Sprong vooruit: Audi A6

0

Audi heeft zijn nieuwe wereldauto klaar. De A6 is meer dan de A1/A3/A4 enerzijds en de A7/A8 anderzijds het model dat op diverse continenten zeer geliefd is. In Europa wordt hij gewaardeerd vanwege zijn lange afstand comfortkwaliteiten, Amerikanen zien in hem een sportsedan (Audi verkoopt aldaar geen 2.0 TDI versie) en voor Chinezen is de sedan bovenal een statussymbool waarmee je kan laten ziet dat je ‘gearriveerd’ bent.

De nieuwe A6 volgt in de wielsporen van de A7 Sportback en de A8. Deze beide Audi modellen lieten Autointernationaal.nl enigszins onbevredigend achter. De A7 Sportback omdat dit model, ondanks zijn naam, zich in dynamisch opzicht onvoldoende van de concurrentie weet te onderscheiden. En de A8 omdat die, ondanks alle hightech, niet zo weldadig aanvoelt als de Mercedes S klasse.

Je zou dus kunnen zeggen dat er redenen zijn voor een sceptische benadering van de nieuwe A6: is dit net zoals de A7 Sportback en de A8 ook een grote Audi die, ondanks alle investeringen die er in gestopt zijn, uiteindelijk de gevoelige snaar niet weet te raken? En bewijs dat het merk niet alleen in de mondiale verkoopstatistieken bij BMW maar met name bij Mercedes dreigt te verliezen?

Het antwoord op de 2 vragen uit de vorige alinea is: “nee”. Audi fans kunnen dus opgelucht ademhalen. Wat zorgt voor het verschil tussen de nieuwe A6 enerzijds en de A7 Sportback plus A8 anderzijds, ondanks dat zij hetzelfde aluminium onderstel hebben? Om te beginnen het motorengamma. Dat omvat bij de leveringstart in juli weliswaar dezelfde 6 cilinder uitvoeringen als zijn duurdere broers: de 286 pk sterke 50 TDI met 8-traps Tiptronic automaat (76.995 euro) en de 340 pk sterke 55 TFSI met 7-traps gerobotiseerde S-tronic transmissie (78.745 euro), maar nog voor de jaarwisseling zal het palet worden uitgebreid met een tot 231 pk geknepen variant van de 6 cilinder diesel (de 45 TDI), een 204 pk sterke 40 TDI (met 4 cilinder 2,0 liter motor) en een 245 pk sterke TFSI (idem). Dit zorgt er voor dat er écht iets te kiezen valt en dat het motorenaanbod anders dan bij de A7 Sportback plus A8 niet volledig overschaduwd wordt door wat BMW en Mercedes aan aandrijfmogelijkheden bieden.

Met de nog toe te voegen motorvarianten (waarvan de prijs momenteel nog niet bekend is), kon nog niet uitgebreid worden gereden. Wel met de 55 TFSI versie. Die is, net als de 45/50 TDI, standaard voorzien van Quattro vierwielaandrijving. Bij de 4 cilinder versies (die standaard wel over de S-tronic transmissie beschikken) zal hiervoor bijbetaald moeten worden. Vink je die optie aan, dan krijg je een Ultra versie van het Quattro systeem. Dit betekent dat onder normale omstandigheden alleen de voorwielen worden aangedreven. Dat drukt, samen met milde hybride technologie op alle motorversies, het brandstofverbruik. Deze Ultra variant is ook in de geteste 55 TFSI uitvoering te vinden. Het demonstratiemodel was ook voorzien van optionele luchtvering en vierwiel sturing.

Wat de kennismakingstest duidelijk heeft gemaakt is: vergeet die optionele luchtvering en vierwiel sturing. Om met het laatste stukje techniek (officieel Audi Dynamic All-Wheel Steering) te beginnen: die maakt de A6 in de stad weliswaar tot een zeer wendbare auto (tot 60 km/u draaien de achterwielen maximaal 5 graden in tegenovergestelde richting van de exemplaren voor; de draaicirkel kan op die manier met 1 meter worden verkort), maar bij hogere snelheden is de techniek alleen maar irritant. Dat komt omdat de sturing van de achterwielen niet mooi synchroon verloopt met de draaiing van de voorwielen. Er zit wat vertraging in het systeem, waardoor er van een stabieler weggedrag (wat de bedoeling is van meedraaiende achterwielen) geen sprake is, integendeel: de besturing wordt er juist onrustiger van. Dat de (standaard)installatie weinig gevoel biedt, is geen ramp. Dat weet je als je een serene Audi koopt. En ‘weinig feedback’ kan in de praktijk prima samengaan met ‘intuïtief’. Zoek je wél een echte stuurmansauto, dan moet je de BMW 5-serie nemen.

