Nieuwstelex

0

+++ Onderzoekers hebben meerdere kwetsbaarheden in ‘connected’ modellen van BMW gevonden. Daardoor is het mogelijk om de voertuigen op afstand aan te vallen. Dat kan op honderden meters afstand. De onderzoekers van KeenLab vonden in totaal 14 kwetsbaarheden. 6 daarvan zijn op afstand aan te vallen via Bluetooth en de zogeheten Telematic Communication Box (TCB). Die communiceert via een simkaart met een server van BMW en is essentieel voor de werking van het Connected Drive systeem van de autofabrikant. Het is mogelijk om de TCB verbinding met een kwaadaardig base station te laten maken. Iets wat via versterkers op honderden meters afstand kan worden gedaan. Vervolgens is het mogelijk om zogeheten Backdoors te installeren. Daarmee kunnen berichten naar een CAN bus van de auto worden gestuurd; het interne netwerk dat de fysieke onderdelen van de auto bedient. De kwetsbaarheden zijn gevonden in de i3, de X1, de 5-serie en de 7-serie. Verdere details over de aanvallen geven de onderzoekers niet. BMW werd op 25 februari over de problemen ingelicht en implementeerde in maart maatregelen om de aanvallen via mobiele netwerken tegen te gaan. Deze maatregelen zijn sinds halverwege april via een update uitgerold. Daarnaast zal BMW nog met aanvullende beveiligingsmaatregelen komen. +++

+++ DS heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op de in oktober te houden autosalon van Parijs een B segment SUV zal onthullen, de 3 Crossback. Die moet de concurrentie aangaan met de Audi Q2 en zal bij zijn lancering ook verkrijgbaar zijn in een volledige elektrische variant. In 2019 komt hij op de markt. De elektrische versie van de 3 Crossback krijgt een batterij van 50 kWh en een actieradius van 450 kilometer. De SUV zal worden gebaseerd op het nieuwe compacte modulaire platform van PSA en is het tweede van 6 nieuwe modellen die we de komende 6 jaar van DS mogen verwachten. Op termijn krijgt het merk 4 SUV modellen in haar gamma. Van de 7 Crossback komt er een stekkerhybride variant. +++

+++ Autoverkopers in Scandinavië lopen niet echt warm voor de ELEKTRISCHE auto. Dat blijkt uit een onderzoek met zogeheten mystery shoppers. Die brachten 126 bezoeken aan 82 dealers in 15 steden in Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. De studie toont aan dat verkopers vooral de “gemakkelijkst te verkopen” auto willen slijten. Daardoor hebben ze de neiging om klanten weg te leiden van elektrische modellen (met een relatief lange levertijd) en hen in een benzine of dieselauto te praten. Om hun verhaal kracht bij te zetten, beweren de verkopers dat opladen veel langer duurt dan ‘in de folder staat’: sommigen spreken van 2 dagen. In enkele gevallen wordt zelfs ontkend dat het automerk een elektrisch model in het gamma heeft. Kunnen wij hieruit afleiden dat de zwakste auto bij de verkoop van dergelijke auto’s niet de actieradius of de prijs is, maar de houding van de dealers en de verkopers? Feit is dat zij bij een benzine of dieselmodel zich rijker kunnen rekenen met onderhoud. +++

+++ Om FILES aan te pakken, moeten geen nieuwe wegen worden gebouwd, maar moet het bestaande wegennetwerk verbeterd worden. Bijvoorbeeld door kilometerheffing en slimme apps. Daarvoor pleit de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. Arthur van Dijk, voorzitter van TLN en medeoprichter van de Mobiliteitsalliantie, pleit ook voor gebruik van digitale mogelijkheden. “Maar het lijkt er nu op dat we heel erg moeten onderhouden en repareren wat we hebben, terwijl er nog wel een aantal knelpunten zijn die we moeten oplossen”. Als voorbeeld van het gebruik van digitale mogelijkheden noemt Van Dijk apps als Waze of Google. “Er wordt steeds meer data gebruikt om de actualiteit van zo’n verkeer geleidingsysteem te optimaliseren. Als het aan de Mobiliteitsalliantie ligt, heb je straks mobiliteit als een service. Dan kan ‘s ochtends al zien wat de beste weg is om gedeeltelijk met de auto, met de fiets maar ook met het openbaar vervoer naar je werk te gaan”. +++

