Tesla ziet licht aan het eind van de tunnel

0

Tesla is in het derde kwartaal winstgevend en heeft dan ook een positieve kasstroom. De maker van elektrische auto’s hoeft dus geen extra geld op te halen bij geldschieters, schrijft topman Elon Musk op Twitter.

Musk reageerde met zijn berichtje op een artikel in The Economist waarin investeringsbank Jefferies beweerde dat Tesla dit jaar 2,5 miljard tot 3 miljard dollar moet ophalen. ”The Economist was vroeger saai, maar slim met droge humor”, schreef Musk op Twitter. ”Nu is het alleen nog maar saai (zucht)”.

Het aandeel Tesla kreeg de laatste tijd klappen op de beurs onder meer vanwege zorgen over de kaspositie. Tijdens de bekendmaking van de productiecijfers van het eerste kwartaal zei de autofabrikant al dat het in de tweede helft van het jaar winstgevend verwacht te zijn. Dan is de productie van de Model 3, de belangrijkste troef van het bedrijf, ver genoeg opgevoerd, namelijk tot 5.000 stuks per week.

Eerste kwartaal

Mooie woorden, maar in het eerste kwartaal heeft Tesla zijn productiedoelstelling voor de nieuwe Model 3 niet gehaald. Het Amerikaanse bedrijf vervaardigde in maart 2.020 exemplaren per week van de elektrische middenklasser. Tesla had eerder aangegeven dat dit er aan het einde van het eerste kwartaal 2.500 per week moesten zijn. Er werden in de eerste 3 maanden van dit jaar 9.766 exemplaren van de Model 3 gebouwd.

Er lopen nu per week wel eenheden van deze instapper van de band dan van de 2 andere modellen van Tesla samen, de Model S en de Model X. In totaal maakte Tesla in de eerste 3 maanden van dit jaar 34.494 auto’s; een stijging van 40 procent ten opzichte van de laatste 3 maanden van 2017. Afgelopen maand berichtten verschillende media dat Musk zijn productiedirecteur Doug Field aan de kant zou hebben geschoven. Musk ontkende dat vervolgens via berichten op Twitter. Op datzelfde sociale medium had Musk ook bij wijze van 1 aprilgrap geschreven dat Tesla failliet was.

Model Y

Tesla staat op het punt om een compacte cross-over te presenteren met de naam Model Y (zie foto). De productie moet in november 2019 starten. Normaliter presenteert het bedrijf uit Palo Alto zijn modellen anderhalf jaar voor de bouwstart, dus één dezer dagen zal het doek van de elektrische cross-over worden getrokken. Verschillende toeleveranciers zijn al gecontacteerd door Tesla om onderdelen te leveren voor de Model Y. Normaal doen autofabrikanten dat 2,5 jaar van te voren, maar Musk denkt met 12 maanden minder toe te kunnen. Een productiestart van de Model Y in november 2019 lijkt daarom weinig realistisch voor het bedrijf dat in 10 jaar tijd nog geen enkele winst heeft geboekt.

De Model Y zal worden gebaseerd op het onderstel van de Model 3. Aanvankelijk was Musk van plan om een totaal nieuw platform te ontwerpen, gebaseerd op een 48V accusysteem, maar dat wordt te bewerkelijk (en te kostbaar). Je kan je afvragen waarom Tesla (lees: Musk) het in zijn hoofd haalt om zo snel een nieuw model te presenteren, terwijl het bedrijf er nog altijd niet in slaagt om het productiedoel van de Model 3 te halen en dat doel telkens blijft uitstellen. Europese klanten worden aan de kant geschoven en zijn verplicht om de Model 3 rechtstreeks uit de Verenigde Staten te importeren voor een stevige prijs om de auto toch binnen een redelijke termijn te krijgen. Via het reguliere traject (dat wil zeggen: het distributiekanaal van Tesla zelf) zal het tot 2019 voor de eerste exemplaren van de Model 3 worden afgeleverd. Dat is te laat om nog in aanmerking te komen voor een tot 4 procent verlaagde fiscale bijtelling. Tenminste, indien de duurdere Long Range variant is besteld met Autopilot optie en Premium afwerking. Die gaat in Nederland meer dan 50.000 euro kosten; vanaf volgend jaar het grensbedrag tussen 4 of 22 procent bijtelling voor een elektrische auto.

Autopilot

Het ongeluk met een Tesla Model X waarbij vorige maand in de Californische plaats Mountain View de bestuurder om het leven kwam, gebeurde doordat die niet goed op de weg lette. Dat zegt Tesla in een verklaring. Het ongeluk vond volgens een woordvoerder van het bedrijf plaats op klaarlichte dag en het zicht was prima toen de 38-jarige man tegen een betonnen wegafscheiding botste en overleed. Hij maakte gebruik van de Autopilot functie van zijn auto. Die is niet bedoeld voor volledig autonome besturing van de auto. Het systeem waarschuwde volgens Tesla meerdere keren, maar de bestuurder greep niet in.

De familie van het slachtoffer heeft hulp ingehuurd om te kijken of er juridische stappen tegen de autofabrikant kunnen worden genomen. Volgens Tesla worden bestuurders veelvuldig gewezen op hun eigen verantwoordelijk om de handen aan het stuur te houden. Ongelukken met (deels) zelfrijdende auto’s liggen onder het vergrootglas vanwege de nog jonge technologie achter zulke auto’s en vraagstukken over de juridische verantwoordelijkheden. Tesla is van mening dat een correct gebruik van Autopilot het verkeer juist veiliger maakt.

Comments are closed.