Nieuwstelex

0

+++ De kans is groot dat AUDI nog veel meer auto’s terug moet roepen vanwege emissieproblemen. De sjoemeldiesel affaire is dus nog lang niet voorbij. Dat heeft Audi topman Rupert Stadler gezegd in een interview. De Volkswagen dochter meldde eerder deze maand dat er bij nog eens 60.000 auto’s emissieproblemen zijn ontdekt tijdens Amerikaanse uitlaattesten met dieselmodellen. Dat is een nieuwe tegenvaller voor het autoconcern. “We lopen nog steeds tegen problemen aan die wij direct zullen melden aan de toezichthouders”, aldus. “De dieselcrisis is dus nog niet ten einde”. Stadler weersprak geruchten dat hij zou opstappen om onrust bij het Volkswagen concern weg te halen: “Ik voel mij verantwoordelijk en zolang ik de volledige steun heb van de Raad van Commissarissen en het management, aanvaard ik de verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen en het bedrijf naar de toekomst te leiden”. +++

+++ Lost de AUTONOOM rijdende personenwagen het fileprobleem op? Volgens onderzoekers wel. Althans, als het gaat om spookfiles die zonder duidelijke aanleiding (extremen drukte of een ongeluk) ontstaan. Oorzaak is vaak een automobilist die ineens abrupt remt. Daar heeft de zelfstandig rijdende personenwagen geen last van. Die reageert namelijk precies op tijd, houdt genoeg afstand en stemt de benodigde remkracht af om zoveel mogelijk door te kunnen rijden. Allemaal ingrediënten van wat ooit ‘het nieuwe rijden’ heette maar wat voor veel automobilisten in de praktijk lastig is, bijvoorbeeld omdat zij hun aandacht elders hebben. Dan wordt er te laat en daardoor te hard geremd, met als gevolg dat achterop komend verkeer nog harder moet vertragen en een grote kans dat alles tot stilstand komt. Uit onderzoek is gebleken dat autonome voertuigen de abrupte rempartij eerder zag aankomen en dus zowel eerder als rustiger kon remmen. Dat verkleint de kans op een file. Een bijkomend voordeel is dat de autonome personenwagen in dit soort verkeersomstandigheden 19 % zuiniger rijdt. En achterop komende voertuigen besparen nog eens 7 %. De onderzoekers hebben berekend dat er ongeveer 1 autonoom voertuig per 20 exemplaren op de weg nodig is om spookfiles in zijn geheel te voorkomen. +++

+++ Wordt de ‘SUV Cabriolet’ een vaste speler op het autotoneel. BMW sluit dat in ieder geval niet uit en spreekt van een “interessante carrosserievorm”. Opvallend, want de open uitvoering van de Nissan Murano was een flop. Maar de Range Rover Evoque Convertible doet het een stuk beter en Volkswagen heeft plannen voor een cabrioletversie van de T-Roc. Het hoofd van de productplanning bij BMW, Ralph Mahler, vindt uitbreiding van het gamma met een dergelijk model “een relevante discussie”. Die SUV Cabriolet zou bij dit merk gebaseerd kunnen worden op de X2. BMW heeft een naam hoog te houden qua open modellen. Denk aan de Z4 en de cabrioletversies van de 2-serie, 4-serie, i8 (Roadster) en de 6-serie (de laatste wordt zeer binnenkort opgevolgd door de 8-serie). Een open X2 zou dus bij voorbaat misstaan. +++

+++ CITROEN heeft geen plannen voor een directe opvolger voor de C-Zero. Er komt dus geen model dat enkel met elektrische aandrijving verkrijgbaar zal zijn. Wel komt er in 2020 een deels emissieloze variant van een bestaand model. Het betreft de opvolger van de C5 die primair voor China is bestemd. Voor die afzetmarkt zijn (deels)elektrische uitvoeringen een must aan het worden omdat de overheid daar verplichte verkoopquota voor opstelt. Binnen het overkoepelende PSA concern zal Opel trouwens het eerste merk zijn dat van al zijn modellen een (deels)elektrische versie zal aanbieden. Dit moet in 2024 gerealiseerd zijn. De Franse zustermerken volgen een jaar later. Opel komt in 2020 met een elektrische versie van de Corsa. Volgend jaar debuteert een stekkerhybride uitvoering van de Grandland X. Citroën zal min of meer tegelijkertijd een soortgelijke versie van de C5 Aircross introduceren. Hetzelfde geldt voor DS (7 Crossback) en Peugeot (3008). Dit laatste merk komt ook met een stekkerhybride versie van de 508, maar die krijgt een andere technische opzet zonder vierwielaandrijving. Bij de genoemde SUV modellen zullen de stekkerhybride varianten dankzij een op de achteras geplaatste elektromotor wel over tractie rondom beschikken. +++

