Nieuwstelex

0

+++ De periodieke APK keuring wordt strenger. Vanaf 20 mei gaan de keurmeesters auto’s op nog meer punten controleren, met name op het gebied van milieu en veiligheid. RDW noemt als voorbeelden de waarschuwingslampjes op het dashboard voor de stabiliteitscontrole systeem, de bandenspanning, de elektronische stuurbekrachtiging, het ABS, de airbags en eCall. Ook wordt de afstelling van de mistlampen aan de voorzijde meegenomen tijdens de keuring, evenals controle op aanwezigheid van een de roetfilter. +++

+++ BMW roept 312.000 auto’s terug in het Verenigd Koninkrijk omdat de personenwagens plotseling kunnen afslaan. Volgens de Nederlandse importeur raakt deze actie de Nederlandse markt niet. Het gaat om de 1-serie, de 3-serie, de Z4 en bepaalde uitvoeringen van de X1. De auto’s zijn gemaakt tussen maart 2007 en augustus 2011. De Britse exemplaren hebben problemen met de elektriciteit, waardoor de voertuigen plotseling kunnen afslaan, zo bleek uit onderzoek. In december 2016 leidde dit mankement tot een dodelijk ongeval. BMW riep vorig jaar al meer dan 36.000 auto’s terug, maar nu blijkt dat de groep probleemwagens groter is. In 2013 riep BMW al 500.000 voertuigen terug in de Verenigde Staten, Australië, Canada en Zuid-Afrika. +++

+++ Met het stijgen van de temperatuur tijdens de afgelopen dagen stijgt ook het verlangen naar CABRIOLET auto’s. Volgens occasion website Autotrack heeft het warme weer 30 % meer zoekverkeer naar dergelijke modellen opgeleverd dan vorige maand. Daarbij blijken vooral Duitse occasions in trek. De 5 populairste cabrioletmerken zijn achtereenvolgens: Audi, BMW, Peugeot, Volkswagen en Mercedes-Benz. Op modelniveau bestaat de top5 uit de BMW 3-serie Cabrio, de Volkswagen Golf Cabrio, de Audi A3 Cabriolet, de Audi A5 Cabriolet en de Peugeot 207 CC. Volgens Autotrack zijn 4-zits cabrioletmodellen onder de 10.000 euro het meest populair. Circa 90 % van dit soort auto’s komt uit het buitenland. Nieuwe exemplaren zijn in Nederland minder in trek vanwege de hoge aanschafwaarde. 2-zits cabrioletmodellen zijn vooral populair onder de wat oudere doelgroep. Een mooie gebruikte 2-zits cabriolet die in goede staat verkeert, schrijft nauwelijks meer af. +++

+++ De Duitse minister voor verkeer, Andreas Scheuer, eist dat de autofabrikanten vóór 1 september met een software update komen voor oudere DIESEL auto’s om zodoende de uitstoot van stikstofoxide drastisch terug te dringen. De industrie zelf schuift dat steeds op de lange baan omdat de kosten circa 3.000 euro per voertuig bedragen en omdat het om zeker 2,7 miljoen exemplaren gaat. “De autofabrikanten moeten voor 1 september de softwareontwikkeling voor de update afgerond hebben en die ook voor het eind van het jaar hebben toegepast”, zegt de minister resoluut. Hij sluit het technisch ombouwen van dieselmotoren echter uit omdat dat te veel tijd zou vergen. “Duitsland heeft er alle belang bij om rijverboden en waardeverlies van auto’s te vermijden en ook uit industriepolitiek oogpunt de diesel niet verder te beschadigen”, voegt transportwoordvoerder Oliver Luksic van oppositiepartij FDP er aan toe. Duitsland heeft al geruime tijd de hete adem in de nek van de Europese Commissie die heeft gedreigd met officiële klachten bij het Europese Gerechtshof omdat het land zich niet aan de al in 2010 van kracht geworden grenswaarde voor stikstofoxide houdt, zo meldt Automobiel Management. De Duitsers willen nu proberen met beloften over ingrepen die grenswaarde tot 2020 uit te stellen. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) blijft nog zeker 10 jaar actief in Zuid-Korea. Daartoe wordt op korte termijn een overeenkomst met de regering gesloten. Volgens minister van Financiën Kim Dong-yeon mag GM de komende 5 jaar geen aandelen in de Koreaanse tak van de hand doen. Daarnaast mag het aandelenbelang tussen 2023 en 2028 niet onder de 35 procent uitkomen. GM heeft op dit moment een belang van 77 procent in de Koreaanse activiteiten. De Korea Development Bank, dat een aandeel van 17 procent in GM Korea heeft, zal omgerekend 634 miljoen euro in het bedrijf pompen. De Amerikaanse autoproducent zelf stelt de komende 10 jaar nog eens 3,03 miljard euro beschikbaar voor zijn Koreaanse tak. Volgens Kim ligt de weg vrij voor GM om ook na 2028 nog actief te blijven in het land. GM Korea heeft meer dan 150.000 mensen in dienst. +++

