+++ Nu autofabrikanten in CHINA gestaag aan concurrentiekracht winnen, durft de overheid het aan om de beperkingen voor buitenlandse producenten op te heffen. Ook zullen de importtarieven worden verlaagd, zo belooft president Xi Jinping. Dat is een godsgeschenk voor exclusieve merken voor wie het niet loont om een lokale fabriek te openen. Omdat met lokale productie de distributiekosten altijd lager zullen zijn, blijft er wat voor te zeggen om in China als buitenlands merk een fabriek te bouwen als de verkoopvolumes groot zijn. Dergelijke autobedrijven komt Beijing tegemoet door niet langer te eisen dat zij moeten samenwerken met een Chinese partner via een joint venture. Analisten denken niet dat er in de praktijk veel zal veranderen. Fabrikanten als General Motors en Volkswagen hebben reeds meerdere joint venture partners die niet makkelijk de deur gewezen kunnen worden. Het is eigenlijk alleen Tesla, dat nog geen fabriek in China bezit, maar wel grote groeiplannen heeft, dat zal kunnen profiteren van het nieuwe beleid. Buitenlandse merken beheersen nog altijd 55 procent van de autoverkopen in China, maar hun marktaandeel holt wel drastisch achteruit. Met name Ford, PSA en Renault hebben het moeilijk. Winnaars zijn 100 procent Chinese merken. Zij beheersen 60 procent van het snelgroeiende segment voor compacte SUV modellen dat goed is voor 40 procent van de verkoop van alle personenauto’s in China. Het sterke positie is te danken aan de lage prijsstelling, waar buitenlandse producenten niet tegenop kunnen. Alleen merken met premiumstatus, zoals Audi, BMW of Mercedes ontspringen de dans. In 2019 worden in China verkoopquota’s voor (deels)elektrische voertuigen van kracht. Ook zonder deze overheidsmaatregel stijgt de afzet van dergelijke modellen snel. Eigenaren van een (deels)elektrische auto kunnen namelijk sneller aan een kenteken komen. Vorig jaar steeg de afzet met 53 procent in een met 3 procent groeiende markt. Diverse nieuwe Chinese spelers (Lynk & Co, NIO) proberen een graantje mee te pikken. Die brengen niet alleen (deels)elektrische modellen in stelling, maar ook de populaire SUV carrosserievorm. +++

+++ In Duitsland liepen afgelopen maand 580 kortingsacties met DIESEL auto’s. Maar al die aanbiedingen bereiken juist het omgekeerde van wat de autofabrikanten en dealers er mee willen bereiken: ze schrikken de koper af en maken hem of haar nog meer kopschuw om een dieselmodel te kopen. Dat stelt de bekende autodeskundige Prof. Ferdinand Dudenhöffer van het Centre Automotive Research CAR. “Met al die acties proberen de fabrikanten te redden wat er met diesel nog te redden valt. Maar het tegendeel gebeurt. De angst voor de diesel is met al die premies juist toegenomen en de vlucht uit de diesel blijkt groter dan ooit”, zegt hij. Uit de eerste gegevens van het Kraftfahrt Bundes Ambtes (KBA) blijkt dat het aandeel diesels in de nieuw verkopen in Duitsland in het eerste kwartaal is gedaald naar 31,4 procent. Een jaar geleden was dat nog 40,6 procent, terwijl het gemiddelde over heel 2016 op 45,9 procent lag. Bij Volkswagen is de situatie nog dramatischer. Daar was in februari niet meer dan 17,1 procent van de auto’s die nieuw uit de showroom reed een diesel; net de helft van de rond de 33 procent van maart 2017. Dudenhöffer wijst er daarbij ook nog eens op dat tweedehands diesels in Duitsland helemaal niet meer te verkopen zijn. +++

+++ In Denemarken is de overheid er achter gekomen dat de ELEKTRISCHE auto zonder enige vorm van stimulatie nog te verkopen valt. Het milieuvoordeel boeit de autoconsument aldaar niet. In 2015 werden in Denemarken bijna 5.000 elektrische auto’s verkocht dankzij een subsidieregeling van de overheid. In 2017, toen een nieuwe (rechtse) regering aan het bewind was, waren dit nog maar zo’n 700 stuks. Omdat Denemarken moet voldoen aan internationale klimaatdoelstellingen, keert de subsidie mogelijk terug. Omdat consumentengedrag niet helemaal (of helemaal niet) aan landgrenzen gebonden is, is het spannend om te volgen wat er gaat gebeuren als in Nederland volgend jaar de tot 4 procent verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s die duurder zijn dan 50.000 euro vervalt. Stort de verkoop van de Tesla Model S en Model X dan in? En zullen in 2021 de verkopen van elektrische auto’s in Nederland überhaupt terugvallen als elk type model te maken krijgt met 22 procent bijtelling? +++

