Mercedes gaat EQ A in Smart fabriek bouwen

0

Mercedes toekomstige compacte elektrische hatchback zal worden gebouwd in het Franse Hambach. Daar rolt momenteel de Smart Fortwo van de band. Mercedes investeert 500 miljoen euro in de fabriek om over te kunnen schakelen op de bouw van een eigen model. Daarmee is sprake van een grote primeur voor Mercedes: het trotse Duitse merk gaat voor het eerst één van zijn modellen in Frankrijk bouwen. De Citan loopt weliswaar ook in dit land van de band, maar dat gebeurt onder regie van Renault (de Citan is een aangepaste Kangoo).

In 2020 moeten in Hambach de eerste exemplaren van de compacte elektrische hatchback van de band rollen. Mercedes presenteerde vorig jaar reeds een conceptversie van deze auto met de naam EQ A. In productievorm gaat het model concurreren met de BMW i3 en de Volkswagen I.D. Neo. De verwachting is dat de Mercedes evenwel wat duurder zal worden en een instaptarief van circa 45 mille krijgt.

Voor haar elektrische modellen heeft Mercedes een nieuw modulair platform ontwikkeld waarbij de elektromotor voorin of achterin kan worden geplaatst, of op beide plekken (zodat er sprake is van vierwielaandrijving). Het batterijenpakket bevindt zich in de wagenbodem en kan via een 800V elektrisch systeem snel worden opgeladen. De EQ A Concept kenmerkt zich door een relatief lange wielbasis en grote 20 inch wielen.

Anders dan het 3-deurs studiemodel krijgt de definitieve uitvoering 5 portieren. Mercedes belooft in vergelijking met de A klasse “aanzienlijk meer” interieurruimte. Omdat de traditionele grille annex luchtopening ontbreekt, zijn de toekomstige EQ modellen van Mercedes instant herkenbaar. De indeling van het front kan per gekozen rij modus variëren. Zo wordt in Sport setting de Panamericana grille van AMG geïmiteerd, compleet met verticale spijlen.

De werknemers van de fabriek in de Moezelstreek zijn door de beslissing van Daimler topman Dieter Zetsche gerustgesteld. Zij zijn blij met de productieorder want ze vreesden voor toekomstige ontslagen. De Smart Fortwo heeft namelijk niet het enige leven. Daimler wil dit stadsautomerk binnen 2 jaar omvormen tot een label voor louter elektrische modellen. Leuk, maar ook een gok want is dat niet een te smalle basis?

In eigen land gaat Mercedes een ander elektrisch model bouwen, de EQ C. Dat is een cross-over van GLC formaat. Mercedes gaat dit model vanaf 2019 in Bremen produceren. De hatchback maakt deel uit van het merkoffensief om in 2022 in totaal meer dan 10 elektrische auto’s aan te bieden. Samen moeten die medio 2025 tussen de 15 en 25 procent van de verkopen van Mercedes gaan genereren. Een volume noemt het Daimler concern niet. Op basis van het verkoopresultaat in 2017 gaat het om 345.000 à 575.000 auto’s.

In de fabriek in Hambach worden al sinds 2007 ook de Smart Fortwo Electric Drive gemaakt. In eerste instantie op kleine schaal, maar sinds 2012 in serie voor verkoopdoeleinden. Die verkoopt relatief goed, maar is qua actieradius inmiddels volkomen achterhaald. Behalve in Hambach en Bremen komen er nog 4 locaties, verdeeld over 3 continenten, waar het Daimler concern elektrische auto’s gaat maken. Het gaat daarbij onder andere om nieuwe carrosserievarianten van de EQ A.

De hatchback is 4.285 mm lang en 1.810 mm breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1.428 mm. Met deze maatvoering is de EQ A iets korter dan de A klasse, maar tegelijkertijd breder en lager. De wielbasis is 30 mm langer, namelijk 2.729 mm. In vierwiel aangedreven vorm (2 elektromotoren) bedraagt het gecombineerde vermogen 272 pk. Daarnaast is er meer dan 500 Nm aan koppel beschikbaar. De EQ A kan daarmee in afgerond 5 seconden naar 100 km/u sprinten. De aandrijfkrachten worden afhankelijk van de gekozen rij modus over de voor en achterwielen verdeeld. Het lithium/ion accupakket krijgt een capaciteit van 60 kWh. Die wordt door Mercedes zelf gebouwd, althans door dochterbedrijf Accumotive. Er wordt gesproken van een actieradius van (bijna) 400 kilometer.

Comments are closed.