+++ Vanaf 2040 worden alle auto’s die niet tenminste 80 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden in GROOT-BRITTANNIE verboden. Dat staat althans in het Road to Zero plan van de Britse overheid. Vorig jaar kondigde de overheid aan dat er een verbod zou komen op auto’s met enkel een verbrandingsmotor aan boord, maar dat zorgde voor veel verwarring. Want fabrikanten zouden de nieuwe regels kunnen ontwijken door een minuscule elektromotor toe te voegen die in de praktijk de CO2-uitstoot met slechts een paar gram reduceert. Nu schenkt de Britse overheid klare thee: alle (stekker)hybride modellen die niet tenminste 80 kilometer emissievrij kunnen rijden, worden in 2040 eveneens verboden. Effectief gaat het om een meerderheid van het aanbod want bij de meeste deelselektrische auto’s springt de verbrandingsmotor al na maximaal 50 kilometer bij. +++

+++ Uit de eerste kwartaalcijfers van MARKTPLAATS blijkt dat het aantal advertenties geplaatst door autobedrijven is toegenomen met 18,7 % ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Het totale aanbod aan hybride en elektrische auto’s op de website groeide echter sterker, namelijk met 33 %. Waar in het laatste kwartaal van 2017 de gemiddelde vraagprijs voor een tweedehands auto op Marktplaats 10.985 euro was, is dit in het eerste trimester van 2018 gestegen naar 11.313 euro. Ter vergelijking: de gemiddelde prijs voor nieuwe exemplaren bedroeg begin dit jaar 37.343 euro; een kwartaal eerder was dat nog 35.450 euro. Opvallend is dat het aantal advertenties voor SUV modellen achterbleef bij het marktgemiddelde: dit aantal nam afgelopen kwartaal toe met slecht 9 %. De top3 van meest populaire automerken bestond afgelopen kwartaal uit Mercedes-Benz, Volkswagen en BMW. +++

+++ NISSAN heeft in het 31 maart afgelopen boekjaar precies 5.700.508 nieuwe voertuigen gebouwd, dat is slechts afgerond 4.700 stuks meer dan een jaar eerder. Van die auto’s kwamen er meer dan 1,5 miljoen uit fabrieken in China, dat daarmee nu ruim een kwart van de totale productie van het Japanse merk voor haar rekening neemt. Nissan voerde de productie aldaar op met bijna 13 %. Elders in de wereld bouwde het Japanse merk juist minder auto’s. Zo liep de productie in Spanje als gevolg van het floppen van de Pulsar met ruim 21 % terug naar nog geen 100.000 exemplaren en rolden er in de Britse fabriek in Sunderland 6 % minder voertuigen van de band, namelijk afgerond 487.000 stuks. De productie op de belangrijke Amerikaanse markt liep met ruim 9 % terug naar 900.000 eenheden. Ook in buurland Mexico was er sprake van een min (8 %): daar zagen net geen 800.000 exemplaren het levenslicht. In thuisland Japan was de daling met 3 % procent minder groot: hier produceerde Nissan 985.000 personenauto’s. De fabrieken aldaar kwamen daarmee wel voor het eerst in jaren onder de 1 miljoen exemplaren uit. Zicht op spoedig productieherstel bij Nissan is er niet, want het Japanse merk heeft in april op de Amerikaanse markt 28 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Daarmee deed het bedrijf het duidelijk slechter dan zijn concurrenten. Van de topsedan Altima werden zelfs de helft minder exemplaren verkocht dan in april 2017. Nu is het zo dat ook de belangstelling voor de Honda Accord en Toyota Camry tanende is, maar die sedans weten zich toch aanzienlijk beter te handhaven dan de Nissan. +++

+++ Iets meer dan een jaar geleden waagde Carlos Tavares, de baas van PSA, zich aan de overname van OPEL . Na een periode van tegenvallers ziet de topman nu voor het eerst positieve signalen. Tavares: “Wij weten dat wij dit bedrijf kunnen rechttrekken en we beginnen daar nu de eerste resultaten van te zien”. Financiële analisten die de overname van dichtbij volgen, zijn echter minder enthousiast. Zij erkennen weliswaar dat dankzij de integratie van Opel in de PSA Groep er flink wat schaalvoordelen bereikt worden (zo zijn de vaste kosten bij het Duitse merk volgens filiaalchef Michael Lohscheller met 17 % gedaald), naar de verkopen staan voor het eerst in 3 jaar weer onder druk. Dit verhindert dat Opel dit jaar weer zwarte cijfers zal kunnen schrijven. Volgens Duitse bronnen zou het merk in de laatste 5 maanden van 2017 liefst 179 miljoen euro hebben verloren. Veel geld, maar toch ook weer niet als je bedenkt dat Opel in de 6 maanden daarvoor voor dubbel zoveel geld (389 miljoen euro) in het rood eindigde. Tavares heeft dus wel reden om (enigszins) optimistisch te zijn, maar hij heeft nog wel een harde noot te kraken met de ondernemingsraad van de Duitse fabrieken. Daar werken, verspreid over 3 vestigingen (Rüsselsheim, Eisenach en Kaiserslautern) 19.000 mensen. Om die aan het werk te houden wil Tavares best investeren in productieapparatuur voor nieuwe modellen, maar dan zal het personeel forse loonoffers moeten brengen. Tot nu toe wil de ondernemingsraad daar niets van weten. +++