+++ De Brexit heeft FORD Europa al 600 miljoen dollar ofwel bijna een half miljard euro gekost. Ook dit jaar rekent het merk met de blauwe ovaal bij zijn Europese activiteiten op een duidelijke min door de zwakke koers van het Britse pond. Er lijkt echter nog geen sprake van dat Ford net als General Motors zijn Europese tak van de hand doet. Er worden weliswaar geen auto’s in Groot-Brittannië gebouwd, maar wel motoren voor modellen die op het Europese vasteland worden geproduceerd. En die auto’s zijn bij Britse kopers zeer gewild (Ford is met afstand marktleider in Groot-Brittannië). Ford denkt in Europa daarom een aantal zware jaren tegemoet te gaan, maar bezuinigingen en een vernieuwd gamma moet er toe leiden dat er in 2022 weer meer winst gemaakt wordt. +++

+++ Volkswagen gaat alle motorversies van de volgende generatie GOLF voorzien van milde hybride techniek. Dat betekent een hoger prijskaartje, maar de consument zal per saldo goedkoper uit kunnen zijn dankzij een lager brandstofverbruik. Ook neemt het rij plezier toe. Milde hybride techniek is een relatief goedkope manier om er minder benzine (of diesel) doorheen te jagen en tegelijkertijd de prestaties te verbeteren. Een starter/generator dient ook als dynamo en elektromotor en is aangesloten op een separaat 48 Volt circuit. In een kleine accu kan de stroom voor de starter/generator tijdelijk worden opgeslagen. De mild hybride Golf krijgt ook een zeilmodus à la de 1.5 TSI versies. Bij lage motorbelasting, bijvoorbeeld als het gaspedaal wordt gelift, schakelt de brandstofmotor dan uit. Alleen deze zeilfunctie levert al een brandstofbesparing van 0,3 liter/100 km op. De 8ste generatie Volkswagen Golf komt volgend jaar op de markt en debuteert in september 2019 op de IAA van Frankfurt. +++

+++ JAGUAR stopt met de verkoop van de 3,0 liter V6 benzine-uitvoering van de XE in Europa. Pleister op de wond is een 300 pk vermogenvariant van de 2,0 liter 4 cilinder. Veel prestatiepijn hoeft er overigens niet te worden geleden, want de XE sprint met deze motor in 5,4 tellen naar 100 km/u. Jaguar offert de V6 op het altaar vanwege de CO2-uitstoot. Tenminste, in Europa. In Noord Amerika blijft de uitvoering wel leverbaar. Dezelfde 6 cilindermotor zit ook in de S uitvoering van de grotere XF. Die sneuvelt in Europa binnenkort eveneens. +++

+++ Tesla stelt dat haar MODEL 3 nu net zo goed is als een Duitse premium auto. De aanloopproblemen met de bouwkwaliteit zouden inmiddels achter de rug zijn. Dat komt door een betere afstelling van de robots. Het resultaat: 40 procent kleinere kieren tussen de carrosseriepanelen. Tja, dat klinkt toch een beetje als ‘Chips met 40 procent minder vet’. Maar goed, Tesla zegt op dit punt nu competitief te zijn met Audi, BMW en Mercedes. Wellicht dat de productiesnelheid van de Model 3 nu dan eindelijk eens omhoog kan. Tesla mist immers doel na doel, zodat zelf de meest positieve denkers inmiddels beginnen de twijfelen aan de levensvatbaarheid van de onderneming van Elon Musk. +++

+++ In aansluiting op bovenstaand bericht: omdat Tesla problemen blijft houden en vooraf geld blijft verbranden, zouden de dagen van Elon MUSK als topman wel eens geteld kunnen zijn. Aandeelhouders en de Raad van Bestuur hebben onderhand hun buik vol van de Zuid-Afrikaan. Op 5 juni zal er beslist worden of Musk zowel de positie van CEO én voorzitter van de Raad van Bestuur zal mogen blijven bekleden. Het is een opmerkelijk agendapunt, daar Musk hét gezicht is van het bedrijf. Maar elders in de grote mensenwereld worden de functies van CEO en voorzitter door 2 verschillende personen uitgevoerd en het is hoog tijd dat Tesla (financieel) volwassen gaat worden. +++

