Opgefrist, maar nog steeds geen topper: Toyota Aygo

0

Waarom de korte test?

De vernieuwde Toyota Aygo is inmiddels in ons land gearriveerd. Het model is in 3-deurs uitvoering te koop vanaf 11.695 euro (een set achterportieren kost 350 euro extra) en kent een Private Lease tarief vanaf 199 euro per maand. Wie de mogelijkheid wil om het Private Lease contract na 1 jaar maandelijks gratis te kunnen opzeggen, betaalt 209 euro per maand. Toyota noemt dit Private FlexLease.

Sinds de introductie in 2014 van de huidige generatie is de Aygo één van de populairste Toyota modellen in Europa. Vorig jaar gingen er in onze marktregio meer dan 85.000 exemplaren over de toonbank. Hiermee is de Aygo één van de succesvolste auto’s in het A segment. In Nederland ging het in 2017 om 7.457 exemplaren, wat neerkomt op een marktaandeel van 9,9 procent. Alleen de Kia Picanto (9.625 registraties), de Opel Karl (9.907) en de Volkswagen Up (10.851) verkochten beter.

Wat voor auto is het?

De ontwerpers hebben de kleinste Toyota een nieuwe 3-dimensionaal ‘X design’ aan de voorkant meegegeven. Daarmee onderscheidt de modeljaar 2019 uitvoering van de Aygo zich van de prefacelift editie. De dieptewerking zouden de populaire A segment auto een eigenzinnige look geven, zo claimt Toyota. Dat is niet onbelangrijk, want de Aygo wordt vooral vanwege zijn uiterlijk gekocht, zo blijkt uit marktonderzoek. De zogeheten ‘Keen Look’ koplampen hebben geïntegreerde LED dagverlichting. Net zoals voorheen is de grille in diverse kleuren leverbaar. De 15 inch wieldoppen of lichtmetalen velgen zijn eveneens nieuw. Toyota voegt verder 2 verse carrosseriekleuren aan het palet toe: Rich Blue metallic (exclusief voor de Aygo X-clusiv in combinatie met Bi-Tone kleurstelling) en Reddish Purple metallic (exclusief voor de AYGO X-cite). Beide opvallende tinten passen volgens Toyota goed bij het unieke en speelse karakter van de Aygo.

Het interieur kenmerkt zich door meters met een 3-dimensionaal ontwerp en een nieuwe verlichtingskleur. Ook zijn de hoofdkleuren van de binnenkant gewijzigd en nu verkrijgbaar in Quartz Grey en Piano Black. Daarnaast moet nieuwe stoelbekleding voor een hoger kwaliteitsgevoel zorgen. Ook zijn er meer mogelijkheden voor een persoonlijke aankleding van de Aygo. Ook legde Toyota het vergrootglas op de wielophanging met, naar eigen zeggen, betere rijeigenschappen als gevolg. De software van de besturing is aangepast voor een kortere reactietijd en meer precisie. Het geluidsniveau in het interieur is door een verbeterde isolatie verlaagd.

De bestaande 1,0 liter 3 cilinder voldoet voortaan aan de Euro 6.2 emissienorm en levert een vermogen van 72 pk (voorheen: 69 pk). De 998 cc motor onderging een upgrade in de vorm van een nieuw ‘dual fuel’ injectiesysteem en de montage van een balans as. Als gemiddeld verbruik geeft Toyota voor de handgeschakelde versie 3,8 liter/100 op. Dat betekent een CO2-uitstoot van slechts 86 gram/km (volgens NEDC norm; voorheen 88 gram/km). Bij lage toerentallen is bovendien meer trekkracht voorhanden. De Aygo is tegen meerprijs leverbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak. Daarvoor rekent Toyota een meerprijs van 1.250 euro.