+++ FORD heeft een Environmental Test Centre in gebruik genomen waarin alle weersomstandigheden uit de hele wereld nagebootst kunnen worden. Sneeuw, zon, regen en wind op commando dus. Met een druk op de knop creëren medewerkers en apparatuur windsnelheden tot 250 km/u, sneeuw, verblindend zonlicht en regen. Dat gebeurt in een ruimte ongeveer zo groot als een voetbalveld. De investering bedraagt 70 miljoen euro, mede voor een windtunnel waarin auto’s bij zware sneeuwval kunnen worden getest. Ook de omstandigheden op hoogtes van 5.200 meter kunnen worden gesimuleerd. De ruimtes in het testcentrum kunnen worden gekoeld tot -40 graden en opwarmen tot 55 graden bij een maximale luchtvochtigheid van 95 %. De faciliteit is te vinden op het ontwikkelingscentrum van Ford in Keulen. Er kunnen 10 auto’s tegelijk worden getest waarbij tal van eigenschappen kunnen worden bekeken. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft in het afgelopen boekjaar flink minder auto’s verkocht in Europa, met name in het Verenigd Koninkrijk. De dochteronderneming van het Indiase autoconcern Tata Motors wijt de verkoopdip aan angst voor strengere regels voor dieselmodellen. De Britse verkopen liepen in het boekjaar dat tot eind maart liep met bijna 13 % terug en op het Europese vasteland met ruim 5 %. De tegenwind in Europa werd tenietgedaan door de verkopen in China, die met bijna 20 % stegen. De totale omzet van Jaguar Land Rover steeg met 6 % tot 29,4 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 1,7 miljard euro. Topman Ralf Speth maakt zich geen zorgen over de moeilijke Europese markt. Volgens hem heeft het bedrijf zijn zaakjes voor elkaar, met name door de goede verkopen in Azië. Ook de introductie van nieuwe modellen als Land Rover Discovery en de aanhoudend goede verkopen van de Jaguar F-Pace dragen daaraan bij. +++

+++ Autodieven lijken hun doelwit maand na maand bij te stellen. Was in de eerste maanden van het jaar vooral de hybride uitvoering van de Toyota RAV 4 populair bij het dievengilde, nu is de focus verschoven naar LAND ROVER . Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). “Het is wel heel opvallend dat op het moment dat wij een diefstaltrend waarnemen en delen met het publiek, criminelen hun aandacht onmiddellijk verplaatsen naar een ander merk omdat ze weten dat er extra opgelet wordt. Anders kunnen wij het niet verklaren”, zegt woordvoerder André Bouwman. “Waar wij ruim een maand geleden Toyota RAV 4 eigenaren nog waarschuwden dat er al 55 exemplaren ontvreemd waren, is dat nu het geval met Land Rover. Sinds half april zijn er in 4 weken tijd al 39 auto’s van dit merk gestolen. De Range Rover Evoque is met 16 stuks het meest geliefd, gevolgd door de Range Rover Sport met 6 stuks. Het gaat daarbij vooral om dieseluitvoeringen. Het ziet er ook naar uit dat criminele bendes hun kampement in bepaalde regio’s opslaan. Het valt namelijk op dat de afgelopen 4 weken in Limburg maar liefst 35 auto’s van het merk BMW ontvreemd werden. Vorig jaar waren dat er nog ‘slechts’ 10. Het gaat daarbij nu vooral om benzinevoertuigen in de kleuren zwart of grijs. Ondanks de explosie van diefstallen bij bepaalde merken loopt het totale aantal ontvreemdingen over de gehele breedte ook in de eerste 4 maanden weer fors terug. Met 2.494 gestolen personenwagens is er sprake van een daling van liefst 11,5 % ten opzichte van vorig jaar. +++

+++ Huizen in de buurt van de A2 in MAASTRICHT zijn flink meer waard geworden na de ondertunneling van de snelweg. Voor huizen op minder dan 500 meter van de nieuwe Koning Willem Alexandertunnel is de prijsstijging 7,1 %. Huizen die op 500 tot 1.000 meter van de tunnel staan, zijn altijd nog 4,2 % in waarde gestegen, meldt het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag. Het CPB sluit niet uit dat ook eigenaren van Maastrichtse woningen op een grotere afstand van de tunnel meeprofiteren. Het bureau heeft dit niet onderzocht. De tunnel heeft voor meer verkeersveiligheid, schonere lucht en minder geluidsoverlast in de buurt van de snelweg gezorgd. Dat de barrière tussen het oosten en het westen van Maastricht is weggenomen, is volgens het CPB ook goed voor de huizenprijzen. Op het dak van de tunnel wordt nog een park aangelegd. De onderzoekers denken dat de huizenprijzen nog verder kunnen oplopen als dat af is. De totale economische winst door de stijging van de woningprijzen bedraagt 220 miljoen euro. Volgens het CPB is dat ongeveer een kwart van de totale kosten van de tunnel. Dit bedrag is veel hoger dan verwacht. De opknapbeurt van de A2 bij Maastricht heeft ook nog andere positieve economische effecten. Alleen al de gewonnen reistijd maakt de eind 2016 afgeronde klus maatschappelijk rendabel, schrijft het CPB. +++