+++ De groei zet door: PORSCHE heeft in de eerste 3 maanden van dit jaar het aantal leveranties, de omzet en het bedrijfsresultaat zien toenemen. De sportwagenfabrikant verkocht in totaal circa 63.500 auto’s (+6 procent) en de omzet steeg met 8 procent tot 5,9 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 976 miljoen euro (+1 procent) en de winstmarge bedroeg 16,4 procent. Lutz Meschke, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche en verantwoordelijk voor de financiën, zegt over de cijfers: “Met dit succesvolle eerste kwartaal creëren wij een solide basis voor de komende maanden”. Volgens Meschke droegen de toegenomen volumes, mixeffecten en positieve ontwikkelingen naast de autoverkoop (zoals service en adviesdiensten van MHP en Porsche Consulting) bij aan het positieve resultaat. Aan de andere kant zorgden zeer hoge investeringen in de toekomst van het merk voor financiële druk en dat werd nog eens versterkt door ongunstige wisselkoersen. Porsche topman Oliver Blume geeft de volgende toelichting op de cijfers: “Dit zeer goede resultaat bevestigt nog eens dat onze productstrategie de juiste is. De nieuwe Panamera en Cayenne zijn evenals de nieuwe GT versies van de 911 zeer populair”. Hij benadrukt daarbij ook dat de link tussen winstgevendheid en sociale verantwoordelijkheid zeer belangrijk is: “Het draait niet om het continu verbreken van records. We streven naar waardetoevoegende groei met gezonde winsten en met behoud van banen”. Aan het einde van het eerste kwartaal waren bij Porsche 30.335 mensen in dienst, oftewel 7 procent meer dan een jaar eerder (28.249). Meschke: “Wij willen transformeren van een autofabrikant tot een succesvolle aanbieder van exclusieve en sportieve mobiliteitsoplossingen. Om dat te bereiken, blijven we fors investeren. Maar zelfs in deze periode van transformatie is het ons doel om winstgevend te blijven”. Porsche verwacht het strategische doel van 15 procent winstmarge ook over heel 2018 weer te kunnen halen. De volgende verkoopboost verwacht Porsche als de Mission E, het eerste volledig elektrisch aangedreven model van het merk, op de markt komt. +++

+++ Het is voor veel TESLA bestuurders vast verleidelijk: na het inschakelen van de Autopilot functie je handen van het stuur halen. Een man uit de Britse plaats Nottingham ging een stap verder: hij haalde niet alleen zijn handen van het stuur, maar ging ook nog eens op de bijrijderstoel zitten. Voor de goede orde: voor alle bestuurders, ook die van een Tesla, is het verplicht om de handen aan het stuur te houden. Die regel was de 37-jarige ‘bestuurder’ blijkbaar even vergeten. Andere weggebruikers zagen onlangs hoe de man uit Nottingham ​tijdens het rijden van plek wisselde, terwijl hij met ongeveer 65 kilometer per uur over de snelweg reed. Een verbaasde getuige maakte een video van de bijzondere actie en deelde die op sociale media. Zo kreeg ook de politie er lucht van. Die spoorde de eigenaar van de bewuste witte Tesla Model S 60 op. De man moest zich melden op het politiebureau. Daar gaf hij toe dat zijn actie ‘dom’ was, zo schrijven Britse media. Hij zou eraan hebben toegevoegd dat hij gewoon “de ongelukkige” was die een keer betrapt werd tijdens het uitproberen van de ‘fantastische’ Autopilot functie van Tesla. Met andere woorden: zijn auto was nou eenmaal in staat om zoiets fantastisch te doen en hij kon die verleiding even niet weerstaan. De 37-jarige man is flink gestraft voor zijn onbezonnen actie. Hij heeft een rijverbod van 18 maanden gekregen, moet 100 uur vrijwilligerswerk doen, moet verplicht een 10-daagse cursus volgen én een boete betalen van ruim 2.000 euro. De politie noemt de actie zeer onverantwoordelijk en wijst erop dat het “makkelijk” tot een “tragedie” had kunnen komen. “Hij heeft niet alleen zijn eigen leven in gevaar gebracht, maar ook dat van andere, onschuldige mensen die op die dag over die snelweg reden”. De zware straf moet een waarschuwing zijn voor andere bestuurders van zelfsturende auto’s. +++

+++ TOYOTA investeert 140 miljoen euro in zijn fabriek in het in de Amerikaanse staat Mississippi gelegen Blue Springs. Op deze productielocatie wordt sinds eind 2011 onder ander de Corolla voor de lokale markt gebouwd. De fabriek bereidt zich met de investering voor op de komst van een compleet nieuwe generatie van de compacte middenklasser. Van de kapitaalinjectie worden de productielijnen van de Noord Amerikaanse fabriek gemoderniseerd. De nieuwe Corolla zal net als een steeds groter wordend deel van het leveringsgamma van Toyota op het modulaire TNGA platform worden gebaseerd. Dat moet resulteren in duidelijk betere rijeigenschappen. De komst van de nieuwe Corolla schept naar verwachting zo’n 400 banen. Verder gaat Toyota het model voor de Noord Amerikaanse markt tevens bouwen in zijn nieuwe fabriek die het samen met Mazda op poten zet in Alabama. Het bedrag van 140 miljoen euro maakt deel uit van Toyota’s plannen om de komende 5 jaar maar liefst 8,2 miljard euro te steken in zijn in de Verenigde Staten gevestigde fabrieken. +++

