Dodge Charger is nog lang niet afgeschreven

0

Toen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) begin deze maand zijn plannen voor de komende 5 jaar bekend maakte, ging de meeste aandacht uit naar Alfa Romeo, Jeep en Maserati. Maar dit betekent volgens concerntopman Sergio Marchionne niet dat de dagen van Dodge geteld zijn.

“Dit merk is veilig” zei Marchionne tijdens de presentatie, om te illustreren dat Dodge niet hetzelfde lot wacht als Lancia. Een mondiale verkoopcarrière zit er niet meer in, maar net als werknemers na een demotie lekkerder in hun vel kunnen komen te zitten, zo heeft ook Dodge zijn draai nu gevonden als puur Noord Amerikaans sportief label. En dat is best knap aangezien het modelduo Charger (een sedan) en de Challenger (een coupé) tot de nestors op de automarkt behoren.

Maar FCA weet Dodge op een leuke manier bij de tijd te houden. Het sedansegment waarin de uit 2010 stammende, charismatische Charger opereert, krimpt weliswaar maar daar laat de concurrentie zich eerder door uit het veld slaan dan FCA. Ford investeert geen ene dollar meer in 4-deurs modellen en ook General Motors hanteert het snoeimes. FCA heeft daarentegen zijn knip getrokken voor een opfrisbeurt van de Dodge Charger. Zo wordt het gamma uitgebreid met een vierwiel aangedreven variant, de SXT. Die wordt aangedreven door een 300 pk sterke atmosferische 3,6 liter V6. Deze zogeheten Pentastar motor hangt Dodge eveneens in een nieuwe, sportieve GT uitvoering.

De Charger GT beschikt net als de R/T ‘muscle car’ versie met 5,7 liter V8 motor een strakker afgesteld onderstel en sportieve uiterlijke details zoals een motorkap met luchtopening, een aangepast front en extra spoilerwerk rondom. Er is ook een SRT met 485 pk sterke 6,2 liter 8 cilinder motor. Voor alle versies is er een Alcantara pakket voor het interieur leverbaar. Een nieuw instrumentenpaneel is standaard.

Ook de Hellcat topversie, die dankzij een compressor goed is voor 717 pk, heeft een aantal wijzigingen ondergaan. Deze bruut krijgt een nieuwe grille met extra koelopeningen voor zijn geblazen 6,2 liter V8. De modeljaar 2019 uitvoering van de Charger SRT Hellcat kan ook worden herkend aan nieuwe velgen, (optioneel) een Satin Black laklaag op de motorkap en (eveneens tegen meerprijs) 20 inch Brass Monkey velgen.

De helse Dodge beschikt daarnaast voortaan over Launch Assist (om zo snel mogelijk op te trekken, Line Lock (om bandenrubber mee te verbranden zonder dat de Charger SRT Hellcat van zijn plek komt), After Run Chiller (om de compressor na het uitzetten van de motor mee af te koelen) en Torque Reserve (vult de compressor met lucht en stemt het toerental en ontsteking alvast af op het geplande optrekken vanuit stilstand; daardoor heeft de motor eerder beschikking over zijn maximale koppel en komt de Dodge dus sneller van zijn plaats).

De Charger kan er met deze wijzigingen weer een tijdje tegenaan. De kans dat er op termijn een opvolger komt, is evenwel klein. Een investering in een compleet nieuwe sedangeneratie wordt bedrijfseconomisch niet verantwoord geacht door FCA. Hierin verschilt Marchionne niet van zijn collega’s van Ford en General Motors. Maar de topman zegt wel toe de sedan van Dodge nog jarenlang up-to-date te houden. En dat is zondermee winst in vergelijking met wat Ford en General Motors met hun 4-deurs modellen van plan zijn.

Reageren is niet mogelijk.