Standaard als mild hybride: de nieuwe Audi A6 Avant

0

Audi heeft het doek van de nieuwe generatie A6 Avant gehaald. Bestellen kan vanaf juni. De nieuwe A6 Avant staat na de zomer bij de Audi dealers in de showroom.

De nieuwe A6 Avant is 4,94 meter lang en 1,89 meter breed. Zijn carrosseriehoogte is 1,47 meter en hij heeft een bagageruimte van 565 liter. Klap de achterbank neer en er ontstaat 1.680 liter laadcapaciteit. Hiermee blijft de A6 Avant iets achter bij de 1.700 liter van de BMW 5-serie Touring en de Jaguar XF Sportbrake, of de 1.820 liter van de Mercedes E klasse Estate. Ten opzichte van de vorige generatie A6 Avant is er geen verschil in laadcapaciteit. De extra centimeters die de toegenomen wielbasis voor het interieur van de A6 oplevert, komen namelijk vooral ten goede aan de passagiers op de achterbank. De achterklep en het rolscherm in de bagageruimte zijn elektrisch te bedienen.

Net als de sedanversie beschikt de A6 Avant standaard over een mild hybrid systeem (MHEV) met 48V lithium/ion batterij. De techniek kan tijdens het remmen tot wel 12 kW terugwinnen en opslaan. De vrijloopmodus (met uitgeschakelde motor) werkt tussen de 55 en 160 km/u, terwijl de start/stopfunctie al vanaf 22 km/u actief is. De benzineversie, 55 TFSI genaamd, heeft de 3.0 TFSI 6 cilinder motor als basisversie en is goed voor 340 pk / 500 Nm. Hij is gekoppeld aan de gerobotiseerde 7-traps automaat met dubbele koppeling (S-tronic). In deze vorm kan de A6 Avant in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren. De dieselversie, die de typeaanduiding 50 TDI heeft, is gebaseerd op de 3.0 TDI, eveneens een V6 motor. Hij levert 286 pk / 620 Nm en is uitgerust met een conventionele 8-traps automaat. Quattro vierwielaandrijving is op beide milde hybride uitvoeringen standaard.

Later volgt er weer een RS6 Avant. Die krijgt de stekkerhybride aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Dan hebben we het over een piekvermogen van 680 pk. Aan de onderkant van het gamma zal rond de jaarwisseling uitbreiding plaatsvinden met de 40 TDI uitvoering: die heeft het 4 cilinder 2,0 liter blok als basisunit en is goed voor 204 pk / 400 Nm. De S-tronic transmissie is standaard, maar bij deze A6 (Avant) worden alleen de voorwielen aangedreven.


Audi levert de nieuwe A6 Avant met 4 verschillende onderstelafstellingen. Standaard is wielophanging met stalen veren. Daarvan is ook een variant met een actief sportdifferentieel tussen de achterwielen en een versie met instelbare schokdempers. Tot slot kan er geopteerd worden voor een uitvoering met adaptieve luchtvering. In dat geval kan de bestuurder via de Audi Drive Select knop de instellingen aanpassen aan zijn of haar rijstijl en aan de wegsituatie. Vierwiel besturing is optioneel. Audi wil de nieuwe A6 Avant iets sportiever in de markt zetten, wat onder andere tot uiting komt in grotere lichtmetalen velgen. In plaats van exemplaren in de maten 16 à 20 inch, meten ze nu 17 à 21 inch.

Standaard in de nieuwe A6 zijn 2 schermen voor het MMI systeem. Het bovenste display (10,1 inch groot als de Audi is uitgerust met MMI Navigation Plus) wordt gebruikt voor navigatie en infomedia, terwijl het 8,6 inch grote exemplaar daaronder is bedoeld voor de automatische airconditioning en andere comfortfuncties. Helaas is dit scherm te laag geplaatst. Tenminste, als je de blik op de weg gericht wilt kunnen houden. Vink het genoemde MMI Navigation Plus aan op de optielijst en je krijgt ook een volledig digitaal instrumentarium, Audi Virtual Cockpit genaamd. De instellingen kan je bedienen met knoppen op het stuurwiel.

Reageren is niet mogelijk.