+++ DIESEL auto’s hebben hun langste tijd gehad. ”Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn”, zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een interview. De toezichthouder ziet het dieselschandaal rondom Volkswagen als keerpunt. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om dieselwagens in testen minder vervuilend te laten lijken dan ze zijn. Dat heeft volgens de Poolse politica ”het sentiment in de samenleving over emissies en schone auto’s” flink geraakt. De veranderde perceptie kan de Europese Unie (EU), waar nog altijd ongeveer de helft van de auto’s op diesel rijden, helpen bij de ambities een voorloper te worden op het vlak van elektrisch rijden. Nu heeft Tesla nog een voortrekkersrol in de Verenigde Staten en is China in zijn eentje goed voor de helft van de verkopen van elektrische auto’s. De Europese Commissie probeert samen met de industrie te zorgen dat er Europese accu’s worden gefabriceerd. ”Het is het soort project dat een lidstaat niet alleen van de grond kan krijgen”. Volkswagen heeft het roer trouwens ook omgegooid. De automaker wil tegen 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto’s verkopen. Het bedrijf heeft 40 miljard euro uitgetrokken voor dat doel. De EU kan daar bij helpen door beleid aan te passen, maar productiedoelen, zoals in China, gaan een brug te ver. Vorige week steunden lidstaten een aanpassing van de regels waardoor de Europese Commissie meer zeggenschap krijgt bij het keuren van auto’s. Fabrikanten kunnen daardoor tot 30.000 euro boete per auto krijgen en gedwongen worden tot terugroepacties. Nu gebeurt dat nog meestal per lidstaat en fabrikanten hebben vaak veel invloed bij overheden. Overigens deelt niet iedereen de mening van Bienkowska. Zo voorspelde de inmiddels opgestapte topman van het Volkswagen concern, Matthias Müller, in maart nog een renaissance van de dieselmotor. Ook de bazen van Audi, BMW en Mercedes lijken daar, gezien hun investeringen, op te rekenen. Of is de wens de vader van de gedachte? +++

+++ De DODGE Viper maakt mogelijk een comeback. De reïncarnatie van de brute maar ook iconische sportwagen zal het echter zonder V10 motor moeten doen: de klant zal zich moeten ‘behelpen’ met de V8 motor van de Challenger Hellcat. Medelijden is niet nodig, want het betreffende blok is goed voor 717 pk. In combinatie met een lager gewicht (dankzij een aluminium spaceframe met koolstofvezel behuizing) moet dit voor de nieuwe Viper superieure prestaties opleveren. De Viper behoudt wel zijn karakteristieke vorm met lange motorkap. Vermogen en koppel bereiken alleen via de achterwielen de weg. Als richtprijs wordt omgerekend 180.000 euro genoemd. Op de 2019 editie van de Detroit Autoshow (in januari) zal de nieuwe Viper worden gepresenteerd. Naast de genoemde uitvoering met 717 pk komen er ook minder vermogende versies (vanaf 560 pk). Een handbak met 6 versnellingen is altijd standaard. Wel zal de koper kunnen kiezen uit 2 carrosserievormen: coupé of convertible. +++