+++ VEROORZAKERS van ernstige of zelfs dodelijke verkeersongelukken worden in Nederland amper vervolgd. Onterecht, vindt de Vereniging Verkeersslachtoffers. Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Jaarlijks raken meer dan 21.000 mensen ernstig gewond bij verkeersongelukken. In het overgrote deel van deze gevallen doet het Openbaar Ministerie (OM) geen onderzoek. In 2017 belandden 460 ongelukken waarbij iemand omkwam of ernstig gewond was geraakt, wel bij het OM. Dat zijn tachtig zaken minder dan het jaar ervoor. De Vereniging Verkeersslachtoffers is ervan overtuigd dat veel veroorzakers van zware ongevallen onterecht vrijuit gaan. “Het gaat er bij ons niet in dat zo weinig veroorzakers van zware ongevallen strafrechtelijk iets te verwijten valt”, zegt bestuurslid Jetty van der Werf. Zo hekelt de vereniging dat de activiteiten datarecorders die in moderne auto’s aanwezig zijn niet altijd worden uitgelezen na een ernstig ongeluk, terwijl de afgelegde rit tot in detail staat geregistreerd. “Dat zou standaard moeten gebeuren”. Niet bij alle zaken die het OM onderzoekt, wordt daadwerkelijk overgegaan tot vervolging. “Gemiddeld worden ruim 7 van de 10 zaken aan de rechter voorgelegd”, zegt een woordvoerder, die dat wijt aan onvoldoende bewijs, of aan het onterecht aanwijzen van betrokkenen als verdachten. De woordvoerder zegt dat de aantallen verklaard kunnen worden doordat gedragingen van de veroorzakers vaak niet zo verwijtbaar zijn dat er reden is voor strafrechtelijke vervolging. Ook kunnen ongevallen eenzijdig zijn, wordt er bemiddeld of vallen bij één ongeval soms meerdere slachtoffers. Het OM benadrukt dat kleinere ongevallen niet bij deze cijfers zijn inbegrepen en dat vervolging “uiteraard” plaats moet vinden als er slachtoffers vallen én sprake is van strafbare feiten. De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zonder oordeel van de rechter er ook geen duidelijkheid is over de aansprakelijkheid, wat slachtoffers problemen oplevert. “Die moeten dan aansprakelijkheid zien te bewijzen. Veel verzekeringen weigeren anders de schade te vergoeden, omdat het ongeval hun eigen schuld zou zijn”. Slachtoffers raken zo verwikkeld in een jarenlange strijd. “Terwijl degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn vaak nooit worden gestraft”. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bestempelt een ongeluk als ernstig als een opname in het ziekenhuis nodig is, vanwege bijvoorbeeld botbreuken of een hersenschudding met bewustzijnsverlies. De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zulk letsel diep in kan grijpen. “Voor slachtoffers komt hun leven vaak op zijn kop te staan. Voor veel van hen is het heel belangrijk dat een rechter zich over de zaak buigt. Dat geeft ook erkenning”. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft een vernieuwde versie van de 2.0 TDI dieselmotor voorgesteld. De 4 cilinder zelf is zuiniger en krachtiger en met milde hybride techniek wordt er nog meer winst behaald. Volkswagen belooft 10 procent minder dieselconsumptie, terwijl het vermogen en koppel gemiddeld 9 procent hoger liggen. Net als voorheen komen er meerdere vermogensversies (115, 136, 163 en 204 pk), die allemaal voorzien zijn van milde hybride techniek. Volkswagen kondigde onlangs al aan dat het zijn brandstofmotoren zoveel mogelijk wil elektrificeren. De vernieuwde 2.0 TDI motor, EA288 Evo genaamd, heeft niet het gebruikelijke systeem met 48 starter/generator, maar maakt gebruik van de bestaande 12 Volt lithium/ion accu. Dit betekent dat de elektromotor iets minder krachtig is. Tegelijk met de introductie van de milde hybride techniek wordt de capaciteit van de partikelfilter vergroot. Andere aanpassingen zijn minder interne wrijving en een betere turbolader. Audi krijgt de nieuwe dieselmotor als eerste in een toepassing waar hij in de lengte wordt gemonteerd. Daarna komt hij ook, in een dwarse opstelling, in nagenoeg alle modellen die van het MQB platform gebruik maken. +++

Reageren is niet mogelijk.