+++ PORSCHE verwijt sommige klanten een auto niet vanwege de prestaties te kopen, maar voor de herverkoop waarde. De fabrikant noemt dit “immoreel”. Doordat investeerders alleen een Porsche kopen om lucratieve redenen zijn er explosieve prijsstijgingen ontstaan, zelfs voor ‘normale’ modellen. De prijzen van tweedehands auto’s van Porsche zijn in de afgelopen jaren fors gestegen, vooral die van zeldzame en erg gezochte modellen. Een 911 GT2 uit 1995 werd onlangs afgeklopt op meer dan 2 miljoen euro tijdens een veiling in Londen. Dat is 8 keer de prijs van een nieuwe 911 GT2 RS. Ook bij vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Ferrari zien we dit soort prijsstijgingen. Autofabrikanten zoals Aston Martin en Ford (bij de GT) hebben zich daar tegen gewapend en ondernemen gerechtelijke stappen als klanten hun auto snel weer doorverkopen om er dikke winst op te maken. +++

+++ De Antwerpse autogroep Cardoen, die 13 autosupermarkten in België uitbaat en vroeger ook actief was in Nederland, wordt overgenomen door Aramisauto.com wat een onderdeel is van het Franse PSA . Over de financiële gegevens van de transactie worden verder geen mededelingen gedaan. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Belgische concurrentieautoriteiten. Cardoen blijft onder de eigen naam en hetzelfde management doorwerken. Cardoen, dat in 1949 is opgericht door Albert Cardoen, verkoopt meer dan 13.000 auto’s per jaar via 6 eigen vestigingen en 7franchisezaken. Ongeveer 85 procent van de verkochte auto’s is nieuw, de rest jonge occasions. In het in maart afgesloten boekjaar realiseerde de Belgische autogroep met 110 eigen medewerkers een omzet van 160 miljoen euro. Het bedrijf is daarmee de grootste zelfstandige autodetailhandelaar van België. Overname partij Aramisauto.com is gespecialiseerd in de internetverkoop van tweedehands auto’s in Frankrijk en Spanje. Het bedrijf is sinds 2016 voor 70 procent in handen van PSA. Karel Cardoen, zoon van de oprichter en nog bestuurder bij Cardoen laat aan Automobiel Management weten: “Wij waren de Franse markt aan het aftasten en zij de Belgische. Zo zijn we beginnen praten en van het een kwam het ander. Het bleek te klikken. Het was niet de bedoeling zo vroeg te verkopen”. +++

+++ TESLA kondigt een update aan voor de remmen van de Model 3. Die functioneren namelijk ondermaats, zo is uit diverse tests gebleken. Tesla wijt de remproblemen aan het feit dat de journalistiek sleutels in handen had gekregen van ‘vroege productie exemplaren’ van de Model 3. Die waren dus niet tiptop in orde, al was dat voor topman Elon Musk geen reden om ze niet aan klanten af te leveren. +++

+++ Na de omstreden importheffing op aluminium en staal gaat de Amerikaanse regering van Donald TRUMP nu achter de import van auto’s en trucks aan. Dat is slecht nieuws voor BMW en Mercedes. Minister Wilbur Ross kondigt aan dat de Verenigde Staten een onderzoek starten om te bekijken of de buitenlandse autobouwers “de nationale veiligheid aantasten”. Het besluit komt totaal onverwachts en zal waarschijnlijk duur uitvallen. “Er is bewijs dat suggereert dat de decennialange import onze binnenlandse auto-industrie heeft aangetast”, zegt Ross. Vorig jaar importeerden de Amerikanen bijna 8,5 miljoen voertuigen, goed voor een bedrag van ruim 190 miljard dollar. Een half miljoen stuks kwamen uit Duitsland: slecht nieuws dus voor bedrijven als Audi, BMW, Mercedes en Porsche. +++