+++ Leasemaatschappij Mobility Service Nederland is eind vorig jaar gestart met een apart label voor volledig ELEKTRISCHE auto’s; vanaf nu kan dat ook in een shortlease constructie. Bij het leasebedrijf is momenteel 25 % van de nieuw bestelde auto’s een volledig elektrische auto. Shortlease was altijd al een belangrijke pijler van het leasebedrijf uit het noorden van Nederland. Nu begint het, naar zeggen als eerste leasemaatschappij, met het aanbieden van shortlease voor elektrische auto’s. “Op de website van Mobility Service Electric kunnen alle beschikbare elektrische auto’s in Nederland volledig worden geconfigureerd en kunnen de maandelijkse leasetermijnen meteen worden berekend. Ook de shortleasetarieven zijn direct te berekenen en aansluitend kan de elektrische auto worden besteld”, aldus Hilda Boerma, namens de leasemaatschappij verantwoordelijk voor het nieuwe label, in een vraaggesprek met Automobiel Management. Maar Boerma ziet wel dat levertijden van elektrische auto’s ontzettend zijn opgelopen. “Wil je dit jaar nog in een 100 % elektrische auto rijden, dan wordt dat in de meeste gevallen lastig. In Noorwegen is de gemiddelde wachttijd voor een nieuwe elektrische auto al opgelopen tot ruim 1 jaar. Tweedehands halen elektrische auto’s de showroom niet eens. Het lijkt alsof Nederland deze tendens volgt. Gelukkig hebben wij hier in een vroeg stadium op ingespeeld door te zorgen voor voldoende voorraad”. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) moet auto’s terugroepen naar de dealer. Het gaat om circa 5,3 miljoen exemplaren die allemaal verkocht zijn in Noord-Amerika (de Verenigde Staten en Canada). Aanleiding is een probleem met de cruisecontrole. Die blijkt niet altijd uitgeschakeld te kunnen worden. Volgens FCA ontstaat het probleem wanneer de cruisecontrole automatisch accelereert om terug te keren naar de oude ‘geprogrammeerde’ snelheid en er net op dat moment kortsluiting optreedt. De kans is statistisch klein, maar niet verwaarloosbaar aangezien er zich al diverse ongevallen hebben voorgedaan. Totdat de getroffen auto’s terug naar de dealer zijn geweest, dringt de National Highway Traffic Safety Administration er op aan dat men de cruisecontrole niet gebruikt. Het gaat om benzine-exemplaren van onder andere de Chrysler Pacifica, Dodge Charger, Dodge Challenger, Jeep Cherokee, Jeep Grand Cherokee, Jeep Wrangler en verschillende Ram pick-ups met een automatische versnellingsbak van modeljaren tussen 2014 en 2019. Of er ook in Europa auto’s van FCA terug moeten naar de dealer, is nog niet bekend. +++

+++ FORD geeft de Mondeo begin volgend jaar een facelift. Met deze levensverlengde ingreep moet de middenklasser het tot medio 2022 uit kunnen houden. Zo niet, dan zal hij eerder worden gesaneerd. Een opvolger is sowieso niet gepland omdat de Noord Amerikaanse divisie van Ford niet meer in sedans gelooft. De voor januari aangekondigde update omvat een nieuwe (lees: schonere) dieselmotor, een verbeterde hybride versie en een herzien dashboard met een moderner infomediasysteem. +++

+++ InMotion Ventures is een participatiemaatschappij van JAGUAR LAND ROVER . Dit bedrijft investeert in Fatmap, naar eigen zeggen en toonaangevend platform voor navigeren tijdens terreinrijden. InMotion Ventures richt zich op skiërs, wandelaars, bosrenners, mensen met een mountainbike en bergbeklimmers. De doelgroep bestaat dus uit avontuurlijke mensen de wereldwijd actief zijn. Navigatiesystemen zijn tot nu toe afgestemd geweest op verharde wegen in bewoond gebied. Terreinnavigatie zorgt volgens Fatmap voor betere en veiligere avonturen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van 3D cartografietechnologie. Fatmap is het 13de bedrijf waarin InMotion Ventures investeert. +++