+++ PORSCHE bouwde slechts 918 exemplaren van de 918 Spyder. En dat is misschien maar goed ook, want de fabrikant moest ze allemaal al enkele keren terug naar de dealer roepen vanwege mankementen. Het gaat daarbij niet om een rammeltje links of een piepje rechts, maar over behoorlijk ingrijpende zaken. Zo kon de achteras los komen. Nu is het weer raak: opnieuw is er een probleem met de wielophanging. De geleidingsarmen zijn onvoldoende robuust en moeten vervangen worden door degelijkere exemplaren. Gebeurt dat niet, dan kunnen ze in extreme gevallen (lees: circuitgebruik) de geest geven. En zou wel eens onaangenaam kunnen zijn. 305 Amerikaanse eigenaren mogen de klus laten klaren op kosten van Porsche. Over een Europese terugroepactie (in onze marktregio is de wetgeving minder stringent) heeft de fabrikant nog geen mededelingen gedaan. +++

+++ (Deels)elektrische auto’s hebben de toekomst. Bijvoorbeeld in de vorm van milde hybride systemen. Zelfstandig elektrisch rijden is dan niet mogelijk, maar de CO2-uitstoot kan met die techniek wel worden gereduceerd. Alle kleine beetjes (grammetjes) helpen. PSA gaat in dit kader investeren in een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en een geïntegreerde elektromotor van 48 Volt. Een dergelijke transmissie doet de prijs van een auto volgens de Fransen minder opdrijven dan complexe stekkerhybride of volledig elektrische techniek. PSA gaat de versnellingsbak, e-DCT genaamd, betrekken van Punch Powertrain. Vanaf 2022 maakt de transmissie zijn opwachting in modellen van Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot.

+++ Er is een probleem met de achterste veiligheidsgordels van de nieuwe SEAT Arona, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Het linkse exemplaar kan losschieten uit zijn gesp als er op hogere snelheid een bocht wordt gemaakt. Het probleem doet zich alleen voor als er 3 mensen achterin zitten, dus er lijkt een verband te zijn met de plaatsing van de middelste gesp. Die zit vlak naast het linker exemplaar, maar is iets hoger gemonteerd. Tijdens een snel genomen bocht zorgt de beweging van de achterpassagiers ervoor dat de middelste gesp het knopje van de linkergesp indrukt, waardoor de riem van de linkerpassagier loskomt. Seat geeft inmiddels toe dat er sprake is van een designfout. Volgens de autofabrikant wordt er aan een oplossing gewerkt. Ook Volkswagen heeft aangegeven het euvel te onderzoeken. Voorlopig adviseren beide merken klanten de middelste zitplaats van de Ibiza, Arona en Polo niet te gebruiken. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep kan miljarden besparen als er meer wordt samengewerkt tussen de 12 verschillende merken. “De ontwikkelingsafdelingen werken langs elkaar heen aan nieuwe verbrandingsmotoren en batterijtechnologie. We ontwikkelen zaken vaak dubbel of drie keer zonder dat dit nodig is. Er moet veel meer synergie tussen de merken komen”, zegt Bernd Osterloh, de machtige voorzitter van de ondernemingsraad die ook een zetel heeft in de Raad van Bestuur van Volkswagen, in een interview met dagblad Handelsblatt. Hij schat dat de potentiële besparingen aardig in de richting van de 10 miljard euro kunnen lopen. Osterloh vindt dat dergelijke synergievoordelen onder de onlangs afgetreden topman Matthias Müller niet te realiseren waren. Over de nieuwe CEO Herbert Diess is hij meer te spreken: “Na 3 jaar leiding te hebben gegeven aan het merk Volkswagen kent hij de onderneming. Hij is echter vrijer om beslissingen te nemen dan zijn voorganger”. Diess zal overigens ook een knoop door moeten hakken over een eventuele schadeclaim tegen voormalig topman Martin Winterkorn. Hij ontving tot aan zijn gedwongen vertrek in 2015 een salaris van tientallen miljoenen euro’s per jaar. Als dat ‘verdiende loon’ was, zou geen haan er naar kraaien, maar juist onder zijn bewind vond de sjoemeldiesel affaire plaats. Die heeft Volkswagen tot nu toe miljarden euro’s gekost. Winterkorn heeft altijd ontkend dat hij iets van het sjoemelen met dieseluitstoot heeft geweten, maar volgens de Amerikaanse autoriteiten was hij wel degelijk op de hoogte en gaf hij zijn medewerkers zelfs toestemming om onderzoekers om de tuin te leiden. Als zij dat kunnen bewijzen, dan heeft Diess munitie in handen om een eigen schadeclaim tegen de voormalige topman van Volkswagen in te dienen. +++

Reageren is niet mogelijk.