De luchtvering hoef je ook niet aan te vinken op de optielijst. Die zorgt er weliswaar voor dat oneffenheden in het wegdek in de meeste situaties zelfs met de 20 inch wielen van de testauto op een indrukwekkende manier worden weg gefilterd, maar in deze zin gebruik ik niet voor niets de woorden ‘in de meeste situaties’. De luchtvering heeft ook continu iets onrustigs, en dat gaat op den duur op je zenuwen werken. Dat het ook anders kan, bewijst Mercedes met haar Airmatic systeem. Die luchtvering werkt perfect. Zoek je ultiem comfort, dan moet je dus de Mercedes E klasse nemen.

Betekent dit, nu duidelijk is geworden dat de nieuwe A6 op onderdelen achterblijft bij zijn grootste rivalen, de kaarten geschud zijn en dat Audi opnieuw teleurstelt? Nee, want wij hebben nog niet de traditionele troef van het merk besproken: de bouwkwaliteit van het interieur. Daar kunnen BMW noch Mercedes aan tippen. Audi neemt qua premiumbeleving een enorme voorsprong op zijn concurrenten. Ook de werking van het infomediasysteem is duidelijk superieur. Het dashboard is voorzien van liefst 3 digitale schermen: naast de zogeheten Virtual Cockpit (die de klassieke meters vervangen) zit in de middenconsole een apart touch screen voor de airconditioning. Daar boven bevindt zich een tweede exemplaar voor de bediening van de overige functies. Nu kan je een boom opzetten of 3 schermen perse nodig zijn, maar het ziet er prachtig uit. Nogmaals: alle andere autofabrikanten met premiumaspiraties krijgen hier slapeloze nachten van.

Ook de interieurruimte mag er zijn. Achterin is er 17 mm meer plek voor de benen en 10 mm extra voor het hoofd. Dat maakt de nieuwe A6 volgens Audi de ruimste auto in zijn klasse. Niet alleen voorin hebben de zetels een indrukwekkend formaat, maar ook achterin. Daarnaast biedt het meubilair zeer goede steun. Als je jouw ogen sluit, waan jij je in een A8. Dat komt ook door de indrukwekkende stilte aan boord. Dat is te danken aan de aanzienlijk stijvere carrosserie, dikker glas en extra isolatiemateriaal. Verder sluiten de deuren als de spreekwoordelijke kluis. De nieuwe A6 zorgt echter niet voor een nieuwe standaard op het gebied van bagageruimte. Na 530 liter moet de klep dicht, terwijl er in de E klasse voor 540 liter aan koffers past.

Audi laat weten dat zij ook op dit punt de concurrentie naar het tweede plan had kunnen verwijzen als er niet gekozen was voor standaard milde hybride techniek voor alle uitvoeringen. De hiervoor benodigde accu (48 volt voor de V6 versies, 12 volt voor de 4 cilinder modellen) is ondergebracht in de bagageruimte. De milde hybride techniek zorgt volgens Audi voor een gemiddeld 5 procent lagere CO2-uitstoot. Dat is geen grootspraak want de emissiewaarde van de geteste A6 55 TFSI bedraagt 151 gram/km terwijl de qua koppel en vermogen vergelijkbare BMW 540i xDrive met 159 gram in de boeken staat. De relatief lage CO2-uitstoot is onder andere te danken aan de zeilfunctie. De verbrandingsmotor kan zich automatisch tussen de 50 en 160 km/u voor maximaal 40 seconden uitschakelen zonder dat dit consequenties heeft voor de diverse functies aan boord. Met een beheerste rechtervoet kan je bijna 1.000 kilometer ver komen op een volle tank; voor een benzinemodel een indrukwekkende actieradius.

Tegelijkertijd kan je, als dat nodig is in 5,1 seconden op 100 km/u zitten. De 7-traps S-tronic transmissie heeft de neiging zeer snel op te schakelen. Van uit verbruik & comfort oogpunt begrijpelijk, maar het gevolg is dat je niet altijd in de juiste versnelling zit als je wilt inhalen. Dat moet je dus met beleid doen. Net zoals vroeger. Niks mis mee, maar in een moderne auto met krachtige V6 motor verwacht je zorgeloos inhaalgemak. Het beste is om de automaat in Dynamische modus te zetten en het onderstel in de Comfort setting. Dat kan je via het individuele programma en het MMI systeem instellen. Of de rijbaan assistent jouw kopje thee is, is een kwestie van smaak. De techniek werkt op zich goed, maar bij een vlot tempo is het systeem hinderlijk omdat je de beschermengel steeds aan het stuur voelt trekken. Uitschakelen kan wel, maar elke keer als je de A6 start, wordt de rijbaan assistent opnieuw geactiveerd. Dat is noodzakelijk om bij EuroNCAP het maximale puntenaantal te kunnen scoren.