+++ MERCEDES moet de Vito terugroepen naar de dealer omdat deze bestelbus wellicht niet aan de emissieregels voldoet. Het gaat om exemplaren met een 1,6 liter dieselmotor, oftewel de 109 CDI (88 pk) en de 111 CDI (114 pk). Vanaf de 114 CDI (136 pk) beschikt de Vito over een 2.143 cc dieselmotor uit eigen huis. Het gewraakte 1,6 liter blok is afkomstig van Renault. Het emissieprobleem wordt veroorzaakt door software dat bedoeld is om de hoeveelheid schadelijke stoffen naar beneden te krijgen. De bewuste regeleenheid zou bij nader inzien toch niet aan de regels voldoen, zo blijkt uit onderzoek van het Duitse ministerie van Transport. In totaal gaat het om honderdduizenden exemplaren van de Vito die teruggeroepen moeten worden. +++

+++ De SNELLE ELEKTRISCHE FIETS moet files voorkomen. Die stelling staat in het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’ en moet een oplossing bieden voor de dichtslibbende wegen rond Schiphol. Kernelementen van de plannen zijn de aanleg van een snelfietsroute van 22 kilometer, het concept Fly+Bike, en de ontwikkeling van een fietsdeelsysteem en stimuleringsprogramma. De snelle elektrische fiets is het middel om de verkeersaders in drukke gebieden nu en in de nabije toekomst geopend te houden, stelt een consortium van BAM Infra, Royal Haskoning/DHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle. Het 5-tal bedrijven heeft een concept ontwikkeld om de bereikbaarheid door inzet van de fiets ook op termijn te waarborgen. Kern van het concept is dat meer medewerkers, zakelijk verkeer en reizigers gebruik gaan maken van de ‘speedbike’ oftewel de snellere elektrische fiets. Om de ideeën concreet te maken, heeft het consortium de plannen uitgewerkt voor het gebied rond Schiphol, één van de drukste regio’s ter wereld. Het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’ richt zich op het gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp en Amsterdam. Door de snelfietsroute wordt het voor de 60.000 werknemers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk op deze fietsen bereiken. Medewerkers die op grotere afstand wonen, reizen met het openbaar vervoer en nemen voor het laatste stuk een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren. Ook reizigers die op Schiphol landen stappen op de fiets, als het aan de Nederlandse bedrijven ligt. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de Amsterdamse Zuid as. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike annex speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Dit draagt bij aan de beleving ‘Nederland fietsland’ en een betere spreiding van de toeristenstroom. Het mobiliteitsconcept, inclusief de voorbereidingen op het gebruik van deelfietsen, leasefietsen en Fly+Bike, zou 5,3 miljoen euro kosten. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 % uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers. Bert Ooms, woordvoerder van BAM Infra, hoopt dat zowel de bedrijven op Schiphol als de betrokken gemeenten zich achter het plan scharen. “Wellicht past het ook in de plannen van het nieuwe Amsterdamse college?” Hij ziet op diverse plaatsen in Nederland ruimte voor soortgelijke concepten: “Waarom niet tussen de TU Eindhoven en de High Tech Campus in Eindhoven? Dit concept neemt veel verkeersdrukte weg en draagt actief bij aan de gezondheid van mensen”. +++

+++ TESLA heeft haast met het verbeteren van het productieproces bij de Model 3: het bedrijf vliegt 6 vliegtuigen met robots in vanuit Europa. De onderdelen zijn bestemd om de fabricage van de batterijpakketten in de Gigafactory in Nevada soepeler te laten verlopen. Al maanden is er gedonder met het instellen van de productielijn voor de accu’s. Regelmatig moesten fouten handmatig hersteld worden. Met als gevolg dat de productie van de Model 3 maar niet op gang wilde komen. Fabrieksrobots uit Europa moeten het euvel de wereld uit helpen. De onderdelen (en technici) komen van het Duitse Grohmann, een bedrijf dat Tesla eind 2016 overnam. Vervoer van de apparatuur per vliegtuig is extreem duur (normaal gesproken wordt voor dit soort transporten gewoon de boot gebruikt) maar als ergens ‘tijd’ ook ‘geld’ is, dan is het hier wel: Tesla haast heeft met het versnellen van de productie van de Model 3 omdat het bedrijf van Elon Musk pas bij een weekoutput van 5.000 exemplaren van de elektrische sedan uit de rode cijfers kan komen. Nu wordt in een ‘goede’ week de 3.000 à 3.500 gehaald. +++

Reageren is niet mogelijk.