+++ UBER Technologies, het bedrijf achter de bekende taxi app, heeft zijn verliezen in het eerste kwartaal met bijna de helft teruggebracht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging bovendien weer flink omhoog. De onderneming die volgend jaar naar de beurs wil waarschuwde evenwel voorlopig nog niet winstgevend te zullen worden. Afgezien van eenmalige posten resteerde onder de streep een tekort van 312 miljoen dollar. Dat is flink minder het verlies van 598 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De opbrengsten bedroegen 2,6 miljard dollar, wat neerkomt op een groei op jaarbasis van 73 %. Het hightech bedrijf profiteerde verder onder meer van een eenmalige meevaller van 2,5 miljard dollar als gevolg van de verkoop van onderdelen in Rusland en Zuidoost Azië. Uber heeft ondanks de stevige groei een roerige tijd achter de rug. Vorig jaar was er bijvoorbeeld veel onrust over seksuele intimidatie. Afgelopen kwartaal speelde onder meer een dodelijk ongeluk bij een test met zelfrijdende auto’s. Het hightech bedrijf heeft besloten die wegproef nu helemaal te beëindigen. Kenners twijfelen er overigens wel aan of het realistisch is dat Uber in 2019 echt naar de beurs kan. Zo heeft de onderneming nog altijd geen financieel directeur. De blik bij Uber blijft niettemin naar voren gericht. Zo heeft het bedrijf weer een grote nieuwe financieringsronde in de planning staan. Uber gaat dus niet verder met een testproject met zelfrijdende auto’s in de Amerikaanse staat Arizona. Het bedrijf doet dat na een ernstig ongeluk met een van de zelfrijdende auto’s in maart, waarbij een 49-jarige vrouw om het leven kwam. Het taxibedrijf had alle zelfrijdende voertuigen na het ongeluk al van de weg gehaald, nadat Arizona de vergunning had ingetrokken. De auto’s keren nu ook niet meer terug, blijkt uit een interne mail. Uber had in Arizona ongeveer de helft van zijn 200 autonome voertuigen rijden. “Wij hebben het lastige besluit genomen om met ons werk in Phoenix te stoppen”, schrijft het hoofd van de Uber afdeling voor zelfrijdende auto’s. “Maar we stoppen niet met de zelfrijdende auto. We werken aan een terugkeer op de weg, in Pittsburgh”. Ook wil Uber gaan testen in San Francisco, waar het bedrijf zijn hoofdkantoor heeft. Het gaat volgens Uber wel om een veel kleinere proef dan het bedrijf nu doet. Ook wil het taxibedrijf verder met testritten in Californië. Door het beëindigen van de proef verliezen ongeveer 300 mensen hun baan. +++

+++ VOLVO laat proefritten met de V40 verzorgen via Amazon Prime. Dat kan gratis en voor niets. Vooralsnog gaat het om een proef in het Verenigd Koninkrijk. Zogeheten Prime leden van Amazon kunnen aldaar via de internetwinkel een V40 laten bezorgen op een gewenste plaats in Londen, Birmingham, Manchester en Edinburgh. Deze wordt afgeleverd door een getrainde werknemer van Volvo die de prospect voor 3 kwartier vergezelt tijdens de proefrit en de hele tijd allerlei feitjes over de auto afvuurt. Hierna verdwijnen ze weer. De auto’s zijn alleen beschikbaar tijdens bepaalde weekenden en potentiële kopers moeten zich van te voren hiervoor inschrijven. Ondanks deze (kleine) hobbel denkt Volvo het leven van de autoconsument op deze manier makkelijker te maken. De fabrikant denkt dat mensen het prettig zullen vinden als zij een nieuwe auto in een vertrouwde omgeving kunnen testen. Met het initiatief zet Volvo de dealer deels buiten spel, al is het niet duidelijk of de V40 na de proefrit ook op Amazon besteld kan worden. +++

+++ Volvo heeft bijna 80.000 orders ontvangen voor de nieuwe XC40 . Om aan deze enorme vraag te voldoen, breidt het Zweedse merk de productie van de premium C segment SUV uit in zowel Europa als China. De XC40 wordt voor Europa geproduceerd in de Volvo fabriek in België/Gent. “De grote vraag naar de SUV is een bewijs van de populariteit van de Auto van het Jaar 2018”, aldus een woordvoerder. In de eerste 4 maanden van dit jaar zijn in Nederland 336 exemplaren van de XC40 op kenteken gezet, waarvan 186 in april. Daarmee was de compacte SUV na de V40 het populairste Volvo model. De levertijd is inmiddels opgelopen tot bijna 12 maanden. +++

Reageren is niet mogelijk.