Chevrolet maakt Blazer sexy

0

Chevrolet heeft de Blazer nieuw leven ingeblazen. Met een sexy en strak design, dat geïnspireerd is op de vormgeving van de Camaro, wil moederbedrijf General Motors haar marktaandeel in het SUV segment opvoeren. Maar onder de knappe styling en achter de indrukwekkende, gigantische grille met daarnaast zeer dunne, geknepen koplampen schuilt minder aantrekkelijke technologie.

De Blazer is terug van weggeweest. Werd de modelnaam (en het afgeleide ‘TrailBlazer’ voor een groter model) vroeger gebruikt voor een bonkige terreinwagen met apart chassis, nu plakt Chevrolet de typeaanduiding op een flink uit de kluiten gewassen SUV die vanwege het sportieve lijnenspel ook prima door zou kunnen gaan voor een cross-over. Het design doet zoals gezegd aan de Camaro denken, maar daar houdt de vergelijking meteen op, want zijn onderstel stamt nog uit de Opel Antara periode. Een sportief karakter heeft de Blazer dus allerminst.

Chevrolet biedt de keuze tussen een 2,5 liter 4-pitter en een 3,6 liter V6. Die zijn respectievelijk 195 pk en 305 pk sterk. Turbotechniek ontbreekt. De basisversie heeft standaard voorwielaandrijving. De krachtigere motorvariant beschikt over vierwielaandrijving en kan een aanhanger van 2.041 kilo trekken. Schakelen doet de Blazer via een 9-traps automaat. Van hybride of elektrische varianten is geen sprake. De Chevrolet heeft brandstofbesparing niet hoog in het vaandel staan, maar daar is de Amerikaanse consument ook niet in geïnteresseerd.

Niet alleen het zelfdragende koetswerk, maar ook het interieur van de Chevrolet Blazer oogt best verzorgd. Het dashboard oogt sportief en is voorzien van ronde ventilatieroosters en een hoog geplaatst beeldscherm voor het infomediasysteem. Tal van actieve veiligheidsvoorzieningen zijn standaard.

De Blazer krijgt een plaats tussen de Equinox en de Traverse in het Amerikaanse gamma van Chevrolet. Hij wordt het zesde SUV model van het merk. Niet eerder was een auto van dit carrosserietype onder Chevrolet label zo brutaal vormgegeven. De Trax (een Amerikaane versie van de Opel Mokka X) en de Equinox, die concurreert met onder andere de Mazda CX-5 en de Nissan Roque (bij ons bekend als X-Trail) zijn compacter, maar de 7-zits Traverse, Tahoe en Suburban allemaal groter. De laatste 2 hebben nog een apart chassis en kunnen daardoor enorme trailers trekken.

De Blazer heeft het formaat van de Hyundai Santa en de Nissan Murano. Concurrenten uit eigen land zijn de Ford Edge en de Jeep Cherokee. De Blazer is dus een 5-zitter en heeft geen derde rij stoelen, maar kan met neergeklapte achterbank wel veel bagage vervoeren: maximaal 1.818 liter. De zitplaatsen achterin zijn over een rails verschuifbaar. In de vloer van de kofferruimte kunnen rails worden gemonteerd waarin diverse accessoires geklikt kunnen worden om bagage mee vast te zetten.

General Motors gaat de volledig nieuwe Chevrolet Blazer in Mexico bouwen. Daarmee laat het concern zien zich weinig aan te trekken van de felle kritiek van de Amerikaanse president Donald Trump op bedrijven die in de Verenigde Staten verkochte auto’s produceren in het buitenland. De Blazer zal ook in Mexico verkocht gaan worden, maar het grootste deel van de output is bestemd voor de Amerikaanse markt. Trump haalt geregeld uit naar fabrikanten zoals Ford en General Motors die hun auto’s over de grens laten maken, omdat dit Amerikaanse arbeiders hun baan zou kosten. Hij zint daarom op importheffingen van 25 procent. Die heffingen kunnen duur uitvallen voor General Motors. Volgens marktonderzoeker LMC Automotive importeert het concern alleen dit jaar al 780.000 auto’s met Chevrolet logo uit het buitenland. General Motors kan bij Trump geen zoete broodjes bakken in de vorm van export naar Europa, want anders dan bij de Camaro en Corvette het geval is, heeft Chevrolet geen plannen om de Blazer in onze marktregio aan te gaan bieden.

Reageren is niet mogelijk.