Standaard is de Aygo voorzien van onder meer LED dagverlichting, LED verlichting achter, een 12V aansluiting, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een neerklapbare achterbank met instelbare hoofdsteunen en een Stop & Start systeem. Het tweede uitrustingsniveau X-fun (vanaf 13.145 euro) voegt hieraan airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten vóór en een radio (met AUX & USB aansluiting, 4 speakers en Bluetooth connectiviteit) aan toe. Luxueuzere versies als de X-cite (15.245 euro inclusief achterportieren) zijn standaard uitgerust met onder meer Apple CarPlay en Android Auto (optioneel op de 13.895 euro kostende X-play). De Aygo X-clusiv versie (16.945 euro) beschikt standaard over achterportieren actieve veiligheidssystemen (Toyota Safety Sense genaamd), waaronder een Pre-Collision systeem dat een aanrijding helpt te voorkomen en Lane Departure Alert. Alle andere uitvoeringen zijn hiermee optioneel uit te rusten. Voor snelle beslissers levert Toyota de Aygo tijdelijk als X-first. Standaard beschikt deze uitvoering onder meer over een X-beat geluidsinstallatie met 4 speakers en een subwoofer van 160 watt. De koper van deze introductie-uitvoering wordt verder getrakteerd op een X-connect 7,0 inch multimediascherm met digitale radio (DAB+), Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. De Aygo X-first staat op gepolijste 15-inch lichtmetalen velgen en is voorzien van privacyglas voor de achterste ruiten. De prijs bedraagt 14.945 euro. Achterportieren zijn standaard. Dat levert volgens Toyota een klantvoordeel van 1.395 euro op.

Is het wat?

Dat hangt er van af waar je rijdt. In de stad (of stedelijke omgeving) zit de Aygo duidelijk in zijn comfortzone. Daar is de karakteristieke 3 cilinder roffel eerder een lust dan een last. Maar dat wordt anders op de snelweg, helemaal op trajecten waar je 120 of 130 km/u kan rijden. De motor wordt dan rauw en zeer luidruchtig. Bovendien wordt dan duidelijk dat de 3-pitter maar weinig reserve heeft. Op zich is 13,8 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u netjes, maar je moet veel toeren maken om het tempo er in te brengen én te houden.

Op de snelweg merk je dat niet alleen de 72 pk motor hard aan de bak moet, maar dat er ook veel windgeruis en rolgeluiden de cabine binnendringen. Je kan niet echt spreken van een kakofonie, maar het is meer dan voldoende om duidelijk te maken dat lange(re) ritten in de Aygo snel vermoeiend kunnen worden. De kleine Toyota is in en om de stad dus het meest in zijn element. De bediening is licht en eenvoudig, al vraagt de korte slag van het koppelingspedaal gewenning. De besturing is goed bekrachtigd en voldoende direct waardoor je niet snel het vertrouwen in de rijeigenschappen van de Aygo verliest, al houdt de scherpte niet over. Ook de handbak laat zich wat rubberachtig en onexact bedienen. Verticale koetswerkbewegingen worden door de Aygo goed onder controle gehouden, maar overhellen doet hij in snel genomen bochten wel. De vering is over het algemeen redelijk soepel, maar slecht wegdek kan rijden in de kleine Toyota toch onaangenaam maken.

Het interieur is stijlvol en modern, zeker met het nieuwe 7,0 inch multimediascherm met digitale radio (DAB+), Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Op dit punt onderscheidt de Aygo zich positief van de Volkswagen Up. Die beschikt namelijk niet over een volwaardig geïntegreerd multimediasysteem met een touch screen. De bouwkwaliteit van het interieur is goed, al heeft Toyota nadrukkelijk gebruik gemaakt van goedkoop aanvoelende materialen. De Volkswagen Up doet duidelijk hoogwaardiger aan en in vergelijking met de Aygo haast ‘premium’.

In praktisch opzicht is de Aygo niet de kampioen van het A segment. Voorin is er weliswaar royaal voldoende ruimte, maar achterin bieden concurrenten als de Hyundai i10 en Volkswagen Up meer plek. Ook is de bagageruimte van de Aygo met 168 liter geen partij voor de kofferbakcapaciteit van de concurrentie (252 respectievelijk 251 liter).

60%
60%
Awesome

De facelift van de Aygo heeft vooral optisch goed uitgepakt. Nog meer dan voorheen is dit een A segment auto die opvalt in het verkeer, al zullen sommigen het design te druk en extravert vinden. Ook het nieuwe multimediasysteem is een verbetering. Maar de Volkswagen Up (met in zijn kielzog de Seat Mii en de Skoda Citigo) zijn lekkerder om mee te rijden, bieden meer verfijning en zijn achterin ruimer. In motorisch opzicht onderscheidt de Aygo zich evenmin in positieve zin. Al met al is er bij de concurrentie dus een betere allrounder te koop, zeker voor de 15 mille die de X-first (en X-cite) moeten opbrengen.

  • 6
  • User Ratings (12 Votes)
    4.6

Comments are closed.