De A6 is er in 3 uitrustingsniveaus: standaard, Design en Sport. LED koplampen, het MMI navigatiesysteem, het geïntegreerde bedieningsconcept Audi Touch Respons, Audi Connect diensten, automatische airconditioning (2 klimaatzones), een alarminstallatie en assistentiesystemen als Parkeerhulp Plus, Audi Lane Departure Warning, Audi Pre Sense Front & Basis en 18 inch lichtmetalen velgen zijn sowieso altijd van de partij. De A6 Design voegt daar exterieurdetails in (donker)chroom en specifieke lichtmetalen velgen aan toe. In het interieur springt bij dit uitrustingsniveau de bekleding in stof/leder in het oog. De A6 Sport heeft designelementen in chroom en aluminium. Bovendien beschikt hij over sportstoelen en 18-inch lichtmetalen velgen in ‘5-arm design’.

Daarnaast zijn er de bekende aankleedpakketten Pro Line en Pro Line Plus. Het eerste kost 3.800 euro. De uitrusting wordt dan uitgebreid met MMI Navigatie Plus, de Audi Virtual Cockpit, een geluidsinstallatie van het huis, een interface voor de telefoon, elektrisch verstelbare stoelen (met geheugenfunctie aan bestuurderszijde) en automatisch dimmende & inklapbare buitenspiegels met geheugen functie. Pro Line Plus vergt een meerprijs van 6.900 euro. De A6 is dan tevens voorzien van lederen Milano bekleding, stoelverwarming vóór en HD Matrix LED koplampen. In een later stadium komt ook het S-line exterieur (en daarmee de sportief getinte Pro Line S uitvoering) beschikbaar voor het uitrustingniveau Sport. Individuele opties waarmee de A6 leverbaar is, zijn onder andere dynamische vierwiel besturing, ambiente verlichting voor het interieur, Audi Premium Air Quality en Audi Connect Key. Uiteraard is er een uitgebreid aanbod lichtmetalen velgen en exterieurkleuren; zelfs een kleur naar klantwens is mogelijk.

Dankzij het volledig digitale MMI touch response besturingssysteem en spraakbediening is hij volgens Audi intuïtief te bedienen. Ook kan de A6 met andere auto’s en internet communiceren. Zo wordt volgens Audi de routegeleiding efficiënter en veiliger omdat de bestuurder tijdig informatie krijgt over eventuele gevaarlijke situaties. De nieuwe A6 is met Parking Pilot en Garage Pilot functie ook klaar voor het automatisch een parkeerplaats of parkeergarage in/uitrijden.

80%
80%
Awesome

Zoals gezegd zijn de BMW 5-serie en de Mercedes E klasse op onderdelen beter dan de nieuwe A6. De eerste stuurt beter en in de tweede kan je jezelf trakteren op foutloze luchtvering. Maar geen van deze concurrenten kan tippen aan de bouwkwaliteit van Audi, laat staan Jaguar of Volvo. Hoewel de A6 veel technische snufjes biedt, lijkt de 40 TDI met 2,0 liter 4 cilinder dieselmotor de beste keuze. Niet alleen de optionele luchtvering is zijn meerprijs niet waard, hetzelfde geldt voor de vierwiel sturing. Daar komt bij dat die 40 TDI uitvoering met conventionele stalen veren, waarmee even kort kon worden gereden, een lichtvoetigere indruk maakt. Op de snelweg is het comfort weliswaar iets minder majesteitelijk, maar zijn respons op stuurcommando's voelt puurder en natuurlijker aan. Hetgeen eigenlijk logisch is met minder elektronische assistentie. Per saldo kunnen er dus kanttekeningen geplaatst worden bij de nieuwe A6, maar als geheel weet hij veel meer te overtuigen dan de A7 Sportback of de A8. Hij is in vrijwel alle opzichten duidelijk verbeterd. Audi heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt!

  • 8
  • User Ratings (16 Votes)
    4.2

Comments are closed.